abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78933355
Ik ben op dit moment nog totaal niet toe aan een koophuis. Maar in de toekomst denk ik toch wel een keer een hypotheek aan te vragen voor een koophuis. Ik zit te bedenken hoe de markt in de in de verre toekomst eruit zal zien.

Volgens mij is de HRA er dan niet meer, wat voor invloed zal dit hebben op de prijzen. Deze zullen omlaag gaan gok ik
En door de vergrijzing en de afnemende bevolkingsgroei zal dit ook wel drukken op de huizenprijzen.

Wat zijn is jullie perceptie op de verre toekomst van de huizenmarkt?

(over een periode van 5 - 10 jaar spreek ik nu)
  dinsdag 9 maart 2010 @ 16:03:02 #2
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_78933437
Koophuizen zijn altijd te duur, dus die prijzen zullen wel niet gaan dalen.
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_78933462
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:03 schreef karr-1 het volgende:
Koophuizen zijn altijd te duur, dus die prijzen zullen wel niet gaan dalen.
Waarom denk je dat?
pi_78933492
5-10 jaar is geen verre toekomst
pi_78933564
Als de HRA eraf gaat kunnen alle tokkies hun overpriced hypotheek niet meer betalen en moeten ze van dat huis af, dus kletteren de prijzen van woningen naar beneden als ze er niet massaal in blijven wonen.
pi_78933595
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:05 schreef Misan het volgende:
Als de HRA eraf gaat kunnen alle tokkies hun overpriced hypotheek niet meer betalen en moeten ze van dat huis af, dus kletteren de prijzen van woningen naar beneden als ze er niet massaal in blijven wonen.
En dan blijft er effectief geen huizenmarkt meer over, aangezien mensen niet eens het geld meer hebben om fatsoenlijk eten te kopen.
pi_78933618
Ik denk dat over 5 jaar weer zitten op het niveau waar we 2 jaar terug zaten.

Over 10 jaar zullen de prijzen daarom ook weer iets hoger liggen dan nu.

Dit is meer hoop dan kennis, maar uiteraard ook terugkijken naar hoe het ging met de vorige huizencrashes
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_78933668
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:05 schreef Misan het volgende:
Ik verwacht niet dat dat definitief wordt afgeschaft, en zowel dan zal er wel een ander soort regeling komen anders gaan idd de jan modaal en lager het heel zwaar krijgen en worden uiteindelijk gedwongen om hun huis te gaan verkopen.
Op donderdag 1 december 2011 13:57 schreef mootie het volgende:
Het voelt toch vreemd, Bambino niet als ts.
pi_78933715
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:04 schreef Scorpie het volgende:
5-10 jaar is geen verre toekomst
Ik vind het anders best ver als je terug kijkt op de afgelopen 10 jaar van mijn/jouw leven
pi_78933724
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:06 schreef Scorpie het volgende:

[..]

En dan blijft er effectief geen huizenmarkt meer over, aangezien mensen niet eens het geld meer hebben om fatsoenlijk eten te kopen.
Precies, nivellering in de markt is daarom de enige optie. Huizen zijn in Nederland (en zeker in de randstad) achterlijk hoog geprijsd. In twintig jaar tijd is de prijs van een huis soms wel verzesvoudigd
pi_78933850
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:01 schreef Hiya het volgende:
(over een periode van 5 - 10 jaar spreek ik nu)
Dit weet echt helemaal NIEMAND. Op lange termijn (zeg 30 jaar) volgt het de trend van de inflatie, maar dit kan tijdelijk (en tijdelijk is dan 5-15 jaar!!!) verstoort worden oorzaken die wij nu niet weten zoals:

• Sterk stijgende rente
  • Inflatie (hangt samen met rente doorgaans)
  • Overheidsmaatregelen in de huizenmarkt, zoals HRA, forfait en rest van het belastinggebouw, restrictief of niet bouwen, makkelijk niet-bouwgrond om kunnen zetten in bouwgrond of niet etc.
  •   dinsdag 9 maart 2010 @ 16:13:15 #12
    146413 MutedFaith
    Netwerkverdeelkastje
    pi_78933901
    Huizenprijzen zullen blijven stijgen, wegvallen HRA zal worden gecompenseerd met het vervallen van de overdrachtsbelasting. Voor mensen met een bestaande hypotheek zal er wel een overgangsregelingetje komen ofzo.
    [b]Op dinsdag 30 mei 2006 15:15 schreef veldmuis het volgende:[/b]
    Zelfs voor een newbie kom je niet intelligent over.
    pi_78933933
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:12 schreef josvr het volgende:

[..]

Dit weet echt helemaal NIEMAND. Op lange termijn (zeg 30 jaar) volgt het de trend van de inflatie, maar dit kan tijdelijk (en tijdelijk is dan 5-15 jaar!!!) verstoort worden oorzaken die wij nu niet weten zoals:

• Sterk stijgende rente
  • Inflatie (hangt samen met rente doorgaans)
  • Overheidsmaatregelen in de huizenmarkt, zoals HRA, forfait en rest van het belastinggebouw, restrictief of niet bouwen, makkelijk niet-bouwgrond om kunnen zetten in bouwgrond of niet etc.
  • Ik vraag ook niet naar het definitieve antwoord, ben meer benieuwd naar de meningen van WGR-Bezoekers
    pi_78934522
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:13 schreef MutedFaith het volgende:
    Huizenprijzen zullen blijven stijgen, wegvallen HRA zal worden gecompenseerd met het vervallen van de overdrachtsbelasting. Voor mensen met een bestaande hypotheek zal er wel een overgangsregelingetje komen ofzo.
    Hoe verklaar je dan dat de huizenprijzen in Nederland het afgelopen jaar met 11% zijn gedaald?
    pi_78934718
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:28 schreef andlikethathesgone het volgende:

[..]

Hoe verklaar je dan dat de huizenprijzen in Nederland het afgelopen jaar met 11% zijn gedaald?
    Nivellering misschien?
    pi_78934803
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:32 schreef Misan het volgende:

[..]

Nivellering Waardevermindering misschien?
      dinsdag 9 maart 2010 @ 16:38:26 #17
    146413 MutedFaith
    Netwerkverdeelkastje
    pi_78934975
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:28 schreef andlikethathesgone het volgende:

[..]

11%? Geloof je 't zelf? Gemiddeld komt het eerder op een procent of 5-6 uit denk ik, ook nog sterk afhankelijk van de regio. (www.woningmarktcijfers.nl geeft: kwartaal 1 2008: ¤ 253.800, kwartaal 4 2009: ¤ 237.800, ongeveer 6% daling dus)

Een eenmalige dip in de markt wil niet zeggen dat de huizenprijzen daarna niet verder zullen stijgen.
    pi_78935026
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:38 schreef MutedFaith het volgende:

[..]

11%? Geloof je 't zelf? Gemiddeld komt het eerder op een procent of 5-6 uit denk ik, ook nog sterk afhankelijk van de regio. (www.woningmarktcijfers.nl geeft: kwartaal 1 2008: ¤ 253.800, kwartaal 4 2009: ¤ 237.800, ongeveer 6% daling dus)

Een eenmalige dip in de markt wil niet zeggen dat de huizenprijzen daarna niet verder zullen stijgen.
    Kun je aangeven welke ontwikkelingen er volgens jou voor gaan zorgen dat de huizenprijzen de komende 5 jaar omhoog gaan?
      dinsdag 9 maart 2010 @ 16:45:44 #19
    146413 MutedFaith
    Netwerkverdeelkastje
    pi_78935220
    Het stabiliseren van de markt, banken die vanzelf wel weer meer risico's gaan nemen en een steeds meer dalende schaarste aan kopers.
    pi_78935322
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:45 schreef MutedFaith het volgende:
    Het stabiliseren van de markt, banken die vanzelf wel weer meer risico's gaan nemen en een steeds meer dalende schaarste aan kopers.
    Waarom zou de markt stabiliseren en banken meer risico's gaan nemen met burgers die al lang aan hun kredietmax zitten?

Dalende schaarste aan kopers? De HRA gaat er aan, de koopsubsidiepot is leeg. De rente gaat omhoog en de werkloosheid stijgt.

Nogmaals, waarom zouden huizenprijzen stijgen?
      dinsdag 9 maart 2010 @ 16:51:59 #21
    146413 MutedFaith
    Netwerkverdeelkastje
    pi_78935474
    Omdat de economie langzaam weer aantrekt, de consument weer meer vertrouwen krijgt en dus weer eerder bereid is een nieuwe woning aan te kopen. Daarnaast zullen door het aantrekken van de economie het aantal gedwongen verkopen afnemen en dus het woningaanbod dalen.

Ik zeg niet dat het binnen 1-2 jaar te verwachten is, maar op iets langere termijn zeker wel.
    pi_78935521
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:51 schreef MutedFaith het volgende:
    Omdat de economie langzaam weer aantrekt, de consument weer meer vertrouwen krijgt en dus weer eerder bereid is een nieuwe woning aan te kopen. Daarnaast zullen door het aantrekken van de economie het aantal gedwongen verkopen afnemen en dus het woningaanbod dalen.

Ik zeg niet dat het binnen 1-2 jaar te verwachten is, maar op iets langere termijn zeker wel.
    De enige reden waarom de economie "aantrekt" zijn de miljarden kapitaalinjecties van de overheden.
      dinsdag 9 maart 2010 @ 16:58:34 #23
    146413 MutedFaith
    Netwerkverdeelkastje
    pi_78935761
    Die kapitaalinjecties vormen de aanzet tot herstel ja. Uiteindelijk zal het consumentevertrouwen hierdoor voldoende zijn om de verdere groei en wederopbouw zonder structurele overheidshulp door te zetten.
    pi_78935959
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 16:58 schreef MutedFaith het volgende:
    Die kapitaalinjecties vormen de aanzet tot herstel ja. Uiteindelijk zal het consumentevertrouwen hierdoor voldoende zijn om de verdere groei en wederopbouw zonder structurele overheidshulp door te zetten.
    Je vergeet de hyperinflatie die ontstaat door dit overschot van gratis geld. Je vergeet de hierom stijgende rente omdat geld anders zeker waardeloos wordt. Bovendien vergeet je de enorme vergrijzing in Nederland en alle koopwoningen die door de babyboomers op de markt gedumpt gaan worden. Oh, en je vergeet de toenemende emigratie en afnemende bevolkingsgroei. En de gigantisch overgewaardeerde grondprijzen en kantoor-vastgoedmarkt. En tot slot het toenemend aantal scheidingen en singles in dit land.

Ja, de huizenprijzen gaan zeker stijgen hoor
      dinsdag 9 maart 2010 @ 20:26:53 #25
    286492 Gras_eter
    De ware graseter
    pi_78944509
    quote:
    Op dinsdag 9 maart 2010 17:03 schreef andlikethathesgone het volgende:

[..]

Je vergeet de hyperinflatie die ontstaat door dit overschot van gratis geld. Je vergeet de hierom stijgende rente omdat geld anders zeker waardeloos wordt. Bovendien vergeet je de enorme vergrijzing in Nederland en alle koopwoningen die door de babyboomers op de markt gedumpt gaan worden. Oh, en je vergeet de toenemende emigratie en afnemende bevolkingsgroei. En de gigantisch overgewaardeerde grondprijzen en kantoor-vastgoedmarkt. En tot slot het toenemend aantal scheidingen en singles in dit land.

Ja, de huizenprijzen gaan zeker stijgen hoor
    Volgens mij zijn er dan juist meer huizen nodig

Daarnaast is het een trend dat ouderen steeds langer thuis blijven wonen en met hun dikke pensioenen gewoon steeds meer thuiszorg gaan inkopen.
    Echte mannen hebben altijd honger
    abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
    Forum Opties
    Forumhop:
    Hop naar:
    (afkorting, bv 'KLB')