abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79125164
Ik studeer inmiddels al 4 en half jaar en zit vanaf de eerste dag van de intro op kamers, hier in Nijmegen. Destijds was ik de enige in mijn introgroepje die al een vaste kamer had. Naar verloop van tijd zijn steeds meer van mijn vrienden en studiegenoten op kamers gegaan. Toch zijn er mensen uit mijn jaar die nog steeds bij hun ouders wonen.

Van huis uit is mij altijd verteld dat wanneer je gaat studeren, je op kamers gaat om op jezelf te leren wonen. Mijn beide ouders hebben zelf ook gestudeerd en op kamers gezeten in de stad waar ze studeerden. Ze hebben mij dan ook erg gestimuleerd om direct op kamers te gaan, meer omdat dat de volgende stap in de opvoeding was dan omdat ik anders heen en weer moest reizen.

Ik ben dan ook begonnen met studeren in de overtuiging dat iedereen wel zo snel mogelijk op kamers ging wanneer het kon. Dat blijkt in de realiteit echter heel anders te zijn. Er zijn studiegenoten die op allerlei manieren thuisgehouden zijn door hun ouders. Ouders die hun kinderen het liefst zo lang mogelijk thuis houden.

Uit persoonlijke interesse zou ik dan ook graag de volgende vragen stellen aan jullie:

Wat was voor jou de belangrijkste rede om op kamers te gaan? Op jezelf leren wonen of niet heen en weer hoeven reizen van je ouders/verzorgers naar de uni/hogeschool?
of
Waarom ben jij niet op kamers gegaan?

Ben jij door je ouders/verzorgers gestimuleerd om op kamers te gaan? En hebben jouw ouders vroeger ook zelf gestudeerd?

Wanneer je ouders/verzorgers in dezelfde stad (of heel dichtbij) wonen als waar jij gaat studeren, zou je dan nog steeds op kamers gaan?
Wel lekker blijven plakken hè?
pi_79125330
De belangrijkste reden voor mij om op kamers te gaan was leren voor mezelf te zorgen, dichtbij de universiteit wonen en genieten van de vrijheid die het student-zijn met zich meebrengt! Ik studeer nu op zo'n afstand van het ouderlijk huis dat ik sowieso wel op kamers moest, maar als ik op reisafstand was gaan studeren dan was ik alsnog op kamers gegaan.

Ik ben zeker door mijn ouders gestimuleerd om op kamers te gaan, ze vonden dat een logische stap en wilden dat ik mijn studententijd optimaal zou kunnen benutten! Ze hebben zelf ook gestudeerd en op kamers gezeten.
pi_79125543
tvp
  zondag 14 maart 2010 @ 14:17:18 #4
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79125649
Ik zit zelf in de situatie van een hardwerkende familie maar ik ben de eerste die daadwerkelijk gaat studeren. Ik ben tijdens mijn eerste jaar thuis gebleven en tijdens de studie ontzettend sociaal/cultureel gegroeit maar moest door het reizen (dat je na een tijdje zeer tegen gaat staan) vaak dingen weigeren/afzeggen omdat het niet goed uit kwam. Mijn ouders wilden mij ook graag thuis houden maar ik heb de beslissing genomen om het jaar erop op kamers te gaan. (Via HBO P naar de uni gegaan). Je mist een deel van je ontwikkeling en het studentenleven dat zo belangrijk is in deze fase van je leven.

Het grootste deel is niet zozeer zelf op kamers gaan (het koken en schoonmaken valt heus wel mee, zeker als je het studentikoos doet .) maar het begrijpen en groeien in deze wereld zelf en je leert jezelf kennen. Veel mensen van mijn middelbare school zien mij als een compleet nieuwe persoon (op een positieve manier). Daarbij moet je ook bedenken dat je wat meer vrijheid en rust hebt van doen ipv bij je ouders wonen, dat was voor mij persoonlijk ook heel belangrijk maar dit verschilt per persoon. Je hoeft niet te reizen, bouwt aan een eigen leven met eigen normen en waarden en kan gaan en staan waar je wilt. Zoals hierboven gezegd leer je ook de mensen om je heen veel intensiever kennen en begin je aan een nieuw hoofdstuk in je leven.

Begrijp dat deze ontwikkelingen zéér persoonijk een subjectief zijn en verschillen per persoon. Iemand kan mij wijsmaken dat de voordelen voor elke persoon anders zijn maar NIEMAND kan mij wijsmaken dat op kamers gaan nergens goed voor is.
One creates reality...
pi_79125656
Op mezelf wonen en meer mensen leren kennen, als je geen kamer hebt dan ga je toch nauwelijks met die mensen om.

En ook omdat ik niet 3 uur per dag ga reizen.
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
  zondag 14 maart 2010 @ 14:34:16 #6
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_79126364
De belangrijkste reden voor mij om het huis uit te gaan was om zelfstandiger te worden. Vond het, net zoals jij, de volgende stap in mijn opvoeding c.q. persoonlijke ontwikkeling. Ben ook direct het huis uit gegaan toen ik ging studeren. Eerst naar een studentenhuis en een half jaar later naar een eigen appartement.

Mijn ouders hebben mij niet gestimuleerd om op kamers te gaan. Toen ik het ze vertelde waren ze ook lichtjes verbaasd, maar konden ze wel begrijpen waarom ik het deed. Het was immers niet zo dat ik ongelukkig was thuis, maar dat ik behoefte had om mij verder te ontwikkelen. Daar hebben ze mij wel in gesteund.. Mijn vader heeft wel gestudeerd (universiteit), terwijl mijn moeder haar carrière op basis van werkervaring heeft opgebouwd. Mijn vader is ook redelijk snel op kamers gegaan en mijn moeder is naar Nederland verhuist voor haar carrière.

Mijn ouders wonen schandalig dichtbij. Met de trein is het ongeveer 6 minuten (school is 8 minuten met de trein) en mijn vaders werk is letterlijk om de hoek van mijn huis en mijn moeder werkt 15 minuten fietsen van mijn huis vandaan. Tja, sommige mensen vinden het vreemd omdat ik "dan net zo goed thuis had kunnen blijven wonen". Maar daar ben ik het niet mee eens.. Ben in die 3 jaar dat ik op mezelf woon zo ontzettend gegroeid.. en mijn ouders klagen vaak genoeg dat ze me te weinig zien Dus of je nu 100KM of 1KM van je ouders vandaan woont. Uit huis ga je om jezelf te ontwikkelen..
Verily i say unto you; dost thou even hoist, brethren? - Jesus (Psalm 22)
  zondag 14 maart 2010 @ 14:53:18 #7
242274 Granaatappel
Explosief fruit
pi_79127066
Vaak is het ook gewoon een kwestie van geld.
pi_79127248
Ik zit niet op kamers omdat ik niet mag van mn ouders, woon op een kwartier fietsen van de universiteit dus ze vinden het de moeite niet.
Ik hoop om later, als ik in mn masters zit, wel op kamers te gaan gewoon om eens volledig zelfstandig te zijn.
  zondag 14 maart 2010 @ 14:59:47 #9
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_79127329
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:57 schreef CherryBoomBoom het volgende:
Ik zit niet op kamers omdat ik niet mag van mn ouders, woon op een kwartier fietsen van de universiteit dus ze vinden het de moeite niet.
Ik hoop om later, als ik in mn masters zit, wel op kamers te gaan gewoon om eens volledig zelfstandig te zijn.
Hoe oud ben je?
pi_79127376
Ik studeerde eerst in Leiden en dat was zo'n uur en een kwartier reizen. Ben thuis gebleven, omdat ik het qua reizen prima te doen vond. Bovendien heb ik het thuis enorm naar m'n zin. Nu ben ik gestopt met de opleiding in Leiden omdat ik het niet leuk meer vond.
De kans is groot dat ik in september begin met een opleiding die alleen in Breda is te volgen. Dat betekent dat de reistijd zo'n 2,5 uur zal worden. Omdat ik dat wel erg ver vind gaan, wil ik dan wel op kamers. Het zal voor mij toch best een grote stap zijn (ben erg aan m'n familie gehecht), maar ik zie wel in dat het een goeie manier is om zelfstandig te worden. En uiteraard betekent het ook meer vrijheid en zal het het studeren wel makkelijker maken dan wanneer je elke keer zo'n eind moet reizen naar huis.
pi_79127486
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:59 schreef Maraca het volgende:

[..]

Hoe oud ben je?
19, 20 deze zomer.
pi_79127559
Moest wel, universiteit en ouderlijk huis lagen zo'n 700 km uit elkaar.
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
Megan Fox makes my balls look like vannilla ice cream.
  zondag 14 maart 2010 @ 15:09:07 #13
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_79127653
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:04 schreef CherryBoomBoom het volgende:

[..]

19, 20 deze zomer.
En dan mag het niet van je ouders Snap wel dat de afstand niet bijzonder is, maar als je op kamers wilt dan is dat toch jouw keuze en niet die van je ouders?
pi_79127730
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:09 schreef Maraca het volgende:

[..]

En dan mag het niet van je ouders Snap wel dat de afstand niet bijzonder is, maar als je op kamers wilt dan is dat toch jouw keuze en niet die van je ouders?
Het is als ouders zijnde het goed recht om iemand te verbieden om op kamers te gaan. Financieel is het zo onnodig als je zo dichtbij woont. Ook al ben je 19, 20, 21 of zelfs 25. Verbieden wil immers niet zeggen dat je ook luistert
People once tried to make Chuck Norris toilet paper. He said no because Chuck Norris takes crap from NOBODY!!!!
pi_79127764
Waarom ik niet op kamers ging: Mijn ouders wonen 20 minuten van mijn Hogeschool vandaan, beetje nutteloos om dan op kamers te gaan.
  zondag 14 maart 2010 @ 15:16:02 #16
239294 PierreTT
Man man man, wat een drama!
pi_79127952
Wat was voor jou de belangrijkste rede om op kamers te gaan? Op jezelf leren wonen of niet heen en weer hoeven reizen van je ouders/verzorgers naar de uni/hogeschool?

2 uur reistijd naar Tilburg, waar ik studeer. Reizen was dus absoluut geen optie, en ik had totaal geen problemen met uit huis gaan. Niet dat ik ruzie of iets dergelijks had, maar ik vond het wel prima, beetje zelf alles bepalen

Ben jij door je ouders/verzorgers gestimuleerd om op kamers te gaan? En hebben jouw ouders vroeger ook zelf gestudeerd?

Ouders hebben allebei gestudeerd. Niet echt gestimuleerd, ze vonden dat ik zelf moest weten of ik weg zou gaan of niet. Ik heb meer mezelf gestimuleerd om uit huis te gaan

Wanneer je ouders/verzorgers in dezelfde stad (of heel dichtbij) wonen als waar jij gaat studeren, zou je dan nog steeds op kamers gaan?

Met de ervaring van nu: ja, zeker weten. Verscheidene vrienden van mij die uit Tilburg zelf komen zijn ook op kamers gegaan, soms slechts 3 straten van hun ouders vandaan. Maar het is natuurlijk ook maar net of je het financieel kan opbrengen om op jezelf te gaan wonen, is dit niet zo dan kan ik goed begrijpen dat mensen bij hun ouders blijven wonen.
Half bezopen is weggegooid geld.
  zondag 14 maart 2010 @ 15:16:14 #17
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_79127964
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:10 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Het is als ouders zijnde het goed recht om iemand te verbieden om op kamers te gaan. Financieel is het zo onnodig als je zo dichtbij woont. Ook al ben je 19, 20, 21 of zelfs 25. Verbieden wil immers niet zeggen dat je ook luistert
Niet mee eens Aan de groei die ik persoonlijk heb meegemaakt door op mezelf te gaan wonen kan je geen prijskaartje hangen. En verbieden, verbieden.. mijn ouders waren daar ook zo dol op. Ik heb ook niet gevraagd aan ze of ik op kamers mocht, ik kondigde het aan
pi_79128045
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:09 schreef Maraca het volgende:

[..]

Aangezien ik het zelf niet kan betalen is het wel hun keuze.
Mn ouders hebben zelf ook nooit op kamers gezeten en zien niet in waarom het nodig zou zijn..
  zondag 14 maart 2010 @ 15:19:28 #19
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_79128086
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:18 schreef CherryBoomBoom het volgende:

[..]

Aangezien ik het zelf niet kan betalen is het wel hun keuze.
Mn ouders hebben zelf ook nooit op kamers gezeten en zien niet in waarom het nodig zou zijn..
Ah, dat vind ik een andere reden ok.. dan is het een stuk logischer. Wel jammer
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 15:27:38 #20
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79128401
Ik woon in de buurt, en ik vind het eigenlijk financieel niet echt aantrekkelijk... Ik vind het niet nodig aangezien ik het thuis prima heb. Financieel kan ik goed mijn eigen boontjes doppen (daarmee doel ik op het feit dat ik alles zelf betaal)
Ik ben juist gestimuleerd om thuis te blijven en beter om te springen met geld. Toch zullen ze me niet tegenhouden als ik toch op kamer ga. Ze hebben het er gewoon altijd goed met mij over gehad en de voor en nadelen altijd benoemd. Ook zij benoemen de voordelen.

Ze hebben overigens zelf niet gestudeerd

Dat is dus de reden dat ik niet op kamers ben 20min fietsen.
 | ❤ | Triquester... | ツ Met een accént aigu
pi_79128641
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:19 schreef Maraca het volgende:

[..]

Ah, dat vind ik een andere reden ok.. dan is het een stuk logischer. Wel jammer
Inderdaad jammer, daarom hoop ik om later toch nog te mogen
  zondag 14 maart 2010 @ 15:36:03 #22
163094 Ladidadida
En zo is het. En niet anders.
pi_79128758
Heb een jaar op kamers gewoond, daarna gestopt met de opleiding en een andere studie gaan doen en ben daarvoor weer thuis gaan wonen. Het is 15 minuten met de trein naar de uni, dus echt de moeite om op kamers te gaan is het niet. Daarnaast heb ik het al eens gedaan dus ik weet hoe het is.

En wat iemand anders al zei, er komt een aardig kostenplaatje bij kijken. Als je moet gaan lenen (sowieso na 4 jaar studiefinanciering), en je hebt een kamer van ¤400,- heb je na 2 jaar een schuld van bijna ¤10.000, en dat is enkel om je huur te betalen. Dat is het mij gewoon niet waard.
Op vrijdag 6 februari 2009 08:48 schreef ajf het volgende:
Cada día te quiero más que ayer y menos que mañana O+
pi_79128998
Ik had het veel te goed en gezellig bij mijn ouders dat ik de 2 uur reizen van huis naar mijn school voor lief nam.
Daarnaast zag ik mijzelf niet op een kamertje van 1 bij 1 zitten.

Nee, ik ben niet gestimuleerd. Ik was toen trouwens ook 16, dus ik (en waarschijnlijk mijn ouders ook) vond het nog veel te vroeg.
Wel was/is er een soort van ongeschreven regel dat ik voor mijn 25e uit huis zou gaan. Of in ieder geval aanstalten zou gaan maken (al is die regel onzin, aangezien mijn broertje (27) nog steeds thuis woont).

Alleen mijn moeder heeft gestudeerd.
pi_79129077
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:16 schreef Maraca het volgende:

[..]

Niet mee eens Aan de groei die ik persoonlijk heb meegemaakt door op mezelf te gaan wonen kan je geen prijskaartje hangen. En verbieden, verbieden.. mijn ouders waren daar ook zo dol op. Ik heb ook niet gevraagd aan ze of ik op kamers mocht, ik kondigde het aan
Daar kan juist wel een prijskaartje aan hangen. Of je die groei nu maakt op je 20 of 23e maakt niet zoveel uit. Het scheelt je alleen wel ontzettend veel knaken.
  zondag 14 maart 2010 @ 15:50:33 #25
100126 Maraca
#cijferfetisjist
pi_79129346
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:43 schreef sitting_elfling het volgende:

[..]

Daar kan juist wel een prijskaartje aan hangen. Of je die groei nu maakt op je 20 of 23e maakt niet zoveel uit. Het scheelt je alleen wel ontzettend veel knaken.
Dan is dat persoonlijk Denk dat het voor mij wel heel erg veel had uitgemaakt als ik pas op mijn 23ste het huis uit zou zijn gegaan in plaats van op mijn 19e. Natuurlijk, het is duur.. maar ik vind het het absoluut waard maar goed, iedereen moet het natuurlijk zelf weten. Het is ook niet "fout" ofzo, om thuis te wonen. Maar die ontwikkeling is gewoon zo gaaf dat ik het eigenlijk iedereen gun om mee te maken
pi_79129778
Waarom voelen thuiswoners altijd zo die drang om zonder reden hun keuze te verdedigen?
- ik wil geen kamer van 1 bij 1
- sowieso bij moeten lenen
- kamer van 400 euro
Worden dit soort dingen gezegd om voor jezelf je keuze te bevestigen, of weten jullie echt zo weinig van de realiteit...

Het hangt natuurlijk van de stad af maar dit soort dingen staat totaal niet in verhouding met de realiteit. Ik woon sinds begin van mijn studie in de stad. Als je thuis woont is dat mijns inziens prima, je mist alleen een hoop. Ik heb dan ook nog nooit van de situatie gehoord dat iemand die in de stad is gaan wonen vervolgens weer thuis is gaan wonen omdat hij het thuis leuker/beter vond.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:26:56 #27
163094 Ladidadida
pi_79130747
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:03 schreef onearmedman het volgende:
Waarom voelen thuiswoners altijd zo die drang om zonder reden hun keuze te verdedigen?
- kamer van 400 euro
Worden dit soort dingen gezegd om voor jezelf je keuze te bevestigen, of weten jullie echt zo weinig van de realiteit...

Het hangt natuurlijk van de stad af maar dit soort dingen staat totaal niet in verhouding met de realiteit. Ik woon sinds begin van mijn studie in de stad. Als je thuis woont is dat mijns inziens prima, je mist alleen een hoop. Ik heb dan ook nog nooit van de situatie gehoord dat iemand die in de stad is gaan wonen vervolgens weer thuis is gaan wonen omdat hij het thuis leuker/beter vond.
¤400 is een hele normale prijs voor een kamer in een stad als bv. Groningen, en je hebt dan vaker een kamer van 12 m2 dan van 20m2. Het is gewoon een heel duur geintje, zeker als je alles moet lenen en dus later (met rente) weer terug moet betalen (als je door je 4 jaar studiefinanciering heen bent, kun je nou eenmaal niet anders dan bijlenen). Dat mag voor jou geen reden zijn om het te laten, voor sommige mensen is dat het wel.
pi_79130820
Jaja whatever, ik woon al tijden in Groningen, 400euro voor 12vierkante meter is niet normaal.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:30:55 #29
163094 Ladidadida
pi_79130947
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:28 schreef onearmedman het volgende:
Jaja whatever, ik woon al tijden in Groningen, 400euro voor 12vierkante meter is niet normaal.
Er worden zelfs kamers van 8 m2 voor ¤400 aangeboden
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 16:32:06 #30
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79131000
Daarom dus NIET op kamers.
pi_79131048
Ohja, dus als er een kamer van 8m2 voor 400 ergens staat betekent dat alles zo duur is. Je hebt ook kamers van 20m2 voor 250euro. Je hebt containers van 25m2 voor 250euro, waarbij je alles voor jezelf hebt. Als je naar het gemiddelde kijkt is het iig niet 400euro voor 12m2, eerder 300euro voor 18m2.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:35:49 #32
239294 PierreTT
pi_79131205
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:32 schreef Renesite het volgende:
Daarom dus NIET op kamers.
Als je op een kamer van 25 m2 zou wonen voor 250 euro, je verdient met een bijbaan 400-500e per maand en je krijgt 258e uitwonende studiefinanciering, zou je het dan nog steeds, vanwege financiele redenen, niet doen?
  zondag 14 maart 2010 @ 16:36:30 #33
163094 Ladidadida
pi_79131233
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:32 schreef onearmedman het volgende:
Ohja, dus als er een kamer van 8m2 voor 400 ergens staat betekent dat alles zo duur is. Je hebt ook kamers van 20m2 voor 250euro. Je hebt containers van 25m2 voor 250euro, waarbij je alles voor jezelf hebt. Als je naar het gemiddelde kijkt is het iig niet 400euro voor 12m2, eerder 300euro voor 18m2.
Joh, als jij dat wilt denken, prima
pi_79131258
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:36 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Joh, als jij dat wilt denken, prima
Goed argument! Wie woont hier nou op kamers, jij of ik?
pi_79131312
Omdat elke ochtend 4 uur reizen me toch iets te veel van het goede was.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:38:38 #36
163094 Ladidadida
pi_79131345
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:37 schreef onearmedman het volgende:

[..]

Goed argument! Wie woont hier nou op kamers, jij of ik?
Jij, maar jij woont er al een tijdje hè? En wie verdiept zich in wat kamers these days kosten? Mensen die misschien op kamers willen, zoals ik. En ik kom meer kamers van ¤400 tegen dan van ¤300. Kom meer studenten tegen die ¤400 betalen ipv ¤300.
pi_79131461
Dat is je eigen keus als je 400euro wil betalen, er is echter ook voldoende te vinden voor 300 en minder. Er zijn ook veel studio's appartementen te vinden voor +- 300, waarbij je huursubsidie krijgt.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:43:08 #38
163094 Ladidadida
pi_79131588
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:40 schreef onearmedman het volgende:
Dat is je eigen keus als je 400euro wil betalen, er is echter ook voldoende te vinden voor 300 en minder. Er zijn ook veel studio's appartementen te vinden voor +- 300, waarbij je huursubsidie krijgt.
Ook ¤300 blijft nog steeds een goede ¤7000 lenen voor 2 jaar.
pi_79131630
Waarom zou je moeten lenen, nooit van werken voor je geld gehoord?
  zondag 14 maart 2010 @ 16:44:07 #40
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79131633
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:38 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Jij, maar jij woont er al een tijdje hè? En wie verdiept zich in wat kamers these days kosten? Mensen die misschien op kamers willen, zoals ik. En ik kom meer kamers van ¤400 tegen dan van ¤300. Kom meer studenten tegen die ¤400 betalen ipv ¤300.
ik heb dan het idee dat je iets fout doet als we het over steden zoals Groningen, Maastricht, Eindhoven, Rotterdam, Den haag of iets dergelijks hebben. Ik mag graag geloven dat je 400 moet neertikken voor een redelijke kamer in Amsterdam of Utrecht, maar daarbuiten is de gemiddelde kamer ong. 300 euro voor 18-24 m2 met gedeelde voorzieningen. Daarnaast vaak 300-400 voor de grotere kamers maar daar krijg je weer huursubsidie voor! In de maand Augustus en September zal je niet veel soeps meer kunnen vinden maar zoek je daarbuiten vind je al vaak pareltjes. Zit op dit moment voor 375 euro per maand (min huursubsidie is 280 euro ) voor een studio van 32 m2 met eigen badkamer en keuken. (Maastricht)
One creates reality...
pi_79131683
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:03 schreef onearmedman het volgende:
- kamer van 400 euro

Eh? Er wordt in de OP gevraagd waarom je niet op kamers bent gegaan.
Dan is het niet zo vreemd dat mensen hier redenen opnoemen.
pi_79131741
De redenen worden altijd sterk overdreven zoals je ziet, vandaar.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:46:09 #43
239294 PierreTT
pi_79131742
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:38 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Vergeet niet dat als je eenmaal ergens woont, je veel sneller aanboden krijgt van kamers/kamers tegenkomt die vaak nog niet eens op internet staan Zo kan je veel goedkoper aan een kamer komen
pi_79131814
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:46 schreef onearmedman het volgende:
De redenen worden altijd sterk overdreven zoals je ziet, vandaar.
Ik mag toch hopen dat je inderdaad ook wel snapt dat 1 bij 1 niet reëel is, maar dat je wel snapt wat ik ermee bedoel.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:49:12 #45
163094 Ladidadida
pi_79131879
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:44 schreef onearmedman het volgende:
Waarom zou je moeten lenen, nooit van werken voor je geld gehoord?
Als ik m'n studie een beetje in een normaal tempo wil afmaken, dan behoort werken naast een fulltime studie niet echt tot de opties, nee. Zeker niet als ik zulke bedragen bij elkaar moet gaan werken.
pi_79131939
Klopt, en dat overdrijven wijst erop dat je je eigen mening probeert te verdedigen.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:50:57 #47
239294 PierreTT
pi_79131967
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:49 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Als ik m'n studie een beetje in een normaal tempo wil afmaken, dan behoort werken naast een fulltime studie niet echt tot de opties, nee. Zeker niet als ik zulke bedragen bij elkaar moet gaan werken.
Hoezo niet? Ik doe het ook En dat werkt prima, ik werk 1 dag door de week als ik collegevrije dag heb, en 1 dag in het weekend
  zondag 14 maart 2010 @ 16:51:04 #48
163094 Ladidadida
pi_79131972
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:44 schreef TheHawk90 het volgende:

[..]

ik heb dan het idee dat je iets fout doet als we het over steden zoals Groningen, Maastricht, Eindhoven, Rotterdam, Den haag of iets dergelijks hebben. Ik mag graag geloven dat je 400 moet neertikken voor een redelijke kamer in Amsterdam of Utrecht, maar daarbuiten is de gemiddelde kamer ong. 300 euro voor 18-24 m2 met gedeelde voorzieningen. Daarnaast vaak 300-400 voor de grotere kamers maar daar krijg je weer huursubsidie voor! In de maand Augustus en September zal je niet veel soeps meer kunnen vinden maar zoek je daarbuiten vind je al vaak pareltjes. Zit op dit moment voor 375 euro per maand (min huursubsidie is 280 euro ) voor een studio van 32 m2 met eigen badkamer en keuken. (Maastricht)
Huursubsidie kom ik sowieso niet voor in aanmerking En zoals ik net ook al zei, ook een kamer van ¤300 maakt meer dan ¤7000 schuld in 2 jaar. Ik heb dat er gewoon niet voor over, aangezien het 15 minuten met de trein is...
pi_79132008
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:50 schreef onearmedman het volgende:
Klopt, en dat overdrijven wijst erop dat je je eigen mening probeert te verdedigen.
Nee, zoals ik al zei is dat een reden waarom ik niet op kamers zou willen.
pi_79132023
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:49 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Dan doe jij vast een hele zware studie. Ten eerste is scheelt het al in reistijd (voor de een meer dan de ander), ten tweede is het voor het gros gemakkelijk te doen een bijbaan te hebben naast je studie. Je moet dit wel willen natuurlijk, zeggen dat het niet kan is gemakkelijk.
pi_79132051
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:51 schreef Anne het volgende:

[..]

Nee, zoals ik al zei is dat een reden waarom ik niet op kamers zou willen.
Omdat je geen kamer van 1 bij 1 wil? Goh.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:53:01 #52
163094 Ladidadida
pi_79132052
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:50 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Hoezo niet? Ik doe het ook En dat werkt prima, ik werk 1 dag door de week als ik collegevrije dag heb, en 1 dag in het weekend
Ik heb meestal 4 dagen colleges, de 5e dag studeer ik thuis (heb wekelijks aardig wat leeswerk), en in het weekend doe ik vrijwilligerswerk. Ben meestal alleen de zondag vrij.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:54:20 #53
239294 PierreTT
pi_79132100
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:53 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Ik heb meestal 4 dagen colleges, de 5e dag studeer ik thuis (heb wekelijks aardig wat leeswerk), en in het weekend doe ik vrijwilligerswerk. Ben meestal alleen de zondag vrij.
Ok, op die manier Ik heb trouwens wel het ultieme voordeel dat ik op mijn werk gewoon kan gaan lezen/studeren
  zondag 14 maart 2010 @ 16:54:25 #54
163094 Ladidadida
pi_79132104
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:52 schreef onearmedman het volgende:

[..]

Dan doe jij vast een hele zware studie. Ten eerste is scheelt het al in reistijd (voor de een meer dan de ander), ten tweede is het voor het gros gemakkelijk te doen een bijbaan te hebben naast je studie. Je moet dit wel willen natuurlijk, zeggen dat het niet kan is gemakkelijk.
Zoals al eerder gezegd, mijn reistijd stelt weinig voor.

Maar prima als jij meteen denkt dat ik er te makkelijk over doe Het zit je wel dwars hè?
pi_79132115
Meeste mensen die naast de studie werken doen dit 's avonds.
pi_79132126
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:53 schreef onearmedman het volgende:

[..]

Omdat je geen kamer van 1 bij 1 wil? Goh.
Vervelend hè. Mensen met een andere mening dan jij.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:55:03 #57
163094 Ladidadida
pi_79132132
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:54 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Ok, op die manier Ik heb trouwens wel het ultieme voordeel dat ik op mijn werk gewoon kan gaan lezen/studeren
Zo'n baan zou ik ook willen
pi_79132159
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:54 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Zoals al eerder gezegd, mijn reistijd stelt weinig voor.

Maar prima als jij meteen denkt dat ik er te makkelijk over doe Het zit je wel dwars hè?
Nee hoor, je moet gewoon geen foutieve argumenten naar voren brengen, zeg dan gewoon dat je het thuis leuker/whatever vindt.
pi_79132164
Mijn gehele eerste jaar hoefde ik maar zo'n 3 dagen per week naar de universiteit (verder thuisstudie), vond het toen de moeite niet waard. Bovendien studeer ik in Leiden en is het daar erg gericht op studenten die lid zijn van een vereniging en echt in het hele studentenleven duiken - en dat is niets voor mij. Inmiddels ben ik wel uit huis gegaan, ik woon zo'n 1.5 jaar samen met mijn vriend.
Het hele idee van op kamers wonen trekt me gewoon niet.

Mijn ouders hebben beiden een HBO-diploma, dus niet gestudeerd. Ze hadden me graag thuis, maar hebben me alle vrijheid gelaten om zelf de keus te maken. Geen stimulans dus, maar ze hebben me ook zeker niet tegengehouden.

Nee. Op kamers wonen zie ik als iets wat ik alleen zou doen als het echt zou moeten vanwege de reistijd.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:56:15 #60
239294 PierreTT
pi_79132178
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:55 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Zo'n baan zou ik ook willen
Wel met geluk gekregen, en het verdiend absurd veel Ik moet je ook eerlijk zeggen dat het wel goed uitkomt, mijn studiefinanciering eindigt over 2 maanden. En dan wordt het toch het uitgavenpatroon naar beneden bijstellen
  zondag 14 maart 2010 @ 16:56:36 #61
163094 Ladidadida
pi_79132200
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:54 schreef Anne het volgende:

[..]

Hij heeft het er zwaar mee
pi_79132222
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:55 schreef PurePoisonPerfume het volgende:

Het hele idee van op kamers wonen trekt me gewoon niet.

Mijn ouders hebben beiden een HBO-diploma, dus niet gestudeerd. Ze hadden me graag thuis, maar hebben me alle vrijheid gelaten om zelf de keus te maken. Geen stimulans dus, maar ze hebben me ook zeker niet tegengehouden.

Klein detail, een HBO opleiding volgen heet ook studeren.
  zondag 14 maart 2010 @ 16:57:12 #63
163094 Ladidadida
pi_79132225
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:55 schreef onearmedman het volgende:

[..]

Nee hoor, je moet gewoon geen foutieve argumenten naar voren brengen, zeg dan gewoon dat je het thuis leuker/whatever vindt.
Oh, jij bepaalt dat de reden die ik voor mezelf heb om iets niet te willen fout is?

Whe
  zondag 14 maart 2010 @ 16:58:25 #64
163094 Ladidadida
pi_79132271
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:56 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Wel met geluk gekregen, en het verdiend absurd veel Ik moet je ook eerlijk zeggen dat het wel goed uitkomt, mijn studiefinanciering eindigt over 2 maanden. En dan wordt het toch het uitgavenpatroon naar beneden bijstellen
Wat doe je precies dan?
Mijne is al gestopt dus, vandaar de financiële reden voor mij
pi_79132306
De argumenten die je brengt zijn verkeerd, zoals dat je niet op kamers wil omdat je dan 400eu betaalt voor 12m2.
pi_79132330
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:52 schreef onearmedman het volgende:

[..]

Idd, lekker thuis blijven wonen en profiteren van McMama en Hotel v/d Mama is natuurlijk wel zo makkelijk. Waarom moeite doen en proberen zelf een leven op te bouwen terwijl je net zo goed alles voor je gedaan kan krijgen.

Financieel moet je er misschien wat bij inspringen (spaargeld/werken/lening), maar welke manier je ook gebruikt, als je eenmaal afgestudeerd bent en je hebt een baan zal je hier minimale lasten van hebben.

En de stap om iets voor jezelf daarna te kopen/huren is een stuk kleiner, en je ouders kunnen ook alvast wennen aan het idee dat je niet elke ochtend de badkamer bezet houdt. Als je het niet voor jezelf doet, doe het dan voor de oude lui, gun ze ook weer een gezellig momentje samen .
Fingerspitzgefühl
  zondag 14 maart 2010 @ 17:01:43 #67
163094 Ladidadida
pi_79132426
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:59 schreef onearmedman het volgende:
De argumenten die je brengt zijn verkeerd, zoals dat je niet op kamers wil omdat je dan 400eu betaalt voor 12m2.
Lezen is wel een vak apart hè?
Mijn argument is dat het thuis goedkoper is.
pi_79132492
Helemaal veel goedkoper als 12m2 400eu zou kosten ja, maar dat is niet waar. Ik heb verder niks tegen thuiswonen, je moet doen wat je zelf wel. Je weet echter letterlijk genomen niet wat je mist, zoals ik al zei heb ik nog nooit gehoord dat iemand na het op kamers wonen weer thuis is gaan wonen (om de reden dat het thuis beter was).
  zondag 14 maart 2010 @ 17:03:52 #69
239294 PierreTT
pi_79132498
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:58 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Wat doe je precies dan?
Mijne is al gestopt dus, vandaar de financiële reden voor mij
Sociologie, maar ik heb ongeveer 2 jaar op de economische faculteit gezeten... zoals ik het nu heb bekeken moet ik het prima redden, zeker met die bijbaan... en ik heb nog lading spaargeld Nooit geleend, ideaal
  zondag 14 maart 2010 @ 17:05:19 #70
163094 Ladidadida
pi_79132577
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:03 schreef onearmedman het volgende:
Helemaal veel goedkoper als 12m2 400eu zou kosten ja, maar dat is niet waar. Ik heb verder niks tegen thuiswonen, je moet doen wat je zelf wel. Je weet echter letterlijk genomen niet wat je mist, zoals ik al zei heb ik nog nooit gehoord dat iemand na het op kamers wonen weer thuis is gaan wonen (om de reden dat het thuis beter was).
Zoals ik al zei, lezen is een vak apart. Als je een beetje gelezen had, had je namelijk geweten dat ik al eens op kamers heb gewoond en dus wel degelijk weet wat ik mis.
  zondag 14 maart 2010 @ 17:06:09 #71
163094 Ladidadida
pi_79132601
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:03 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Sociologie, maar ik heb ongeveer 2 jaar op de economische faculteit gezeten... zoals ik het nu heb bekeken moet ik het prima redden, zeker met die bijbaan... en ik heb nog lading spaargeld Nooit geleend, ideaal
En wat is dan die baan waar je zo vreselijk goed mee verdient?

Lenen lijkt me idd ook niets, dat wil ik eigenlijk koste wat het kost voorkomen.
  zondag 14 maart 2010 @ 17:08:04 #72
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79132674
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:51 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Huursubsidie kom ik sowieso niet voor in aanmerking En zoals ik net ook al zei, ook een kamer van ¤300 maakt meer dan ¤7000 schuld in 2 jaar. Ik heb dat er gewoon niet voor over, aangezien het 15 minuten met de trein is...
Daar is dan ook zeker niks mis mee, je moet het financieel natuurlijk wel kunnen bolwerken. (Uitwonende stufi is voor mij een belangrijke factor) Die post was een reactie op het '12m2 voor 400 euro in een stad als Groningen', waarmee ik het absoluut niet mee eens ben. Het was geen post op je financiele situatie maar op die stelling.
One creates reality...
  zondag 14 maart 2010 @ 17:10:03 #73
239294 PierreTT
pi_79132740
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:06 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

En wat is dan die baan waar je zo vreselijk goed mee verdient?

Lenen lijkt me idd ook niets, dat wil ik eigenlijk koste wat het kost voorkomen.
Receptionist zijn Oftewel, zwaar overbetaald de boel in de gaten houden
pi_79132751
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:54 schreef Anne het volgende:

[..]

Nee ik vind het gewoon komisch dat je zo'n gevoel hebt dat je jezelf moet verdedigen voor het feit dat je thuiswoont.
pi_79132892
Woon op tien minuten fietsen van mijn school af waardoor ik het voor de afstand niet hoefde te doen. Door thuis te blijven wonen heb ik meer tijd en geld om in mijn sport en hobbies te steken die ik anders niet had gehad. Bovendien ben ik meestal als ik op een studentenkamer ben geweest weer blij as ik 's-avonds naar huis kan aangezien de leefomstandigheden mij daar totaal niet trekken.

Ben niet gestimuleerd of tegengehouden om op kamers te gaan, was mijn eigen keuze. Mijn ouders hebben vroeger zelf ook gestudeerd.
pi_79132993
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:10 schreef onearmedman het volgende:

[..]

Nee ik vind het gewoon komisch dat je zo'n gevoel hebt dat je jezelf moet verdedigen voor het feit dat je thuiswoont.
Dat gevoel heb ik helemaal niet.
Het is nogal komisch om te lezen dat jij denkt te weten hoe iedereen hier denkt en doet.

Ik woon trouwens niet eens thuis.
pi_79133220
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:05 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Zoals ik al zei, lezen is een vak apart. Als je een beetje gelezen had, had je namelijk geweten dat ik al eens op kamers heb gewoond en dus wel degelijk weet wat ik mis.
Ik heb niet het hele topic gelezen inderdaad. Dan ben jij voor mij de eerste persoon die zoiets gedaan heeft, prima reden dan.
  zondag 14 maart 2010 @ 17:19:47 #78
95927 Fancy_Me
Nu mèt colaflesje!
pi_79133253
quote:
Op zondag 14 maart 2010 15:41 schreef Anne het volgende:
Ik had het veel te goed en gezellig bij mijn ouders dat ik de 2 uur reizen van huis naar mijn school voor lief nam.
Daarnaast zag ik mijzelf niet op een kamertje van 1 bij 1 zitten.

Nee, ik ben niet gestimuleerd. Ik was toen trouwens ook 16, dus ik (en waarschijnlijk mijn ouders ook) vond het nog veel te vroeg.
Wel was/is er een soort van ongeschreven regel dat ik voor mijn 25e uit huis zou gaan. Of in ieder geval aanstalten zou gaan maken (al is die regel onzin, aangezien mijn broertje (27) nog steeds thuis woont).

Alleen mijn moeder heeft gestudeerd.
Ik tegenstelling tot jou ben ik dus wel uit huis gegaan toen ik (1maand) 16 was. De reistijd was ruim een uur van station tot station. Daarnaast wilde ik ook wel weg door omstandigheden.
Ik ben niet zozeer gestimuleerd, had liever nog gewoon thuis gewoond, maar hebben er wel steeds achter gestaan. Als er iets was kon ik bellen en kwamen ze, indien nodig meteen, wat overigens nu bijna 8jaar later nog steeds zo is.
Dat ik zo jong gegaan ben betekent absoluut niet dat ik het niet goed met mijn ouders kan vinden.
Echter ben ik ieder weekend (door baantje) wel bij mijn ouders en in de vakantie ook. Heb het bij hun nog steeds naar me zin, ben er graag maar na een vakantie van 3 weken ben ik blij dat ik weer naar mijn eigen plekje kan.

Eerlijk gezegd weet ik niet of ik op kamer zou gaan als ik in dezelfde stad als me ouders zou studeren. Ik wist al dat ik mijn opleiding verder weg moest gaan zoeken dus dat is nooit de issue geweest.
  zondag 14 maart 2010 @ 17:19:59 #79
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79133267
Zullen we weer even ontopic gaan naar de lijstjes en de aspecten van het thuis of uit wonen (eigenschappen). Waarom het goed/niet goed is om dit te doen in plaats van elkaar beoordelen of discussieren over wie er gelijk heeft?

Argumenten om wel op kamers te gaan:
- Als het meer dan 1 uur reizen is zal het je goed dan als je dichterbij zit.
- Je ontwikkelt jezelf en leert jezelf kennen.
- Je staat meer (niet zozeer beter) in contact met je nieuwe omgeving
- Je kan een nieuwe start maken

Argumenten tegen:
- Het zal iets meer kosten (Al is dat met stufi erbij wel beperkend)
- Je mist je familie
- Als je dichtbij woont loont het misschien niet goed genoeg.
- Sommiggen zullen zeggen dat het reizen niet veel uitmaakt en het contact/beleving niet beinvloed word. Daar geloof ik niet in maar als diegene zich goed voelt bij thuiswonen, waarom niet? Ga gewoon met je gevoel mee, als je uit huis wilt en het kan financieel, doen! Zo niet, dan blijf je nog even thuis en ga je wellicht de wereld in met je master!
One creates reality...
pi_79133313
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:15 schreef Anne het volgende:

[..]

Dat gevoel heb ik helemaal niet.
Het is nogal komisch om te lezen dat jij denkt te weten hoe iedereen hier denkt en doet.

Ik woon trouwens niet eens thuis.
Ik studeer psychologie, ik ben nog aan het oefenen.
  zondag 14 maart 2010 @ 17:23:44 #81
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79133439
Evenals de poster iets boven mij wilden mijn ouders mij liever nog even thuis hebben, waarschijnlijk omdat ik de eerste ben die gaat studeren. Het was even discussieren maar het is uiteindelijk toch gebeurt. Ze hebben mij hierna dan ook 100% gesteund en doen dit nog steeds. Het was hier nooit slecht in huis, meestal goed, maar toch word de relatie met je ouders wat vrijer en beter. Besides, ik kom af en toe een weekendje meepakken om te genieten van moeder's kookkunsten
One creates reality...
  zondag 14 maart 2010 @ 17:24:24 #82
239294 PierreTT
pi_79133470
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:19 schreef Fancy_Me het volgende:

Heb het bij hun nog steeds naar me zin, ben er graag maar na een vakantie van 3 weken ben ik blij dat ik weer naar mijn eigen plekje kan.

Ik kan perfect opschieten met mijn ouders, maar na 2 dagen wil ik altijd wel weer terug naar mijn eigen stek
  zondag 14 maart 2010 @ 17:27:45 #83
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79133639
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:24 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Ik kan perfect opschieten met mijn ouders, maar na 2 dagen wil ik altijd wel weer terug naar mijn eigen stek
Ik ken het gevoel . Het is gezellig, leuk weekendje, maar daarna verlang je gewoon weer naar je eigen reilen en zeilen. Alles doen hoe en wanneer je het wilt. Je neemt natuurlijk 'regels' en gewoontes mee van je ouderlijk huis waar je het mee eens bent of die je begrijpt. Anderzijds vul je dat aan met je eigen ideeën. Heb laatst de herfstvakantie 1.5 week hier gezeten, not bad maar je mist het wel .
One creates reality...
  zondag 14 maart 2010 @ 17:31:24 #84
239294 PierreTT
pi_79133821
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:27 schreef TheHawk90 het volgende:

[..]

Ik ken het gevoel . Het is gezellig, leuk weekendje, maar daarna verlang je gewoon weer naar je eigen reilen en zeilen. Alles doen hoe en wanneer je het wilt. Je neemt natuurlijk 'regels' en gewoontes mee van je ouderlijk huis waar je het mee eens bent of die je begrijpt. Anderzijds vul je dat aan met je eigen ideeën. Heb laatst de herfstvakantie 1.5 week hier gezeten, not bad maar je mist het wel .
Inderdaad Ik weet ook niet wat het is, maar na 2 dagen wil ik gewoon weer op mijn eigen bank zitten met mijn eigen spullen om me heen. Ik kan ook echt perfect met mijn ouders opschieten, maar na 2 dagen worden zij ook een beetje zenuwachtig ofzo Zelfde met mijn broer We zijn ook allebei al ongeveer 5 jaar uit huis, ik ga eens in de 2 maanden langs bij mijn ouders, en niemand heeft er problemen mee
  zondag 14 maart 2010 @ 17:32:10 #85
95927 Fancy_Me
Nu mèt colaflesje!
pi_79133852
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:24 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Ik zie ze alleen eigenlijk echt op zondag, moet de hele zaterdag werken
Tevens gebruik ik de tijd bij hun om echt vakantie te nemen en te werken. Even geen kookkunsten, vuilnis buiten zetten, afwassen en noem maar op.
Bij hun doe ik ook mijn eigen dingen. Heb het de ene vakantie na een week al, en de andere vakantie na een maand dat ik het weer tijd vind om te gaan. Dat scheelt echt.
Een vriendje die hier in de buurt woont verlengd ook de tijd om langer hier te blijven
  zondag 14 maart 2010 @ 17:36:20 #86
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79134056
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:31 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Inderdaad Ik weet ook niet wat het is, maar na 2 dagen wil ik gewoon weer op mijn eigen bank zitten met mijn eigen spullen om me heen. Ik kan ook echt perfect met mijn ouders opschieten, maar na 2 dagen worden zij ook een beetje zenuwachtig ofzo Zelfde met mijn broer We zijn ook allebei al ongeveer 5 jaar uit huis, ik ga eens in de 2 maanden langs bij mijn ouders, en niemand heeft er problemen mee
Krijg wel is vrolijk/niet-serieus-bedoelde gezeur dat ik niet vaak genoeg kom . Kom op het moment ong. 1 keer per drie weken een weekend, ze zijn altijd blij me weer te zien. Daarna krijg je inderdaad toch weer dat gevoel . Ik denk dat het dezelfde reden heeft als wanneer je wilt gaan studeren nadat je bent begonnen met werken. Je volgt weer een heel ander patroon, levenstijl en het voelt als teruggang (ook al hoeft dit niet zo te zijn, zeker met studeren) of het is simpelweg moeilijk om weer 'te veranderen'.
One creates reality...
  zondag 14 maart 2010 @ 17:37:48 #87
95927 Fancy_Me
Nu mèt colaflesje!
pi_79134121
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:31 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Ben al 8 jaar weg, en dus ook een stuk thuis gemist voor mijn gevoel. Ben van het reilen en zeilen niet meer helemaal op de hoogte zoals ik het eerst wel was.
Thuis is wel mijn eigen plekje met eigen spullen ed. Na een weekend weer fijn om te gaan, maar met vakantie ben ik er toch op 'ingesteld' dat ik er de komende week(en) iedere dag zal zijn en dan is het voor mij prima vol te houden tot op een bepaald moment dat ik mijn thuis weer ga missen. Ik heb vrienden op beide plekken.
Volgens mij klinkt dit erg vreemd maar vind het prima zo en werkt voor mij het beste
  zondag 14 maart 2010 @ 17:40:40 #88
239294 PierreTT
pi_79134249
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:36 schreef TheHawk90 het volgende:

[..]

Krijg wel is vrolijk/niet-serieus-bedoelde gezeur dat ik niet vaak genoeg kom . Kom op het moment ong. 1 keer per drie weken een weekend, ze zijn altijd blij me weer te zien. Daarna krijg je inderdaad toch weer dat gevoel . Ik denk dat het dezelfde reden heeft als wanneer je wilt gaan studeren nadat je bent begonnen met werken. Je volgt weer een heel ander patroon, levenstijl en het voelt als teruggang (ook al hoeft dit niet zo te zijn, zeker met studeren) of het is simpelweg moeilijk om weer 'te veranderen'.
Precies, mijn ouders zeggen trouwens ook vaak: Ach jongen, je moet die 2 uur in de trein niet eens wíllen doen, blijf maar lekker daar
Van dat werken klopt inderdaad ook wel, ik ben een jaar er tussenuit geweest om te werken, en dat voelt inderdaad wel als "teruggang". Financieel niet, maar je hebt ook nauwelijks tijd om het uit te geven Ik vond het alleen totaal niet moeilijk om terug te "veranderen", alhoewel ik een veel beter leefpatroon heb gekregen
  zondag 14 maart 2010 @ 17:41:58 #89
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79134308
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:37 schreef Fancy_Me het volgende:

[..]

Ben al 8 jaar weg, en dus ook een stuk thuis gemist voor mijn gevoel. Ben van het reilen en zeilen niet meer helemaal op de hoogte zoals ik het eerst wel was.
Thuis is wel mijn eigen plekje met eigen spullen ed. Na een weekend weer fijn om te gaan, maar met vakantie ben ik er toch op 'ingesteld' dat ik er de komende week(en) iedere dag zal zijn en dan is het voor mij prima vol te houden tot op een bepaald moment dat ik mijn thuis weer ga missen. Ik heb vrienden op beide plekken.
Volgens mij klinkt dit erg vreemd maar vind het prima zo en werkt voor mij het beste
Das het belangrijkste . Informatie en meningen uitdragen is zeer goed, maar beslissingen moet je altijd met jezelf in het achterhoofd maken.
One creates reality...
  zondag 14 maart 2010 @ 17:43:31 #90
239294 PierreTT
pi_79134372
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:37 schreef Fancy_Me het volgende:
Ik heb vrienden op beide plekken.

Dit scheelt denk ik ook veel. Toen ik wegging bij mijn ouders is in een jaar tijd mijn complete vriendengroep van de middelbare school uit elkaar gevallen. Resultaat: vrienden wonen allemaal hier. Ik heb, buiten mijn ouders zien dan, ook geen extra reden om terug te gaan naar mijn ouders. Incidenteel een keer uitgaan met wat vrienden van vroeger misschien, maar dat is niet vaker dan eens in het halfjaar.
Over het reilen en zeilen thuis, mijn ouders belden gisteren nog op: "We gaan volgende week voor 2 maanden op vakantie, dan zijn we even niet bereikbaar" Toch wel fijn om te weten
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 17:46:36 #91
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79134503
quote:
Op zondag 14 maart 2010 16:35 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Als je op een kamer van 25 m2 zou wonen voor 250 euro, je verdient met een bijbaan 400-500e per maand en je krijgt 258e uitwonende studiefinanciering, zou je het dan nog steeds, vanwege financiele redenen, niet doen?
500 inkomen - 250 aan huur = 250
+ 258 euro = 508 euro
- schoolgeld ~ 150pm = 358 euro
- zorg = 258 euro + zoto = 310 euro.
- telefoon = 270 euro over. Daarvan mag ik dan mijn kleding + eten van bekostigen. Blijft ook nog extraatjes over. Vind ik niet veel tho...

Ja, toch, dan zou ik het eerder overwegen. Maar niet nu meer, moet nog 1 jaar !

Realiteit is ~ 750 inkomen (krijg wat meer uitwonend dan minimale) - 350 huur - 100 zorg - 40 bellen = 260 euro. - lesgeld = 110 over
  zondag 14 maart 2010 @ 17:47:43 #92
239294 PierreTT
pi_79134561
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:46 schreef Renesite het volgende:

[..]

500 inkomen - 250 aan huur = 250
+ 258 euro = 508 euro
- schoolgeld ~ 150pm = 358 euro
- zorg = 258 euro + zoto = 310 euro.

Ja, dan zou ik het eerder overwegen. Maar niet nu meer, moet nog 1 jaar !
Dan is het het ook niet meer waard nee
  zondag 14 maart 2010 @ 17:48:07 #93
95927 Fancy_Me
Nu mèt colaflesje!
pi_79134584
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:43 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Dit scheelt denk ik ook veel. Toen ik wegging bij mijn ouders is in een jaar tijd mijn complete vriendengroep van de middelbare school uit elkaar gevallen. Resultaat: vrienden wonen allemaal hier. Ik heb, buiten mijn ouders zien dan, ook geen extra reden om terug te gaan naar mijn ouders. Incidenteel een keer uitgaan met wat vrienden van vroeger misschien, maar dat is niet vaker dan eens in het halfjaar.
Over het reilen en zeilen thuis, mijn ouders belden gisteren nog op: "We gaan volgende week voor 2 maanden op vakantie, dan zijn we even niet bereikbaar" Toch wel fijn om te weten
Vrienden van net voor ik weg ging heb ik niet meer, maar via via heb ik zo toch weer mensen leren kennen. Door omstandigheden, wat ik eerder al aangaf, is het voor mij een hele goede stap geweest om te gaan. Zeker op vriendschappelijk gebied.
Het reilen en zeilen bedoelde ik meer de kleine dingen ook eigenlijk. En dat je ouders 2 maanden weg gaan is wel heel erg handig om te weten
Stel je eens voor, kom je thuis zijn je ouders weg met een briefje aan de deur. 'We zijn er 2 maanden niet'
  zondag 14 maart 2010 @ 17:48:32 #94
163094 Ladidadida
pi_79134599
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:08 schreef TheHawk90 het volgende:

[..]

Daar is dan ook zeker niks mis mee, je moet het financieel natuurlijk wel kunnen bolwerken. (Uitwonende stufi is voor mij een belangrijke factor) Die post was een reactie op het '12m2 voor 400 euro in een stad als Groningen', waarmee ik het absoluut niet mee eens ben. Het was geen post op je financiele situatie maar op die stelling.
Ik heb het toch echt meer dan eens gezien... Misschien zijn het de uitzonderingen
  zondag 14 maart 2010 @ 17:48:57 #95
163094 Ladidadida
pi_79134619
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:10 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Receptionist zijn Oftewel, zwaar overbetaald de boel in de gaten houden
Betaalt dat echt zo goed?
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 17:49:34 #96
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79134647
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:47 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Dan is het het ook niet meer waard nee
Realiteit is ~ 850 inkomen (krijg wat meer uitwonend dan minimale) - 350 huur - 100 zorg - 40 bellen = 260 euro. - lesgeld = 210 over
  zondag 14 maart 2010 @ 17:51:03 #97
269066 TheHawk90
Dare to dream
pi_79134705
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:48 schreef Fancy_Me het volgende:

[..]

Vrienden van net voor ik weg ging heb ik niet meer, maar via via heb ik zo toch weer mensen leren kennen. Door omstandigheden, wat ik eerder al aangaf, is het voor mij een hele goede stap geweest om te gaan. Zeker op vriendschappelijk gebied.
Het reilen en zeilen bedoelde ik meer de kleine dingen ook eigenlijk. En dat je ouders 2 maanden weg gaan is wel heel erg handig om te weten
Stel je eens voor, kom je thuis zijn je ouders weg met een briefje aan de deur. 'We zijn er 2 maanden niet'
Ach meer ruimte en een grotere keuken voor een weekje en dan weer terug? Ik moet zeggen dat ik nog een klein hecht vriendengroepje heb in mijn vorige stad maar je ziet toch vaak dat mensen over heel Nederland/de wereld zitten en vaak ook contact verliezen. Het mooie is wel dat je de (h)echte vrienden wel bij je houd en in je nieuwe stad een nieuw netwerk begint.
One creates reality...
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 17:51:17 #98
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79134712
Short story long: ik heb straks geen studieschuld en ga zonder enig achterstand met nog steeds wat spaarcentjes achter de hand zonder ervaring op woonvlak het huis uit. Op zoek naar een betaalbaar koopstekkie
  zondag 14 maart 2010 @ 17:51:49 #99
239294 PierreTT
pi_79134737
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:48 schreef Fancy_Me het volgende:

Dat gebeurt nog wel eens met mijn vader Dat je thuiskomt: O nee, die zit daar en daar, wist je dat niet?"
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:48 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Betaalt dat echt zo goed?
'S avonds werken tegen 160/180% op zondag voor 200%, dus dat wil wel ja
  zondag 14 maart 2010 @ 17:55:56 #100
102177 fs180
ik rem voor katten
pi_79134899
Ik moest 3uur per dag reizen, toen een appartement genomen, ipv een vies studentenhok.
  Moderator zondag 14 maart 2010 @ 17:58:26 #101
72712 crew  Rene
Dabadee dabadaa
pi_79135018
Waar krijg je zulke baantjes Ik zit nog steeds in het supermarkt wezen vanwege of te duur of gewoon simpelweg geen werk rond die werktijden dat ik kan. kan prima overbetaald een ambtenaren baantje krijgen met alleen wel de verplichting dat ik 16 uur beschikbaar ben op basis van de tijden tussen 9:00 en 16:00
  zondag 14 maart 2010 @ 18:00:13 #102
11458 ivetje
To infinity...and beyond!!
pi_79135086
quote:
Op zondag 14 maart 2010 14:04 schreef Brammie1 het volgende:

Ik ben niet op kamers gegaan, omdat ik in Tilburg studeerde en woonde en het dus niet de moeite was. Daarnaast wilde ik het zelf ook niet. Ik zie mezelf echt niet met 3 andere in 1 huis zitten met alle zooi en viezigheid die erbij hoort. Ik vond het veel lekkerder bij mijn ouders. Ben ook gestopt met die studie en ben toen gaan werken in Tilburg. Toen ik eenmaal een andere studie ging volgen in Utrecht ben ik meteen gaan samenwonen in Vianen Veel gezelliger en naast mijn partner niemand die viezigheid achter laat. Heerlijk! Ik zie dat hele studentenhuis-gedoe echt niet zitten en heb naar mijn idee helemaal niets gemist.
quote:

Mijn moeder heeft niet gestudeerd. Die heeft huishoudschool gedaan en is daarna getrouwd met mijn vader Mijn vader heeft wel gestudeerd, maar is volgens mij nooit op kamers gegaan. Ze hebben mij en mijn broer ook niet gestimuleerd om uit huis te gaan. Ze zouden het ook niet erg hebben gevonden, maar we vonden het gewoon allemaal niet nodig. Mijn broer ook niet, die heeft in Den bosch gestudeerd. Inmiddels zijn we dus wel allebei het huis uit en wonen we samen. Mijn broer heeft nog een tijdje alleen gewoont, maar zijn vriendin is later bij hem in getrokken. Ik hb nooit spijt gehad van deze keuze en ben blij met de manier waarop ik het heb gedaan. Mijn moeder stond overigens wel te huilen toen ik weg reed met een aanhanger vol spulletjes Dat was wel moeilijk. Maar ze vertrekken binnenkort zelf naar Duitsland, dus ze zijn er inmiddels wel goed overheen volgens mij haha!!
To infinity…and beyond!
  zondag 14 maart 2010 @ 18:00:22 #103
239294 PierreTT
pi_79135095
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:58 schreef Renesite het volgende:
Waar krijg je zulke baantjes
Een huisgenoot hebben die daar ook werkt, en zo als eerste horen dat ze iemand nodig hebben
pi_79135099
Ik heb er nooit echt aan gedacht om op kamers te gaan, want ik woon 10 minuten met de trein van Utrecht af en daar probeerde ik als het ff kon wel naar school te gaan. Het kwam ook eerder nooit echt ter sprake, maar heb er paar jaar geleden wel aan gedacht om in Nijmegen te gaan studeren en heb toen een 'selectieronde' gedaan voor een kamer die vrijkwam (ben het niet geworden toen overigens).
Maar ik heb meteen gemerkt dat met name mijn moeder het maar niks vond. Ze is nogal overbezorgd en wil me liever nog paar jaar thuis houden om in de gaten te houden (ze denkt dat ik het vooral financieel niet red), maar dat wil ik graag gaan veranderen.

Ik ben nu inmiddels 24, ga in september weer aan de studie en voel me thuis gevangen en voortdurend gecontroleerd. Het is niet zo zeer dat ik op kamers MOET vanwege de afstand o.i.d maar ik weet dat ik het nodig heb voor mijn eigen ontwikkeling. Dus ik ga proberen in Utrecht een kamer te vinden, maar dat zal waarschijnlijk wel via Woningnet gaan..
  zondag 14 maart 2010 @ 18:03:03 #105
254558 tomtomkortom
ik maak plaatjes
pi_79135230
of Waarom ben jij niet op kamers gegaan?

In het begin (1e en 2e collegejaar) ben ik niet op kamers gegaan omdat ik de de afstand tussen mijn school en thuis wel prima vond. Vanaf de deur uit tot aan school was het een uur reistijd. Het traject wat je gaat vervelen en de problemen die tijdens je reis kan tegenkomen nam ik voor lief. Met een boekje of iPod was je er immers zo.

Nee. Mijn ouders hebben niet gestudeerd.

Ik denk van niet.
  zondag 14 maart 2010 @ 18:04:49 #106
163094 Ladidadida
pi_79135318
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:51 schreef PierreTT het volgende:

[..]

'S avonds werken tegen 160/180% op zondag voor 200%, dus dat wil wel ja
En wat krijg je per uur?

Die ORT heb je in de zorg ook, dus ben benieuwd wat voordeliger is voor mij
  zondag 14 maart 2010 @ 18:06:58 #107
239294 PierreTT
pi_79135422
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:04 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

En wat krijg je per uur?

Die ORT heb je in de zorg ook, dus ben benieuwd wat voordeliger is voor mij
Ik zit ook officieel in de zorg, het is een zorgcentrum Basisloon is 11e per uur, en dan werk ik dus tegen 160, 180 en 200%... en dat is nog netto ook
  zondag 14 maart 2010 @ 18:08:09 #108
163094 Ladidadida
pi_79135479
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:06 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Ik zit ook officieel in de zorg, het is een zorgcentrum Basisloon is 11e per uur, en dan werk ik dus tegen 160, 180 en 200%... en dat is nog netto ook
Zo, en voor dat bedrag zit jij dus achter een computer/te studeren, en ben ik konten aan het wassen...
  zondag 14 maart 2010 @ 18:08:48 #109
239294 PierreTT
pi_79135509
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:08 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Zo, en voor dat bedrag zit jij dus achter een computer/te studeren, en ben ik konten aan het wassen...
Voor dat bedrag zit ik inderdaad hele dagen te Fok-ken en mijn tentamens te leren Ik ga nooit meer weg daar
  zondag 14 maart 2010 @ 18:11:50 #110
163094 Ladidadida
pi_79135637
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:08 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Voor dat bedrag zit ik inderdaad hele dagen te Fok-ken en mijn tentamens te leren Ik ga nooit meer weg daar
Op zich wel briljant Nadeel is alleen dat dat vast niet op oproepbasis kan?
  zondag 14 maart 2010 @ 18:13:12 #111
239294 PierreTT
pi_79135696
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:11 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Op zich wel briljant Nadeel is alleen dat dat vast niet op oproepbasis kan?
Nee niet echt, maar wij ruilen onderling vrij veel.. we zijn met 6 studenten voor de avonden en het weekend, en elke week worden er allemaal diensten geruild, dus je kan een beetje werken wanneer het je uitkomt Als je even niet kan dan wil altijd wel iemand voor je invallen
  zondag 14 maart 2010 @ 18:18:07 #112
163094 Ladidadida
pi_79135903
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:13 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Nee niet echt, maar wij ruilen onderling vrij veel.. we zijn met 6 studenten voor de avonden en het weekend, en elke week worden er allemaal diensten geruild, dus je kan een beetje werken wanneer het je uitkomt Als je even niet kan dan wil altijd wel iemand voor je invallen
Oh dat is wel heel relaxed dan In de zorgcentra waar ik kom, zitten alleen maar oude vrouwen achter de receptie
  zondag 14 maart 2010 @ 18:20:22 #113
239294 PierreTT
pi_79136014
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:18 schreef Ladidadida het volgende:

[..]

Oh dat is wel heel relaxed dan In de zorgcentra waar ik kom, zitten alleen maar oude vrouwen achter de receptie
Klopt, die zitten er overdag Maar 's avonds is de receptie het terrein van de stoere mannen Zwervers eruit schoppen etc
  zondag 14 maart 2010 @ 18:23:29 #114
163094 Ladidadida
pi_79136151
quote:
Op zondag 14 maart 2010 18:20 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Klopt, die zitten er overdag Maar 's avonds is de receptie het terrein van de stoere mannen Zwervers eruit schoppen etc
Oh griebels, dan is het sowieso niks voor mij
  zondag 14 maart 2010 @ 18:24:43 #115
95927 Fancy_Me
Nu mèt colaflesje!
pi_79136204
quote:
Op zondag 14 maart 2010 17:51 schreef TheHawk90 het volgende:

[..]

Ach meer ruimte en een grotere keuken voor een weekje en dan weer terug? Ik moet zeggen dat ik nog een klein hecht vriendengroepje heb in mijn vorige stad maar je ziet toch vaak dat mensen over heel Nederland/de wereld zitten en vaak ook contact verliezen. Het mooie is wel dat je de (h)echte vrienden wel bij je houd en in je nieuwe stad een nieuw netwerk begint.
haha zoiets ja maar mijn vuile was mag ik ook nog steeds meepakken
Heb zelf ook een redelijk breed netwerk maar echte vrienden die zijn er maar weinig. Maar door op kamers te gaan verlies je idd veel contact, helaas maar niet onoverkomelijk. Ik hoop er iets moois voor terug te krijgen in de toekomst wat me ook dierbaar zal gaan zijn danwel is.
Ik heb hier voor gekozen en nog geen seconde spijt van gehad
pi_79136463
De afstand tussen de hogeschool waar ik studeer en het huis van mijn ouders is veel te groot om dagelijks af te leggen.

Ze hebben me niet tegengehouden. Ja, ze hebben beide vroeger gestudeerd en mijn vader woonde toen ook op kamers.

Nee, dan zou ik thuis wonen, dat beviel me namelijk ook goed . Daarbij is dat financieel veel voordeliger.
pi_79138514
Reden waarom ik nog thuis woon is omdat het naar de hogeschool maar 10 minuten met de trein is. (Apeldoorn ---> Deventer). Daarbij woon ik alleen met mijn vader, en is hij elke dag pas rond een uur of half 11 thuis van werk. Ik kook, was, doe de boodschappen van mijn eigen geld en maak (heel soms ) het huis schoon. Blijf dan liever thuis wonen dan die zelfstandige studenten die elke avond naar huis gaan om bij papa en mama aan te schuiven en alles betaald krijgen.
pi_79138919
Zodat ik op mezelf woonde in niet meer thuis hoefde te zijn.

Ja ik ben gestimuleerd, maar had dat niet nodig
Mijn ouders hebben allebei ooit de universiteit afgerond. En woonden ook beide die hele periode op kamers.

Jazeker! Niets is relaxter dan op jezelf wonen. Studentenhuis, of eigen appartement, alles is beter dan bij je ouders
pi_79139318
loopt vet goed hier ik zie hier wel de spreiding in antwoorden die ik van m'n vrienden ook heb gehoord. Ik ga er binnenkort wat aandachtiger naar kijken.
Wel lekker blijven plakken hè?
pi_79141084
Ik ben gewoon thuis gebleven omdat ik al dicht bij de uni woon. Op kamers zou ik waarschijnlijk meer reistijd hebben. Dat plus al het extra geld dat ik overhoud op deze manier maakt de keuze om nog gewoon thuis te blijven niet zo moeilijk.
Met geld omgaan kan ik all, en afwassen/de was draaien onder de knie krijgen al vast niet lastiger zijn dan een studie afmaken, dus daar maak ik me geen zorgen over
pi_79141746
pi_79159388
tvp...

eindeloze non-discussie
Ja doei.
pi_79161385
Zelf ben ik nooit op kamers gegaan in die zin dat ik meteen een plekje voor mezelf had.
Wilde niet dingen delen, vieze haren in putjes en ranzige keukens en toiletten Ben nogal hypergevoelig als het om 'geluiden' en 'lawaai' gaat en dan doe ik gewoon geen oog dicht, als mn huisgenoten bezoek hebben is toch altijd net wat gehoriger dan wanneer je een eigen stek met eigen dikkere muren hebt

Maar ben wel al vanaf mijn 19e dus het huis uit. Mijn ouders waren niet tegen, maar hebben het ook niet gestimuleerd. Zelf niet gestudeerd en ik was de eerste. Was toch wel een grote onderneming enzo, dus ergens hadden ze me denk ik liever thuis dan ergens anders. Eerste jaren in dezelfde stad gewoond als mijn ouders, en nu sinds een jaar of 3 aan de andere kant van het land. Heerlijk! Zie ze nauwelijks meer en soms is dat jammer, vaak ook gewoon hoe mijn leven nu is: druk met studie, geliefde en een eigen leven.

Heb het niet rot thuis gehad, maar de band is wel verbeterd sinds ik weg ben vind ik. Ook dat ik ze niet zo vaak meer zie vind ik wel fijn we hebben toch hele andere levens en dan is je eigen gang gaan heel fijn.
Ja doei.
pi_79162880
Ik woon nog heerlijk thuis. Wij wonen vrijstaand waardoor ik zoveel herrie kan maken als ik wil (muziek luisteren / elektrische gitaar spelen), iets wat ik liever niet wil inleveren. Bovendien staat gedeeld sanitair mij niet echt aan . Ik woon op 45 minuten met de bus / 30 minuten met de trein van de faculteit dus dat is ook prima te bolwerken. In de bus kan ik goed lezen en muziek luisteren, ik vind het ergens zelfs wel fijn.

Mijn ouders stimuleren mij niet om op kamers te gaan. Ik heb het een tijdje overwogen en mijn moeder heeft wel aangegeven dat ze het jammer zou vinden als ik wegging. Dat is voor mij overigens geen reden om niet weg te gaan, maar het is niet alsof ik thuis in de weg zit. Mijn ouders hebben overigens allebei gestudeerd en op kamers gezeten. Zij waren echter de beheerder van hun flat, waardoor ze gelijk al een heel wat toffere kamer hadden.
last.fm | Voor iemand met een hamer ziet alles eruit als een spijker.
  maandag 15 maart 2010 @ 14:30:13 #125
239294 PierreTT
pi_79168867
quote:
Op maandag 15 maart 2010 11:01 schreef motorbloempje het volgende:
Zie ze nauwelijks meer en soms is dat jammer, vaak ook gewoon hoe mijn leven nu is: druk met studie, geliefde en een eigen leven.

Heb het niet rot thuis gehad, maar de band is wel verbeterd sinds ik weg ben vind ik. Ook dat ik ze niet zo vaak meer zie vind ik wel fijn we hebben toch hele andere levens en dan is je eigen gang gaan heel fijn.
Herkenbaar
  maandag 15 maart 2010 @ 20:27:19 #126
293456 aarsschimmel
Verwend kutjong
pi_79183676
Ik weet niet zo goed of ik uit moet wonen. Op kamers wonen zou mij ongeveer denk ik ruim een uur schelen aan reistijd.
Verder heb ik thuis bijna altijd het hele rijk voor mij alleen. Dat zou wel wennen worden op zo'n klein kamertje en alles delen. Meeste vrienden wonen ook nog thuis of in elk geval niet in de stad waar ik studeer. Ik mag verder ook alles, al kom ik elke week om 7 uur 's ochtends thuis, geen probleem!
Het is natuurlijk heel fijn niet afhankelijk te zijn van slaapruimte als je een keer daar blijft. Ik denk gewoon dat het me ook wel weer heel snel verveelt op jezelf wonen. Ik heb nou niet het idee van vrienden die wel op kamers wonen, dat ze nu sociaal zoveel meer meemaken dan ik. Ja of je moet bij een vereniging zitten...
Ik zou er nu voor hoeven te lenen, dat wel dan weer. Ik weet niet zo goed .
shoarma is lekker
pi_79184519
Woon ook nog thuis, doe een werk-leertraject en school is een op een kwartiertje afstand en werk wel 40 km, maar dan heb ik toch eigenlijk altijd auto nodig...

nog effe een jaartje volhouden, dan hopelijk afgestudeerd en dan samenwonen denk ik, ik sla kamers over!
pi_79187714
Nooit op kamers gezeten omdat ik op 12 km van mijn huis op school zat
  maandag 15 maart 2010 @ 21:47:38 #129
239294 PierreTT
pi_79187839
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:45 schreef MMUFC het volgende:
Nooit op kamers gezeten omdat ik op 12 km van mijn huis op school zat
Das een uur fietsen
pi_79196020
quote:
Op maandag 15 maart 2010 21:47 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Das een uur fietsen
Fiets je altijd met lekke banden en met een omweg?
pi_79199976
quote:
Op maandag 15 maart 2010 14:30 schreef PierreTT het volgende:

[..]

Herkenbaar
ik dacht al dat ik de enige was
ergens vind ik 't schandalig dat ik niet echt de behoefte heb tot wekelijks contact, maar ergens vind ik 't ook wel fijn!
Ja doei.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 11:44:06 #132
51794 Rahl
Life is just a game we play
pi_79203373
ik woon nu een halfjaar op kamers en ik voel me nu al ongelofelijk gecontroleerd enzo als ik thuis ben

moet er niet aan denken om nog thuis te wonen
'Very funny Scotty, now beam down my clothes.'
Klippend door je schuur, dorp of plantsoen.
last.fm
pi_79203908
Ik ging nog een studie doen 2 uur bij m'n ouders vandaan. Inmiddels is dat alweer bijna 4 jaar geleden Wat gaat het snel. In elk geval de beste beslissing die ik had kunnen maken, mooie tijd gehad in m'n vorige studentenhuis waar ik 3 jaar heb gewoond.
Too much is never enough!
  dinsdag 16 maart 2010 @ 15:55:27 #134
167595 mirved
Infobesitas
pi_79213874
Het argument dat je op kamers moet gaan om zelfstandig te leren worden is natuurlijk onzin want als je na je studie op jezelf gaat wonen kan dat natuurlijk ook nog altijd.
Science flies you to the moon. Religion flies you into buildings.
  dinsdag 16 maart 2010 @ 16:44:33 #135
95927 Fancy_Me
Nu mèt colaflesje!
pi_79216299
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 15:55 schreef mirved het volgende:
Het argument dat je op kamers moet gaan om zelfstandig te leren worden is natuurlijk onzin want als je na je studie op jezelf gaat wonen kan dat natuurlijk ook nog altijd.
Wel en niet

Wel omdat je thuis ook prima zelfstandig kunt worden en daarvoor niet op kamers hoeft. Afhankelijk van je ouders ook natuurlijk, en de vrijheid die je bij hun hebt. Zoals al eerder iemand zei dat het niet uitmaakt al kwam ie om 7uur smorgens thuis. Echter weet ik bijna niet beter of ik heb op kamers gezeten, doe mijn eigen dingen op mijn eigen manier en werkt goed. (Nu 6,5 jaar op kamers en ben 22 )

En niet omdat je je toch kunt ontwikkelen doordat je andere dingen gaat doen. Bijv zelf boodschappen, energie rekeningen betalen, huur, de vaste lasten zeg maar. Heb hier toch veel van opgestoken toen ik op kamers ging. Ik wilde mijn huishoudgeld in het begin per week ipv per maand, nu gaat dat allemaal prima per maand. Ik was echt een verbrasser maar nu eerder een spaarder en verbrasser

Wil ook echt niet iedereen over 1 kam scheren, ben ook van mening dat dingen 2 kanten hebben.
Op kamers heeft zijn voor en nadelen, evenals het nog thuis wonen.
pi_79216529
TVP, niet dat er een kans is dat ik volgend jaar niet op kamers ga
pi_79219897
of Waarom ben jij niet op kamers gegaan?

Dit jaar begonnen met studeren en ik woon er 3 kwartier vanaf, geen noodzaak dus. Het lijkt me erg leuk maar financiëel is het ook niet haalbaar. Vanwege persoonlijke redenen wil ik liever geen toilet met anderen delen, en dan kom je sowieso al snel op een appartement uit. Dat is uiteraard helemaal niet te betalen. Ik vind het niet heel erg, maar het grootste probleem is dat ik wel een stuk minder contact heb met de mensen van mijn studie, en dat er geen nachtnet rijdt waar ik woon dus dat ik altijd rond 12 uur de laatste bus/trein moet nemen.l

Nope, zodra ik uit huis ga moet ik alles (college, boeken) zelf betalen. Dit is niet te doen met het loon wat ik nu krijg dus dat gaat niet lukken. Mijn ouders hebben niet zelf gestudeerd, ben de eerste in de familie.
pi_79249049
Ik ben toen ik ging studeren meteen op kamers gegaan vanwege de reistijd en de kosten. Het was bijna twee uur enkele reis van mijn ouderlijk huis naar de dichtsbijzijnde universiteit met de studie van mijn keuze, en de OV-studentenkaart bestond nog niet. Als ik nog eens moest kiezen zou ik niet meer (meteen) op kamers gaan en een andere studie dichter bij huis gaan volgen. Mijn ouders hebben allebei nooit gestudeerd of op zichzelf gewoond en hadden geen idee wat daarbij kwam kijken. Ik moest dus alles zelf uitvinden, wat ik erg moeilijk vond. Een kamer zoeken in een vreemde stad in het pré-internet tijdperk was bovendien een behoorlijke opgave. Daarnaast ben ik nooit een vreselijk sociaal dier geweest en was ik zeker rond mijn 18e erg op mezelf. Op kamers gaan was voor mij kortom een vrij nare en eenzame ervaring. Mijn studie heeft er gelukkig niet onder geleden: het was wel een stimulans was om snel af te studeren. Na mijn studie heb ik nog een jaartje bij mijn ouders gewoond, tot ik een leuke baan vond in een leuke stad aan de andere kant van het land en er ook wel aan toe was om op mezelf te wonen.
  woensdag 17 maart 2010 @ 12:53:37 #139
239294 PierreTT
pi_79250588
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 01:19 schreef ShiroYasha het volgende:

[..]

Fiets je altijd met lekke banden en met een omweg?
Nee, ik fiets op een fiets die vanwege ouderdom en nalatig onderhoud niet harder kan dan 12km per uur
  woensdag 17 maart 2010 @ 12:56:07 #140
239294 PierreTT
pi_79250693
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 09:56 schreef motorbloempje het volgende:

[..]

ik dacht al dat ik de enige was
ergens vind ik 't schandalig dat ik niet echt de behoefte heb tot wekelijks contact, maar ergens vind ik 't ook wel fijn!
Het haalt vooral heel erg de druk van de relatie tussen jou en je ouders af, dat heb ik tenminste gemerkt. Mijn ouders hebben allebei ouders die er altijd ontzettend op hameren om ze om de zoveel tijd te zien. Mijn ouders zijn hier niet zo'n fan van en laten dat ook aan mij en mijn broer merken. Ze zeggen altijd: "Voel je nooit gedwongen om langs te komen, maar kom gewoon langs wanneer je er zelf behoefte aan hebt en vooral wanneer je zelf tijd hebt. Anders zit je maar verplicht thuis te zijn en dat is ook niet fijn voor ons beiden, en daar gedraag je je ook naar "
pi_79250732
Ik ben op kamers gegaan omdat ik anders elke dag 6 uur moet reizen met het OV. Niet te doen natuurlijk. Verder kan ik nu lekker doen waar ik zin in heb
I had this song playing when Mary Ellen was born. Had her right there on the pool table, and they didn't stop the game...
pi_79261208
Het is goed voor je persoonlijke ontwikkeling om op jezelf te gaan wonen. Bij je ouders leer je niet zelfstandig worden. De gemiddelde leeftijd om uit huis te gaan ligt op 24 hoorde ik laatst, dat is niet gezond vind ik persoonlijk.

Ook dat, het was ook de bedoeling om na mijn eindexamen zo snel mogelijk uit huis te gaan , het liefst nog met een tijd buitenland (in mijn eentje) als extra ervaring. Allebei mijn ouders zijn op hun 18e ook uit huis gegaan. Ook ver van hun ouderlijk huis.

Ik ben expres weggegaan uit die omgeving, maar als ik er had moeten blijven dan was ik zeker op kamers gegaan ja.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')