Laat maar wegblijven.quote:
Hmm, wordt steeds meerquote:
quote:Convectie
Voordat de warme lucht wordt verdreven, kan vanmiddag in Oost-Nederland een bui ontstaan. Bij zo’n bui is ook onweer mogelijk. De warme lucht is namelijk onstabiel. Door de instraling van de reeds sterke maartzon wordt het aan het aardoppervlak immers goed warm. Aangezien warme lucht lichter is dan koude lucht, stijgen bellen met warme lucht gemakkelijk op. We noemen dit convectie (of thermiek).
Dit proces begint bij het bereiken van de zogenaamde convectietemperatuur. In een diagram met een dwarsdoorsnede van de atmosfeer bij het station Hupsel is af te lezen dat deze temperatuur vandaag 19 graden is. Bij die temperatuur kunnen de luchtpakketjes doorstijgen tot hoog in de atmosfeer. Daar komen ze in koudere lucht terecht, waardoor ze afkoelen en condenseren. Die luchtbellen kunnen grote hoogte in de atmosfeer bereiken. Daarmee zijn dan stevige buienwolken geboren die gelijk ook onweer op kunnen leveren. Een en ander is echter nog wel onzeker. Volgens de computerverwachting kan een bui net tot ontwikkeling komen. Een graadje minder warm vanmiddag, zorgt er echter voor dat buien uitblijven.
Frontaal onweer
De eventuele buien van vanmiddag hebben dus een ‘thermische’ oorzaak. Ze worden immers gevoed door warmte vanaf de grond. Vanavond en vannacht trekt het front het land binnen en ook die kan buien met onweer veroorzaken. In dit geval spreken we niet van een thermische, maar van frontale onweersbuien.
Deze buien worden niet veroorzaakt door convectie, maar hebben een andere reden. Door het binnendrijven van koude lucht achter het front, wordt de warme lucht omhoog geduwd. Ook hier komt dat omdat warme (en lichtere) lucht gemakkelijk omhoog wordt geduwd door de zwaardere koude lucht. Dit proces veroorzaakt het grootschalig opstijgen van warme lucht, die hoger in de atmosfeer condenseert en uit kan groeien tot fikse buien.
21,8 graden in Twente.... hier 21,3 graden... dat is voor mij gewoon een warme dagquote:Op donderdag 25 maart 2010 16:43 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
Weer net geen 20 in De Bilt gehaald. Voor de eerste warme dag moeten we dus wachten tot april.
Tja, buiten De Bilt boeit niemand dat natuurlijk.quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:46 schreef ChrisMoneymaker het volgende:
Voor jou wel, voor het KNMI niet.
Meteox pakt geen onweer meer op in Frankrijk, sinds 15:30quote:Op donderdag 25 maart 2010 17:11 schreef marcel-o het volgende:
rond n uur of 8?
[ afbeelding ]
zijn wel de welbekende " rode pitten"
jup, lijkt me ook, lauw en wind van alle kanten, de lucht wordt donker.quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:47 schreef kree het volgende:
als ik zo het klimaatje voel buiten dan zeg ik onweer.
Nou regenbuitje gehad hier in ZH, denk dat het daarbij blijft.quote:Op donderdag 25 maart 2010 16:47 schreef kree het volgende:
als ik zo het klimaatje voel buiten dan zeg ik onweer.
Wel apart dat TT / Weeronline nog denkt dat het dinsdag 16 graden wordtquote:Op vrijdag 26 maart 2010 08:35 schreef INViCTuS het volgende:
"temperatursturz" op dinsdag woensdag? Neerslagsignalen voor die 2 dagen geven zelfs sneeuw aan...
KNMI ook. Nouja, 13/14 graden dan. Het zal wel meevallen met die sneeuw.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 11:24 schreef ItaloDancer het volgende:
Wel apart dat TT / Weeronline nog denkt dat het dinsdag 16 graden wordt
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |