FOK!forum / Werk, Geldzaken, Recht en de Beurs / Tijdschrift, probleem met opzeggen
Maart85dinsdag 9 maart 2010 @ 13:50
Hoi Fok!kers,
Even een vraagje, misschien kunnen jullie mij helpen.

Ben sinds een jaar (16 maart 2009) lid van een tijdschrift. Ik vind het een gigantisch klote blad, heb 2 a 3 oplages gewoonweg niet binnen grekegen, heb de helft uit desinteresse niet gelezen en wilde het opzeggen.

Vanochtend de klantenservice gebeld, met de mededeling dat ik wilde opzeggen. Vertelt de receptioniste dat mijn abonnement inderdaad over een paar dagen afloopt, maar dat ik minimaal 30 dagen van te voren had moet opzeggen. Vervolgens geeft ze aan de ze het niet meer kan wijzigen, dat er nog 10 nummers zullen worden verstuurd (verspreid over een heel jaar), en dat ik gewoon een acceptgiro zal binnenkrijgen voor het hele jaar.

Kan hier verder nog iets mee? Ik ben bereid om er het eerstvolgende blad nog gewoon te betalen (als ik die administratieve vertraging nog gewoon ontvang), maar ik ga absoluut niet nog voor een heel jaar lang betalen!

Iemand tips hoe dit af te handelen?
Groetjes!

[ Bericht 0% gewijzigd door Maart85 op 09-03-2010 14:55:57 ]
Marbledinsdag 9 maart 2010 @ 13:52
Volgens mij zit je er gewoon aan vast, omdat je niet op tijd hebt opgezegd. Dit willen ze wel wettelijk gaan wijzigen maar voor nu is er nog steeds stilzwijgende verlenging met vaste opzegtermijn.
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 13:52
Niet op tijd op zeggen is inderdaad weer voor een jaar betalen. Niets aan te doen, jammer maar helaas. Zeg nu gewoon meteen op voor over een jaar.
Klonkdinsdag 9 maart 2010 @ 13:54
denk dat je er weinig mee kunt, je bent destijds akkoord gegaan met hun voorwaarden en die zijn nu even niet te negeren omdat het je niet uitkomt
Puggdinsdag 9 maart 2010 @ 13:54
Niet waar, pas een wet aangenomen dat alleen het eerste jaar als aansluitend staat.
Daarna opzegbaar per maand, bel die muts en zeg dat maar eens.
Klonkdinsdag 9 maart 2010 @ 13:55
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:54 schreef Pugg het volgende:
Niet waar, pas een wet aangenomen dat alleen het eerste jaar als aansluitend staat.
Daarna opzegbaar per maand, bel die muts en zeg dat maar eens.
alleen geldig bij dingen die na die datum in zijn ingegaan toch ?
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 13:56
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:54 schreef Pugg het volgende:
Niet waar, pas een wet aangenomen dat alleen het eerste jaar als aansluitend staat.
Daarna opzegbaar per maand, bel die muts en zeg dat maar eens.
Zoek die wet eens op en praat dan verder. Dit geld namelijk niet voor dit soort zaken. Voorlopig alleen voor telecomzaken, de rest is nog niet geregeld.
GodsSondinsdag 9 maart 2010 @ 13:57
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:54 schreef Pugg het volgende:
Niet waar, pas een wet aangenomen dat alleen het eerste jaar als aansluitend staat.
Daarna opzegbaar per maand, bel die muts en zeg dat maar eens.
Verkonding geen onzin, schiet niemand iets mee op.
Deze aangenomen wet, sinds 1 juli 2009, geldt voor mobiele telefonie contracten. Die worden niet automatisch meer verlengd voor 1 of 2 jaar na het initiele contract. Voor de rest is het nog niet rond. Zelfde probleem met sportscholen en andere lidmaatschappen.
Marbledinsdag 9 maart 2010 @ 13:58
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:57 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Verkonding geen onzin, schiet niemand iets mee op.
Deze aangenomen wet, sinds 1 juli 2009, geldt voor mobiele telefonie contracten. Die worden niet automatisch meer verlengd voor 1 of 2 jaar na het initiele contract. Voor de rest is het nog niet rond. Zelfde probleem met sportscholen en andere lidmaatschappen.
Komt dat wel nog of is dat ook van de baan vanwege het Balkende IV-debacle?

Vooral voor die peperdure sportschoolabonnementen zou dat wel handig zijn natuurlijk.
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 14:00
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:58 schreef Marble het volgende:

[..]

Komt dat wel nog of is dat ook van de baan vanwege het Balkende IV-debacle?

Vooral voor die peperdure sportschoolabonnementen zou dat wel handig zijn natuurlijk.
Het zal wel van de baan zijn of in ieder geval geen hoge prioriteit meer hebben
GodsSondinsdag 9 maart 2010 @ 14:02
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:58 schreef Marble het volgende:

[..]

Komt dat wel nog of is dat ook van de baan vanwege het Balkende IV-debacle?

Vooral voor die peperdure sportschoolabonnementen zou dat wel handig zijn natuurlijk.
Ik probeer al langer als helderziende door het leven te gaan, heb echter nog geen licht gezien

Het zal er echt wel van komen, het is echter (naar mijn idee) vooral ook eigen verantwoordelijkheid. Zijn altijd dezelfde die erin trappen. Gewoon een datum opschrijven is al te lastig, een contract doornemen doet niemand meer. Het is vragen om problemen.

Als het onderwerp controversieel wordt gaat het lang duren, geen idee of dat zo is, vast wel ergens te vinden
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 14:03
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:02 schreef GodsSon het volgende:
Het zal er echt wel van komen, het is echter (naar mijn idee) vooral ook eigen verantwoordelijkheid. Zijn altijd dezelfde die erin trappen. Gewoon een datum opschrijven is al te lastig, een contract doornemen doet niemand meer. Het is vragen om problemen.
Volledig mee eens, met een beetje eigen verantwoordelijkheid voorkom je zoveel problemen.
Maart85dinsdag 9 maart 2010 @ 14:04
Geen enkele manier om er dus vanaf te komen?
Ik weet het, het is stom dat ik niet eerder aan de bel heb getrokken.

Wat gebeurt er als ik nu een opzegbrief stuur met datum uit februari, vervolgens gewoon de bladen retour afzender stuur en de factuur niet betaal/stoneer?
Klonkdinsdag 9 maart 2010 @ 14:05
dan zullen ze aan blijven dringen, en je bent je tijdschriften kwijt. je bent gewoon te laat met opzeggen, als je nu opzegt voor volgend jaar ben je er op tijd bij.
Dennis101dinsdag 9 maart 2010 @ 14:08
Vervelend, maar je hebt er zelf voor getekend. Is overigens wel algemeen bekend dacht ik dat je niet zomaar op kan zeggen?
DaMartdinsdag 9 maart 2010 @ 14:08
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 13:54 schreef Pugg het volgende:
Niet waar, pas een wet aangenomen dat alleen het eerste jaar als aansluitend staat.
Daarna opzegbaar per maand, bel die muts en zeg dat maar eens.
Die wet is alleen aangenomen door de Tweede Kamer. Dat betekent dat de Eerste Kamer zich er nog over moet buigen, en dat het wetsvoorstel dus nog geen wet is.
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:02 schreef GodsSon het volgende:

[..]

Als het onderwerp controversieel wordt gaat het lang duren, geen idee of dat zo is, vast wel ergens te vinden
Vanmiddag bepaalt de Eerste Kamer welke onderwerpen controversieel verklaard worden. Nu is dit wetsvoorstel niet afkomstig van het Kabinet, maar komt het vanuit de Tweede Kamer. Dus wellicht gaat de behandeling van dit wetsvoorstel in de Eerste Kamer wel gewoon door. Vanmiddag zullen we het weten .
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 14:29
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:04 schreef Maart85 het volgende:
Wat gebeurt er als ik nu een opzegbrief stuur met datum uit februari, vervolgens gewoon de bladen retour afzender stuur en de factuur niet betaal/stoneer?
Dan pleeg je fraude en zal je nog steeds moeten betalen, lijkt me vrij eenvoudig.
jitzzzzedinsdag 9 maart 2010 @ 14:51
Waar is het probleem wat TS beweert te hebben?
DaMartdinsdag 9 maart 2010 @ 14:51
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:29 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dan pleeg je fraude en zal je nog steeds moeten betalen, lijkt me vrij eenvoudig.
Dat dus.

Waarschijnlijk staat er in het systeem bij de uitgever nu ook een opmerking dat TS belde om op te zeggen, dus het lijkt me dat hij snel door de mand zal vallen.
quiriguadinsdag 9 maart 2010 @ 14:56
hier heb je nu niks aan, maar is wel een goed advies voor de toekomst :

bij het aangaan van welk abonnement dan ook : meteen brief erbij waarin :
[1]
je het zojuist aangegane abonnement per eerste vervaldatum opzegt ;
[2]
je bij deze verzoekt om bevestiging van ontvangst van je brief ;

Kopien bewaren om ze om hun oren te slaan, als dat t.z.t. nodig is
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 15:09
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:56 schreef quirigua het volgende:
hier heb je nu niks aan, maar is wel een goed advies voor de toekomst :

bij het aangaan van welk abonnement dan ook : meteen brief erbij waarin :
[1]
je het zojuist aangegane abonnement per eerste vervaldatum opzegt ;
[2]
je bij deze verzoekt om bevestiging van ontvangst van je brief ;

Kopien bewaren om ze om hun oren te slaan, als dat t.z.t. nodig is
Dus jij neemt een abonnement om het daarna meteen weer op te zeggen?
Tha_Duckdinsdag 9 maart 2010 @ 15:16
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:09 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dus jij neemt een abonnement om het daarna meteen weer op te zeggen?
Dat doe ik ook regelmatig hoor, die werkwijze. Zeker met mobiele abonnementen die ze 3 maanden van te voren opgezegd willen hebben.
Wokkeldinsdag 9 maart 2010 @ 15:18
Zoek iemand die je abonnement wil overnemen? Welk blad gaat het om?
quiriguadinsdag 9 maart 2010 @ 15:19
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:09 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dus jij neemt een abonnement om het daarna meteen weer op te zeggen?
JA !
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 15:19
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:18 schreef Wokkel het volgende:
Zoek iemand die je abonnement wil overnemen? Welk blad gaat het om?
Het stond in de OP maar daar is het uitgehaald door TS. Ging om de Esquire als ik het goed onthouden heb.

http://www.esquire.nl
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 15:20
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:16 schreef Tha_Duck het volgende:

[..]

Dat doe ik ook regelmatig hoor, die werkwijze. Zeker met mobiele abonnementen die ze 3 maanden van te voren opgezegd willen hebben.
Je neemt een abonnement toch met de intentie om het voort te zetten. En opzeggen kan altijd, als je de data in de gaten houd.
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 15:21
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:19 schreef quirigua het volgende:

[..]

JA !
Wokkeldinsdag 9 maart 2010 @ 15:21
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:19 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Het stond in de OP maar daar is het uitgehaald door TS. Ging om de Esquire als ik het goed onthouden heb.

http://www.esquire.nl
Ik zie op hun site zo snel niet de voorwaarden die bij een abonnement horen. TS, ben je destijds akkoord gegaan met stilzwijgende verlenging? Zijn er voorwaarden aan je meegedeeld?
Leandradinsdag 9 maart 2010 @ 15:24
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 14:04 schreef Maart85 het volgende:
Geen enkele manier om er dus vanaf te komen?
Ik weet het, het is stom dat ik niet eerder aan de bel heb getrokken.

Wat gebeurt er als ik nu een opzegbrief stuur met datum uit februari, vervolgens gewoon de bladen retour afzender stuur en de factuur niet betaal/stoneer?
Fraude.

Wat je nu iig wel moet doen is per direct je abonnement opzeggen, je moet dan voor het komende jaar nog wel betalen en je dient de oplages van het komende jaar nog gewoon te ontvangen, maar dan ben je er per volgend jaar maart iig vanaf.

Dat is immers waar het vaak misgaat, dus ook als je het nu al telefonisch iig per maart volgend jaar op gezegd hebt ook nog schriftelijk doen. Nu ben je iig op tijd en je bent het nu iig niet vergeten, volgend jaar waarschijnlijk wel weer.
Marbledinsdag 9 maart 2010 @ 15:24
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:20 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Je neemt een abonnement toch met de intentie om het voort te zetten.
Of voor de aanbieding.
Nerdmansdinsdag 9 maart 2010 @ 15:25
Hoi hoi,

je hebt natuurlijk een punt om niet te willen verlengen.
Je kan eens beginnen met schriftelijk je bezwaren kenbaar te maken en een dossier te vormen.

Ik heb soortgelijke zaken meegemaakt.
Ik heb gewoon schriftelijk opgezegd en aangegeven dat ik niet doe aan automatisch verlengen.
Vervolgens heb ik alle magazines opgeopend retour afzender gestuurd.

JE krijgt dan wel een incasso tegen je.
Dan kun je aldaar aangeven dat je de vordering betwist en het voor wil laten komen bij de kantonrechtbank. Daar kom je pas echt te weten of je gelijk hebt of niet.
De beslissing van de kantonrechter is over t algemeen bindend. Al mag je dan weer in hoger beroep gaan. dat is echter kostbaar en niet heel verstandig in dezen.

Succes

Meestal heeft zo'n aanbieder geen zin om voor die 50 euro een heel dossier tegen je te maken.
quiriguadinsdag 9 maart 2010 @ 15:31
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:20 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Je neemt een abonnement toch met de intentie om het voort te zetten. En opzeggen kan altijd, als je de data in de gaten houd.
Nou nee : het blijkt dat ze in 9 van de 10 gevallen zwaar tegen vallen.
Voorbeelden :
NRC Next ; de Gereformeerde Kerkbode ; alle glossies ; veel computerbladen ; The Times.
Deze lijst is niet compleet
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 15:33
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:25 schreef Nerdmans het volgende:
Hoi hoi,

je hebt natuurlijk een punt om niet te willen verlengen.
Je kan eens beginnen met schriftelijk je bezwaren kenbaar te maken en een dossier te vormen.
Dat lijkt me altijd verstandig om een dossier aan te leggen.
quote:
Ik heb soortgelijke zaken meegemaakt.
Ik heb gewoon schriftelijk opgezegd en aangegeven dat ik niet doe aan automatisch verlengen.
Vervolgens heb ik alle magazines opgeopend retour afzender gestuurd.
Jij doet er niet aan, zij wel en daar heb je ook voor getekend.
quote:
JE krijgt dan wel een incasso tegen je.
Dan kun je aldaar aangeven dat je de vordering betwist en het voor wil laten komen bij de kantonrechtbank. Daar kom je pas echt te weten of je gelijk hebt of niet.
De beslissing van de kantonrechter is over t algemeen bindend. Al mag je dan weer in hoger beroep gaan. dat is echter kostbaar en niet heel verstandig in dezen.
Ik kan je nu al vertellen dat je geen gelijk krijgt. De vordering is geheel terecht en zal dus toegewezen worden. Kortom, meer kosten met geen resultaat.
quote:
Meestal heeft zo'n aanbieder geen zin om voor die 50 euro een heel dossier tegen je te maken.
De kosten zullen natuurlijk wel meer worden dan die 50 euro.
karr-1dinsdag 9 maart 2010 @ 15:34
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:31 schreef quirigua het volgende:

[..]

Nou nee : het blijkt dat ze in 9 van de 10 gevallen zwaar tegen vallen.
Voorbeelden :
NRC Next ; de Gereformeerde Kerkbode ; alle glossies ; veel computerbladen ; The Times.
Deze lijst is niet compleet
Ik koop een blad altijd een paar keer los voor ik besluit om een abonnement te nemen of niet. Kan het dus ook niet tegenvallen.
winklydinsdag 9 maart 2010 @ 15:36
TS heeft een abonnement op Kijk
Nerdmansdinsdag 9 maart 2010 @ 15:50
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:33 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Dat lijkt me altijd verstandig om een dossier aan te leggen.
[..]

Jij doet er niet aan, zij wel en daar heb je ook voor getekend.
[..]

Ik kan je nu al vertellen dat je geen gelijk krijgt. De vordering is geheel terecht en zal dus toegewezen worden. Kortom, meer kosten met geen resultaat.
[..]

De kosten zullen natuurlijk wel meer worden dan die 50 euro.
Ik praat gewoon uit ervaring en het is dus niet altijd zo als jij dat nu neerzet.
Je hebt theorie en praktijk
Zo heb ik met een verzekering een maandblad en ooit eens UPC zo iets gehad.
En ik heb in 3 van de 3 gevallen gewoon bevestiging van opzegging gekregen.
1x is de zaak voorgekomen en is er in mijn voordeel beslist.

zo zie je maar
Tha_Duckdinsdag 9 maart 2010 @ 15:52
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:20 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Je neemt een abonnement toch met de intentie om het voort te zetten. En opzeggen kan altijd, als je de data in de gaten houd.
Nee, ik neem een abonnement omdat ik dat nu nodig heb. Ik erger me groen en geel aan de opzegtermijnen en meestal vergeet ik het op tijd te doen (ja, dat is een keuze!). Daarom doe ik het direct. Zeker met zaken als mobiele abonnementen waarbij ik toch gegarandeerd overstap (ivm toestel enzo).

En soms heb ik ook abonnementen die ik gewoon voor een jaar prettig vind, denk daarbij aan de caravankampioen van de ANWB die af en toe een actie heeft van een jaar voor ¤ 16,50. Normaal kost het 76 euro ofzo en dat vind ik teveel. Dus dan neem ik zo'n actie en zeg ik gelijk op.
Ian_Nickdinsdag 9 maart 2010 @ 15:55
Er is vast wel iemand in je naaste omgeving die je er een plezier mee kan doen.
Nerdmansdinsdag 9 maart 2010 @ 15:56
Wat handig is en wat ik tegenwoordig doe:

Ik onderteken het contract met tevens de opzegging erbij.
Als ze dan t contract laten ingaan, heb je meteen bewijs voor je opzegging.

Dus ondertekeken en vermelden dat je tevens wenst op te zeggen.
Dan hoef je er ook niet meer over na te denken

is da wa?
r_onedinsdag 9 maart 2010 @ 19:23
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:25 schreef Nerdmans het volgende:
De beslissing van de kantonrechter is over t algemeen bindend. Al mag je dan weer in hoger beroep gaan. dat is echter kostbaar en niet heel verstandig in dezen.
Met geschillen over abonnementen blijf je vrijwel zeker onder de appelgrens.
quiriguadinsdag 9 maart 2010 @ 19:50
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 19:23 schreef r_one het volgende:

[..]

Met geschillen over abonnementen blijf je vrijwel zeker onder de appelgrens.
Boomgrens : hoogte (bijvoorbeeld in de Alpen) waarboven geen bomen meer groeien ;
Appelgrens : door de klimaat-crisis (wel te onderscheiden van de banken-crisis) verschuift de appelgrens naar het noorden ; er zijn nog geen appelbomen gesignaleerd binnen de poolcirkel, maar wel appels, in de bagage van toeristen.
Rapaillewoensdag 10 maart 2010 @ 00:58
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 15:56 schreef Nerdmans het volgende:
Wat handig is en wat ik tegenwoordig doe:

Ik onderteken het contract met tevens de opzegging erbij.
Als ze dan t contract laten ingaan, heb je meteen bewijs voor je opzegging.

Dus ondertekeken en vermelden dat je tevens wenst op te zeggen.
Dan hoef je er ook niet meer over na te denken

is da wa?
Gewoon jezelf een cadeauabonnement cadeau doen. Die stoppen vaak automatisch na de contractsperiode
Snapcount2woensdag 10 maart 2010 @ 07:59
quote:
Ik vind het een gigantisch klote blad, heb 2 a 3 oplages gewoonweg niet binnen grekegen
Het lijkt erop alsof de dienstverlener te kort schiet in het leveren van de dienst. Is daar niet iets mee te doen?
(vraag ik aan de experts...)
GodsSonwoensdag 10 maart 2010 @ 08:40
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 07:59 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Het lijkt erop alsof de dienstverlener te kort schiet in het leveren van de dienst. Is daar niet iets mee te doen?
(vraag ik aan de experts...)
Daar moet je dan wel optijd over klagen en niet pas op het moment dat je iets anders wilt bereiken (lijkt mij iig)
karr-1woensdag 10 maart 2010 @ 09:38
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 07:59 schreef Snapcount2 het volgende:

[..]

Het lijkt erop alsof de dienstverlener te kort schiet in het leveren van de dienst. Is daar niet iets mee te doen?
(vraag ik aan de experts...)
Alleen als je meteen was gaan klagen lijkt mij, nu heeft het geen zin meer.