abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79328517
Hoi allemaal

Ik heb even een kort vraagje
Als je in een VOF zit, en je wilt een eigen woning kopen, heeft dit dan gevolgen voor de VOF?

Bij voorbaat dank!
Brutal. Fucking. Metal.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 11:10:39 #2
55693 Radio-silence
Allememachies! Adri-anus toch
pi_79328752
Nee niet echt, je bent alleen kapitaalkrachtiger. Dus als er iets mis zou gaan met de VOF dan ben je voor gelijke delen aansprakelijk(bij 4 vennoten voor 25% ieder) en zouden de schuldeiser beslag kunnen leggen op jouw koopwoning.
pi_79328792
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:10 schreef Radio-silence het volgende:
Nee niet echt, je bent alleen kapitaalkrachtiger. Dus als er iets mis zou gaan met de VOF dan ben je voor gelijke delen aansprakelijk(bij 4 vennoten voor 25% ieder) en zouden de schuldeiser beslag kunnen leggen op jouw koopwoning.
Oow oké.

Bedankt!
Brutal. Fucking. Metal.
pi_79329378
quote:
Iedere vennoot is voor het volledige bedrag aansprakelijk. Schuldeisers mogen zelf weten bij wie ze aankloppen.
pi_79329488
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:23 schreef Light het volgende:

[..]

Iedere vennoot is voor het volledige bedrag aansprakelijk. Schuldeisers mogen zelf weten bij wie ze aankloppen.
Inderdaad, en waarom je kapitaalkrachtiger zou zijn met een VOF, is me ook een raadsel.
"I intend to live forever. So far, so good."
"I have enough money to last me the rest of my life, unless I buy something"
pi_79329523
quote:
Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar het klopt niet. Elke vennoot (firmant) is gewoon hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag van ondernemingsschulden.

Het hangt er overigens ook van af voor welke doeleinden je het huis koopt. Op deze manier kan er weinig zinnigs over gezegd worden.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 11:35:01 #7
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_79329919
Wat ze hierboven al roepen
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_79330470
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:26 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Geen idee waar je dit vandaan haalt, maar het klopt niet. Elke vennoot (firmant) is gewoon hoofdelijk aansprakelijk voor het hele bedrag van ondernemingsschulden.

Het hangt er overigens ook van af voor welke doeleinden je het huis koopt. Op deze manier kan er weinig zinnigs over gezegd worden.
Nou, je koopt gewoon het huis om in te wonen, verder niks te maken met de VOF. Doet dit ertoe?
Brutal. Fucking. Metal.
pi_79331092
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:47 schreef -_Guitarist_- het volgende:

[..]

Nou, je koopt gewoon het huis om in te wonen, verder niks te maken met de VOF. Doet dit ertoe?
Je kunt een woning ook (gedeeltelijk) gebruiken voor/in je VoF.
pi_79332698
quote:
Fail

Wat genoemd is, je bent als vennoot allen hoofdelijk aansprakelijk. Kortom, hebben je mede vennoten weinig bezittingen zou ik geen VOF aanhouden. Wellicht de rechtsvorm wijzigen?
pi_79332712
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 12:00 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Je kunt een woning ook (gedeeltelijk) gebruiken voor/in je VoF.
Maar dat is in dit geval niet zo
Brutal. Fucking. Metal.
pi_79335645
Maar het feit blijft dat je je woning kwijt bent als je VOF failliet gaat! Da's dus een nadeel bij een VOF!
Belastingdienst? ppppffffttt
pi_79335906
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:02 schreef Carjer het volgende:
Maar het feit blijft dat je je woning kwijt bent als je VOF failliet gaat! Da's dus een nadeel bij een VOF!
Niet per definitie.
pi_79337039
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:02 schreef Carjer het volgende:
Als een VOF niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, kan het nog steeds zijn dat 1 of meer vennoten privé genoeg contanten heeft om de schuldeisers af te lossen. En dan hoeft het niet te leiden tot gedwongen verkoop van de woning.
  vrijdag 19 maart 2010 @ 14:43:40 #15
65960 sanger
|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|-|
pi_79337349
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:36 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Als een VOF niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen, kan het nog steeds zijn dat 1 of meer vennoten privé genoeg contanten heeft om de schuldeisers af te lossen. En dan hoeft het niet te leiden tot gedwongen verkoop van de woning.
De curator zal the easy way kiezen. iemand met luiqide middelen is makkelijker te verzilveren dan een huis in een executieverkoop
Everything you want is on the other side of fear.
Ik ben niet onhandelbaar, ik ben gewoon een grote uitdaging.
pi_79337429
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:43 schreef sanger het volgende:

[..]

De curator zal the easy way kiezen. iemand met luiqide middelen is makkelijker te verzilveren dan een huis in een executieverkoop
Nog afgezien van het feit dat een beetje adviseur een beperkte gemeenschap van goederen m.b.t. het woonhuis adviseert in dit soort situaties.
pi_79337603
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:46 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Nog afgezien van het feit dat een beetje adviseur een beperkte gemeenschap van goederen m.b.t. het woonhuis adviseert in dit soort situaties.
Het zal je nog tegenvallen hoeveel eenmanszaken/vennootschappen onder firma gerund worden door iemand met een koopwoning en getrouwd in gemeenschap van goederen
pi_79339105
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:51 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Het zal je nog tegenvallen hoeveel eenmanszaken/vennootschappen onder firma gerund worden door iemand met een koopwoning en getrouwd in gemeenschap van goederen
Vandaar dat ik er maar adviseur tussen heb gezet
pi_79342152
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:51 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Mwah, tegenvallen? In geval van een eenmanszaak is er niet zo veel aan de hand, hoor. Als je een serieuze goede ondernemer bent, loopt je huis weinig tot geen risico. Bij een VoF is dat wat anders natuurlijk.
pi_79342592
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:37 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Mwah, tegenvallen? In geval van een eenmanszaak is er niet zo veel aan de hand, hoor. Als je een serieuze goede ondernemer bent, loopt je huis weinig tot geen risico. Bij een VoF is dat wat anders natuurlijk.
Een ongeluk zit in een klein hoekje.
pi_79343616
En daar bestaan dan weer verzekeringen voor
pi_79343700
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:10 schreef JumpingJacky het volgende:
En daar bestaan dan weer verzekeringen voor
Troll!
pi_79343816
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:12 schreef Maharbal het volgende:

[..]

Troll!
Huh?
pi_79343910
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:14 schreef JumpingJacky het volgende:

[..]

Huh?
Ik dacht dat je letterlijk op zijn "ongelukje" in ging, en dus een ongevallenverzekering bedoelde ofzo .

Overigens vind ik het ook gevaarlijk om te zeggen dat een eenmanszaak niet hoeft te denken aan dingen zoals beperkte gemeenschappen, omdat een "echt goede ondernemer" niet zomaar omvalt.

Mompelt iets over grote banken in Amerika de afgelopen paar jaar.
pi_79344036
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:17 schreef Maharbal het volgende:

Overigens vind ik het ook gevaarlijk om te zeggen dat een eenmanszaak niet hoeft te denken aan dingen zoals beperkte gemeenschappen, omdat een "echt goede ondernemer" niet zomaar omvalt.
Eens, maar er werd geimpliceerd dat een huwelijk in gemeenschap van goederen in combinatie met een eenmanszaak per definitie enorm risicovol zou zijn. En dat is niet per definitie zo.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')