Ik ben niet echt overtuigd, de eerste twee bronnen gaan over Vlaanderen, de derde en vierde over electrical engineers in de VS (ook heel specifiek dus). Alle mensen van mijn HTS opleiding waarmee ik af en toe contact heb, hebben een baan op niveau en in de technische sector. Over het algemeen zijn afgestudeerden van TU studies nog veel populairder, dus ik geloof niet dat die veel problemen zullen ondervinden om een baan te krijgen. Bovendien, mocht er geen werk zijn in de technische sector, kun je met een beetje TU opleiding ook zo in een andere sector aan de slag.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 15:12 schreef ikke043 het volgende:
[..]
Ja klopt. Maar niet iedereen daarvan(zelfs een groot deel) krijgt geen baan waarvoor die is opgeleid. En veel mensen die na het afstuderen direct een baan vinden met goede arbeidsvoorwaarden hebben op latere leeftijd geen baan meer. Dat lijkt een chronisch probleem bij het ingenieurs-beroep.
Nog wat leesvoer :
bron
bron
bron
bron
Die waren meer om te laten zien dat het niet alleen in Nederland is. Ik las net ergens een opmerking van "dan ga je toch naar het buitenland". Ik was het topic opnieuw aan het doorlezenquote:Op zaterdag 20 maart 2010 15:22 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Ik ben niet echt overtuigd, de eerste twee bronnen gaan over Vlaanderen, de derde en vierde over electrical engineers in de VS (ook heel specifiek dus). Alle mensen van mijn HTS opleiding waarmee ik af en toe contact heb, hebben een baan op niveau en in de technische sector. Over het algemeen zijn afgestudeerden van TU studies nog veel populairder, dus ik geloof niet dat die veel problemen zullen ondervinden om een baan te krijgen. Bovendien, mocht er geen werk zijn in de technische sector, kun je met een beetje TU opleiding ook zo in een andere sector aan de slag.
Industrieel ontwerpen ofzo bedoel je?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:15 schreef Mendeljev het volgende:
Ik denk dat er ook wel onderscheid gemaakt moet worden tussen betastudenten. Als je kijkt hoe de verdeling is van de studenten op de creatieve gebieden dan kun je niet ontkennen dat dat aandeel significant groot is. Het is echter onmogelijk om alle creatieve betastudenten van een baan te voorzien omdat er simpelweg niet zo veel vraag is naar die expertise.
Onderaan?quote:Op zaterdag 20 maart 2010 00:41 schreef Fingon het volgende:
Farmacie stond onderaan, nu voel ik met toch weer iets gerustgesteld met volgend jaar biofarmaceutische wetenschap.
Het CPB gaat hier wel erg kort door de bocht. De bèta's in een R&D-functie die ik ken vinden hun werk fantastisch. Veel jongens die voor de lol op hun twaalfde alle huishoudelijke apparatuur voor de hele straat repareren gaan na hun TU of HTS bij Philips, de TU of ASML in het lab werken. Voor hun is dit een grote speeltuin. Salaris, leasebakken en bergen overwerk (op papier) interesseren hun helemaal niets.quote:"Als er echt veel te weinig bèta’s zijn, dan verwacht je een lage werkloosheid, talloze vacatures, hoge salarissen en leasebakken als lokkertje, en bérgen overwerk. In de praktijk blijken bèta’s echter op al deze punten beneden het gemiddelde voor de hoger opgeleide beroepsbevolking te scoren".
"Een bèta in een R&D-functie verdient minder dan het gemiddelde van de rest van de beroepsbevolking"
En ook bouwkunde bijvoorbeeld. Beide opleidingen trekken veel studenten maar ik denk dat er meer vraag is naar de wat 'wiskundigere' betastudent om het maar zo te noemen.quote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:31 schreef Maverick_tfd het volgende:
[..]
Industrieel ontwerpen ofzo bedoel je?
De zachte beta studies dusquote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:52 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
En ook bouwkunde bijvoorbeeld. Beide opleidingen trekken veel studenten maar ik denk dat er meer vraag is naar de wat 'wiskundigere' betastudent om het maar zo te noemen.
Onderaan als in minste werkloosheid bij 1 van die links, vandaar dat ik het nog wel enigzins positief inzagquote:Op zaterdag 20 maart 2010 17:41 schreef yosander het volgende:
[..]
Onderaan?
Geldt dat ook voor Farmaceutische Wetenschappen?
Ooh, dat klinkt stukken beterquote:Op zondag 21 maart 2010 00:35 schreef Fingon het volgende:
[..]
Onderaan als in minste werkloosheid bij 1 van die links, vandaar dat ik het nog wel enigzins positief inzag
Maar jij doet dus Farmaceutische Wetenschappen in Leiden? (Volgens mij de enige universiteit in nederland die dat geeft namelijk)
nee hoor, amsterdam, utrecht en groningen ookquote:Op zondag 21 maart 2010 00:35 schreef Fingon het volgende:
[..]
Onderaan als in minste werkloosheid bij 1 van die links, vandaar dat ik het nog wel enigzins positief inzag
Maar jij doet dus Farmaceutische Wetenschappen in Leiden? (Volgens mij de enige universiteit in nederland die dat geeft namelijk)
Ik was het woordje bio vergeten, wat ik dit jaar wil gaan doen is biofarmaceutische wetenschappen.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:25 schreef EricT het volgende:
[..]
nee hoor, amsterdam, utrecht en groningen ook
Enigszins.quote:Op zondag 21 maart 2010 22:34 schreef Fingon het volgende:
[..]
Ik was het woordje bio vergeten, wat ik dit jaar wil gaan doen is biofarmaceutische wetenschappen.
Volgens mij is dat in Leiden dus iets meer op onderzoek naar/werking van geneesmiddelen gericht, er staat iig niet bij dat je ook wordt opgeleid tot apotheker wat bv de UU wel heeft staan bij de bachelor Farmacie.
Iemand die dit kan bevestigen/ontkrachten?
nou nou, iets minder arrogant mag ook wel. Dat ik psychologie studeer wil niet zeggen dat ik niet snap wat wetenschap inhoudt. Cognitieve psychologie is net zo goed wetenschap als natuurkunde. Psychologen, maar ook linguïsten e.d. doen net zo goed empirisch onderzoek.quote:Op zondag 11 april 2010 17:48 schreef speknek het volgende:
Er spelen denk ik wel een aantal zaken mee. Wat je niet moet vergeten is dat dit voor heel veel studies geldt. Hoeveel filosofen, Neerlandici, psychologen, etc. komen aan een relevante baan? Dat zal nog veel lager zijn. Daarbij is er inderdaad een tekort aan beta's.... vanuit de visie dat Nederland een kennisland moet worden, er zijn alleen helaas ook te weinig betabedrijven. Maar niet getreurd, biomedische wetenschappen is iets waarmee je ook in andere vakken de voorkeur krijgt boven vrijwel elke alfa, al was het maar omdat je weet wat wetenschap inhoudt.
Ik ben blij met al die alfas, zijn vaak gezellige en leuke mensen. In een wereld vol betas zou ik mezelf subiet van kant makenquote:Op zondag 11 april 2010 18:05 schreef ReWout het volgende:
Er kan nog veel gezegd worden over alfa en beta... maar in principe leven we gewoon in de omgekeerde wereld. Alfa mensen hebben de macht, popsterre, politici en directeuren en verdienen miljoenen. En de mensen die echt iets bijdragen aan deze wereld, de wetenschappers, verdienen slechts een handje vol en worden niet geroemd.
Beetje offtopic maar wou 't even gezegd hebben.
Hoeveel beta mensen ken je persoonlijk?quote:Op zondag 11 april 2010 18:13 schreef Thomass het volgende:
[..]
Ik ben blij met al die alfas, zijn vaak gezellige en leuke mensen. In een wereld vol betas zou ik mezelf subiet van kant maken
Zijn genoeg leuke beta mensen hoor, o.a. ikquote:Op zondag 11 april 2010 18:13 schreef Thomass het volgende:
[..]
Ik ben blij met al die alfas, zijn vaak gezellige en leuke mensen. In een wereld vol betas zou ik mezelf subiet van kant maken
quote:want de statistieken liegen er niet om dat beta's vaker minder socialer zijn dan alfa mensen.
Eens, wij als beroepsgroep zouden eens wat slimmer moeten onderhandelen, net zoals de salesmensen. WIe zegt dat leuk werk EN goed betaald worden niet kan? Overigens is er bij ons wel een enorm beta-tekort en worden die ook aangenomen, goed betaald en extra geschoold. Bij ons worden de goede beta's gekoesterd. Ikzelf verdien dan ook prima en heb niet de stress van een salesman en ik doe ECHT leuk werkquote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:46 schreef Deetch het volgende:
betas worden gewoon zwaar onderschat door het bedrijfsleven. Zij nemen liever een bedrijfskundige of manager in dienst dan een technoloog. Dat betas slecht betaald worden is al jaren bekend en komt vooral omdat we (imo) dit werk doen omdat we het leuk vinden en dus niet zo om het geld malen.
verder wel een interessant artikel trouwen.
Een wereld vol mensen met een IQ onder de 100? Leukquote:Op zondag 11 april 2010 18:13 schreef Thomass het volgende:
[..]
wat voor werk / baan / bedrijf is dat dan?quote:Op donderdag 15 april 2010 16:17 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Eens, wij als beroepsgroep zouden eens wat slimmer moeten onderhandelen, net zoals de salesmensen. WIe zegt dat leuk werk EN goed betaald worden niet kan? Overigens is er bij ons wel een enorm beta-tekort en worden die ook aangenomen, goed betaald en extra geschoold. Bij ons worden de goede beta's gekoesterd. Ikzelf verdien dan ook prima en heb niet de stress van een salesman en ik doe ECHT leuk werk
Maar het blijft een feit dat wij sukkels zijn als het gaat om onderhandelen over onze arbeidsvoorwaarden. We laten ons wijsmaken dat we alleen maar geld kosten
Ik ben (project)manager in R&D, maar wil hier lekker anoniem blijven eigenlijk.... Ik doe dus kleine en grotere projecten en als ik toevallig inhoudsdeskundig ben pak ik die rol ook nog wel eens op als teamlid. Maar over het algemeen ben ik meer van de organisatie en het bewaken van de juiste (wetenschappelijk wel of niet verantwoorde) aanpak.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:20 schreef Outlined het volgende:
[..]
wat voor werk / baan / bedrijf is dat dan?
Thanks for making my pointquote:Op donderdag 15 april 2010 16:19 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Een wereld vol mensen met een IQ onder de 100? Leuk
Ja, maar het is wel prettig om net als die domme, maar handige jongens van sales ook 6000 euro bruto per maand te vangenquote:Op zondag 18 april 2010 20:53 schreef ikhouvannoodles het volgende:
Je moet ook onthouden dat geld niet alles is. Voor veel mensen in de wetenschap is de geestelijke verrijking veel belangrijker. Kennis over hoe het leven ontstaan is of de weten hoe het universum werkt kan je niet in geld uitdrukken.
6000... Daar doen we het niet voor.quote:Op zondag 18 april 2010 21:34 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Ja, maar het is wel prettig om net als die domme, maar handige jongens van sales ook 6000 euro bruto per maand te vangen(ex bonus)
Wat ik zelf ook om me heen heb gezien, is dat een hoop beta's toch op plekken blijven zitten waar ze werk doen dat ze niet echt leuk vinden en waarmee ze ook niet superveel geld verdienen. Ze zijn dan blij met die baanzekerheid en voelen een soort morele verplichting om trouw te blijven aan hun bedrijf of zo. Het zou toch wel beter zijn als zulke jongens gewoon een schop onder hun kont kregen en aan het jobhoppen gingen, want met hun huidige gedrag zorgen ze er nou niet bepaald voor dat de arbeidsomstandigheden en het salaris van beta's verbeteren.quote:Op donderdag 15 april 2010 16:17 schreef Spanky78 het volgende:
[..]
Eens, wij als beroepsgroep zouden eens wat slimmer moeten onderhandelen, net zoals de salesmensen. WIe zegt dat leuk werk EN goed betaald worden niet kan? Overigens is er bij ons wel een enorm beta-tekort en worden die ook aangenomen, goed betaald en extra geschoold. Bij ons worden de goede beta's gekoesterd. Ikzelf verdien dan ook prima en heb niet de stress van een salesman en ik doe ECHT leuk werk
Maar het blijft een feit dat wij sukkels zijn als het gaat om onderhandelen over onze arbeidsvoorwaarden. We laten ons wijsmaken dat we alleen maar geld kosten
Dat klopt voor geen reet. Sterker nog, bedrijven nemen naar mijn mening teveel van die zwart-wit denkende beta-ers aan. Meeste (top-)managers van Shell zijn bijvoorbeeld mensen met een scheikundige opleiding, bij banken raar genoeg ook. Ik heb het gevoel dat veel bedrijven niet moeilijk doen voor a-specifieke taken, zolang je maar academisch kan denken.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 13:46 schreef Deetch het volgende:
betas worden gewoon zwaar onderschat door het bedrijfsleven. Zij nemen liever een bedrijfskundige of manager in dienst dan een technoloog. Dat betas slecht betaald worden is al jaren bekend en komt vooral omdat we (imo) dit werk doen omdat we het leuk vinden en dus niet zo om het geld malen.
verder wel een interessant artikel trouwen.
Klinkt leuk. Rustig. Met regelmaat.quote:Op dinsdag 16 maart 2010 15:01 schreef thabit het volgende:
Probeer je eens voor te stellen hoe het is om een vaste baan te hebben.
Je staat op. Je gaat naar je werk om 9 uur. Daar moet je 8 uur lang wat suffe kutklusjes doen. Daarna ga je weer naar huus. 's Avonds ben je moe van het vroege opstaan en het suffe kutwerk. Daarna ga je naar bed. Dag in, dag uit. Veertig jaar lang.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |