abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:17:20 #1
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_78921714
Ik zat gisteren eens te denken, alle kinderen leren wel op de middelbare school wat de verkiezingen zijn en waar de politieke partijen etc voor staan. Sommigen vormen zelfs een voorkeur voor een bepaalde partij of stroming, en zijn bijv. al vanaf hun 15e communist of rechts. Ze denken bewust over politiek na.

Vandaar dat het me helemaal geen slecht idee lijkt om het stemrecht uit te breiden. Wat mij betreft krijgt iedereen het stemrecht vanaf de 16 jaar al. Op deze manier wordt de politiek ook een minder grijze muizen bende en worden jongeren nóg meer bij de politiek betrokken. Een win-win situatie dus.

Wat vinden jullie
Trots lid van het 👿 Duivelse Viertal 👿
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  FOK!Babe dinsdag 9 maart 2010 @ 10:18:02 #2
166319 Ian_Nick
You'll Never Find Me...
pi_78921732
Dat de leeftijd eigenlijk omhoog moet.
  Redactie Frontpage / Weblog dinsdag 9 maart 2010 @ 10:18:04 #3
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_78921733
Waarom heb ik stemrecht?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:18:51 #4
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_78921753
Je kunt het beter optrekken naar 25 of zo, als je wat meer inzicht hebt verworven in maatschappelijke bewegingen en dergelijke.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
  Forum Admin / Grootste Aanwinst 2022 dinsdag 9 maart 2010 @ 10:19:04 #5
8731 crew  Netsplitter
#jesuisMasi
pi_78921756
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:18 schreef Ian_Nick het volgende:
Dat de leeftijd eigenlijk omhoog moet.
En dat bejaarden niet meer mogen stemmen.
OxygeneFRL-vrijdag 8 mei 2020 @ 08:52:59: Ik had een pleuris hekel aan je maar nu ik weet dat je tegen een vuurwerkverbod ben, hou ik van je.
  FOK!Babe dinsdag 9 maart 2010 @ 10:19:46 #6
166319 Ian_Nick
You'll Never Find Me...
pi_78921782
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:19 schreef Netsplitter het volgende:

[..]

En dat bejaarden niet meer mogen stemmen.
Die komen met een beetje stevige wind toch niet meer naar de stemlocatie
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:23:20 #7
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_78921890
Ik vind 16 jaar ook prima. Jongeren die zich interesseren voor politiek moeten ook kunnen stemmen, jongeren die zich niet interesseren gaan toch niet stemmen.
Het is ook een manier om jongeren eerder bij de politiek te betrekken en zal eenmalig ook een hoop aandacht voor politiek opleveren.
Ik heb ook wel een beetje het idee dat als je jongeren met een mening niet laat stemmen, de aandacht voor politiek verslapt en dat ze later ook minder betrokken zijn.
pi_78921934
dat inderdaad de leeftijd omhoog moet

mensen van 16 jaar hebben een nog niet uitontwikkeld brein en kunnen de oorzaak-gevolg link nog niet goed genoeg maken

plus natuurlijk dat een hoop 16-jarig volk van tegenwoordig sneuer is dan de 12-jarigen van een jaar of 15 geleden....
dude here
pi_78922026
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:23 schreef BasEnAad het volgende:
Ik vind 16 jaar ook prima. Jongeren die zich interesseren voor politiek moeten ook kunnen stemmen, jongeren die zich niet interesseren gaan toch niet stemmen.
Het is ook een manier om jongeren eerder bij de politiek te betrekken en zal eenmalig ook een hoop aandacht voor politiek opleveren.
Ik heb ook wel een beetje het idee dat als je jongeren met een mening niet laat stemmen, de aandacht voor politiek verslapt en dat ze later ook minder betrokken zijn.
Ik denk juist dat het goed is om dan juist nog te wachten met stemmen. De meeste jongeren intesseren zich totaal nog niet voor politiek op hun 16e, ik ken ook genoeg volwassenen die het niet boeit. Kijk naar de opkomst van de Europese en gemeenteraadsverkiezingen (die tellen ook mee).

Door de politiek bij maatschappijleer te behandelen, kunnen degenen die zich voor politiek interesseren een beeld vormen welke politieke stroming bij hen past en kunnen degenen die zich nog niet interesseren voor politiek rustig een beeld vormen wat politiek nou eigenlijk inhoudt. Wellicht gaat het deze jongeren meer interesseren als ze begrijpen wat het inhoudt.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:31:49 #10
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_78922140
De argumenten die jullie geven zijn niet leeftijdsspecifiek. Net zoals volwassenen die het allemaal geen reet interesseert kunnen stemmen zouden in mijn ogen ook 16-jarigen die het allemaal geen reet interesseert moeten kunnen mogen stemmen, omdat er ook genoeg 16-jarigen en volwassenen zijn die het allemaal wel interesseert .
Een gedicht over Maanvis
Het ONZ / [KAMT] Kennis- en Adviescentrum Maanvis Topics , voor al je vragen over mijn topiques!
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:34:04 #11
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_78922209
Er mag ook wel een maximumleeftijd op. Demente 99-jarige bejaarden acht ik nou niet bepaald veel beter in staat om een weloverwogen stem (oxymoron?) uit te brengen dan een 15-jarige BrEeZaH.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
pi_78922299
Je moet toch ergens een grens trekken. Vanaf je 18e wordt je geacht zelfstandig beslissingen te kunnen nemen en heb je vanaf dan dus ook het recht om te stemmen.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:37:13 #13
22957 Duvel
Gevallen engel.
pi_78922302
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:31 schreef Maanvis het volgende:
De argumenten die jullie geven zijn niet leeftijdsspecifiek. Net zoals volwassenen die het allemaal geen reet interesseert kunnen stemmen zouden in mijn ogen ook 16-jarigen die het allemaal geen reet interesseert moeten kunnen mogen stemmen, omdat er ook genoeg 16-jarigen en volwassenen zijn die het allemaal wel interesseert .
Je moet ze op zijn minst de kans geven om enigszins tot ontwikkeling te komen, dat is het verschil met volwassenen nog te dom zijn om voor de duvel (whehe) te dansen.
Niet alles wat geen nut heeft
heeft geen zin.
Stijn De Paepe
pi_78922350
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:31 schreef Maanvis het volgende:
16-jarigen weten vaak niet wat de politiek inhoudt en maken er op die leeftijd net pas kennis mee. Onwetenheid leidt tot onbegrip. Leer de jeugd eerst wat politiek is, en laat ze eerst een plekje vinden in het politieke veld, in plaats ze vanaf hun 16e gelijk in het diepe te gooien. Ik denk dat de leeftijd van 18 jaar precies goed is.
pi_78922435
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:18 schreef Duvel het volgende:
Je kunt het beter optrekken naar 25 of zo, als je wat meer inzicht hebt verworven in maatschappelijke bewegingen en dergelijke.
Meer levenservaring.
pi_78922477
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:41 schreef -Strawberry- het volgende:

[..]

Meer levenservaring.
Ophogen ben ik het opzich mee eens. Maar 21 lijkt mij voldoende. Dan heb je inderdaad meer levenservaring.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:44:02 #17
204633 Fred2
Kritisch
pi_78922479
Man, dat is toch niet te handhaven, een hele troep breezersletten in een stembureau (want ja, alles op die leeftijd moet samen)
Verder zijn die kinderen niet in staat om een eigen mening te vormen, ze moeten elkaar allemaal na doen.Dus als de een op Rita* stemt, stemmen ze allemaal op Rita*

*= of iedere andere willekeurige politicus/politica.
So we just called him Fred too
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:45:08 #18
9883 Marble
Was liever geaborteerd.
pi_78922517
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:44 schreef Cothen het volgende:
Verder zijn die kinderen niet in staat om een eigen mening te vormen, ze moeten elkaar allemaal na doen.Dus als de een op Rita* stemt, stemmen ze allemaal op Rita*
Dit is maar zeer beperkt leeftijdsgebonden.
My mother was a drug addict. When she got pregnant, she took more drugs. She even tried to kill me inside her with a coat hanger, but I survived. I was born blind as a result, but my mother didn't care. She overdosed choking on her own vomit.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:47:17 #19
136343 BasEnAad
, die clown en die acrobaat!
pi_78922582
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:44 schreef Cothen het volgende:
Man, dat is toch niet te handhaven, een hele troep breezersletten in een stembureau (want ja, alles op die leeftijd moet samen)

*= of iedere andere willekeurige politicus/politica.
Zou kunnen, maar ik denk dat deze types niet zo snel gaan stemmen.
En onnozelaars heb je in elke leeftijdscategorie.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:47:57 #20
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_78922606
Het passief stemrecht is gelijkgetrokken met het actief stemrecht.
Oftewel, op je 18e mag je stemmen, en mag er op je gestemd worden.

Als je het actief stemrecht verlaagt naar 16, dan moet het passief stemrecht ook omlaag. Ik weet niet of dat wenselijk is, dan krijg je dus ook 16-jarige in de gemeenteraad/kamer/enzovoorts. Lijkt me niet handig.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:51:23 #21
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_78922720
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:47 schreef Jovatov het volgende:
Is het passief stemrecht niet gelijkgetrokken met het actief stemrecht?
Oftewel, op je 18e mag je stemmen, en mag er op je gestemd worden.

Als je het actief stemrecht verlaagt naar 16, dan moet het passief stemrecht ook omlaag. Ik weet niet of dat wenselijk is, dan krijg je dus ook 16-jarige in de gemeenteraad/kamer/enzovoorts. Lijkt me niet handig.
Bij de gemeenteraadsverkiezingen is dat iig niet zo. Je mag alleen stemmen voor jouw gemeenteraad als je er woont. Maar mensen van buiten de gemeente mogen zich wel verkiesbaar zijn.
Overigens zie ik niet in waarom het slecht zou zijn om iemand van 16 in de gemeenteraad te hebben? Nu moeten die 16-jarigen maar hopen dat ze door iemand vertegenwoordigd worden...
Een gedicht over Maanvis
pi_78922774
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:47 schreef BasEnAad het volgende:

[..]

Zou kunnen, maar ik denk dat deze types niet zo snel gaan stemmen.
En onnozelaars heb je in elke leeftijdscategorie.
Deze types gaan júist stemmen! Van dat tuig in de achterstandswijken die worden opgejut dooor hun ouders....
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:55:17 #23
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_78922858
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:51 schreef Maanvis het volgende:

[..]

Bij de gemeenteraadsverkiezingen is dat iig niet zo. Je mag alleen stemmen voor jouw gemeenteraad als je er woont. Maar mensen van buiten de gemeente mogen zich wel verkiesbaar zijn.
Overigens zie ik niet in waarom het slecht zou zijn om iemand van 16 in de gemeenteraad te hebben? Nu moeten die 16-jarigen maar hopen dat ze door iemand vertegenwoordigd worden...
16-jarige lijken me niet echt capabel om de taken en verantwoordelijkheden te dragen die bij het zitten in een gemeenteraad horen. Dat is ook een baan van twee/drie dagen per week, en dat is natuurlijk niet te combineren met de leerplicht die vaak nog voor deze jongeren geldt.
pi_78922936
Waarom AL op 18 jaar?
Illuminated, Subtle & Aware
  dinsdag 9 maart 2010 @ 10:58:06 #25
19440 Maanvis
Centuries in a lifetime
pi_78922950
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 10:55 schreef Jovatov het volgende:

[..]

16-jarige lijken me niet echt capabel om de taken en verantwoordelijkheden te dragen die bij het zitten in een gemeenteraad horen. Dat is ook een baan van twee/drie dagen per week, en dat is natuurlijk niet te combineren met de leerplicht die vaak nog voor deze jongeren geldt.
Da's altijd nog aan de kiezer om dat te bepalen. En in overleg is natuurlijk heel veel mogelijk. Kijk naar de talentjes die bij PSV en Ajax voetballen. Perfect in overleg gegaan met de school.
Een gedicht over Maanvis
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')