Nee dat klopt helemaal, zeker omdat veel transacties niet op OV chipkaart.nl terecht komen of pas een half jaar na dato.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
			
			
			
			Wachten op de piep en een groen lampje. Het is echt geen raketwetenschap.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:06 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat dus. Vul jij maar formulieren in, bellen met de klantenservice, etc, om die anderhalve euro terug te vragen. Gaat gewoon niet gebeuren. Daarbij heb je vaak niet eens in de gaten waar en wanneer je niet bent of hebt uitgecheckt.
			
			
			
			Dat de werkelijk gereden afstand wordt gebruikt ipv de hemelsbrede afstand.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:09 schreef nikk het volgende:
[..]
Goh. Wat zijn die nadelen dan in jouw ogen? Kennelijk niet het uitchecken, want dat schijn je een vooruitgang te vinden.
Welke voordelen zie jij dan?quote:Ik heb al meerdere malen gezegd dat er voordelen zitten aan de chipkaart. Dat was zelfs mijn eerste reactie in deze reeks. En ik heb dat meerdere maken herhaald.
			
			
			
			Dat eerste klopt. Dat laatste hoeft niet het geval te zijn. Als je 20 minuten moet wachten op net die ene bus dan ben zelfs langzamer. Sowieso, wachte jij langerandere bussen als de uitstaphalte hetzelfde is? De chipkaart maakt dat je nu langer moet wachten op net die perfecte bus/tram/etc, waar je voorheen alle trams of bussen kon pakken die langs jouw halte kwamen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:09 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Die ene bus is wel het kortste en het snelste.
Als de situatie precies hetzelfde is dan zijn er toch geen extra voordelen? Het opladen werkt hetzelfde als elke keer een kaartje kopen of een strippenkaart. Het automatisch opladen hetzelfde als een abonnement.quote:En gezien de kritiek dat de kaart te duur zou zijn, neem ik toch aan dat dat ook wel iets is wat die persoon in zijn achterhoofd haalt.
Overigens, bij die discussie heb ik ook gezegd dat ik het onzin vind dat gereden kilometers worden gebruikt in plaats van hemelsbrede afstand.
Dat automatisch opladen is maar 1 keer een extra stap. Heel wat anders dan om de zoveel tijd een nieuwe strippenkaart te kopen of treinkaartjes te kopen.
Een papieren abonnement nemen is dezelfde aantal stappen als een chipkaart abonnement.
			
			
			
			Minder dan bij de 300000 reizigers per week in ieder geval.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Wachten op de piep en een groen lampje. Het is echt geen raketwetenschap.
En hoeveel denk je dat de OV bedrijven verdienden aan verloren strippenkaart of kaarten die in de was zijn verdwenen? Halve strippenkaarten die niet worden gebruikt etc.
			
			
			
			Als ik weet dat de bus die voor m'n neus staat eerst nog allerlei anders haltes afgaat en daardoor dus lang onderweg is, wacht ik wel even op die snellere bus.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:17 schreef nikk het volgende:
[..]
Dat eerste klopt. Dat laatste hoeft niet het geval te zijn. Als je 20 minuten moet wachten op net die ene bus dan ben zelfs langzamer. Sowieso, wachte jij langerandere bussen als de uitstaphalte hetzelfde is? De chipkaart maakt dat je nu langer moet wachten op net die perfecte bus/tram/etc, waar je voorheen alle trams of bussen kon pakken die langs jouw halte kwamen.
Nee met automatisch opladen kun je met de bus, trein en metro reizen op allerlei verschillende plekken in Nederland.quote:Als de situatie precies hetzelfde is dan zijn er toch geen extra voordelen? Het opladen werkt hetzelfde als elke keer een kaartje kopen of een strippenkaart. Het automatisch opladen hetzelfde als een abonnement.
			
			
			
			In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:19 schreef nikk het volgende:
[..]
Minder dan bij de 300000 reizigers per week in ieder geval.
En uitchecken is heel makkelijk. Het is alleen heel erg vervelend en het werkt niet altijd even goed mee. Het wordt al helemaal vervelend als je met twintig mensen in een bus of tram langs zo'n lezer moet lopen terwijl je maar enkele tellen stilstaat bij een halte. Maar goed, we vallen in de herhaling.
http://www.megastadfm.nl/article.php?id=11496quote:Een half procent van de reizigers vergeet tot nu toe uit te checken. Dat komt overeen met een reiziger op vier volle bussen, aldus de RET. Per week zijn dat zo'n tienduizend mensen.
			
			
			
			Ik ben blij dat we eindelijk van die strippenkaart af zijn. Dat we nu eindelijk één kaart hebben die voor al het OV geldt. En het inchecken levert een voordeel op. Inchecken duurt namelijk minder lang dan stempelen. En wanneer je zonder abonnement met de trein reist hoef je ook geen losse kaartjes meer te kopen. Zo zijn er wel nog een paar voordelen. Maar ik ben echter niet blind voor de nadelen. En het is echt zooo jammer. Want de ov-chipkaart had zoveel beter kunnen zijn.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:16 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Dat de werkelijk gereden afstand wordt gebruikt ipv de hemelsbrede afstand.
En verder de onoverkomelijke opstartdingen. Storingen bij palen en poortjes. Het gezeik dat het allemaal met zich meebrengt en dat het niet opschiet.
[..]
Welke voordelen zie jij dan?
Ik heb niet alle 20+ delen doorgelezen om begrijpelijke redenen
			
			
			
			Wat een onzin weer zeg, alle bussen en trams hebben allang geen trapje meer.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.
			
			
			
			Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:24 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
In de bus of tram moet je meestel toch wachten tot diegene voor je uitstapt, dat gaat toch niet met mach 3 aangezien je meestal trapjes af moet. Dus in het voorbij gaan kun je prima uitchecken.
Dat een bus maar enkele tellen stilstaat is natuurlijk lariekoek. Die gaat pas weg als iedereen is uitgestapt.
Ehm, die 300.000 gold niet alleen voor de RET hè.quote:Overigens, bij de RET is die 300.000 al terug gelopen tot 10.000 keer per week.
[..]
http://www.megastadfm.nl/article.php?id=11496
			
			
			
			Tja, als ze het uitchecken niet hadden gedaan, dan hadden we nog met zones gereisd. En ik heb vaak een stuk waarin ik maar 3 haltes reis (net te ver om te lopen) en al een zone overga.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:26 schreef nikk het volgende:
[..]
Ik ben blij dat we eindelijk van die strippenkaart af zijn. Dat we nu eindelijk één kaart hebben die voor al het OV geldt. En het inchecken levert een voordeel op. Inchecken duurt namelijk minder lang dan stempelen. En wanneer je zonder abonnement met de trein reist hoef je ook geen losse kaartjes meer te kopen. Zo zijn er wel nog een paar voordelen. Maar ik ben echter niet blind voor de nadelen. En het is echt zooo jammer. Want de ov-chipkaart had zoveel beter kunnen zijn.
			
			
			
			moet je een Qbuzz nemen, die apparaten zijn zo geplaatst dat je ze moet vasthouden om uit te checken, anders lig je door de bus.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
			
			
			
			Ik merk over het algemeen dat de bussen en trams eerder leeg zijn dan vol. De mensen die instappen en hun kaart laten stempelen doen er veel langer over dan de mensen die uitstappen. Dus ik denk dat er wel genoeg ruimte zit om uit te checken.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:28 schreef nikk het volgende:
[..]
Alleen als je achter bejaarden staat of een moeder met een kinderwagen. Het uitstappen gaat (of liever gezegd ging) vrij snel. De chipkaart vertraagt de boel. Het kernwoord hierbij is "vertraagt".
[..]
Ehm, die 300.000 gold niet alleen voor de RET hè.
			
			
			
			
			
			
			
			De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:22 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Als ik weet dat de bus die voor m'n neus staat eerst nog allerlei anders haltes afgaat en daardoor dus lang onderweg is, wacht ik wel even op die snellere bus.
In de bus zitten is niet mijn favoriete bezigheid.
Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.quote:Nee met automatisch opladen kun je met de bus, trein en metro reizen op allerlei verschillende plekken in Nederland.
Zie boven.quote:Met een abonnement kun je meestal maar 1 bepaald traject van bus, trein of metro rijden. Tenzij je een hele dure OV jaarkaart koopt.
			
			
			
			Dat tijdsvoordeel is maar de vraagquote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef nikk het volgende:
[..]
De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
[..]
Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
[..]
Zie boven.
Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
			
			
			
			
			
			
			
			Het inchecken duurt inderdaad minder lang dan het stempelen. Het inchecken is dan ook een voordeel van de chipkaart. En wat je denkt is helaas niet van belang. De realiteit is dat het uitchecken de boel vertraagt. Als mensen uberhaupt al in/uitchecken natuurlijk. De meeste mensen gebruiken nu nog hun oude strippenkaart en/of abonnement.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:33 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik merk over het algemeen dat de bussen en trams eerder leeg zijn dan vol. De mensen die instappen en hun kaart laten stempelen doen er veel langer over dan de mensen die uitstappen. Dus ik denk dat er wel genoeg ruimte zit om uit te checken.
En hoeveel procent van de reizigers zal hiervoor kiezen?quote:En tijd win je door geen kaartjes of strippenkaarten meer te hoeven kopen als je een keer 10 minuten hebt besteed aan automatisch opladen.
http://www.telegraaf.nl/b(...)it_te_checken__.htmlquote:Waar gold die 300.000 dan wel voor?
			
			
			
			
			
			
			
			Toch maar effe dan aangezien je weer onnodige onrust zit te stokenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:54 schreef macca728 het volgende:
En 1 van de grootste nadelen van de OV chipkaart is dat je niet meer samen kan reizen met 40% korting.
Voordeelurenkaartabonnement
Hier is nog geen oplossing voor.
Beetje lullig voor je vriendin, die nu de volle mep moet betalen. Tenzij je een ouderwets kaartje koopt
			
			
			
			Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:44 schreef nikk het volgende:
[..]
De grap is dat de bus niet altijd sneller is. Zeker niet wanneer het een reis betreft binnen dezelfde stad. En het weer is in Nederland over het algemeen niet om over naar huis te schrijven. Maar wil je nu serieus beweren dat het niet meer kunnen nemen van drie bussen en langer wachten op die ene bus een vooruitgang betekent?
Daarnaast heeft het als voordeel dat je je nooit druk hoeft te maken over zones als je in een onbekende stad bent en je betaalt eerlijker, per KM ipv een vast bedrag.quote:Dat klopt, dat is ook één van de voordelen van de chipkaart. Maar de meeste mensen die een abonnement hebben of zullen kiezen voor het automatisch opladen, reizen een vast traject. Stappen ze daarvan af, wat nu mogelijk is door de chipkaart, dan zijn de kosten natuurlijk ook niet hetzelfde.
[q]
Automatisch opladen kan altijd. Daarvoor hoef je niet een vast traject of vast vervoermiddel voor te hebben. En automatisch opladen kan ook als je een abbo hebt.
Vergelijkbaar met automatisch nieuwe strippenkaarten opgestuurd krijgen als je halverwege de kaart bent of nieuwe treinkaartjes als je 5 retourenkaart bijna op is.
[quote]Zie boven.
Maar om terug te komen op het punt waar het om ging. Het voordeel van geen (strippen)kaarten meer kopen dat het in/uitchecken met zich meebrengt geldt slechts in één specifieke geval. Alleen wanneer je je kaart automatisch oplaadt levert het een tijdsvoordeel op.
			
			
			
			Dat is niet meer mogelijk met verplicht reizen OV chipkaart.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:02 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Toch maar effe dan aangezien je weer onnodige onrust zit te stoken
Je kunt gewoon samenreisen met korting.
Jij met de chipkaart en die vriendin van je kan een papieren kaartje kopen. Dat is echt geen ramp zolang iedereen nog papieren kaartjes kan kopen.
			
			
			
			Omdat die vast zit in het verkeer ? Wat je meer geld kan kosten ivm overstappen ?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
[..]
			
			
			
			Omdat het nog 15 minuten duurt voordat de bus er is bijvoorbeeld...quote:Op dinsdag 9 maart 2010 22:11 schreef VancouverFan het volgende:
[..]
Ik doe helemaal geen uitspraken of dat een vooruitgang of achteruitgang is.
Ik zeg dat ik liever wacht op de bus die het snelste is aangezien bus rijden niet mijn favoriete bezigheid is. Ga ik liever nog even een winkel in ofzo.
En waarom zou een bus die rechtstreeks gaat, langzamer zijn dan de bus die 3 keer zo ver reist (om het voorbeeld wat jij aanhaalde er nog eens bij te halen)?
Helemaal waar. Dat is een groot voordeel van de chipkaart.quote:Daarnaast heeft het als voordeel dat je je nooit druk hoeft te maken over zones als je in een onbekende stad bent en je betaalt eerlijker, per KM ipv een vast bedrag.
Dat kan ook wanneer stempelt.quote:En in het kader van "verzin problemen" zoals hier zo vaak gedaan wordt, verzin ik net een voordeel! Als je nu in de bus of trein zit en al meerdere strippen hebt gestempeld of een kaartje voor een lange reis hebt gekocht en de conducteur is geweest, en je bedenkt dat je wat vergeten bent. Kun je meteen uitstappen en weer naar huis gaan. Ben je maar een deel van je geld kwijt ipv de volle mep.
Zo.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |