abonnement Unibet Coolblue
pi_79548714
En vlak de Soezie Suprima Plus niet uit. Te koop bij de Welkoop. Eigenlijk ervaar ik niet zoveel verschil tussen Soezie en tipo '00'.
  woensdag 24 maart 2010 @ 21:52:53 #152
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79548940
quote:
Op woensdag 24 maart 2010 20:51 schreef Virrr het volgende:
Wat gebruiken jullie als tomaten saus? Gewoon ontvelde tomaten? Of echt een saus? In de zilveren lepel staat wel het pizza recept maar geen tomaten (pizza) saus recept.
Bij een zelfgemaakte pizza neem ik ook wel graag de moeite om een goede tomatensaus te maken. Mijn favoriet is een saus van:

- kilo tomaten (blik is prima)
- grote ui
- bol knoflook
- flink olijfolie
- theelepel suiker
- theelepel zout
- glas goede rode wijn
- oregano, tijm, rozemarijn en salie (allen vers!)

Deze laat ik een aantal uur op minimaal vuurtje lekker pruttelen. Ik heb eigenlijk altijd wel een bak hiervan in de vriezer staan en gebruik het voor lasagne, pasta en pizza, en als ik restjes heb wil ik ook wel eens een klodder ervan door een groentenprutje gooien. Voor pizza kook ik de saus wel wat langer in.
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_79549136
Klinkt absoluut niet verkeerd...
pi_79556970
Ook belangrijk is de tomatensaus de juiste consesrtentie.
pi_79560301
Klinkt goed die saus. Die ga ik maar eens proberen te maken.
Pizza steen binnen, dus vrijdag pizza dag!

Kan het deeg laten rijzen in mijn stoomoven dan hoef ik het geen dag te laten staan.

Heb er nu al zin in!
pi_79561080
en als je minder tijd hebt:

blik tomatenblokjes: uit laten lekken in een zeef/vergiet
Pak gezeefde tomaten

ui fijn snipperen
flink wat knoflook in stukjes snijden (niet persen!)
fruiten in een klein beetje olie
vocht van tomatenblokjes en een half groentebouillonblokje en wat suiker erbij
aan de kook brengen.
gezeefde tomaten erdoorheen en kruiden naar zin
in laten dikken en als laatste nog even de blokjes mee laten verwarmen en zorgen dat het de juiste dikte behoudt

Ja doei.
pi_79562409
Tipo 00 zegt trouwens toch niks over het glutengehalte? Alleen over hoe fijn het is gemalen. Is er een manier om het percentage gluten te berekenen (aan de hand van eiwitten ofzo?) als het niet op je pakje bloem vermeld staat?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_79571893
Ik maak mijn tomatensaus als volgt:

Olie verhitten, teentje knoflook bakken, blik tomatenblokjes toevoegen, oregano en basilicum toevoegen.
een tiental minuutjes laten pruttelen, mixen, peper en zou toevoegen en laten inkoken tot de gewenste dikte.
Registreer je bij Betfair via deze code: QCU4LHHDH
en je bent voor eeuwig mijn vriend ;-)
pi_79573558
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 11:00 schreef mjan het volgende:
Tipo 00 zegt trouwens toch niks over het glutengehalte? Alleen over hoe fijn het is gemalen. Is er een manier om het percentage gluten te berekenen (aan de hand van eiwitten ofzo?) als het niet op je pakje bloem vermeld staat?
quote:
The Italians and Americans use different terms to describe their flours, which can cause some confusion. While the American baker is accustomed to seeing gluten % on the flour package, the Italian producers often don't publish gluten, but rather use Tipo 0 and Tipo 00 to describe how finely the flour is milled. Tipo 00, which is more fine, can be used to make different types of bread, cookies and pastries -- as well as pizza. In fact, the glutting % in Tipo 00 flour ranges from 6% -12%, and it can be used for everything form biscotti, to ciabatta, to pugliese to pizza.

One misunderstanding is that Tipo 00 is pizza flour -- which is not right. If you are looking for Italian Tipo 00 flour for pizza, make sure you find Tipo 00 pizza flour, not pastry flour, which can be very light light and have gluten as low as 5%-7%. The best Italian pizza flour comes from Molino Caputo, has 11.5%-12.5% high quality gluten, and is selected and milled to make perfect Pizza Napoletana.
Van: http://www.fornobravo.com(...)gredients/flour.html
pi_79574367
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 16:05 schreef LieLie het volgende:

The Italians and Americans use different terms to describe their flours, which can cause some confusion. While the American baker is accustomed to seeing gluten % on the flour package, the Italian producers often don't publish gluten, but rather use Tipo 0 and Tipo 00 to describe how finely the flour is milled. Tipo 00, which is more fine, can be used to make different types of bread, cookies and pastries -- as well as pizza. In fact, the glutting % in Tipo 00 flour ranges from 6% -12%, and it can be used for everything form biscotti, to ciabatta, to pugliese to pizza.

One misunderstanding is that Tipo 00 is pizza flour -- which is not right. If you are looking for Italian Tipo 00 flour for pizza, make sure you find Tipo 00 pizza flour, not pastry flour, which can be very light light and have gluten as low as 5%-7%. The best Italian pizza flour comes from Molino Caputo, has 11.5%-12.5% high quality gluten, and is selected and milled to make perfect Pizza Napoletana.

http://www.fornobravo.com(...)gredients/flour.html
Jup, dat heb ik ook gelezen, vandaar mijn vraag. Maar als het niet expliciet op de verpakking vermeld staat, kun je het niet zelf berekenen?
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_79578004
Hoe zou je dat willen uitrekenen? Daar lijkt me eerder een scheikundig proefje voor nodig.
Ik heb even gekeken naar het eiwitgehalte van de door mij gebruikte bloemsoorten.
Soezie Suprima Plus 11,7%
De Cecco 00 9,5%
En de tarwegriesmeel 12% (gebruik ik een kwart van in het deegmengsel)

Zeker de Soezie scoort goed en De Cecco niet onaardig.


Hier staat wel wat:
http://www.thefreshloaf.c(...)ties-my-oganic-flour

[ Bericht 21% gewijzigd door Yvesss op 25-03-2010 18:19:15 ]
pi_79579667
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 17:50 schreef Yvesss het volgende:
Hoe zou je dat willen uitrekenen? Daar lijkt me eerder een scheikundig proefje voor nodig.
Ik heb even gekeken naar het eiwitgehalte van de door mij gebruikte bloemsoorten.
Soezie Suprima Plus 11,7%
De Cecco 00 9,5%
En de tarwegriesmeel 12% (gebruik ik een kwart van in het deegmengsel)

Zeker de Soezie scoort goed en De Cecco niet onaardig.


Hier staat wel wat:
http://www.thefreshloaf.c(...)ties-my-oganic-flour
Nouwja, dat was dus net m'n vraag Geen idee dus! Ik las wel ergens dat gluten ongeveer 80% van de totale eiwitten uitmaken, maar geen idee of dat echt klopt...
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_79579944
En dan is er ook nog eens verschil in kwaliteit tussen de verschillende gluten. De ene gluut is de andere dus niet, heb ik net gegoogled. Ach, gewoon een beetje fatsoenlijke bloemsoort op de kop tikken. Als je echt niets kunt vinden, zou ik voor een witbroodmix gaan.
pi_79581798
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 18:51 schreef Yvesss het volgende:
En dan is er ook nog eens verschil in kwaliteit tussen de verschillende gluten. De ene gluut is de andere dus niet, heb ik net gegoogled. Ach, gewoon een beetje fatsoenlijke bloemsoort op de kop tikken. Als je echt niets kunt vinden, zou ik voor een witbroodmix gaan.
Ja, best interessant al die gluten. Het ging mij er meer om dat hier die tipo 00 zo wordt gepromoot, terwijl dat toch blijkbaar niet alles zegt.
Maar tot nu toe pakt mijn bloem goed uit! Eerste pizza (met rucola, pijnboompitjes en flinke stukken parmezaanse kaas) had van die mooie luchtbellen erin Had iets meer zout in het deeg gemogen, maar voor de rest ben ik uitermate tevreden. Zometeen pizza met spinazie, geitenkaas, ricotta en rode ui
Tonight I think I'll walk alone
I'll find my soul as I go home
pi_79582554
Ik breek nog steeds een lans voor Soezie, perfect spul.
En het deeg pakt de ene keer anders uit dan de andere keer.
Ik vries de bolletjes in, en soms heb ik tijdens het ontdooien een enorme nagisting.
Worden ze nog eens 2 tot 3 keer zo groot. En dan zie je tijdens het uitrollen gewoon nog belletjes ontstaan.
En dan heeft het deeg daarvoor al 24 of 48 uur in de koelkast staan rijzen.
  donderdag 25 maart 2010 @ 21:07:19 #166
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79585901
Zo, mijn pizza's van vandaag waren erg lekker. Maar ze zijn nog niet perfect en dat frustreert me wel een beetje. Ik vrees dat perfectie met mijn oven ook niet gaat lukken, dus ik denk dat ik volgende maand ook een bestron oventje ga aanschaffen
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
pi_79587096
De Bestrons kunnen overigens stuk. Zoals bij die van mij, die ontwikkelt niet genoeg hitte meer. Ik weet dit, omdat ik laatst een andere bestron gebruikt heb, die was veel heter. Ik heb ooit eens fik in de bestron gehad, waarbij vet op de gloeispiralen kwam, serieuze brand, hoor. Ik denk dat het thermostaatje deze klap nooit echt teboven is gekomen, stand 3 is gedegradeerd tot stand 1,5. Zelfs dan kun je een smakelijke pizza bereiden, maar het bruinen van de rand lukt niet meer zo goed. Ik ga morgen een nieuwe bestellen, voor die 5 tientjes laten we het niet. Er zijn 2 modellen van de bestron, eentje met 1 regelknop, de andere met afzonderlijk regelbare onder en bovenhitte.
De Bestron 9016 en de 9070. Ze gebruiken tevens een andere steensoort.
Ik zou voor de 9016 gaan. (de classic)
http://www.wunderkessel.d(...)fen-9016-9070-a.html

[ Bericht 0% gewijzigd door Yvesss op 25-03-2010 21:42:08 ]
pi_79608222
Fase 1 zit er op. Deeg staat te rijzen en de saus is klaar.

Ik zal kijken of ik nog foto's kan maken als de pizza's klaar zijn.
pi_79608752
Ik heb deze net gemaakt, beetje late lunch.
pi_79636648
Eerste pizza's waren een redelijk succes.
Voor de volgende keer:

- deeg een dag van te voren maken.
- laten rijzen in de koelkast
- iets meer zout in het deeg
- deegroller kopen
pi_79641934
quote:
Op donderdag 25 maart 2010 17:50 schreef Yvesss het volgende:
Hoe zou je dat willen uitrekenen? Daar lijkt me eerder een scheikundig proefje voor nodig.
De elasticiteit van deeg wordt bepaald met een alveograaf. Je spant een stuk deeg op in de alveograaf, het stuk deeg wordt vervolgens als een ballon opgeblazen en dan wordt gekeken naar wanneer de deegballon knapt. Goed elastisch deeg knapt later dan deeg dat weinig elastisch is.

http://www.agrionica.hr/_leafleats/alveograph.pdf?lang=en
pi_79642010
Ja, maar waar tik je zo'n ding op de kop? Vast niet te huur bij de gamma.
pi_79642188
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 13:27 schreef Yvesss het volgende:
Ja, maar waar tik je zo'n ding op de kop? Vast niet te huur bij de gamma.
Nee, is allemaal enorm duur laboratorium spul, maar dat is wel een echte test er voor. Het komt, in mijn ervaring, allemaal niet zo nauw met de soort bloem en de gluten in die bloem (de goedkoopste bloem van de AH is natuurlijk wel prut, maar bloem van de natuurwinkel of iets als Souzie Surprima Plus is prima), vooral belangrijk is de gist die je gebruikt, of beter nog een desem, dat geeft een heerlijke smaak.
pi_79642381
Jij weet er wat van. Suggesties voor gist? Biergist schijnt het goed te doen. Maar daar zijn ook weer vele soorten van. Nemen we dan hoge of lage gisten? Zuurdesem heb ik ook wel over gelezen. Of een zogenaamde 'poolish' maken, een voordeeg.
  zaterdag 27 maart 2010 @ 13:59:03 #175
57571 -Mellow-
Hobo on the loose
pi_79642875
en hoe kom ik aan biergist?
'If the doors of perception were cleansed everything would appear to man as it is, infinite.'
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')