Geen idee, maar rouden lijkt mij het meest voordehandliggend. Als je meerdere convoluties doet, kun je de kwaliteit verbeteren door tussentijds niet af te ronden.quote:Op donderdag 20 mei 2010 13:38 schreef Diabox het volgende:
Klein vraagje, als er geen geheel getal uit zo'n convolutie komt, wordt deze waarde dan afgerond naar beneden? Of kan het resultaat niet gehele getallen bevatten, terwijl het origineel alleen gehele getallen bevat?
2.9 s moet 2.9 m zijn. Een maximum komt overeen met een buik, een minimum met een knoop. Één golf heeft twee buiken.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 00:33 schreef Warren het volgende:
[ afbeelding ]
Ik loop een beetje vast bij vraag b. Ik snap niet hoe je de golflengte bepaalt. Als je vanaf het midden naar 2,9 s gaat, dan heb je 4 toppen, dus je zou zeggen: 2,9/4 = 0,73. Helaas is dit niet goed. Het moet 2,9/2 = 1,45 zijn, maar ik snap niet waarom. Het antwoordenboek is ook niet verhelderend. Weet iemand het misschien? Alvast bedankt.
dit klinkt mij als onzin in de orenquote:Op vrijdag 21 mei 2010 01:16 schreef lyolyrc het volgende:
[..]
Als je goed naar de grafiek kijkt, dan zie je dat het geen normaal (sinusoïde) golfpatroon is. Je kunt er wel twee overlappende golfpatronen in zien die ten opzichte van elkaar zijn verschoven (faseverschuiving gelijk aan pi). De golflengte is dus gelijk aan de afstand tussen piek n en piek n+2.
Bedankt.quote:Op vrijdag 21 mei 2010 01:17 schreef GlowMouse het volgende:
2.9 s moet 2.9 m zijn. Een maximum komt overeen met een buik, een minimum met een knoop. Één golf heeft twee buiken.
Misschien is het handiger om hier alvast even de vraag uit te schrijven en uit te leggen.... zodat we niet eerst de vraag volledig uit hoeven te pluizen!quote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:14 schreef Warren het volgende:
Ok, nog een vraag aangaande biologie. Kan iemand mij uitleggen waarom vraag 13 C moet zijn? Alvast bedankt.
Hier is de link van het examen:
http://www.havovwo.nl/vwo/vbi/bestanden/vbi01iiex.pdf
quote:Op dinsdag 25 mei 2010 18:17 schreef horned_reaper het volgende:
[..]
Misschien is het handiger om hier alvast even de vraag uit te schrijven en uit te leggen.... zodat we niet eerst de vraag volledig uit hoeven te pluizen!
Het is immers JOUW vraag!
Ze hebben 1430 uur de verwarming aangehad in één jaar, en in één jaar verbruiken ze 4500 kubieke meter aardgas, hoeveel aardgas verbruiken ze dan per uur? Kom op!quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:28 schreef Kloonvanhoon het volgende:
Joris en Myrthe van Dalen hebben centrale verwarming.
Ze hebben zelf een verwarmingsketel gekocht.
De volgende gegevens zijn bekend over 2004:
- afschrijving verwarmingsketel per jaar 760 euro
- onderhoud verwarming per jaar 200 euro
prijs per kubieke meter aardgas 0,40 euro
aardgasverbruik per jaar 4500 kubieke meter
.
Joris en Myrthe hebben in 2004 in totaal 1430 uur de verwarming aan gehad
a) bereken de totale stookkosten per uur(plus berekening)
Ze stoken 4500 kubieke meter per jaar, hoeveel verstoken ze dan per maand? Je kan dan zo berekenen hoeveel geld ze per maand verstoken!quote:Krijgen ze over 2004 geld terug of moeten ze bijbetalen? (plus berekening)
Dat "De isolatie kost 2100 euro, 600 euro per gezin" vind ik 'n beetje vaag, ik ga er maar van uit dat het dus in totaal 2700 kostquote:c) Na hoeveel jaar heeft Joris de isolatiekosten terugverdiend? (plus berekening)
Korter uiteraard, stel de aardgasprijs wordt 10 miljoen per kubieke meter (quote:d)Stel dat de prijs stijgt, wordt de terugverdiendperiode dan langer of juist korter? + Verklaring
Bedankt voor a&b.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:45 schreef Diabox het volgende:
[..]
Ze hebben 1430 uur de verwarming aangehad in één jaar, en in één jaar verbruiken ze 4500 kubieke meter aardgas, hoeveel aardgas verbruiken ze dan per uur? Kom op!
[..]
Ze stoken 4500 kubieke meter per jaar, hoeveel verstoken ze dan per maand? Je kan dan zo berekenen hoeveel geld ze per maand verstoken!
[..]
Dat "De isolatie kost 2100 euro, 600 euro per gezin" vind ik 'n beetje vaag, ik ga er maar van uit dat het dus in totaal 2700 kost. Als je 20% per jaar op je totale aardgasverbruik bespaart, hoeveel bespaar je dan per jaar? Je weet het totaal aardgasverbruik per jaar en je weet de prijs, dus dat bereken je zo, toch?
Dan bereken je ook zo hoeveel 20% besparing is! En dat is dus de besparing per jaar, en dan kijk je hoeveel jaar het duurt, voordat je die 2700 euro eruit hebt
.
[..]
Korter uiteraard, stel de aardgasprijs wordt 10 miljoen per kubieke meter (), dan bespaar je dus met 20% 2 miljoen euro per kubieke meter
Dan heb je die 2700 euro er zo uit
![]()
Bedankt.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 22:56 schreef Diabox het volgende:
Oke, de isolatie kost 2100 euro, maar de regering is zo lief om tot 600 euro per gezin (Joris en Dingest zijn één gezin), 25% subsidie te verstrekken. dus van die 2100 euro, wordt een deel, namelijk 600 euro, gedeeltelijk vergoed door de regering, namelijk 25% hiervan. Kom je hier verder mee?
Oke, de vraag is niet helemaal correct vind ik, er staat namelijk stookkosten per uur. In mijn ogen is dat dus puur de kosten die je hebt van het stoken van aardgas per uur, en niet inclusief:quote:Op dinsdag 25 mei 2010 23:05 schreef Kloonvanhoon het volgende:
[..]
Bedankt.
Die snap ik weer wel, en nu snap ik A weer niet.
Kan je me jouw berekening geven? want mijn berekening komt steeds op een ander antwoord uit.
Het goede antwoord moet zijn: $1,93 per uur. en ik kom op $1.60 uit
quote:Op dinsdag 25 mei 2010 23:12 schreef Diabox het volgende:
[..]
Oke, de vraag is niet helemaal correct vind ik, er staat namelijk stookkosten per uur. In mijn ogen is dat dus puur de kosten die je hebt van het stoken van aardgas per uur, en niet inclusief:
- afschrijving verwarmingsketel per jaar 760 euro
- onderhoud verwarming per jaar 200 euro
Blijkbaar vinden de makers van die vraag van wel, maar ik ben het daar mee oneens, in ieder geval, de berekening is dan als volgt:
4500 kubieke meter aardgas per jaar, 0.40 euro per kubieke meter, dus de totale aardgaskosten per jaar zijn
4500 * 0.4 = 1800 euro
Dan nog de 200 euro van onderhoud verwarming = 2000 euro
En dan nog de 760 euro afschrijving verwarmingsketel per jaar = 2760 euro.
Je stookt 1430 uur, dus 2760 / 1430 = 1,93 euro.
Geen probleem.quote:Op dinsdag 25 mei 2010 23:15 schreef Kloonvanhoon het volgende:
[..]
![]()
![]()
![]()
![]()
Kom je morgen mijn proefwerk maken?![]()
Heel erg bedankt, echtwaar!
Het mooie is dat je juist helemaal geen reactievgl. nodig om dit op te lossen. Wat je moet doen is realiseren dat uit je 1mol pyromorfiet 5 mol menie kan halenquote:Op vrijdag 28 mei 2010 16:07 schreef Warren het volgende:
[...]
Pyromorfiet kan gebruikt worden als grondstof voor de productie van menie, Pb3O4
Dit productieproces heeft een rendement van 98,0 %; dat wil zeggen dat van iedere
100 Pb-atomen uit het pyromorfiet er 98 in de menie terechtkomen.
d. Leg uit hoe het zout Pb3O4 is samengesteld.
e. Bereken hoeveel pyromorfiet nodig is voor de productie van 100,0 kg menie.
Kan iemand mij helpen met vraag e? De molaire massa van Pb5Cl(PO4)3 = 1356,36 g/mol en van Pb3O4 = 685,6 g/mol. Ik kan alleen niet achterhalen in welke molecuulverhouding zij reageren. Hoe kom ik hier uit? Ik kan namelijk geen goede reactievergelijking opstellen... Alvast bedankt.
Volgens het antwoordenmodel kun je uit 3 mol Pb5Cl(PO4)3.... 5 mol Pb3O4 krijgen. Kennelijk kijken ze alleen naar de Pb (immers, 3*5 = 15 en 5*3=15)quote:Op zaterdag 29 mei 2010 05:40 schreef ErictheSwift het volgende:
[..]
Het mooie is dat je juist helemaal geen reactievgl. nodig om dit op te lossen. Wat je moet doen is realiseren dat uit je 1mol pyromorfiet 5 mol menie kan halen
Dit is het enige stukje waar ErictheSwift het niet goed heeft. Het gaat inderdaad om de loodionen en je moet deze constatering uit het antwoordenmodel ook gebruiken. De juiste uitwerking wordt dus:quote:Op zaterdag 29 mei 2010 13:56 schreef Warren het volgende:
Volgens het antwoordenmodel kun je uit 3 mol Pb5Cl(PO4)3.... 5 mol Pb3O4 krijgen. Kennelijk kijken ze alleen naar de Pb (immers, 3*5 = 15 en 5*3=15)
quote:Op zaterdag 29 mei 2010 05:40 schreef ErictheSwift het volgende:
Het mooie is dat je juist helemaal geen reactievgl. nodig om dit op te lossen. Wat je moet doen is realiseren dat uit je 1mol pyromorfiet 5/3 mol menie kan halen
Met die kennis in je achterhoofd kan je bij het begin beginnen: Je moet eerst die 100,00 kg menie delen door de molaire massa van menie. Dan heb je het aantal mol dat in 100,00 kg menie zit.
Vermenigvuldig met de molaire massa van pyromorfiet EN DEEL VERVOLGENS DOOR 5/3 (uit 1mol pyromorfiet kan je 5/3 mol menie halen) om het benodigde aantal kilo pyromorfiet bij volledige omzetting te berekenen.
Omdat de omzetting niet 100% volledig verloopt maar een rendement van 98% kent, moet je het benodigde aantal kilo pyromorfiet delen door 98 en vermenigvuldigen met 100. Presto, daar heb je je antwoord.
Je begint altijd met het tekenen van de grootste koolstofketen. Voor ethylpentaan is dat pentaan, voor 3-ethyl-2,2-dimethylhexaan is dat hexaan en voor 4-(1-metylethyl)-octaan is dat octaan. Daarna ga je op de juiste plaats de zijketens aan de hoofdketen vastmaken. De cijfers geven weer aan welk koolstofatoom van de hoofdketen de zijketens moeten worden verbonden.quote:Op zondag 30 mei 2010 17:25 schreef MrBubbles het volgende:
Heb een weekje school gemist en probeer nu weer alles in te halen, alleen snap scheikunde niet helemaal. Hoe teken ik bijvoorbeeld de structuurformules van ethylpentaan, 3-ethyl-2,2-dimethylhexaan en 4-(1-metylethyl)-octaan?
Volgens mij ontbreekt er informatie. Je kunt beter wat duidelijker weergeven wat er berekend moet worden; op deze manier kunnen we je niet helpen.quote:Op maandag 7 juni 2010 21:10 schreef lolyizlekker het volgende:
Hoi iedereen,
Ik heb een som waar ik zelf de antwoord niet kan vinden kan iemand me helpen?
In de natuur heb je Mg-24, Mg-25 en Mg-26
Mg-25 en Mg-26 lijken op elkaar, bereken de percentage Mg-24, Mg-25 en Mg-26
In Binas stond
Mg-24 zo een 80procent
Mg-25 en Mg-26 zo een 10 procent beide.
Kan iemand me hiermee helpen??
Alvast bedankt keb net al geprobeerd bij school n studie kben hiernaar verweze
Ik probeer het eerst met een hint: stel de fractie Mg-25 en Mg-26 beide gelijk aan x. Dan is de fractie Mg-24 gelijk aan 1-2x. Stel hiermee een vergelijking op en los die op.quote:Op maandag 7 juni 2010 22:40 schreef lolyizlekker het volgende:
ja sorry ,
ff overnieuw
Je hebt in de natuur Mg-24,Mg-25 en Mg-26
Mg-24 is 23,98u
Mg-25 is 24,98u
Mg-26 is 25,98u
Mg-25 en Mg-26 verschillen niet veel van elkaar
Hoeveel percentage Mg-24,25 en 26 komen er in de natuur voor
Ik had ook de gem. Mg gezocht dat was 24,31
ik dacht dat je
25,98-24,31/25,98-23,98 moest doen om het percentage Mg-24 te vinde, toen kwam ik uit op 84%
het moet volgens binas iets in de 80 zijn
Sulfiet heeft als formule SO32- en sulfaat SO42-. Als je ervan uitgaat dat elk zuurstofatoom een lading heeft van 2-, wat wordt dan het oxidatiegetal voor zwavel in sulfiet en sulfaat?quote:Op woensdag 9 juni 2010 15:43 schreef vault_tec het volgende:
Geef de oxidatie getallen van zwavel in natriumsulfiet en in natriumsulfaat.
Er zijn 7 tweeatomige elementen. Ken je die? En als je weet dat er twee dezelfde atomen aan elkaar vastzitten, welke van de twee zal dan het hardst aan de bindende elektronen trekken?quote:Wat is de molecuul formule van het element jodium? Geef ook het oxidatie getal ervan.
Weer een inzinking en zie door het bos de bomen niet meer, bedankt.
Wat je zegt klopt, het is eigenlijk 39 ipv 38,4 omdat in de vraag staat dat ook de hond in de schuur moet aankomen. Ze hebben de vraag dus moeilijker gemaakt dan ze in de gaten hadden.quote:Op maandag 21 juni 2010 16:34 schreef Telates het volgende:
Vraag uit Belgisch toelatingsexamen voor medicijnen:
Een herdershond moet een kudde schapen , die over haar totale lengte steeds 50 meter lang blijft naar een 800m verderop gelegen schuur brengen. Door steeds van de kop van de kudde naar het einde ervan te lopen (en omgekeerd) met een snelheid van 5m/s , slaagt het trouwe dier erin de kudde te verplaatsen met een gemiddelde snelheid van 1m/s.
Indien hij aan de kop van de kudde vertrekt en samen met de eerste dieren in de schuur aankomt, dan is de afstand die de herdshond afgelegd heeft, gelijk aan:
--
nu zie ik twee manieren om dit te doen. De eerste is makkelijk en is de afstand tot de schuur delen door de snelheid van de schapen: 800m/ 1m/s = 800s. De hond rent 5m/s dus in totaal legt de hond 4000m af.
Simpel lijkt het, en ook het goede antwoord volgens het correctie model.
Maar als je rekening houdt met de snelheid van de schapen kom je op iets anders. Als de hond naar het einde van de kudde rent loopt ie tegen de richting van de schapen in. Zijn snelheid is dus 5+1 = 6 m/s ten opzichte van de kudde. Hij loopt dan langs de 50m lange kudde in 50/6 = 8.33 seconde. In werkelijkheid heeft hij dan 41.65m afgelegd. Omgekeerd, als hij met de kudde mee moet lopen is zijn relatieve snelheid maar 4m/s. Dan doet hij er dus 12,5s over wat 62.5m is. Totaal legt hij dus 104.15m af om heen en weer te rennen. Over het complete rondje doet hij dus 12,5 + 8.33 = 20.83 seconde. In de 800s dat de kudde erover doet naar de schuur te lopen kan hij 38.4 rondje lopen. Maar er wordt ge-eist dat hij met de eerste dieren in de schuur aankomt, dus moet hij 39 rondjes lopen. dan loopt hij dus iets meer dan 4000m. Als je 38.4 rondje aanhoudt dan loopt hij wel precies 4000m. Dus ongetwijfeld maak ik ergens een denkfout maar ik kan de plek niet vinden
Hij hoeft er niet omheen volgens mij, alleen maar van voorkant naar achterkantquote:Op maandag 21 juni 2010 19:16 schreef BasementDweller het volgende:
Volgens mij mis je ook informatie, er staat nergens hoe breed de kudde is en in wat voor formatie ze lopen
Simpele toepassing van de wetten van Ohm en Kirchhoff. Ik zal de stroom door weerstand Rk aanduiden met Ik en de spanning over weerstand Rk met Vk.quote:Op dinsdag 22 juni 2010 19:22 schreef GoodGawd het volgende:
[ afbeelding ]
Hoe pak je dit aan?
Ik zou eerst die laatste 3 weerstanden die in serie staan als vervangingsweerstand berekenen. En dan krijg je dus een situatie met 4 parallelle weerstanden. Maar dan?
De eigenvectoren moeten bij vermenigvuldiging met de Matrix op een veelvoud van zichzelf uitkomen, dat kun je checken om te zien of je antwoorden goed zijn.quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:20 schreef Jesse_ het volgende:
Een vraagje:
Ik heb de volgende matrix:
[ afbeelding ]
De eigenwaarden van deze matrix zijn 0.8, -1 en 0.5.
Ik wil hiervan de eigenvectoren bepalen.
Dit doe ik door drie keer (A-LI)x=0 op te lossen.
De eigenvectoren die ik er dan uitkrijg zijn:
1 -5 0
0 9 -2
0 0 3
Maar volgens mij zijn ze niet goed. Ik twijfel er in ieder geval te veel aan. Iemand die me uit de brand kan helpen?
Als je kunt vermenigvuldigen en optellen, kun je het expliciet checken, lijkt me. Wat komt daar uit?quote:Op donderdag 1 juli 2010 16:20 schreef Jesse_ het volgende:
Een vraagje:
Ik heb de volgende matrix:
[ afbeelding ]
De eigenwaarden van deze matrix zijn 0.8, -1 en 0.5.
Ik wil hiervan de eigenvectoren bepalen.
Dit doe ik door drie keer (A-LI)x=0 op te lossen.
De eigenvectoren die ik er dan uitkrijg zijn:
1 -5 0
0 9 -2
0 0 3
Maar volgens mij zijn ze niet goed. Ik twijfel er in ieder geval te veel aan. Iemand die me uit de brand kan helpen?
Het idee van dat een matrix A een eigenvector X heeft met eigenwaarde L, betekent datquote:
Dank je, de 1 0 0 eigenvector is in ieder geval goedquote:Op zaterdag 3 juli 2010 17:02 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Het idee van dat een matrix A een eigenvector X heeft met eigenwaarde L, betekent dat
A*X=LX
In jouw geval is die matrix een lineaire afbeelding van een driedimensionale ruimte naar een driedimensionale ruimte. Die matrix laat je inwerken op een vector, en als er verder geen restricties op die matrix gelden, kan de resulterende vector elke kant "opwijzen" en elke grootte hebben die je kunt voorstellen.
Echter, wanneer je een matrix in laat werken op een eigenvector, dan blijft de richting van die eigenvector hetzelfde; het enige wat je verandert is de grootte (de norm) van die vector.
Wat je dus voor elke eigenvector zou moeten doen, is je matrix op die eigenvector laten inwerken, en kijken of je de bijbehorende eigenwaarde maal die eigenvector krijgt. Zo ja, dan zit je goed
Jawel, bij de matrix die ik postte heb ik de eigenwaarde 0.5 al ingevuld en wat geveegdquote:Op zaterdag 3 juli 2010 22:21 schreef Mathematics het volgende:
Die 0.5 klopt niet.
-1.5, 0 en 0.3 zijn de eigenwaarden.
En doe gewoon dit steeds oplossen voor de verschillende eigenwaarden:
[ afbeelding ]
EX(~nbin(n,p))^2 is geen gebruikelijke notatiequote:Op zondag 4 juli 2010 02:38 schreef Hanneke12345 het volgende:
Toch nog: Ik ben nog altijd niet zo goed in het vinden van die bedelingen en als je dan een stochast in het kwadraat hebt wat dat precies inhoudt. Ik probeer nu EX(~nbin(n,p))^2 uit te rekenen, zodat ik vervolgens de variantie kan vinden, en loop hier vast; volgens mij ben ik er bijna, maar ik weet niet wat ik verder nog kan doen.
[ afbeelding ]
quote:en is er misschien heel misschien iemand die voor mij dit zou kunnen checken of ik dit nou goed begrepen heb...
Ah, dat van k=n had ik moeten kunnen bedenken. Oké, dan zou 't nu wel moeten lukken!quote:Op zondag 4 juli 2010 11:17 schreef GlowMouse het volgende:
[..]
EX(~nbin(n,p))^2 is geen gebruikelijke notatie
de sommatie over k moet pas beginnen bij k=n. De volgende stap kan dan zijn om k' = k-n substitueren en dan de haakjes van de linker k weg te werken.
Ah, stom, ja. Maargoed, verder snap ik dat dus wel blijkbaar.quote:
De tweede en derde zijn fout omdat je F niet differentieert.
Oei, bijna wel ja!quote:ben jij HvB?
Is "Feite" een jongens- of een meisjesnaam?quote:Op zondag 4 juli 2010 16:27 schreef Hanneke12345 het volgende:
Ik kan nog geen volledige naam bij die afkorting plaatsen.;x Ik neem aan dat "twee daagjes etc. etc." gaat over 't mondeling, vandaar mijn gok MM. Dan een werkgroepdocent, maar daar past de afkorting ook niet bij. BGo doet ergens een belletje rinkelen, lijkt volgens mij op de afkorting van een docent op de middelbare school, maar ik zou niet weten waarom die mij uberhaupt nog kent en weet van m'n mondeling.. Ik kom er niet uit, vertel!
Of het twee dagen verwijst toch naar m'n verjaardag, dat kan ook nog. :p
Ik ken ook enkelen van Fok! IRL, hihiquote:
Godver, waar komt deze vraag nou ineens weer vandaan? ;D Jongens, ik dacht op Fok! Nog een beetje privacy te hebben!quote:Op zondag 4 juli 2010 17:20 schreef Diabox het volgende:
[..]
Is "Feite" een jongens- of een meisjesnaam?
Weet ik niet meer zo goed. In ieder geval heeft 'ie een goed geheugen!quote:Op zondag 4 juli 2010 16:05 schreef BasementDweller het volgende:
En, Hanneke, hoe is BGo in het echt?
quote:Op zondag 4 juli 2010 16:57 schreef Jesse_ het volgende:
In de 3-dimensionale ruimte zijn gegeven het vlak V: 2x-y+3z=27 en het punt P(1,0,-1)
De vraag hierbij is bereken de loodrechte projectie van het punt P op het vlak V.
^y= (y.u/u.u)u is de formule die ik erbij moet gebruiken geloof ik, maar ik heb geen enkel idee hoe ik V hier in betrek. Help?
Tja, als iemand jouw initialen gaat posten is het niet echt moeilijk om erachter te komen wat je volledige naam isquote:Op maandag 5 juli 2010 00:23 schreef Hanneke12345 het volgende:
[..]
Godver, waar komt deze vraag nou ineens weer vandaan? ;D Jongens, ik dacht op Fok! Nog een beetje privacy te hebben!
quote:Op maandag 5 juli 2010 10:20 schreef Hanneke12345 het volgende:
Volgens mij kan het maar één zijn, als je een lijst van eerstejaars hebt iig. Geen idee waar jij wat vandaan haalt tho![]()
Klopt, echter met je initialen erbij kwam ik pas op het idee...quote:Op maandag 5 juli 2010 14:05 schreef Hanneke12345 het volgende:
Zonder intialen had je dat dus ook kunnen vinden.
Deze vraag heb je in het verkeerde topic gepost.quote:Op zondag 4 juli 2010 16:57 schreef Jesse_ het volgende:
In de 3-dimensionale ruimte zijn gegeven het vlak V: 2x-y+3z=27 en het punt P(1,0,-1)
De vraag hierbij is bereken de loodrechte projectie van het punt P op het vlak V.
^y= (y.u/u.u)u is de formule die ik erbij moet gebruiken geloof ik, maar ik heb geen enkel idee hoe ik V hier in betrek. Help?
Lijkt mij iets voor fresnelreflectiequote:Op zondag 27 juni 2010 12:24 schreef BasementDweller het volgende:
Een glazen staaf met brekingsindex n =wortel(3) bevindt zich in lucht met brekingsindex n = 1. De
staaf heeft een dwarsdoorsnede in de vorm van een rechthoekige driehoek met hoeken van 30 graden, 60 graden en 90 graden. Een rechtsdraaiende circulair gepolariseerd lichtgolf met intensiteit van 1 W/m² valt loodrecht in op de kortste rechthoekzijde.
a) Bereken de intensiteit van het direct gereflecteerde licht. Geef ook de polarisatietoestand van
dit licht.
Wat voor formule heb ik hier nodig?
Het ligt niet aan jou, de vraag is gewoon beroerd geformuleerd.quote:Op maandag 13 september 2010 12:38 schreef Warren het volgende:
Een vraagje:
Geef de reactievergelijking van de volgende zuur-base reactie:
1 millimol ophelost kaliumfosfaat met 1 millimil opgelost zwavelzuur
PO4 3- + 3 H30+ --> 3 H2O + H3PO4
Waarom is dit antwoord niet goed? PO4 3- neemt toch 3 H+ op?
Het antwoord moet volgens het antwoordenmodel zijn:
PO4 3- + 2 H30+ --> 2 H2O + H2PO4-
E=0,5 k x² met x de lengte dat je hem indrukt? De maximale lengte dat je het materiaal kan indrukken totdat de vloeispanning wordt bereikt moet je dan even opzoeken.quote:Op woensdag 8 september 2010 21:00 schreef qwox het volgende:
Onderwerp: maximale potentiële elastische energie van staal
Als je een stalen veer hebt en die indrukt voer je in principe potentiële energie toe aan het staal. Als je maar hard genoeg drukt zal uiteindelijk het steel vervormen in het plastische gebied. Je hebt dan het maximale potentiële elastische energie level overschreden.
Ik kreeg bij een bedrijf tijdens een presentatie een formule te zien met daarin E (energie), sigma (maximale spanning), E (E-modulus) en V (volume). Ik heb hem echter niet correct opgeschreven aangezien de eenheid vergelijking al niet klopt.
Mijn vraag is nu of iemand een formule weet om de maximale op te nemen energie te berekenen aan de hand van de materiaaleigenschappen en het volume.
Alvast bedankt, mocht de vraag niet duidelijk genoeg zijn hoor ik het wel.
Als je die formule uitwerkt met spanning en E-modulus kom je totquote:Op dinsdag 14 september 2010 01:30 schreef Quyxz_ het volgende:
[..]
E=0,5 k x² met x de lengte dat je hem indrukt? De maximale lengte dat je het materiaal kan indrukken totdat de vloeispanning wordt bereikt moet je dan even opzoeken.
quote:Op vrijdag 17 september 2010 18:10 schreef Diabox het volgende:
Is het niet gewoon 4 en 6 invullen? Dus (4+2)(6+6) = (6)(12) = 72?
Edit: Weet het al;
MRS = - MU1 / MU2 = - (x2+6) / (x1 + 2)
met 4 en 6 ingevuld is het dus
-(12/6) = -2. @ punt (4,6)
Topquote:Op vrijdag 17 september 2010 18:17 schreef GlowMouse het volgende:
De indifferentiecurve is de curve waarvoor het nut gelijk aan U(4,6)=72 is.
(x1+2)(x2+6) = 72
x2 = 72/(x1+2) - 6
dx2/dx1 = -72/(x1+2)²; als x1=4 komt er dus -2 uit. De MRS is per definitie gelijk.
O ja, bij 1-broom - 1 methylbutaan is de langste keten idd niet vier maar drie.. stom van mijquote:Op dinsdag 21 september 2010 13:42 schreef GlowMouse het volgende:
Hoelang is de langste koolstofketen in 1-broom 1-methylbutaan?
Ik snap alleen niet waar broom vandaan komt als het in de vraag totaal niet genoemd staat.
En met een keten van vijf koolstofatomen heb je dus geen methylbutaan.quote:Op dinsdag 21 september 2010 13:58 schreef Warren het volgende:
[..]
O ja, bij 1-broom - 1 methylbutaan is de langste keten idd niet vier maar drievijf.. stom van mij![]()
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |