abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78919083
Ik denk dat het oude aardappelen waren, daarin zit meer zetmeel òf is het zetmeel omgezet in suikers. ( ik ben het ff kwijt), daardoor bakken ze zeer donker, en niet fijn goudgeel.
Ik bak al jaren patat, koop nooit diepvries.
pi_78919212
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 02:24 schreef Hiddendoe het volgende:
[ afbeelding ]

steppegras
Hee. Zeg nou zelf, ik ben toch gewoon een hartstikke lekker ding? TOch?
  dinsdag 9 maart 2010 @ 09:03:12 #28
285351 dalaiblama
too much bla
pi_78919709
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 07:24 schreef Tezz het volgende:

[..]

Dat is erg raar wat je nu zegt. Het ligt compleet aan het gerecht of je de aardappels moet wassen ja of nee. Soms heb je zetmeel nodig (bijvoorbeeld als je een gebonden aardappelsoep wil maken) en soms niet (bijvoorbeeld als je mooie krokante aardappelschijfjes wilt bakken).

Friet moet je zeker wel afspoelen. En ook nog eens heel erg goed zelfs, want dat zetmeel moet er echt af als je mooie krokante frietjes wil! Een tip uit Belgie is trouwens om ze in zout water te leggen voor een kwartiertje, dan trekt het extra vocht er (blijkbaar) uit. Nu heb ik dat vorige week uitgeprobeerd, maar ik proefde echt geen verschil.

Verder: voorbakken op 160 graden, een minuut of vier.
Uit laten lekken en af laten koelen.
Afbakken op 180 graden, een minuut of vijf.

(de aangegeven tijden zijn uiteraard afhankelijk van de dikte van de frieten).

Sorry, ben ik niet met je eens.
Je wil dat er helemaal niet afspoelen. De belse frietkot vader van mijn vriendin slaat me als ik ooit een aardappel zou wassen.
Is ook niet logish eigenlijk, waarom zou je dat eraf wassen?? De beste man had gelijk, sinds ik ze niet meer was, maar droogwrijf , heb ik altijd prachtige knapperige frieten.
Wassen doe ik wel als de schil er nog omheen zit, om het vuil te verwijderen.

TS moet maar gewoon zelf proberen of hij de gewassen of ongewassen variant lekkerder vindt.
pi_78934185
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 09:03 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Sorry, ben ik niet met je eens.
Je wil dat er helemaal niet afspoelen. De belse frietkot vader van mijn vriendin slaat me als ik ooit een aardappel zou wassen.
Is ook niet logish eigenlijk, waarom zou je dat eraf wassen?? De beste man had gelijk, sinds ik ze niet meer was, maar droogwrijf , heb ik altijd prachtige knapperige frieten.
Wassen doe ik wel als de schil er nog omheen zit, om het vuil te verwijderen.

TS moet maar gewoon zelf proberen of hij de gewassen of ongewassen variant lekkerder vindt.
Oke. Tegen een echt belgisch advies kan ik niet op. Ik zal je beloven dat ik het de volgende keer dat ik verse frieten maak uitprobeer.
(toch vind ik het raar, maar we zullen zien, hihi)
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  dinsdag 9 maart 2010 @ 16:34:58 #30
285351 dalaiblama
too much bla
pi_78934829
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:20 schreef Tezz het volgende:

[..]

Oke. Tegen een echt belgisch advies kan ik niet op. Ik zal je beloven dat ik het de volgende keer dat ik verse frieten maak uitprobeer.
(toch vind ik het raar, maar we zullen zien, hihi)
Haha, het druist idd in tegen alles wat je gewend bent!. Had ik met champs ook trouwens, nooit geweten dat je die nooit mag wassen.
Ik merk met de frieten echt veel verschil. Kijk, slap wordt het uiteindelijk wel als het blijft liggen. Dat doet elk frietje, maar het gaat om die mooi krokante bite als ze net gebakken zijn. En die is duidelijk beter zonder wassen. Smaak vond ik ook veel beter.
Juist de zetmeel zorgt voor de crisp!. Moet je natuurlijk wel goed je frieten bewegen en niet laten aanbranden.
Hij zweert ook bij VEEL olie, weinig frieten erin en de frieten goed bewegen. Net als biefstuk
Shit zeg, ik ga vanavond frieten snijden
  dinsdag 9 maart 2010 @ 16:40:14 #31
244521 Schenkstroop
De Echte! sinds 1985
pi_78935031
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 02:39 schreef Myraela het volgende:

[..]

-

Verkapte tvp. klinkt moeilijk allemaal als je het zo vlug kan verknallen

[ Bericht 7% gewijzigd door Schenkstroop op 09-03-2010 16:59:17 ]
heksehiel: Je hebt gelijk. Het gaat wel degelijk ook om het uiterlijk! Een mooi innerlijk word ik niet geil van namelijk.
P.F: Als ik 50+ ben doe ik het ook wel voor het innerlijk, maar nu het nog kan, ga ik ook voor uiterlijk
pi_78949513
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 16:34 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Haha, het druist idd in tegen alles wat je gewend bent!. Had ik met champs ook trouwens, nooit geweten dat je die nooit mag wassen.
Ik merk met de frieten echt veel verschil. Kijk, slap wordt het uiteindelijk wel als het blijft liggen. Dat doet elk frietje, maar het gaat om die mooi krokante bite als ze net gebakken zijn. En die is duidelijk beter zonder wassen. Smaak vond ik ook veel beter.
Juist de zetmeel zorgt voor de crisp!. Moet je natuurlijk wel goed je frieten bewegen en niet laten aanbranden.
Hij zweert ook bij VEEL olie, weinig frieten erin en de frieten goed bewegen. Net als biefstuk
Shit zeg, ik ga vanavond frieten snijden
Om frietjes te maken dien je de aardappelen wel te spoelen en nadien goed te drogen.
Dat je champignons niet mag spoelen heeft niets met smaak wegspoelen te maken. Champignons slorpen massa's water op, waardoor ze helemaal verwateren als je ze toch spoelt.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:07:41 #33
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_78953028
Enigszins on/off topic: hoe zouden ze het bij Maccain voor elkaar krijgen met die "crisper fries" ?
Aviko heeft ze sinds kort ook maar die zijn niet zo crispy als die van maccain.
Die patat/friet is echt super crispy ongeacht hoe je hem bakt en blijft ook zo krokant als ze een tijdje staan.

Iemand enig idee wat de truuk daarvan is?
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:19:56 #34
285351 dalaiblama
too much bla
pi_78953589
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 22:02 schreef Drossie het volgende:

[..]

Om frietjes te maken dien je de aardappelen wel te spoelen en nadien goed te drogen.
Dat je champignons niet mag spoelen heeft niets met smaak wegspoelen te maken. Champignons slorpen massa's water op, waardoor ze helemaal verwateren als je ze toch spoelt.
En omdat ze water absorberen smaken ze naar > *tromgeroffel* niks!
Vwb het wassen, ik heb hier nog steeds geen goed argument voor het wassen gehoord. Ik blijf het lekker stug niet doen en mijn frieten vertellen de rest.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:23:30 #35
285351 dalaiblama
too much bla
pi_78953732
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:07 schreef robber57 het volgende:
Enigszins on/off topic: hoe zouden ze het bij Maccain voor elkaar krijgen met die "crisper fries" ?
Aviko heeft ze sinds kort ook maar die zijn niet zo crispy als die van maccain.
Die patat/friet is echt super crispy ongeacht hoe je hem bakt en blijft ook zo krokant als ze een tijdje staan.

Iemand enig idee wat de truuk daarvan is?
Jazeker, dat is aardappelzetmeel, oftwel maizena.
Aardappels schillen, niet afdeppen ( als je aardappel schilt dan is ie nog vochtig ). Vervolgens wat maizena erover strooien, zorgen dat elk patateke bedekt is. Dan in olie bakken.
Krijg je een mooie krokante 'korst'
Dat is overigens een hele oude truuk en wederom het bewijs dat je dus echt niet moet wassen.
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:31:06 #36
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_78953988
Ik begrijp de "truuk" en had ook al het idee dat het zoiets zou zijn maarehh, maizena is geen aardappelzetmeel, het is mais zetmeel, vandaar de naam MAIzena....
  dinsdag 9 maart 2010 @ 23:55:25 #37
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_78954976
Van wiki:
Aardappels mogen voor verwerking tot friet niet te koud bewaard zijn, omdat er dan te veel suikers gevormd worden, waardoor de frieten tijdens het frituren donkerbruin kleuren. Dit kun je oplossen door ze te blancheren en ze daarna onder koud water te spoelen en te drogen, wat ervoor zorgt dat het suikergehalte gereduceerd wordt en de frieten niet meer zo bruin kleuren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Friet
pi_78957388
Meestal gebruik ik een jonge niet kruimelige aardappel. Daar snij ik friet van en kook ze een paar minuten in water met zout en rozemarijn (vers). Laat ze afkoelen en dan 4-5 minuten in de frituur Vaak merk ik dat bij oudere aardappels ze sneller bruin worden en dat ze vooral slap zijn na het frituren.
pi_78959718
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:31 schreef robber57 het volgende:
Ik begrijp de "truuk" en had ook al het idee dat het zoiets zou zijn maarehh, maizena is geen aardappelzetmeel, het is mais zetmeel, vandaar de naam MAIzena....
het gaat om zetmeel; je kunt elk soort zetmeel ervoor gebruiken.

edit: ik zie dat er oftwel staat, ipv gewoon of. Het is dus of/of
pi_78959795
quote:
Op dinsdag 9 maart 2010 23:55 schreef robber57 het volgende:
Van wiki:
Aardappels mogen voor verwerking tot friet niet te koud bewaard zijn, omdat er dan te veel suikers gevormd worden, waardoor de frieten tijdens het frituren donkerbruin kleuren. Dit kun je oplossen door ze te blancheren en ze daarna onder koud water te spoelen en te drogen, wat ervoor zorgt dat het suikergehalte gereduceerd wordt en de frieten niet meer zo bruin kleuren.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Friet
Welk punt haal je hier nu uit?. Behalve dat je aardappels niet in de koeling moet doen?
pi_78965445
Ik zit net een herhaling van Wie is de Chef terug te kijken en zie daar een Belgische dame wel haar frietjes wassen na het snijden, maar ook een schep Maizena over haar frietjes strooien!

Ik ga het zeker eens proberen met die Maizena. Het zou zo maar eens een zeer goede tip kunnen zijn...
Alleen met zelfspot kun je overleven...
  woensdag 10 maart 2010 @ 13:23:27 #42
89287 robber57
Lets go Brandon!
pi_78968788
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 09:20 schreef dalaiblama het volgende:

[..]

Welk punt haal je hier nu uit?. Behalve dat je aardappels niet in de koeling moet doen?
Het is wellicht een oorzaak van het mislukken van de patat van ts?
pi_78976618
Als ik zelf patat maak, gooi ik ze ook altijd even in een teil met water. Net na het schillen voelt de patat ook vochtig en melig. Even afspoelen, goed laten drogen en daarna op 150 graden gaar bakken (7 minuutjes ofzo). Daarna goed laten uitlekken, de patat een beetje laten afkoelen en vervolgens vet op 180 graden en dan 3/4 minuten afbakken. Verse patat is zoveel lekkerder dan het diepvriesgebeuren. Je proeft de kruimigheid van binnen nog als je ze vers maakt. Lekker!
pi_78980602
Het is heel belangrijk dat je de juiste aardappels gebruikt.Je moet aardappels hebben die veel zetmeel bevatten, en ze moeten wat ouder zijn.Nieuwe aardappels zijn minder geschikt dan wat oudere aardappels omdat daar meer suikers inzitten.Dat verklaart waarschijnlijk ook de te bruine kleur.(dit komt omdat die suikers carameliseren)Bij wat oudere aardappels zijn de suikers omgezet in zetmeel.Ik gebruik altijd agrias dit zijn perfecte frites aardappels.Kwa bereidings wijze doe je het bijna goed,ik zou ze alleen op 160 graden voorbakken.Aardappels bestrooien met zetmeel oid slaat echt nergens op deze zal meteen in je frituur vet verdwijnen en verbranden.succes
  woensdag 10 maart 2010 @ 18:40:01 #45
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_78982238
Ik lees overal tegenstrijdigheden.

Wel spoelen, niet spoelen.

Oude aardappels gebruiken, nieuwe aardappels gebruiken.

Enz.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
pi_78982290
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:40 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

Enz.
Suiker wordt zetmeel, zetmeel wordt suiker
  Donald Duck held woensdag 10 maart 2010 @ 18:45:36 #47
46149 __Saviour__
Superstapelsmoor op Kristel
pi_78982458
quote:
Op woensdag 10 maart 2010 18:40 schreef F4T4L_3RR0R het volgende:

Enz.
Dat krijg je bij dit soort vragen. Iedereen zweer bij z'n eigen manier.
❤ Rozen zijn rood ❤
❤ Viooltjes zijn blauw ❤
❤ Kristel, ik hou van jou! ❤
  zaterdag 13 maart 2010 @ 21:57:27 #48
131066 scrub_nurse
ik denk dat ik denk, denk ik..
pi_79109945
ligt t niet eraan dat je kruimige aardappels gepakt hebt? moet je geen vastkokende hebben?
  zaterdag 13 maart 2010 @ 22:03:17 #49
110933 F4T4L_3RR0R
R.I.P. webicon ;(
pi_79110157
Ik heb Nicola aardappels gebruikt.
Een ballonvaarder die door de mand valt is nooit grappig...
  zondag 14 maart 2010 @ 05:58:11 #50
182949 inZanity
Feyenoord Rotterdam
pi_79118334
zelfgemaakte patat is vies joh..
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')