Ook nog een leuke (hier had ik vroeger veel moeite mee) :quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:20 schreef afcabrk het volgende:
ohja ik snap het :d thnx
Die vond ik ook wel lastig, maar het is eigenlijk slechts een kwestie van weten wanneer er een minteken voor komtquote:Op woensdag 17 maart 2010 21:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ook nog een leuke (hier had ik vroeger veel moeite mee) :
Het cyclus van sinus en cosinus als je die moet differentieren:
Sin (x) --> differentieren --> Cos(x)
Cos(x) --> differentieren --> -Sin(x)
-Sin(x) --> differentieren --> -Cos(x)
-Cos(x) --> differentieren --> Sin(x)
En daarna begint het weer opnieuw.
Je moet je eenheidscirkeltje gewoon kennen. En snappen waarom een eenheidscirkel bovenin Sinus heeft, en waarom rechts horizontaal Cosinus. Het beste is dit uit te tekenen. Mijn lerares heeft een hele goede animatie hiervan (lange link):quote:Op woensdag 17 maart 2010 22:07 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Die vond ik ook wel lastig, maar het is eigenlijk slechts een kwestie van weten wanneer er een minteken voor komt. Verder geldt altijd cos->sin en sin->cos
Ik onthou het doormiddel van de grafieken van sinus en cosinusquote:Op woensdag 17 maart 2010 22:17 schreef Burakius het volgende:
[..]
Je moet je eenheidscirkeltje gewoon kennen. En snappen waarom een eenheidscirkel bovenin Sinus heeft, en waarom rechts horizontaal Cosinus. Het beste is dit uit te tekenen. Mijn lerares heeft een hele goede animatie hiervan (lange link):
http://www.ies.co.jp/math/java/samples/graphSinX.html
Voor de Lagrange functie. Is gewoon een naampje dus, ze hadden het net zo goed g(x,y,lambda) kunnen noemen.quote:Op donderdag 18 maart 2010 10:38 schreef ReWout het volgende:
Vraagje... waarvoor staat lambda in deze functie?
[ afbeelding ]
http://en.wikipedia.org/wiki/Lagrange_multipliers
ps. de hoofdletter, niet de kleine letter
Als je weet hoe de cosinus en sinus gedefinieerd worden aan de hand van de eenheidscirkel en je weet dat een raaklijn aan een cirkel loodrecht op de straal naar het raakpunt staat, dan zou je kunnen inzien dat geldt:quote:Op woensdag 17 maart 2010 21:31 schreef Burakius het volgende:
[..]
Ook nog een leuke (hier had ik vroeger veel moeite mee) :
Het cyclus van sinus en cosinus als je die moet differentieren:
Sin (x) --> differentieren --> Cos(x)
Cos(x) --> differentieren --> -Sin(x)
-Sin(x) --> differentieren --> -Cos(x)
-Cos(x) --> differentieren --> Sin(x)
En daarna begint het weer opnieuw.
Een rekenkundige rij wil zeggen dat er telkens een bepaald getal bijgeteld wordt. Dus je begint met 7 (term 1), en dan tel je er 5 maal een bepaald getal bij op om de zesde term te krijgen. Wat is dat getal?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:08 schreef kanovinnie het volgende:
ik ben nu even bezig met wiskunde, en moet nu de volgende som oplossen
Rekenudige rij, beginterm is 7, en de zesde term is 37.
Berekend de 80ste term van de rij
bereken de som van de eerste 80 termen.
Op wikipedia staat opzich wel de formule die we gebruikt hebben, maar dan veel uitgebreider. Is er iemand die me hier mee kan helpen?
In dit geval is datquote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:15 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Een rekenkundige rij wil zeggen dat er telkens een bepaald getal bijgeteld wordt. Dus je begint met 7 (term 1), en dan tel je er 5 maal een bepaald getal bij op om de zesde term te krijgen. Wat is dat getal?
Nee, want hoeveel keer moet je er 6 bij optellen om van de 1ste bij de 80ste term van de rij uit te komen?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:22 schreef kanovinnie het volgende:
duuuus.... de 80ste term is 7+80*6=487?
79 keer? dus N-1?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:30 schreef BasementDweller het volgende:
Om van term 1 naar term 2 te gaan moet je er één keer 6 bij optellen
Om van term 1 naar term 3 te gaan, moet je er twee keer 6 bij optellen
...
...
Om van term 1 naar term 80 te gaan, moet je er .... keer 6 bij optellen
Ga dit altijd even na, want hier maak je snel fouten mee!
Inderdaad. Dus de 80 term is? Kun je nu de som berekenen?quote:
7+79*6=481?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:35 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
Inderdaad. Dus de 80 term is? Kun je nu de som berekenen?
481 is goed.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:37 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
7+79*6=481?
En de som is dan....
0.5*6*(6+481)=8658?
Je hebt deze formule toch?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:38 schreef BasementDweller het volgende:
[..]
481 is goed.
De som klopt niet.
Je moet je niet zo vastbijten in formules (die je kennelijk ook niet begrijpt). Wat is de truc die men gebruikt om de som van de termen van een rekenkundige rij te bepalen?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:42 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Je hebt deze formule toch?
½ n(u1+un).
dus
0.5*6*(6+481)?
En dat niet alleen, n = het aantal termen.quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:43 schreef kanovinnie het volgende:
o wacht, er stond op mijn rekenmachine een * ipv +
Doel je er nu op dat de eerste, plus de laatste term hetzelfde zijn als de tweede plus de 1 na laatste term?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet je niet zo vastbijten in formules (die je kennelijk ook niet begrijpt). Wat is de truc die men gebruikt om de som van de termen van een rekenkundige rij te bepalen?
Inderdaad. Ik kan je sterk adviseren om de afleiding opquote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:44 schreef Riparius het volgende:
[..]
Je moet je niet zo vastbijten in formules (die je kennelijk ook niet begrijpt). Wat is de truc die men gebruikt om de som van de termen van een rekenkundige rij te bepalen?
Inderdaad. En als je in totaal 80 termen hebt, hoeveel van die paren met dezelfde som kun je dan vormen? En wat is (dus) de totale som van alle termen?quote:Op vrijdag 19 maart 2010 13:46 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Doel je er nu op dat de eerste, plus de laatste term hetzelfde zijn als de tweede plus de 1 na laatste term?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |