FOK!forum / Planes, Trains & Automobiles / Asociaal goedkoop autorijden, koste wat kost
ellevehC86vrijdag 19 maart 2010 @ 10:19
Om onze vriendelijke kutregering nog verder een hak te zetten wil ik hier graag de discussie starten om zo goedkoop mogelijk auto te rijden.

Je kan dit volgens mij doen op 3 manieren,

De nette legale methode.( De Prius/bijtelling methode)

De ellevehC86 semi-nette methode (2 oldtimers voor de deur voor redelijk tot goed gebruik, 2x verzekerd voor 7500 km per jaar en meer dan 15000 rij ik toch niet)

De wetsovertredende methode (80's Benz 190D, op rode diesel, verzekeren op absolute low cost)

-------------------

Wat is nou eigenlijk de goedkoopste methode en welke methode brengt je de beste prijs per km voor pak hem beet 8/10000 km per jaar?
Snuitebolletjevrijdag 19 maart 2010 @ 10:22
http://www.autotrack.nl/owa_dima/owa/att_occ_detail.detail?p_spr_id=251524333&p_type_lijst=RL&o_id=6497836

oldtimer verzekering, geen wegenbelasting en dieseltje..
blupvrijdag 19 maart 2010 @ 10:27
VW Lupo 1.2 TDi 3L?
ellevehC86vrijdag 19 maart 2010 @ 10:31
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 10:27 schreef blup het volgende:
VW Lupo 1.2 TDi 3L?
kan me niet voorstellen dat het gebruik ervan onder de 200 euro per maand is.
devlinmrvrijdag 19 maart 2010 @ 10:33
oldtimer op gas
Hydrogenyvrijdag 19 maart 2010 @ 10:37
tvp
Annevrijdag 19 maart 2010 @ 10:44
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 10:33 schreef devlinmr het volgende:
oldtimer op gas
http://www.rtl.nl/(/actue(...)ne-en-lpg-omhoog.xml

.
Papierversnipperaarvrijdag 19 maart 2010 @ 10:50
Een diesel op frituurvet.
Captain_Ghostvrijdag 19 maart 2010 @ 11:14
tvp en vervang rode diesel met frituurvet.

Gas blijf gewoon goedkoopste.
Je zou later ook biobenzine kunnen toevoegen. Mits je hele grote landbouwgrond heeft. vol met graan/mais.
Blue-eyesvrijdag 19 maart 2010 @ 11:17


Geen brandstofkosten, goed voor de conditie
Hydrogenyvrijdag 19 maart 2010 @ 12:06
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 11:17 schreef Blue-eyes het volgende:
[ afbeelding ]

Geen brandstofkosten, goed voor de conditie
Als jij wielen uit het stenen tijdperk voor een prikkie kunt regelen wel ja...
joeltjevrijdag 19 maart 2010 @ 12:45
Een auto van iemand lenen?
[/lolmodus]

Ik zou ook gaan voor een oldtimertje diesel..
Barcaconiavrijdag 19 maart 2010 @ 13:05
Die oldtimer diesel Mercedes is absoluut het de goedkoopste fatsoenlijke auto die je gaat vinden qua belasting.
Wel eentje uit Duitsland importeren. Op een Nederlandse is ooit flink BPM betaald. Dat wil je niet sponsoren

Die diesel rijd je op een combinatie van rooie diesel en zonnebloemolie. Beide zijn accijnsarm en je Merc verbruikt toch geen zak. Wegenbelasting betaal je niet, verzekering gaat niet naar de overheid en is ook goedkoop trouwens. BPM en BTW zit niet op die auto en je betaald amper accijns voor je brandstof.

En als je niet een beetje als een boer er uit ziet wordt je natuurlijk ook nooit gecontroleerd voor rooie diesel.
oshirovrijdag 19 maart 2010 @ 13:34
Renault Master op LPG van 1984, gekocht voor 800 eypo.
Okee die LPG-installatie zit er dan niet bij dus dat is even wat extra kosten
Jaapie1993vrijdag 19 maart 2010 @ 14:12
tvp, volgendjaar 18
ktnxbyevrijdag 19 maart 2010 @ 14:14
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 13:05 schreef Barcaconia het volgende:
Die diesel rijd je op een combinatie van rooie diesel en zonnebloemolie.
Fraude adviseren lijkt me niet echt gewenst.
Barcaconiavrijdag 19 maart 2010 @ 14:18
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:14 schreef ktnxbye het volgende:

[..]

Fraude adviseren lijkt me niet echt gewenst.
Ik ging er van uit dat hij alleen op eigen terrein rondrijdt voor bedrijfsdoeleinden
JohnnyKnoxvillevrijdag 19 maart 2010 @ 14:20
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:18 schreef Barcaconia het volgende:
Ik ging er van uit dat hij alleen op eigen terrein rondrijdt voor bedrijfsdoeleinden
Groot terrein dan, met die 8000 á 10000 km per jaar uit de OP.
Barcaconiavrijdag 19 maart 2010 @ 14:20
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:20 schreef JohnnyKnoxville het volgende:

[..]

Groot terrein dan, met die 8000 á 10000 km per jaar uit de OP.
Tja, ik weet nu eenmaal niet hoeveel hectare TS thuis heeft.
Sounddragonvrijdag 19 maart 2010 @ 14:25
Ik zou dezelfde MB 200D rijden, maar dan gewoon op 100% afgewerkte olie van de lokale chinees/snackbar/viskraam or whatdefuckever
JohnnyKnoxvillevrijdag 19 maart 2010 @ 14:27
Of misschien een Tesla Roadster jatten, omkatten naar iets anders, nummerborden verwisselen met die van een andere Tesla ( ), en stroom jatten van de wietzolder van de buurman. Dan ben je spekkoper hoor, sapdrinkenderwijs goed bezig.
Okselvrijdag 19 maart 2010 @ 14:30
Mijn pa rijdt een Volvo 164 op gas.. En dat is inderdaad cheap-as. Zolang je geen onderhoud hebt.
2cvvrijdag 19 maart 2010 @ 16:16
Oud barrel (15+ jaar) kopen, opgeven dat de papieren kwijt zijn en verse papieren aanvragen, met de verse papieren het kenteken in laten nemen (sloop in eigen beheer) en met de oude papieren verder kachelen. Geen verzekeringsplicht, geen APK plicht , geen wegenbelasting en ultra-illegaal bezig. Als ze je pakken ben je HEEL zwaar de sjaak en als je een ongeluk veroorzaakt nog zwaarder + je mag de rest van je leven betalen.

Maar als het goed gaat

Brandstof jat je natuurlijk uit de brandstoftanks van de buren.
T42vrijdag 19 maart 2010 @ 17:06
oldtimer diesel maar dan wel 1 met wat pit

ik had ooit een bus die 1:20 kon halen op diesel/zonnebloemolie maar de top was dan ook 105kmh op gps

oldtimer op lpg pak dan een zuinige golf1 met 1,1 of dergelijke
een benz op lpg zuipt ook (mijn benz deed 70 euro LPG voor 400km en mijn passat nu doet 60 euro benzine voor 600km
TeringHenkievrijdag 19 maart 2010 @ 17:55
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:16 schreef 2cv het volgende:
Oud barrel (15+ jaar) kopen, opgeven dat de papieren kwijt zijn en verse papieren aanvragen, met de verse papieren het kenteken in laten nemen (sloop in eigen beheer) en met de oude papieren verder kachelen. Geen verzekeringsplicht, geen APK plicht , geen wegenbelasting en ultra-illegaal bezig. Als ze je pakken ben je HEEL zwaar de sjaak en als je een ongeluk veroorzaakt nog zwaarder + je mag de rest van je leven betalen.

Maar als het goed gaat

Brandstof jat je natuurlijk uit de brandstoftanks van de buren.
Gaat niet want nieuwe papieren > 1tje op je nummerbord. Tenzij je je nummerborden niet verwisselt met de nieuwe, maar dan ben je bij controle alsnog de sjaak als je gegevens worden opgevraagd.
Sounddragonvrijdag 19 maart 2010 @ 17:59
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 17:55 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Gaat niet want nieuwe papieren > 1tje op je nummerbord. Tenzij je je nummerborden niet verwisselt met de nieuwe, maar dan ben je bij controle alsnog de sjaak als je gegevens worden opgevraagd.
Uh uh, niet meer sinds vorig jaar; alleen nog een aanteking op je papieren en in het kentekenregister
Treinkoppervrijdag 19 maart 2010 @ 19:10
willempjeweverdonderdag 25 maart 2010 @ 15:11
waarom is de lupo 3l belastingvrij?
Conflictdonderdag 25 maart 2010 @ 15:13
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 19:10 schreef Treinkopper het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe kan je met een fiets autorijden
Ra-zdonderdag 25 maart 2010 @ 15:14
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:11 schreef willempjewever het volgende:
waarom is de lupo 3l belastingvrij?
omdat ie milieuvriendelijk en zuinig is
Nobudonderdag 25 maart 2010 @ 15:15
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 13:05 schreef Barcaconia het volgende:


En als je niet een beetje als een boer er uit ziet wordt je natuurlijk ook nooit gecontroleerd voor rooie diesel.
Als je in een gare oude Mercedes rijdt moet je wel heel erg je best doen om er niet als een boer uit te zien.
willempjeweverdonderdag 25 maart 2010 @ 15:16
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:14 schreef Ra-z het volgende:
omdat ie milieuvriendelijk en zuinig is
vreemd dat niet iedereen er een koopt eigenlijk. Zie er alleen wat lui van 18 hier in rijden. Voor woon/werkverkeer (als 2e auto) zou het wel wat zijn. Maar ze zijn wel erg duur 2e hands...
Ra-zdonderdag 25 maart 2010 @ 15:18
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:16 schreef willempjewever het volgende:

[..]

vreemd dat niet iedereen er een koopt eigenlijk. Zie er alleen wat lui van 18 hier in rijden. Voor woon/werkverkeer (als 2e auto) zou het wel wat zijn. Maar ze zijn wel erg duur 2e hands...
omdat ie niet hip is

100km met 3 liter diesel weer wel..
willempjeweverdonderdag 25 maart 2010 @ 15:20
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:18 schreef Ra-z het volgende:
100km met 3 liter diesel weer wel..
inderdaad. Na een paar jaar krijg je geld toe. Ik krijg 18 cent per km, kassa
Als ik hem voor dienstreizen ga gebruiken krijg ik 28 cent per km, helemaal kassa

Maarja, heb geen lupo en hij is ook wel heel klein.
Conflictdonderdag 25 maart 2010 @ 15:37
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:15 schreef Nobu het volgende:

[..]

Als je in een gare oude Mercedes rijdt moet je wel heel erg je best doen om er niet als een boer uit te zien.
Muridaedonderdag 25 maart 2010 @ 15:39
Peugeot 205 diesel '97
500 euro wegenbelasting per jaar
Met 50 euro kun je ongeveer 1100 km rijden.
error_404donderdag 25 maart 2010 @ 16:41
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:14 schreef Ra-z het volgende:

[..]

omdat ie milieuvriendelijk en zuinig is
Hoe milieuvriendelijk en zuinig moet een auto zijn, wil je geen wegenbelasting moeten betalen?
tevens tvp
Snuitebolletjedonderdag 25 maart 2010 @ 16:43
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:41 schreef error_404 het volgende:

[..]

Hoe milieuvriendelijk en zuinig moet een auto zijn, wil je geen wegenbelasting moeten betalen?
tevens tvp
Op papier als benzine minder dan 110 gram co2 per kilometer uitstoten, diesel weet ik zo 1,2,3 niet

hoe het praktijk verbruik is boeit dan weer niet.
willempjeweverdonderdag 25 maart 2010 @ 16:48
de lupo heeft 81 gram, zal denk ik ook 109 of minder zijn?
D.donderdag 25 maart 2010 @ 16:59
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:39 schreef Muridae het volgende:

500 euro wegenbelasting per jaar
Da's noem je asociaal goedkoop?
D.donderdag 25 maart 2010 @ 17:02
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:48 schreef willempjewever het volgende:
de lupo heeft 81 gram, zal denk ik ook 109 of minder zijn?
quote:
Staatssecretaris De Jager (Financiën) schrapt ook nog eens de wegenbelasting voor zuinige auto’s. Dit geldt dan voor diesel-auto’s met een uitstoot onder de 95 gram CO2 per kilometer en 110 gram per kilometer voor benzineauto’s. Ook de auto’s waar voor maar 14% bijtelling geldt dus.

Voorbeelden hiervan zijn de hybride boys zoals de Toyota Prius, Honda Civic Hybrid en Honda Insigt. Zijn die te groot voor je, kijk dan eens naar de Toyota Aygo of iQ, Peugeot 107, Citroën C1, Fiat 500 1.2 Start&Stop, Daihatsu Cuore 1.0 benzine, Smart Fortwo coupé of cabriolet hybride of diesel of de guitige Suzuki Alto met pittige 1.0 benzine motor. Leuker kunnen we het niet maken, maar wel goedkoper.
bron

Geen idee of het al doorgevoerd is trouwens
Captain_Ghostdonderdag 25 maart 2010 @ 17:20
Je kan bijv Volkswagen kever uit jaren 60-80 nemen en bouw in elektrische aandrijving in.
Het is wel prijzig om laten bouwen. maar dan heb je zo 5 cent per volle tankbeurt ofzo.

En belastingvrij omdat de chassis al 25 jaar oud is.
Ra-zdonderdag 25 maart 2010 @ 17:28
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 17:20 schreef Captain_Ghost het volgende:
Je kan bijv Volkswagen kever uit jaren 60-80 nemen en bouw in elektrische aandrijving in.
Het is wel prijzig om laten bouwen. maar dan heb je zo 5 cent per volle tankbeurt ofzo.

En belastingvrij omdat de chassis al 25 jaar oud is.
voor een elektrisch aangedreven auto betaal je sowieso geen wegenbelasting. zie de post boven je
davidov2009donderdag 25 maart 2010 @ 17:38
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:11 schreef willempjewever het volgende:
waarom is de lupo 3l belastingvrij?
Niet nu nog een Lupo 3L nemen; dat ding maakt echt een pokkeherrie en 0,0 comfort. VW maakte dat ding destijds al bewijs dat ze een superzuinige auto konden maken. Inmiddels zijn we heel wat jaren technische ontwikkeling verder: gewoon Polo BlueMotion, BPM vrij, geen wegenbelasting en alleen als je flink doortrapt haal je 1:25 op welliswaar normale diesel. Rijdt behoorlijk comfortabel, is stil, degelijk interieur, en exterieur ziet er niet zo vies "Eco" uit als Prius, Civic Hybrid, Citroen C1 e.d. rotzooi. Moet alleen geen 160 op de teller verwachten (althans, niet binnen afzienbare tijd).

Uiteraard is oldtimer+Aldi olie 't goedkoopst
Hyperdudedonderdag 25 maart 2010 @ 19:06
Fuck the System.
Als je in 1995 een Mclaren F1 had gekocht voor 1 miljoen $$ had je 'm nu voor 2 miljoen weer kunnen verkopen.
Moet je in 15 jaar dus 1 miljoen uitgeven aan onderhoud, benzine en banden. dat lukt nooit; dus je krijgt zelfs geld toe. En ze worden alleen nog maar meer waard.
Wel een beetje onhandig bij de IKEA, maar verder zie ik geen nadelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_F1

Repeatdonderdag 25 maart 2010 @ 19:10
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:39 schreef Muridae het volgende:
Peugeot 205 diesel '97
500 euro wegenbelasting per jaar
Met 50 euro kun je ongeveer 1100 km rijden.
205 1.1
licht en zuinig en niet zoveel wegenbelasting.
GizartFRLvrijdag 26 maart 2010 @ 00:01
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 15:39 schreef Muridae het volgende:
Peugeot 205 diesel '97 83/84/85/86
5000 euro wegenbelasting per jaar
Met 50 euro kun je ongeveer 900 km rijden.
fixxxed.

iemand nog een 86 1.1kopen?
flyguyvrijdag 26 maart 2010 @ 01:01
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:06 schreef Hyperdude het volgende:
Fuck the System.
Als je in 1995 een Mclaren F1 had gekocht voor 1 miljoen $$ had je 'm nu voor 2 miljoen weer kunnen verkopen.
Moet je in 15 jaar dus 1 miljoen uitgeven aan onderhoud, benzine en banden. dat lukt nooit; dus je krijgt zelfs geld toe. En ze worden alleen nog maar meer waard.
Wel een beetje onhandig bij de IKEA, maar verder zie ik geen nadelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_F1

[ link | afbeelding ]
+ verzekering uiteraard. Maar ik denk dat de kosten voor het hebben van een F1 knap tegenvallen.
Sjoegerdvrijdag 26 maart 2010 @ 01:26
Fiat Panda anyone? Weegt geen donder, verzekeren doe je bij je pa die flink wat korting heeft . Zuipt ook niks en onderdelen in overvloed op de sloop. Okay je rijdt dan wel in een Panda , maar goedkoop is het wel ..
Snuitebolletjevrijdag 26 maart 2010 @ 08:14
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 01:01 schreef flyguy het volgende:

[..]

+ verzekering uiteraard. Maar ik denk dat de kosten voor het hebben van een F1 knap tegenvallen.
ik rij 50000 per jaar. in 15 jaar is dat 750000

laten we zeggen dat hij 1 op 5 rijdt.. erg ruime schatting. Dan verbruik ik 10000 liter brandstof per jaar.. a 15 jaar is 150000* 1,40=223000 aan brandstof.

iedere 2000 km. een beurt a 3000 euro (wilde gok) 1125000 dit is incl. banden en dergelijke dan maar

verzekering nog wat zal dat zijn... 3000 per jaar? 15 jaar is 45000

totale operationele kosten zijn dan ongeveer 1,4 miljoen. Dan kost die auto in 15 jaar tijd me nog steeds 4 ton
Muridaevrijdag 26 maart 2010 @ 10:26
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:10 schreef Repeat het volgende:

[..]

205 1.1
licht en zuinig en niet zoveel wegenbelasting.
De diesel is onverwoestbaar.
Daarnaast haal je makkelijk 170 km/u op de snelweg.
Bartazvrijdag 26 maart 2010 @ 12:43
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:14 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

ik rij 50000 per jaar. in 15 jaar is dat 750000

laten we zeggen dat hij 1 op 5 rijdt.. erg ruime schatting. Dan verbruik ik 10000 liter brandstof per jaar.. a 15 jaar is 150000* 1,40=223000 aan brandstof.

iedere 2000 km. een beurt a 3000 euro (wilde gok) 1125000 dit is incl. banden en dergelijke dan maar

verzekering nog wat zal dat zijn... 3000 per jaar? 15 jaar is 45000

totale operationele kosten zijn dan ongeveer 1,4 miljoen. Dan kost die auto in 15 jaar tijd me nog steeds 4 ton
Maar TS rijdt maar acht tot tienduizend kilometers per jaar

Als je er 50.000 per jaar rijdt staat je auto elke twee weken bij de garage voor een beurt Dan moet je nog een extra auto kopen puur om elke tweede week naar het werk te kunnen
Hyperdudezaterdag 27 maart 2010 @ 09:15
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 12:43 schreef Bartaz het volgende:
...- Dan moet je nog een extra auto kopen puur om elke tweede week naar het werk te kunnen
Koop je er nog een LM bij.
Winstverdubbelaar!
Bartazzaterdag 27 maart 2010 @ 12:01
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 09:15 schreef Hyperdude het volgende:

[..]

Koop je er nog een LM bij.
Winstverdubbelaar!
Maar als je 50.000 kilometer per jaar maakt maak je er ook geen winst meer op
YellowBlackszaterdag 27 maart 2010 @ 12:07
Polo Bluemotion.

Geen wegenbelasting.
oshirozaterdag 27 maart 2010 @ 12:23
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 19:06 schreef Hyperdude het volgende:
Fuck the System.
Als je in 1995 een Mclaren F1 had gekocht voor 1 miljoen $$ had je 'm nu voor 2 miljoen weer kunnen verkopen.
Moet je in 15 jaar dus 1 miljoen uitgeven aan onderhoud, benzine en banden. dat lukt nooit; dus je krijgt zelfs geld toe. En ze worden alleen nog maar meer waard.
Wel een beetje onhandig bij de IKEA, maar verder zie ik geen nadelen.

http://en.wikipedia.org/wiki/McLaren_F1

[ link | afbeelding ]
Servicecheck op afstand via die modempoort die erin gebakken zit kost al 25K heh, kijk maar uit
FkTwkGs2012zaterdag 27 maart 2010 @ 12:26
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 12:07 schreef YellowBlacks het volgende:
Polo Bluemotion.

Geen wegenbelasting.
da's een hardstikke duur gebakkie nog steeds... nieuwe auto's is altijd duur. alleen al de afschrijving het eerste jaar.
Cyclonistzaterdag 27 maart 2010 @ 13:59
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 12:26 schreef FkTwkGs2012 het volgende:

[..]

alleen al de afschrijving het eerste jaar.
dat zal met deze bluemotion nog wel meevallen denk ik zo, zeeeer gewild.

maar ontopic, diesel mercedes < 87
flyguyzondag 28 maart 2010 @ 18:52
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 08:14 schreef Snuitebolletje het volgende:

[..]

ik rij 50000 per jaar. in 15 jaar is dat 750000

laten we zeggen dat hij 1 op 5 rijdt.. erg ruime schatting. Dan verbruik ik 10000 liter brandstof per jaar.. a 15 jaar is 150000* 1,40=223000 aan brandstof.

iedere 2000 km. een beurt a 3000 euro (wilde gok) 1125000 dit is incl. banden en dergelijke dan maar

verzekering nog wat zal dat zijn... 3000 per jaar? 15 jaar is 45000

totale operationele kosten zijn dan ongeveer 1,4 miljoen. Dan kost die auto in 15 jaar tijd me nog steeds 4 ton
Denk eerder 30000 euro voor een beurt en verzekering zal dat ook zijn per jaar als het niet meer is.
NiTiNmaandag 29 maart 2010 @ 00:30
interessant topic
Catch22-maandag 29 maart 2010 @ 00:56
Vergeten we hier de maandelijkse post 'Afschrijving' niet?

Dan is een Polo Bluemotion echt niet meer interresant. Alleen leuk als je least (alhoewel..)