Na deze uitspraak had ik toch een pittigere TT verwachtquote:Op maandag 8 maart 2010 20:35 schreef SeLang het volgende:
Wordt dit de moeder aller omgekeerde kop&schouder patronen? Waarschijnlijk niet, maar dit ziet er toch wel enorm geil uit
Toch dalingen:quote:Op maandag 8 maart 2010 20:07 schreef LXIV het volgende:
Nee, dat wordt wel in de weging meegenomen. En dat er een emissie komt wist jij ook, dus het zit al in de koers.
Het is toch enigszins logisch dat door verwatering de prijs naar beneden gaat?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 09:15 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Toch dalingen:
Wessanen opent 2,5% lager na aankondig aandelenemissie 09:00:00
USG opent -4,6% lager na aandelenuitgifte 09:00:00
He, wat een gekke first post.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:46 schreef Sparcotjen het volgende:
Misschien niet echt 100% on topic, maar goed...
SeLang, als ik het goed begrijp leef jij nu van het traden? Dat moet geweldig zijn!
Hoe oud was je toen je begon, en hoe ben je er ingerold en dergelijke?
Nee ik leef niet van traden. Gelukkig niet zeg, ik moet er niet aan denken... Dan kun je net zo goed gaan werken (tenzij 100% geautomatiseerd). Mijn inkomen komt uit beleggen, na het meeste kapitaal te hebben opgebouwd met gewoon werken.quote:Op maandag 8 maart 2010 22:46 schreef Sparcotjen het volgende:
Misschien niet echt 100% on topic, maar goed...
SeLang, als ik het goed begrijp leef jij nu van het traden? Dat moet geweldig zijn!
Hoe oud was je toen je begon, en hoe ben je er ingerold en dergelijke?
Eerlijk gezegd ben ik best benieuwd naar jouw verhaal. Welke tools gebruik je nu bijvoorbeeld, zit je er de hele dag bovenop of juist niet? Hoe doe je je eigen research etc. Waar zitten de valkuilen voor mensen die zich verder willen verdiepen?quote:Op dinsdag 9 maart 2010 14:12 schreef SeLang het volgende:
[..]
Nee ik leef niet van traden. Gelukkig niet zeg, ik moet er niet aan denken... Dan kun je net zo goed gaan werken (tenzij 100% geautomatiseerd). Mijn inkomen komt uit beleggen, na het meeste kapitaal te hebben opgebouwd met gewoon werken.
Ik lees al een tijdje mee hoor.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 13:43 schreef macondo het volgende:
[..]
He, wat een gekke first post.
En wat zou er zo geweldig moeten izjn aan traden als beroep? Is gewoon een baan. Kan je liggen. Of niet.
Verder saaie klote dag.
Ach, het is een brede verzamelterm. Een belangrijk onderscheid is in welke mate je zelf aan de knoppen zit en je eigen keuzes kan maken. Traden, beleggen, voor jezelf of voor derden, op grote schaal of kleine hoeveelheden. Het is heel breed.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 17:25 schreef Sparcotjen het volgende:
[..]
Ik lees al een tijdje mee hoor.
En het _lijkt_ me gewoon een fijn beroep, of toch op zen minst heel de investment sector.
Nice. Kun je mooi tickdata aan ons verkopen met korting Er vanuit gaande dat dat wel vanuit het pakket opvraagbaar isquote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:10 schreef sitting_elfling het volgende:
Net een workshop bij Bloomberg gehad en ze gaan eindelijk eens die eeuwenoude backtest optie vernieuwen, je kunt er zelfs straks in programmeren. Ben vanaf nu ook betatester van de backtest functie. Uiteraard proberen er zoveel mogelijk belangrijke specificaties in te krijgen
Dat dat allemaal niet werkt is vrij logisch omdat anders dit voordeel allang was uitgebuit door de big players....quote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nice. Kun je mooi tickdata aan ons verkopen met korting Er vanuit gaande dat dat wel vanuit het pakket opvraagbaar is
Zelf ben ik wel een beetje backtestmoe geworden tbh, ik probeer echt van alles maar geen van de resultaten is consistent winstgevend over langere termijn (voorspelbaar ofc..). Nu ben ik bezig met het bouwen van een eigen indicator waar ik met handgetekende schetsen wel goede resultaten mee boek maar de vraag blijft wat de echte performance is.
Vandaag ook jouw aanbevolen Aroonindicator getest maar dat is echt 3x niks..
Dat klopt niet helemaal, want de 'big players' verdienen al betrouwbaar aan het gespartel van de 'small fish'..quote:Op dinsdag 9 maart 2010 21:22 schreef richbitch het volgende:
[..]
Dat dat allemaal niet werkt is vrij logisch omdat anders dit voordeel allang was uitgebuit door de big players....
Hele saaie dag geweest, saaie week tot nu toe. Vroegerquote:
Het idee er achter is wel tof wat ze nu bij de BB terminal willen doen. Het oude backtest systeem op Bloomberg is echt belachelijk slecht. Je hebt 7 verschillende opties die je kunt testen en je kunt geen specificaties instellen what so ever. Nu in de beta versie heb je veel meer indicatoren die je wel specifiek kunt testen en we krijgen dit jaar nog 3 updates in de backtest functie in de terminal. Uiteraard probeer ik er zelf genoeg mailtjes te sturen zodat er nog wat andere zaken worden toegepast zodat ik zelf de backtests via Bloomberg kan gaan doen ipv. andere programma's. Dus als je nog tips hebt? Wie weet werk je zelf achter zo'n terminal over een paar jaar en dan scheelt het toch maar mooi evenquote:Op dinsdag 9 maart 2010 20:59 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Nice. Kun je mooi tickdata aan ons verkopen met korting Er vanuit gaande dat dat wel vanuit het pakket opvraagbaar is
Ik weet niet exact wat je test maar je moet oude technische indicatoren niet testen maar specifieke combinatie van indicatoren op gerichte markten. En dan niet met 100 jaar terug werken maar bijv. met 30, 15 of 10 jaar terug werken. Of zelfs nog op kortere termijn. Als je een edge hebt voor 3 maand moet je daar gebruik van maken.quote:Zelf ben ik wel een beetje backtestmoe geworden tbh, ik probeer echt van alles maar geen van de resultaten is consistent winstgevend over langere termijn (voorspelbaar ofc..). Nu ben ik bezig met het bouwen van een eigen indicator waar ik met handgetekende schetsen wel goede resultaten mee boek maar de vraag blijft wat de echte performance is.
Iets met zo'n simpele formule als onderstaand..quote:Vandaag ook jouw aanbevolen Aroonindicator getest maar dat is echt 3x niks..
Dat is geen kop & schouder patroon, dat is een driehoek patroonquote:Op maandag 8 maart 2010 20:35 schreef SeLang het volgende:
Laatste post in vorige topic:
Het interessants de komende tijd is natuurlijk de Treasury yield. Check dan dat het patroon van de 10-yr! Vooral interessant in het licht van een FED die eind deze maand stopt met het opkopen van MBS (=kunstmatig laaghouden van hypotheekrente).
Wordt dit de moeder aller omgekeerde kop&schouder patronen? Waarschijnlijk niet, maar dit ziet er toch wel enorm geil uit
[ afbeelding ]
Dat weet ik wel. Maar als er precies gebeurt wat er zo in het vat zit, kan het wel voorspelbaar worden. En we komen uit een tijd dat dat anders wasquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:50 schreef sitting_elfling het volgende:
Aan iedereen die het zo saai vind deze week wat hadden jullie dan verwacht? We gingen een aantal dagen achterelkaar omhoog waarbij het niet meer dan logisch is dat we nu wat gas terugnemen
De reele rente zal zowiezo gaan stijgen, maar als er deflatie plaatsvind (naar mijn mening kwestie van tijd) zal de rente nominaal heel laag liggen, misschien lager als nu zelfs (kijk naar Japan momenteel) en de bundprijs zal dan stijgen. Maar de reele rente (die er uiteindelijk toe doet) zal enorm gaan stijgen.quote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:59 schreef Zure_Pruim het volgende:
Dat is geen kop & schouder patroon, dat is een driehoek patroon. TA zegt dat de yield binnenkort enorm zal stijgen of dalen
. Ik gok op stijgen. Dalende bond prijs dus.
Andersom, nadat de markt altijd snel omhoog gaat zoals vorige week zie je de volatiliteit en volumes dalen. Dan zijn alle shorters in ieder geval uitgerookt omdat sinds afgelopen maandag bijna alle TA op short stond. Nu de markt weer afkoelt staan alle TA indicatoren over een poosje ook weer lager en dan gaan die jongens ook weer vrolijk meequote:Op woensdag 10 maart 2010 13:07 schreef tony_clifton- het volgende:
Van mij mag de boel nog lang 5% naar boven gaan om er vervolgens weer 4% af te doen. Klinkt zowaar als een beetje een normaal beursklimaat de afgelopen dagen.
Laat me raden, je bent nog nooit een technisch analist tegen gekomen?quote:Op woensdag 10 maart 2010 15:22 schreef macondo het volgende:
Ik ben nog nooit een technisch analist tegen gekomen die rijk was...
Het aantal keer fout zitten heeft natuurlijk niks te maken met of je goed of slecht loopt qua rendementquote:Op woensdag 10 maart 2010 15:15 schreef Thomasv8 het volgende:
Over TA gesproken, hoe gaat het met Vandergeld? Hij heeft mij een maand geleden aangeraden om al m'n calls Juni 340 te verkopen omdat die ongelooflijk zouden gaan crashen volgens zijn Elliot Wave, maar ik heb ze gehouden en met succes... Niet om te pushen, maar ik vraag mij af hoe zo'n man als trader kan overleven als hij het zo vaak, want dat mag je inmiddels wel zeggen gebaseerd op wat hij hier zegt, fout heeft?
Niet.quote:Op woensdag 10 maart 2010 15:15 schreef Thomasv8 het volgende:
Over TA gesproken, hoe gaat het met Vandergeld? Hij heeft mij een maand geleden aangeraden om al m'n calls Juni 340 te verkopen omdat die ongelooflijk zouden gaan crashen volgens zijn Elliot Wave, maar ik heb ze gehouden en met succes... Niet om te pushen, maar ik vraag mij af hoe zo'n man als trader kan overleven als hij het zo vaak, want dat mag je inmiddels wel zeggen gebaseerd op wat hij hier zegt, fout heeft?
Heeft hij nog die blog van naar een miljoen ofzoiets?quote:Op woensdag 10 maart 2010 15:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet.
Maar dat doe jij ook niet als je in korte termijn, out of the money, derivaten blijft handelen.
Vandergeld kan de beurs niet voorspellen, maar jij ook niet.
Wat had je dan verwacht na een week waar we 5.5% omhoog gingen? Nog een week met 5.5%?quote:Op woensdag 10 maart 2010 15:42 schreef icebeer het volgende:
ik heb nog nooit zo'n saaie week gezien, onvoorstelbaar zeg![]()
(nog in de puts)
uhmm even terug zakken a.d.v winstnemingen richting 328-332 .. dat had ik verwachtquote:Op woensdag 10 maart 2010 15:43 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Wat had je dan verwacht na een week waar we 5.5% omhoog gingen? Nog een week met 5.5%?
Uiteindelijk gaat het om het rendement ten opzichte van drawdown. Het is prima om slechts 1% succesvolle trades te hebben als vervolgens de 100-ste trade fenomenaal is, maar dan moet je tradesize daar natuurlijk wel op zijn aangepast anders is je account voor die tijd al weggevaagd.quote:Op woensdag 10 maart 2010 15:36 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Het aantal keer fout zitten heeft natuurlijk niks te maken met of je goed of slecht loopt qua rendement. Er zijn zat strategieën waar je continu nat gaat maar slechts 1 goede trade nodig hebt om alles van tafel te vegen. Het gene wat telt is de laatst succesvolle trade.
Op basis van welke argumenten koop jij dan blue chips? Wie hoogste net profit heeft? Hoogste markt kapitalisatie? Als je de echt grote jongens toen had gekocht 10 jaar geleden, was je er nu niet veel rijker op geweest. Als je de grote jongens van nu 10 jaar geleden had gekocht zat je nu goed in de slappe was.quote:Op woensdag 10 maart 2010 15:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet.
Maar dat doe jij ook niet als je in korte termijn, out of the money, derivaten blijft handelen.
Overleven (en rijk worden) = iedere maand een vast bedrag inleggen, daar gewoon bluechips van kopen en dat heel lang volhouden. Verder niet handelen.
Dollar cost averagingquote:Op woensdag 10 maart 2010 15:37 schreef LXIV het volgende:
[..]
Niet.
Overleven (en rijk worden) = iedere maand een vast bedrag inleggen, daar gewoon bluechips van kopen en dat heel lang volhouden. Verder niet handelen.
Ik ben geen amateur.quote:Op woensdag 10 maart 2010 15:31 schreef Thomasv8 het volgende:
[..]
Laat me raden, je bent nog nooit een technisch analist tegen gekomen?
Blue chip aandelen gaan niet (nauwelijks) failliet. Dat zijn immers de echt grote jongens die een economische crisis goed kunnen doorstaan domweg omdat ze over veel cash beschikken en/of veel cash per jaar binnen krijgen etc.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:03 schreef Zure_Pruim het volgende:
[..]
@sitting_elfing. Misschien gaan bluechip aandelen minder snel failliet?
Transactiekosten zijn juist laag. Want je koopt ze in principe één keer aan. Laat het bij zo'n klein bedrag dan 1% zijn, dat valt over een periode van 5 of 10 jaar volledig in het niet.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:03 schreef Zure_Pruim het volgende:
[..]
Dollar cost averaging. Als je dit doet kunnen transactiekosten (absoluut) gigantisch kunnen oplopen. Dan zou je dus met grote bedragen moeten spelen. Maar gedisciplineerd grote bedragen gooien is moeilijk vol te houden.
@sitting_elfing. Misschien gaan bluechip aandelen minder snel failliet?
Ik blijf benieuwd op basis waarvan jij je blue chips koopt? En op basis waarvan jij de crisis bent uitgestapt en weer ingestapt. Al kan ik het laatste wel radenquote:Op woensdag 10 maart 2010 16:14 schreef LXIV het volgende:
[..]
Transactiekosten zijn juist laag. Want je koopt ze in principe één keer aan. Laat het bij zo'n klein bedrag dan 1% zijn, dat valt over een periode van 5 of 10 jaar volledig in het niet.
Het maakt niet zoveel uit wat je koopt, de markt is toch efficient. Ik ben uitgestapt, perfect getimed, op 550. En veelt e vroeg ingestapt op 320. Omdat ik dacht dat daar de bodem lag.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:16 schreef sitting_elfling het volgende:
[..]
Ik blijf benieuwd op basis waarvan jij je blue chips koopt? En op basis waarvan jij de crisis bent uitgestapt en weer ingestapt. Al kan ik het laatste wel raden
De backtest functie op de BB terminal laat eindelijk een equity curve zienquote:Op woensdag 10 maart 2010 15:58 schreef SeLang het volgende:
[..]
Uiteindelijk komt het er weer op neer dat je gewoon naar de equitycurve moet kijken. Dan zie je in één oogopslag alles wat je moet weten.
Dat snap ik. Maar het gaat me meer om de gedachte achter die gedachte. Waarom dacht je dat? Ik weet dat je TA niks vind maar had je daar nog fundamentele gedachte achter of was het puur een hunch? Een opvlieging waarin je dacht, bingo nu er uit. Want perfect timen zoals op de 550 is weinigen gegund. Ik hou zelf ook een aandelen potje bij voor stabiel rendement per maand. Waar ik de aankoop/verkoop momenten wel weer baseer op TAquote:Op woensdag 10 maart 2010 16:18 schreef LXIV het volgende:
[..]
Het maakt niet zoveel uit wat je koopt, de markt is toch efficient. Ik ben uitgestapt, perfect getimed, op 550. En veelt e vroeg ingestapt op 320. Omdat ik dacht dat daar de bodem lag.
Met m'n obligaties gaat het prima.quote:Op woensdag 10 maart 2010 15:42 schreef icebeer het volgende:
ik heb nog nooit zo'n saaie week gezien, onvoorstelbaar zeg![]()
(nog in de puts)
ja maar ik ben een arme student, heb niks aan 10-20% rendement per jaarquote:Op woensdag 10 maart 2010 16:40 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
Met m'n obligaties gaat het prima.
Heerlijk, na het stressen met de sprinters!
1. Zou kunnen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:35 schreef sitting_elfling het volgende:
1. China? Property prices? Check de grafiek, we zitten sinds het dieptepunt van de beurzen in Maart wat also mooi overeenkomt in deze grafiek al weer op de top van tijdens de crisis! Gooi daar nog eens bij dat de interest rates om geld te lenen in diezelfde tijd ook naar beneden zijn geschroefd puur een recipe for disaster zal zijn.
[ afbeelding ]
2. Commodities bubble?
3. Griekenland & andere euro landen die het niet op orde hebben gaan keihard defaulten?
Al met al vind ik toen we in 2003 aan de nieuwe rally begonnen er beter voorstonden dan nu!
Vooralsnog is dat ook mijn enige motief hoor. En juist om die reden ben ik des te meer sceptisch over uitzonderlijke resultaten. Soms heb je een perfecte fit van je koersverloop met een MA en dan hoef je niet eens te testen om te weten dat je resultaat exceptioneel is, maar wat zegt het nou? Voor hetzelfde geld raakt je MA de koersen niet en zit je jaren short in een bullmarketquote:Op dinsdag 9 maart 2010 23:47 schreef sitting_elfling het volgende:
Het gaat mij ook helemaal niet om de performance van de indicator maar meer de gedachte waarom hij een bepaalde performance haalt.
20% haal je normaal niet, maar 10% moet kunnen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 16:52 schreef icebeer het volgende:
[..]
ja maar ik ben een arme student, heb niks aan 10-20% rendement per jaar![]()
10% moet makkelijk kunnen? gelulquote:Op woensdag 10 maart 2010 17:22 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
20% haal je normaal niet, maar 10% moet kunnen.
En dat is nog altijd meer dan de 2.x % op een spaarrekening, óók met weinig startgeld.
En het risico om alles kwijt te raken is even groot, óók met weinig geld.
is ook wel zo, als je natuurlijk echt flink kapitaal hebt opgebouwd in je leven is 10% (met redelijk laag risico) wel lekker natuurlijk.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:22 schreef Lemans24 het volgende:
[..]
20% haal je normaal niet, maar 10% moet kunnen.
En dat is nog altijd meer dan de 2.x % op een spaarrekening, óók met weinig startgeld.
En het risico om alles kwijt te raken is even groot, óók met weinig geld.
Bij bedrijfsobligaties is 10% per jaar niks extreems.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:31 schreef macondo het volgende:
[..]
10% moet makkelijk kunnen? gelul
Kan het ook met weinig startgeld? nee, dat is gelul
Is het risico even groot als op een spaarrekening? nee, dat is ook gelul
Haast en spoed is zelden goed. 10% is netjes hoor, maar eigenlijk is alles extra puur winst, endus niet slecht in mijn ogen.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:35 schreef icebeer het volgende:
[..]
is ook wel zo, als je natuurlijk echt flink kapitaal hebt opgebouwd in je leven is 10% (met redelijk laag risico) wel lekker natuurlijk.
Al ben je net tiener af en moet de grote geldstroom (werk) nog beginnen heb je wel een andere doelstelling met paar duizend euro speelgeld op de beurs.
Imo is langetermijn gespreid beleggen altijd veiliger dan een spaarrekening om de reden dat het DGS kan falen en aandelen echt van jou zijn.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:52 schreef Lemans24 het volgende:
Nee, het risico op een spaarrekening is (normaal) kleiner.
Het beste lijkt me natuurlijk een mix, waarbij je je spaargeld eveneens spreidt: een deel (in principe!) gegarandeerd stuk inkomen + een deel fluctuerende stuff dus.quote:Op woensdag 10 maart 2010 17:58 schreef Mendeljev het volgende:
[..]
Imo is langetermijn gespreid beleggen altijd veiliger dan een spaarrekening om de reden dat het DGS kan falen en aandelen echt van jou zijn.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |