Ja, dat meen ik serieus en dat jij daar om zou moeten lachen, lekker belangrijk. Echt te gek voor woorden dat jij het maar vanzelfsprekend vind dat jouw gebruikte woning in waarde is gestegen. De komende jaren word het lachen geblazen want je zult vaak gaan zien dat mensen eerst even de prijs gaan checken voordat ze hun 'belachelijk' lage bod gaan doenquote:Op zondag 7 maart 2010 13:18 schreef Emu het volgende:
Oke, meen je dat nou, dus je wil effectief minder gaan bieden dan de prijs waarvoor het huis is verkocht nog voor de bubbel... als zo iemand dat bij mij deed, zou ik die gewoon recht in zijn gezicht uitlachen.
quote:Op zondag 7 maart 2010 13:14 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Als ze het gekocht hebben voor 282k zou ik absoluut niet meer bieden, minder zelfs, het is toch een tweedehandsje? Serieus, kneuzen die even 50k denken te cashen
quote:Op zondag 7 maart 2010 10:24 schreef akron het volgende:
Ook ik heb een vraag over hoeveel we moeten gaan bieden op een huis en of het reeël is.
Huis staat waarschijnlijk al langer als een jaar te koop en staat al leeg.
Vraag prijs is ¤ 339.000, ik heb de koopsomtelefoon gebeld en het huis blijkt in 2002 voor ¤ 282.000 te zijn gekocht.
Ik zou eigenlijk op een prijs van ¤ 295000 willen uitkomen.
Is dit reeël?
Om het niet te hebben over kneuzen die serieus denken dat er een principieel verschil is in marktwerking tussen huizen en auto's...*quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
[..]
Net 'n plaat die blijft hangen. Serieus, kneuzen die met alle geweld een huis met een auto willen vergelijken
quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
Net 'n plaat die blijft hangen. Serieus, kneuzen die met alle geweld een huis met een auto willen vergelijken
Dan reden er alleen maar een handje vol Trabantjes op de snelwegen. Zou dus een mooi alternatief voor de kilometer beprijzing wezenquote:
Want auto's die 10 jaar geleden zijn gemaakt voldoen nog volledig aan alle eisen die we tegenwoordig stellen? (om nog maar te zwijgen van auto's die 30 jaar geleden zijn gemaakt, die hebben wel iets meer nodig dan het equivalent van een nieuwe keuken en badkamer)quote:Op zondag 7 maart 2010 13:28 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Net 'n plaat die blijft hangen, Huizen zijn speciaal en heel bijzonder daar gelden andere regels voor, ze zijn duurzamer, schaarser etc....
Dat zijn gewoon de faalhazen die nooit een hagelnieuw huis opgelevert hebben zien worden. Tuurlijk, door designers aangelegd tuintje erbij, een zo goed als gouden keuken en badkamer, duurste marmeren vloertjes door het hele huis, muren bekleed met marmer, uiteraard alles gekozen in de kleuren door de koper, en dat alles voor een schappelijke x Euro. Maar nee, voordat je je nieuwe huis in een leefbare staat hebt, ben je een hoop geld verder. En veel van die aanpassingen koopt een volgende eigenaar er toch grotendeels bij. En is dat waarde vermeerdering? Ja, daar waar de vorige eigenaar heeft bespaart op dingen zelf doen wel ja.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:25 schreef anboni het volgende:
[..]
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:24 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Ja, dat meen ik serieus en dat jij daar om zou moeten lachen, lekker belangrijk. Echt te gek voor woorden dat jij het maar vanzelfsprekend vind dat jouw gebruikte woning in waarde is gestegen. De komende jaren word het lachen geblazen want je zult vaak gaan zien dat mensen eerst even de prijs gaan checken voordat ze hun 'belachelijk' lage bod gaan doen
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:51 schreef Emu het volgende:
[..]
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.
Huizen die 30 jaar oud zijn voldoen meestal ook niet meer aan de huidige milieunormen, your point?quote:Op zondag 7 maart 2010 13:38 schreef anboni het volgende:
Want auto's die 10 jaar geleden zijn gemaakt voldoen nog volledig aan alle eisen die we tegenwoordig stellen? (om nog maar te zwijgen van auto's die 30 jaar geleden zijn gemaakt, die hebben wel iets meer nodig dan het equivalent van een nieuwe keuken en badkamer)
Je kan je auto ook 'pimpen' en meestal word de waarde daardoor alleen maar minder. De volgende eigenaar moet het maar mooi vinden.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:43 schreef AlphaOmega het volgende:
Dat zijn gewoon de faalhazen die nooit een hagelnieuw huis opgelevert hebben zien worden. Tuurlijk, door designers aangelegd tuintje erbij, een zo goed als gouden keuken en badkamer, duurste marmeren vloertjes door het hele huis, muren bekleed met marmer, uiteraard alles gekozen in de kleuren door de koper, en dat alles voor een schappelijke x Euro. Maar nee, voordat je je nieuwe huis in een leefbare staat hebt, ben je een hoop geld verder. En veel van die aanpassingen koopt een volgende eigenaar er toch grotendeels bij. En is dat waarde vermeerdering? Ja, daar waar de vorige eigenaar heeft bespaart op dingen zelf doen wel ja.
Ik heb het dan ook niet alleen over milieunormen (sterker, die zullen mij een zorg zijn). Ik heb het bijvoorbeeld over comfort en veiligheid. Een auto van 30 jaar oud voldoet voor de meeste mensen domweg niet meer op dat gebied en is ook praktisch niet meer up to date the brengen. Bij een huis heb je met een paar relatief kleine ingrepen alles (inclusief jouw milieunormen) weer up to date.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:57 schreef xenobinol het volgende:
Huizen die 30 jaar oud zijn voldoen meestal ook niet meer aan de huidige milieunormen, your point?
De markt gaat voorlopig niet meer herstellen, de betaalbaarheid van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als nu. Er is veel te lang gebouwd voor de doorstromers die hun schijt voor een premium prijs doorverkochten aan de 'starters'. Nu doet men nog steeds alsof het een door God gegeven recht is om jouw afdankertje voor veel extra centjes door te schuiven aan een sukkelig jong stelletje dat niet beter weet dan dat de wereld zo in elkaar steekt. Blij dat ze moeten zijn met het tuintje dat door anderen ontworpen is en de jaren 70 stijl badkamer maar voor lief moet nemen omdat het budget op was. Wat een welvaart in dit landquote:Op zondag 7 maart 2010 13:51 schreef Emu het volgende:
Dus omdat ik zo reageer ga je er maar direct even van uit dat ik me bevind aan de kant der eigenaren? De enige verliezers zijn hier de mensen die 5 jaar zichzelf woongenot ontzeggen door thuis te blijven wonen of te gaan huren. Of die paar gierigaards die als een steenezel blijven vasthouden bij hun veels te hoge prijs. Voor de rest komt de markt echt wel weer op gang. Dalingen van 30% zitten er echt niet in, alhoewel ik dat zelf ook graag zou hebben.
Door de aanwas van nieuwe woningen te controleren probeert men de prijs van bestaande woningen hoog te houden, de vraag is hoe lang dit volgehouden kan worden. Gemeenten rekenen op de inkomsten van grondverkoop, aannemers hebben personeel in dienst, de vastgoedmaffia kan wel even op zijn eigen vet teren. Makelaars vallen om bij bosjes en het gaat nog erger worden, notarissen doen al een greep naar de derden-rekening. Binnenkort gaan we dus gewoon bouwen voor een lager prijskaartje.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.quote:Op zondag 7 maart 2010 14:05 schreef xenobinol het volgende:
[..]
De markt gaat voorlopig niet meer herstellen, de betaalbaarheid van koopwoningen is nog nooit zo laag geweest als nu. Er is veel te lang gebouwd voor de doorstromers die hun schijt voor een premium prijs doorverkochten aan de 'starters'. Nu doet men nog steeds alsof het een door God gegeven recht is om jouw afdankertje voor veel extra centjes door te schuiven aan een sukkelig jong stelletje dat niet beter weet dan dat de wereld zo in elkaar steekt. Blij dat ze moeten zijn met het tuintje dat door anderen ontworpen is en de jaren 70 stijl badkamer maar voor lief moet nemen omdat het budget op was. Wat een welvaart in dit land
Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!quote:Op zondag 7 maart 2010 13:55 schreef AlphaOmega het volgende:
[..]
Weet je, als er een sterke generieke daling op die manier zou voorvallen, dan stopt de verkoop van huizen gewoon, behalve in de gevallen waar mensen voor gedwongen situaties kunnen komen. En die gedwongen situaties kunnen eigenlijk alleen in het voordeel van huidige huurders zijn om als eerste koper zo aan een huis te komen. Andere kopers moeten namelijk ook hun eigen huis kwijt. En niemand gaat vrijwillig een zwaar verliesgevende transactie in, dus die markt stokt een tijdje, om vervolgens op hooguit een stabieler niveau voor te bestaan, zonder excessieve groei situaties van de afgelopen jaren, want dat was bijna ziekelijk.
Precies, daar moet je nog 2 jaar mee wachtenquote:Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:
[..]
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.
Auto's van tegenwoordig zijn niet per definitie comfortabeler en veiliger dan oudere auto's Omdat een auto tegenwoordig airbags heeft is hij niet veiliger geworden, dit soort maatregelen zijn schijn veiligheden en bieden alleen extra bescherming bij aanrijdingen met lage snelheid. Als je met 100km per uur tegen een boom aan rijd ligt je moderne auto ook in twee of meer stukken. De materiaaleigenschappen van staal zijn nl. niet verandert de afgelopen 30 jaar. Die kleine ingrepen waar jij het over hebt zijn meestal niet zo heel erg klein, nieuwe kozijnen + glas, deuren. Dak, gevel en vloer isolatie aanbrengen, ventilatie verbeteren, HR ketel, voegwerk vernieuwen. Voor dat geld en de arbeid die je kwijt bent kun je bijna je huis opnieuw laten bouwenquote:Op zondag 7 maart 2010 14:04 schreef anboni het volgende:
Ik heb het dan ook niet alleen over milieunormen (sterker, die zullen mij een zorg zijn). Ik heb het bijvoorbeeld over comfort en veiligheid. Een auto van 30 jaar oud voldoet voor de meeste mensen domweg niet meer op dat gebied en is ook praktisch niet meer up to date the brengen. Bij een huis heb je met een paar relatief kleine ingrepen alles (inclusief jouw milieunormen) weer up to date.
quote:Op zondag 7 maart 2010 14:09 schreef Emu het volgende:
Heb je gelijk in, maar je snapt zelf toch ook wel dat het gewoonweg absurd is om op dit moment te gaan bieden onder de verkoopprijs van 2002, toen er van prijsstijgingen nog amper sprake was.
Lees dat zinnetje nog eensquote:Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan?
Klopt, maar de levensduur van een auto en een gebouw verschillen gewoon. Plus dat een gebouw een statisch object is, eigenlijk minimaal belast door de mens, maar meer door de elementen. Onderhoud is essentieel, anders is de levensduur aanzienlijk lager. Een auto is naast het statische deel ook een actief gebruiksmiddel, waardoor niet alleen de elementen de slijtage brengen, maar ook intensief gebruik. Een auto en een huis vergelijken op basis van levensduur en afschrijving is dus achterlijk.quote:Op zondag 7 maart 2010 13:59 schreef xenobinol het volgende:
[..]
Je kan je auto ook 'pimpen' en meestal word de waarde daardoor alleen maar minder. De volgende eigenaar moet het maar mooi vinden.
Kortom, lekker je nieuwe hypotheek extra hoog laten worden omdat je het stuk verlies van je vorige huis ook nog mee blijft slepen. Nee, geen probleem, dan blijft iedereen nog steeds lekker doorverhuizen. Nogmaals, de prijzen zullen stabiliseren, de verkoop stagneert tot bijna nul, misschien voor langere tijd, en dan komt dat langzaam weer op gang, totdat de bergen weer aan de hemel toe groeien, en dan doen we het zelfde rondje weer.... en weer.... en weer.... iets met conjunctuur golven.... als ik het me goed herinner...quote:Op zondag 7 maart 2010 14:15 schreef RemcoDelft het volgende:
[..]
Waarom ziet vrijwel iedereen dit toch als probleem? Als je naar een groter huis gaat, kost dat je bij lage huizenprijzen minder dan bij hoge huizenprijzen. Wat is er mis met 50.000 euro verlies op je OUDE huis, en 50.000 euro bijbetalen voor je nieuwe, t.o.v. 50.000 euro winst op je OUDE huis, en 200.000 euro bijbetalen voor de nieuwe?!
Omdat die woning 27 jaar ouder is...quote:Op zondag 7 maart 2010 14:41 schreef LXIV het volgende:
Waarom zou ik voor een woning die in 1980 voor het laatst voor 120.000 euro van de hand is gegaan minder willen betalen dan voor een identieke woning die in 2007 voor 415.000 euro van de hand is gegaan? Wat maakt mij het uit of die woning tussentijds wel of niet een keer van eigenaar gewisseld heeft?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |