Voor mij is een volksfeest een goede reden om juist een reisje zo te plannen dat ik daarbij ben... zo was ik:
4th of July (US Independence Day) ben ik in Seattle geweest. Daar zagen ze zichzelf vooral niet als inwoners van de US in de tijd van Bush, dus er waren alleen maar vlaggen van de staat Washington, anti Bush t-shirt etc. Maar vooral een groot feest met muziek, kunst en eten op het terrein van een oude gasfabriek (Gasworks). Met in de avond een groots vuurwerk daar en aan de baai / boulevard. En iedereen die de hele dag 'Happy fourth' zegt.
1st of July (Canada Independence Day) in Vancouver was vooral een groot vuurwerk en iedereen die samenkomt in het stadspark om het vanaf daar te bekijken. De rest van de dag een Jazzfestival gezien, een naked bike-ride de avond ervoor, maar geen heel groot feest. Het vuurwerk met vooral veel rood en wit was voor de Canadezen al een genoeg een hoogtepunt.
22-23 juni (Midzomernacht) in Tallinn is een groot feest in het openluchtmuseum, maar ook trekt iedereen met vrienden en familie het bos om daar een houtvuurtje te maken en daar wat eten te maken. Het bos / park ten westen van de stad zat vol met mensen (tussen de bomen dus, niet op open vlaktes of paden) en het rook er naar houtvuur. Er werd overal zachtjes gezongen of muziek gemaakt. Onvergetelijk.
ca 20 juni (Midzomernachtsweekend) in Stockholm, is het weekend voor Mizomernacht in Zweden, met een traditioneel Jeux de Boules tournooi in Stockholm en vooral heel veel mensen op straat en in elk park groepen mensen die de hele dag buiten willen zijn.
3 mei Tokyo (Golden Week) De enige dag dat je in een bijna leeg Tokyo rond kan lopen, als iedereen vrij is en naar de toeristische attracties of de natuur rondom de stad gaat. Op sommige plekken een post-apocalyptische ervaring.
eerste weekend van mei Hamburg (Hafengeburtstag) is vooral een eet- en drink festijn met hier en daar wat muziek. Eén miljoen mensen komen er op af, maar je krijgt niet echt iets te zien van de haven, zoals je dat bij de Wereldhaven dagen wel krijgt.
14 juli Parijs. Helemaal niets te doen, viel samen met de aankomst van de Tour de France, maar pas in de avond was er vuurwerk. De rest van de dag bijna alles dicht en de straten afgezet.
En verder natuurlijk Koninginnedag en alle grote evenementen in Rotterdam (Zomercarnaval, Dance Parade etc)
Op mijn wish list staan nog zeker Oktoberfest en de Indy 500