abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78946807
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
Nee dat klopt helemaal, zeker omdat veel transacties niet op OV chipkaart.nl terecht komen of pas een half jaar na dato.

Het enige wat je kan doen is elke dag je transacties uitprinten en dan doen alleen debielen.

En dan zegt de RET dat mensen misbruik maken, ja hoor, 1 of 2 euro gaan ze een formulier invullen, uitprinten en opsturen voor een gratis ritje. Mensen die misbruik willen maken reizen gewoon zwart
pi_78946824
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
Wachten op de piep en een groen lampje. Het is echt geen raketwetenschap.

En hoeveel denk je dat de OV bedrijven verdienden aan verloren strippenkaart of kaarten die in de was zijn verdwenen? Halve strippenkaarten die niet worden gebruikt etc.
Leaf
pi_78947091
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:09 schreef nikk het volgende:

[..]

Goh. Wat zijn die nadelen dan in jouw ogen? Kennelijk niet het uitchecken, want dat schijn je een vooruitgang te vinden.
Dat de werkelijk gereden afstand wordt gebruikt ipv de hemelsbrede afstand.
En verder de onoverkomelijke opstartdingen. Storingen bij palen en poortjes. Het gezeik dat het allemaal met zich meebrengt en dat het niet opschiet.
quote:
Ik heb al meerdere malen gezegd dat er voordelen zitten aan de chipkaart. Dat was zelfs mijn eerste reactie in deze reeks. En ik heb dat meerdere maken herhaald.
Welke voordelen zie jij dan?

Ik heb niet alle 20+ delen doorgelezen om begrijpelijke redenen
Leaf
pi_78947137
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:09 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Die ene bus is wel het kortste en het snelste.
Dat eerste klopt. Dat laatste hoeft niet het geval te zijn. Als je 20 minuten moet wachten op net die ene bus dan ben zelfs langzamer. Sowieso, wachte jij langerandere bussen als de uitstaphalte hetzelfde is? De chipkaart maakt dat je nu langer moet wachten op net die perfecte bus/tram/etc, waar je voorheen alle trams of bussen kon pakken die langs jouw halte kwamen.
quote:
En gezien de kritiek dat de kaart te duur zou zijn, neem ik toch aan dat dat ook wel iets is wat die persoon in zijn achterhoofd haalt.
Overigens, bij die discussie heb ik ook gezegd dat ik het onzin vind dat gereden kilometers worden gebruikt in plaats van hemelsbrede afstand.

Dat automatisch opladen is maar 1 keer een extra stap. Heel wat anders dan om de zoveel tijd een nieuwe strippenkaart te kopen of treinkaartjes te kopen.
Een papieren abonnement nemen is dezelfde aantal stappen als een chipkaart abonnement.
Als de situatie precies hetzelfde is dan zijn er toch geen extra voordelen? Het opladen werkt hetzelfde als elke keer een kaartje kopen of een strippenkaart. Het automatisch opladen hetzelfde als een abonnement.
pi_78947243
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:11 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Wachten op de piep en een groen lampje. Het is echt geen raketwetenschap.

En hoeveel denk je dat de OV bedrijven verdienden aan verloren strippenkaart of kaarten die in de was zijn verdwenen? Halve strippenkaarten die niet worden gebruikt etc.
Minder dan bij de 300000 reizigers per week in ieder geval.

En uitchecken is heel makkelijk. Het is alleen heel erg vervelend en het werkt niet altijd even goed mee. Het wordt al helemaal vervelend als je met twintig mensen in een bus of tram langs zo'n lezer moet lopen terwijl je maar enkele tellen stilstaat bij een halte. Maar goed, we vallen in de herhaling.
pi_78947396
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:17 schreef nikk het volgende:

[..]

Dat eerste klopt. Dat laatste hoeft niet het geval te zijn. Als je 20 minuten moet wachten op net die ene bus dan ben zelfs langzamer. Sowieso, wachte jij langerandere bussen als de uitstaphalte hetzelfde is? De chipkaart maakt dat je nu langer moet wachten op net die perfecte bus/tram/etc, waar je voorheen alle trams of bussen kon pakken die langs jouw halte kwamen.
Als ik weet dat de bus die voor m'n neus staat eerst nog allerlei anders haltes afgaat en daardoor dus lang onderweg is, wacht ik wel even op die snellere bus.
In de bus zitten is niet mijn favoriete bezigheid.
quote:
Als de situatie precies hetzelfde is dan zijn er toch geen extra voordelen? Het opladen werkt hetzelfde als elke keer een kaartje kopen of een strippenkaart. Het automatisch opladen hetzelfde als een abonnement.
Nee met automatisch opladen kun je met de bus, trein en metro reizen op allerlei verschillende plekken in Nederland.

Met een abonnement kun je meestal maar 1 bepaald traject van bus, trein of metro rijden. Tenzij je een hele dure OV jaarkaart koopt.
Leaf
pi_78947498
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:19 schreef nikk het volgende:

[..]

Minder dan bij de 300000 reizigers per week in ieder geval.

En uitchecken is heel makkelijk. Het is alleen heel erg vervelend en het werkt niet altijd even goed mee. Het wordt al helemaal vervelend als je met twintig mensen in een bus of tram langs zo'n lezer moet lopen terwijl je maar enkele tellen stilstaat bij een halte. Maar goed, we vallen in de herhaling.
In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.

Overigens, bij de RET is die 300.000 al terug gelopen tot 10.000 keer per week.
quote:
Een half procent van de reizigers vergeet tot nu toe uit te checken. Dat komt overeen met een reiziger op vier volle bussen, aldus de RET. Per week zijn dat zo'n tienduizend mensen.
http://www.megastadfm.nl/article.php?id=11496
Leaf
pi_78947583
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:16 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Dat de werkelijk gereden afstand wordt gebruikt ipv de hemelsbrede afstand.
En verder de onoverkomelijke opstartdingen. Storingen bij palen en poortjes. Het gezeik dat het allemaal met zich meebrengt en dat het niet opschiet.
[..]

Welke voordelen zie jij dan?

Ik heb niet alle 20+ delen doorgelezen om begrijpelijke redenen
Ik ben blij dat we eindelijk van die strippenkaart af zijn. Dat we nu eindelijk één kaart hebben die voor al het OV geldt. En het inchecken levert een voordeel op. Inchecken duurt namelijk minder lang dan stempelen. En wanneer je zonder abonnement met de trein reist hoef je ook geen losse kaartjes meer te kopen. Zo zijn er wel nog een paar voordelen. Maar ik ben echter niet blind voor de nadelen. En het is echt zooo jammer. Want de ov-chipkaart had zoveel beter kunnen zijn.
pi_78947592
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.
Wat een onzin weer zeg, alle bussen en trams hebben allang geen trapje meer.
De bus wacht inderdaad ja, dus nog meer vertraging
pi_78947687
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.
Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
quote:
Overigens, bij de RET is die 300.000 al terug gelopen tot 10.000 keer per week.
[..]

http://www.megastadfm.nl/article.php?id=11496
Ehm, die 300.000 gold niet alleen voor de RET hè.
pi_78947820
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:26 schreef nikk het volgende:

[..]

Ik ben blij dat we eindelijk van die strippenkaart af zijn. Dat we nu eindelijk één kaart hebben die voor al het OV geldt. En het inchecken levert een voordeel op. Inchecken duurt namelijk minder lang dan stempelen. En wanneer je zonder abonnement met de trein reist hoef je ook geen losse kaartjes meer te kopen. Zo zijn er wel nog een paar voordelen. Maar ik ben echter niet blind voor de nadelen. En het is echt zooo jammer. Want de ov-chipkaart had zoveel beter kunnen zijn.
Tja, als ze het uitchecken niet hadden gedaan, dan hadden we nog met zones gereisd. En ik heb vaak een stuk waarin ik maar 3 haltes reis (net te ver om te lopen) en al een zone overga.
Dat scheelt telkens behoorlijk wat aan kosten.

Maar ik ben blij om te zien dat iemand anders durft toe te geven dat er voordelen zijn, dat is uniek hier
Leaf
pi_78947834
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:28 schreef nikk het volgende:

[..]

Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
moet je een Qbuzz nemen, die apparaten zijn zo geplaatst dat je ze moet vasthouden om uit te checken, anders lig je door de bus.

Met de sneldienst stapt iedereen uit bij het eindpunt, blijven veel mensen gewoon voor de kaartlezer hangen dus, waardoor je moet wachten tot iemand uitgestapt is om uit te checken.

In de RET bussen hangen ze tenminste nog makkelijk
pi_78947960
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:28 schreef nikk het volgende:

[..]

Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
[..]

Ehm, die 300.000 gold niet alleen voor de RET hè.
Ik merk over het algemeen dat de bussen en trams eerder leeg zijn dan vol. De mensen die instappen en hun kaart laten stempelen doen er veel langer over dan de mensen die uitstappen. Dus ik denk dat er wel genoeg ruimte zit om uit te checken.
En tijd win je door geen kaartjes of strippenkaarten meer te hoeven kopen als je een keer 10 minuten hebt besteed aan automatisch opladen.

Waar gold die 300.000 dan wel voor?
Leaf
pi_78948195
alleen werkt automatisch opladen niet perfect

maar ja dat gebruik je ook niet he


Is autoreload wel intelligent genoeg om te voorkomen dat reiziger melding „saldo te laag‟ krijgt bij inchecken NS?
Drempelwaarde voor impuls automatische saldo-aanvulling is ¤ 5. Instaptarief NS is ¤ 20 of (met korting) ¤ 10. Dit kan betekenen dat reiziger pas na meerdere pogingen kan inchecken.
pi_78948528
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:22 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Als ik weet dat de bus die voor m'n neus staat eerst nog allerlei anders haltes afgaat en daardoor dus lang onderweg is, wacht ik wel even op die snellere bus.
In de bus zitten is niet mijn favoriete bezigheid.
De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
quote:
Nee met automatisch opladen kun je met de bus, trein en metro reizen op allerlei verschillende plekken in Nederland.
Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
quote:
Met een abonnement kun je meestal maar 1 bepaald traject van bus, trein of metro rijden. Tenzij je een hele dure OV jaarkaart koopt.
Zie boven.

Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
pi_78948848
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef nikk het volgende:

[..]

De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
[..]

Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
[..]

Zie boven.

Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
Dat tijdsvoordeel is maar de vraag

Dat opladen duurt altijd even, dus ik denk niet dat dat bij het
inchecken gebeurd, daar moet ogenblikkelijk beslist worden of je in
mag stappen of niet. Het is bovendien maar de vraag of de kaartlezer
een online verbinding heeft. In de tram, bus en metro is dat in ieder
geval niet zo.
pi_78948967
Even wat praktijkvoorbeelden van automatisch opwaarderen in de praktijk


Helaas blijkt het in de praktijk iets lastiger, op de 1e ochtend aangekomen bij de “paal” om in te checken voor de reis weet de paal te melden dat er onvoldoende saldo is. Raar want dat saldo zou met automatisch opladen toch automatisch worden aangevuld, niet dus. Dan naar een NS kaartjes automaat om saldo op je chipkaart te zetten, verloop op zich soepel net als kaartjes kopen bij de NS alleen er is één maar, je kunt maximaal 30 euro opwaarderen per transactie. Dus die 30 euro erop en reizen maar en inderdaad de 1e dag verloopt het allemaal soepel.

Minimaal 20 euro?
Helaas op dag 2 blijkt dat mijn saldo onder de 20 euro is gekomen, dit betekent dat ik niet met de NS mag reizen want het minimale saldo dat op je kaart moet staan is 20 euro. Dus opnieuw opladen en de conducteur vragen of hij kan zien of automatisch opladen aanstaat, het antwoord laat zich raden, ja meneer dit staat op uw kaart gewoon aan, nou helaas het werkt dus niet.

Dan maar via de website van de OV-Chipkaart opnieuw automatisch opladen activeren op de OV-Chipkaart, helaas de website weet me te vertellen dat op de betreffende kaart het automatisch opladen al is geactiveerd. Oh maar het werkt niet, wat nu? Bellen met de OV-Chipkaart lijn, betreffende telefonist weet te vertellen dat het automatisch opladen toch echt aanstaat meneer, het werkt niet, oh maar daar kan ik niks aan doen meneer, u moet naar een servicebalie van de OV-Chipkaart of NS. Volgens de website van de OV-Chipkaart is automatisch opladen niet aan te zetten omdat er niet met de betreffende OV-Chipkaart is gereisd, nou ik dacht het wel.
pi_78949001
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:33 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik merk over het algemeen dat de bussen en trams eerder leeg zijn dan vol. De mensen die instappen en hun kaart laten stempelen doen er veel langer over dan de mensen die uitstappen. Dus ik denk dat er wel genoeg ruimte zit om uit te checken.
Het inchecken duurt inderdaad minder lang dan het stempelen. Het inchecken is dan ook een voordeel van de chipkaart. En wat je denkt is helaas niet van belang. De realiteit is dat het uitchecken de boel vertraagt. Als mensen uberhaupt al in/uitchecken natuurlijk. De meeste mensen gebruiken nu nog hun oude strippenkaart en/of abonnement.
quote:
En tijd win je door geen kaartjes of strippenkaarten meer te hoeven kopen als je een keer 10 minuten hebt besteed aan automatisch opladen.
En hoeveel procent van de reizigers zal hiervoor kiezen?
quote:
Waar gold die 300.000 dan wel voor?
http://www.telegraaf.nl/b(...)it_te_checken__.html

Dat gold voor heel Nederland. Die aantallen zullen nadat het écht verplicht is waarschijnlijk toenemen.
pi_78949102
En 1 van de grootste nadelen van de OV chipkaart is dat je niet meer samen kan reizen met 40% korting.
Voordeelurenkaartabonnement

Hier is nog geen oplossing voor.

Beetje lullig voor je vriendin, die nu de volle mep moet betalen. Tenzij je een ouderwets kaartje koopt
pi_78949493
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:54 schreef macca728 het volgende:
En 1 van de grootste nadelen van de OV chipkaart is dat je niet meer samen kan reizen met 40% korting.
Voordeelurenkaartabonnement

Hier is nog geen oplossing voor.

Beetje lullig voor je vriendin, die nu de volle mep moet betalen. Tenzij je een ouderwets kaartje koopt
Toch maar effe dan aangezien je weer onnodige onrust zit te stoken
Je kunt gewoon samenreisen met korting.
Jij met de chipkaart en die vriendin van je kan een papieren kaartje kopen. Dat is echt geen ramp zolang iedereen nog papieren kaartjes kan kopen.
Leaf
pi_78949964
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef nikk het volgende:

[..]

De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
quote:
Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
[q]
Automatisch opladen kan altijd. Daarvoor hoef je niet een vast traject of vast vervoermiddel voor te hebben. En automatisch opladen kan ook als je een abbo hebt.
Vergelijkbaar met automatisch nieuwe strippenkaarten opgestuurd krijgen als je halverwege de kaart bent of nieuwe treinkaartjes als je 5 retourenkaart bijna op is.

[quote]Zie boven.

Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
Daarnaast heeft het als voordeel dat je je nooit druk hoeft te maken over zones als je in een onbekende stad bent en je betaalt eerlijker, per KM ipv een vast bedrag.

En in het kader van "verzin problemen" zoals hier zo vaak gedaan wordt, verzin ik net een voordeel! Als je nu in de bus of trein zit en al meerdere strippen hebt gestempeld of een kaartje voor een lange reis hebt gekocht en de conducteur is geweest, en je bedenkt dat je wat vergeten bent. Kun je meteen uitstappen en weer naar huis gaan. Ben je maar een deel van je geld kwijt ipv de volle mep.
Zo.
Leaf
pi_78950190
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:02 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Toch maar effe dan aangezien je weer onnodige onrust zit te stoken
Je kunt gewoon samenreisen met korting.
Jij met de chipkaart en die vriendin van je kan een papieren kaartje kopen. Dat is echt geen ramp zolang iedereen nog papieren kaartjes kan kopen.
Dat is niet meer mogelijk met verplicht reizen OV chipkaart.

Dat is dus een voordeel van dual system. Een voordeel waar een heleboel reizigers gebruik van maken
pi_78950299
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
[..]


Omdat die vast zit in het verkeer ? Wat je meer geld kan kosten ivm overstappen ?
pi_78951471
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef VancouverFan het volgende:

[..]

Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
Omdat het nog 15 minuten duurt voordat de bus er is bijvoorbeeld...
quote:
Daarnaast heeft het als voordeel dat je je nooit druk hoeft te maken over zones als je in een onbekende stad bent en je betaalt eerlijker, per KM ipv een vast bedrag.
Helemaal waar. Dat is een groot voordeel van de chipkaart.
quote:
En in het kader van "verzin problemen" zoals hier zo vaak gedaan wordt, verzin ik net een voordeel! Als je nu in de bus of trein zit en al meerdere strippen hebt gestempeld of een kaartje voor een lange reis hebt gekocht en de conducteur is geweest, en je bedenkt dat je wat vergeten bent. Kun je meteen uitstappen en weer naar huis gaan. Ben je maar een deel van je geld kwijt ipv de volle mep.
Zo.
Dat kan ook wanneer stempelt.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')