abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 8 augustus 2010 @ 22:09:23 #216
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_85025783
push eax
push ecx
mov al, 0
mov cl, 5
:lp1
add al, cl
dec cl
or cl, cl
jnz lp1
pop ecx
pop eax

:P
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_85026104
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 21:24 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Uiteindelijk is elk programma in elke taal op het Windows platform uiteindelijk een wrapper voor de Win32 api, er is geen andere logische manier om Windows "te gebruiken". Hoe hoger het niveau, hoe beter (voor de user) maar (mogelijk) trager. :)
Dat het anders kan laten Linux ports en Java apps zien, maar daar wordt je echt niet blij van, al is het alleen al het gebruikersgemak, al custom dialogs en lelijke L&F. :X

Verder kan C# zeker wel sneller zijn dan C++, zelfs sneller dan compiled ASM :o dat komt omdat je stukken (byte)code real-time opnieuw kan compilen naar ASM als de omstandigheden daar toe zijn.
Dat C# sneller kan zijn dan C++ snap ik wel, maar dan is dat (neem ik aan) alleen maar omdat OF je code brakker is, OF omdat je compiler niet kan optimaliseren. Het probleem met C# is alleen dat je voor de eenvoudigste dingen meteen 3 objecten aan moet gaan maken, wat je waarschijnlijk veel geheugen en cpu-tijd kost.
Hoe zit dat nou met de machinecode die uitgevoerd wordt? Ik heb begrepen dat moderne OSen een HAL om je hardware heen bouwen. Mag ik dan ook aannemen dat machinecode wel direct op je processor draait, en dat er alleen interrupts aangeroepen mogen worden die opgevangen worden door je HAL?
pi_85026133
@ ASM
Tof, maar je code doet niets nuttigs, doet dit bijzonder efficient, en reset zijn waardes aan het einde. :D
pi_85026255
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:16 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dat C# sneller kan zijn dan C++ snap ik wel, maar dan is dat (neem ik aan) alleen maar omdat OF je code brakker is, OF omdat je compiler niet kan optimaliseren. Het probleem met C# is alleen dat je voor de eenvoudigste dingen meteen 3 objecten aan moet gaan maken, wat je waarschijnlijk veel geheugen en cpu-tijd kost.
Hoe zit dat nou met de machinecode die uitgevoerd wordt? Ik heb begrepen dat moderne OSen een HAL om je hardware heen bouwen. Mag ik dan ook aannemen dat machinecode wel direct op je processor draait, en dat er alleen interrupts aangeroepen mogen worden die opgevangen worden door je HAL?
Je code draait gewoon op je CPU, waar anders op :D Alleen kan je met Protected Mode etc. heel veel dingen afschermen, zoals interrupts, geheugenadressen etc. Een HAL is een low-level variant van een API.
  zondag 8 augustus 2010 @ 22:20:42 #220
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_85026321
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:19 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Je code draait gewoon op je CPU, waar anders op :D Alleen kan je met Protected Mode etc. heel veel dingen afschermen, zoals interrupts, geheugenadressen etc. Een HAL is een low-level variant van een API.
Low-level programming is mijn ding :Y
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_85026438
Waarom ben je dan een webdevver? :D
pi_85026608
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:19 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Je code draait gewoon op je CPU, waar anders op :D Alleen kan je met Protected Mode etc. heel veel dingen afschermen, zoals interrupts, geheugenadressen etc. Een HAL is een low-level variant van een API.
Dat snap ik, maar de windows kernel mag niet hetzelfde als de HAL, en een applicatie mag niet hetzelfde als de kernel. Hoe wordt dat afgeschermd? Interrupts die worden afgevangen/geblokkeerd oid?
  zondag 8 augustus 2010 @ 22:29:55 #223
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_85026765
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:23 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Waarom ben je dan een webdevver? :D
Dat ik bij FOK! dev wil niet zeggen dat ik alleen aan webdevving doe :P
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_85026779
Afaik wordt dat idd met interrupts en dergelijke geregeld. Sowieso heb je je eigenlijk geheugen-ruimtes waardoor je niet meer bij iedereen kan rondkijken.
Details o.a. hier:

Dit is de processor-side info: http://en.wikipedia.org/wiki/Protected_mode
En hier heb je de verschillende permissie-"rings": http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_(computer_security)
pi_85026863
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:29 schreef Trollface. het volgende:

[..]

Dat ik bij FOK! dev wil niet zeggen dat ik alleen aan webdevving doe :P
Nee maar iemand die low-level zit te hacken ( :') ) is normaal niet iemand die webdevving echt kan waarderen. ;) En je ASM is niet echt geweldig. nm, de mijne is ook kut
  zondag 8 augustus 2010 @ 22:33:38 #226
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_85026927
De kernel doet o.a. ook zelf interrupts afhandelen dus user-kernelspace kan door de kernel bewaakt worden. :)
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
  zondag 8 augustus 2010 @ 22:34:37 #227
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_85026966
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:32 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Nee maar iemand die low-level zit te hacken ( :') ) is normaal niet iemand die webdevving echt kan waarderen. ;) En je ASM is niet echt geweldig. nm, de mijne is ook kut
Je weet toch dat dat een snel in elkaar geflanst stukje code is wat in de praktijk niets doet? :P

Oh, en ik ben begonnen met webdevven :P ik discrimineer over het algemeen niet mits er een uitdaging in zit. :)
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_85027080
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:30 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Afaik wordt dat idd met interrupts en dergelijke geregeld. Sowieso heb je je eigenlijk geheugen-ruimtes waardoor je niet meer bij iedereen kan rondkijken.
Details o.a. hier:

Dit is de processor-side info: http://en.wikipedia.org/wiki/Protected_mode
En hier heb je de verschillende permissie-"rings": http://en.wikipedia.org/wiki/Ring_(computer_security)
Dat bedoel ik dus. Wat ik eerst niet snapte, was dat ALLE code op je PC uiteindelijk ook op de CPU stacks zit te pushen en weet ik veel. Hoe zorg je dat dat allemaal niet in de weg zit? Ik neem aan dat als een ander proces CPU-tijd krijgt, jouw registertjes ergens worden opgeslagen, en die andere code z'n waardes weer in de registertjes wordt gestopt :P
pi_85027164
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:36 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Dat bedoel ik dus. Wat ik eerst niet snapte, was dat ALLE code op je PC uiteindelijk ook op de CPU stacks zit te pushen en weet ik veel. Hoe zorg je dat dat allemaal niet in de weg zit? Ik neem aan dat als een ander proces CPU-tijd krijgt, jouw registertjes ergens worden opgeslagen, en die andere code z'n waardes weer in de registertjes wordt gestopt :P
Multi-threading en multi-tasking doet zogenaamde context-switching die alles dus idd keurig weg zet. Interrupts e.d. ook natuurlijk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Context_switch
pi_85027496
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:38 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Multi-threading en multi-tasking doet zogenaamde context-switching die alles dus idd keurig weg zet. Interrupts e.d. ook natuurlijk:

http://en.wikipedia.org/wiki/Context_switch
HA! Dus eigenlijk was DOS wel een systeem wat multitasking aankon. Immers zouden drivers hun werk nooit kunnen doen :P
  zondag 8 augustus 2010 @ 22:48:46 #231
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_85027626
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:46 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

HA! Dus eigenlijk was DOS wel een systeem wat multitasking aankon. Immers zouden drivers hun werk nooit kunnen doen :P
Multitasking is in principe sowieso een must op een OS. :)
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_85028301
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 22:46 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

HA! Dus eigenlijk was DOS wel een systeem wat multitasking aankon. Immers zouden drivers hun werk nooit kunnen doen :P
Waarom zou je multi-tasking nodig hebben voor drivers? Die hoeven toch niet los van een applicatie iets uit te voeren?
Nee in DOS werkte alle(?) drivers met interrups, TSR systemen en ingeladen stukken uitvoerbare code. Geen multi-tasking dus.

Een muis-driver registereerde een stuk code ergens in een interrupttabel (oid), maar die driver voerde dus zelf geen code uit "los" van de applicatie. Die applicatie riep gewoon driver-code aan waar nodig, en wachtte tot deze klaar was.

Als je code wilde uitvoeren "samen" met een applicatie moest je een timer-interrupt aanzette die gewoon elke zoveel ms triggerde en dan jouw code weer uitvoerde. Zoals een trainer van games bijv. Een programma die in het geheugen ligt te wachten totdat hij wordt uitgevoerd heet een TSR.

http://en.wikipedia.org/wiki/Terminate_and_Stay_Resident
  zondag 8 augustus 2010 @ 23:02:28 #233
254493 Trollface.
gr rob fruithof, groningencity
pi_85028402
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 23:00 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Nee in DOS werkte alle(?) drivers met interrups, TSR systemen en ingeladen stukken uitvoerbare code. Geen multi-tasking dus.
Volgens mij heb ik hier de broncode van MS DOS 5.0 nog liggen, maar ik heb geen zin om hem door te spitten. :P
★5731U★ Death from above '79★You're a woman, i'm a machinielsie ★ ✠ ★ Telkens weer een beetje sterven★ I was born in a winterstorm, i live there still★
pi_85028740
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 23:00 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Waarom zou je multi-tasking nodig hebben voor drivers? Die hoeven toch niet los van een applicatie iets uit te voeren?
Nee in DOS werkte alle(?) drivers met interrups, TSR systemen en ingeladen stukken uitvoerbare code. Geen multi-tasking dus.

Een muis-driver registereerde een stuk code ergens in een interrupttabel (oid), maar die driver voerde dus zelf geen code uit "los" van de applicatie. Die applicatie riep gewoon driver-code aan waar nodig, en wachtte tot deze klaar was.

Als je code wilde uitvoeren "samen" met een applicatie moest je een timer-interrupt aanzette die gewoon elke zoveel ms triggerde en dan jouw code weer uitvoerde. Zoals een trainer van games bijv. Een programma die in het geheugen ligt te wachten totdat hij wordt uitgevoerd heet een TSR.

http://en.wikipedia.org/wiki/Terminate_and_Stay_Resident
Maar hoe werkte dat dan als je de muis bewoog? Of als je netwerkkaart data ontving? Werd die pas uit de buffer gehaald als je programma polde of de socket data te verwerken had?
pi_85031259
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 21:24 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Uiteindelijk is elk programma in elke taal op het Windows platform uiteindelijk een wrapper voor de Win32 api, er is geen andere logische manier om Windows "te gebruiken".
Volgens mij is dit niet helemaal waar. Als ik in C# een object aanmaak, maakt het framework voor mij een object aan, dat doet de code niet zelf. Ook neem het framework mij GC uit handen. Als ik in C++ een object aanmaak, maakt mijn eigen code voor mij geheugen aan (in een door windows bepaalde geheugenruimte weliswaar). Als voorbeeld: als ik twee ints optel, doet mijn C++ programma dat gewoon in de registers, zonder tussenkomst van een of andere DLL.
  maandag 9 augustus 2010 @ 00:13:07 #236
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85032204
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 23:56 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Volgens mij is dit niet helemaal waar. Als ik in C# een object aanmaak, maakt het framework voor mij een object aan, dat doet de code niet zelf. Ook neem het framework mij GC uit handen. Als ik in C++ een object aanmaak, maakt mijn eigen code voor mij geheugen aan (in een door windows bepaalde geheugenruimte weliswaar). Als voorbeeld: als ik twee ints optel, doet mijn C++ programma dat gewoon in de registers, zonder tussenkomst van een of andere DLL.
Dat is ook de rede dat zware-/besturingsprogramma's doorgaans in C++ geschreven zijn
Maar doet C# dat met tussenkomst van DLL's?? Dat zou behoorlijk inefficiënt zijn
Beware of the Raping Zebra's
pi_85037660
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 23:56 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Volgens mij is dit niet helemaal waar. Als ik in C# een object aanmaak, maakt het framework voor mij een object aan, dat doet de code niet zelf. Ook neem het framework mij GC uit handen. Als ik in C++ een object aanmaak, maakt mijn eigen code voor mij geheugen aan (in een door windows bepaalde geheugenruimte weliswaar). Als voorbeeld: als ik twee ints optel, doet mijn C++ programma dat gewoon in de registers, zonder tussenkomst van een of andere DLL.
Wat is volgens jou het verschl tusen "framework" en "code"? Een C# gaat echt geen DLL gebruiken om ints op te tellen. Het aanmaken van een object gaat ook op eenzelfde manier als in C++, hetzij met iets meer boekhouding. De lijn tussen framework runtime en je "eigen code" is flinterdun, en de compiler zal ze ook gewoon doorelkaar heen compileren.
GC is wel een andere issue, maar ook deze is enorm geoptimaliseerd en zal niet via DLL wrappers lopen. Wat ik bedoelde was dat alle IO-functies (key-handling, files, audio, video) allemaal via de Win32 API lopen, in elke applicatie.
pi_85037665
quote:
Op maandag 9 augustus 2010 00:13 schreef netolk het volgende:

[..]

Dat is ook de rede dat zware-/besturingsprogramma's doorgaans in C++ geschreven zijn
Maar doet C# dat met tussenkomst van DLL's?? Dat zou behoorlijk inefficiënt zijn
C# compileert dat gewoon tot snoeiharde ASM
pi_85037672
quote:
Op zondag 8 augustus 2010 23:08 schreef TeringHenkie het volgende:

[..]

Maar hoe werkte dat dan als je de muis bewoog? Of als je netwerkkaart data ontving? Werd die pas uit de buffer gehaald als je programma polde of de socket data te verwerken had?
Al die info stond op je hardware te wachten totdat je het pollde ja. Dat is in Windows nog steeds zo; een driver is geen process, dat zou erg raar zijn.
  woensdag 25 augustus 2010 @ 12:23:26 #240
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85683673
Hey, ik heb problemen met het maken van een ico...

ik heb op http://www.hackerfactor.c(...)-Ico-Ico-Un-Day.html en op http://en.wikipedia.org/wiki/BMP_file_format gekeken, maar nu werkt de volgende code niet...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bij de raw data copy (die while(!Read.eof()) loop) komt ie nooit aan bij end of file en krijg ik dus een oneindig groot ico file... weet iemand miss wat ik niet goed doe
Beware of the Raping Zebra's
pi_85683865
Hier kun je beter gewoon de file-I/O-functies van C gebruiken in plaats van die streamzooi van C++.
pi_85685297
Met operator>> zit je volgens mij formatted data in te lezen, gebruik gewoon getc() oid. Ik weet niet waarom eof() niet triggert, maar ik gebruik het te weinig...

gooi in je read loopje een std::cout die de char output die net gelezen is (even casten naar int zodat je de waarde krijgt) dan zie je vanzelf waar het fout gaat. Ik kan me voorstellen dat hij bijv. een integer probeert te lezen in binaire stream vol willekeurige bytes, dan leest ie steeds 0 bytes uit als het niet begint met '0' - '9'
pi_85698949
quote:
Op woensdag 25 augustus 2010 12:23 schreef netolk het volgende:
Hey, ik heb problemen met het maken van een ico...

ik heb op http://www.hackerfactor.c(...)-Ico-Ico-Un-Day.html en op http://en.wikipedia.org/wiki/BMP_file_format gekeken, maar nu werkt de volgende code niet...
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
bij de raw data copy (die while(!Read.eof()) loop) komt ie nooit aan bij end of file en krijg ik dus een oneindig groot ico file... weet iemand miss wat ik niet goed doe
Kijk eens naar de functies seekg en read van fstream. Houd er verder rekening mee dat je structs goed gepacked (dus dat iedere char maar 1 byte inneemt ipv 4)
  donderdag 26 augustus 2010 @ 10:35:42 #244
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85721067
Het maakt niet uit wat ik doe of ik unformatted data lees of unsigned int/char lees hij blijft in een oneindige loop en geeft geen end of file aan...
Beware of the Raping Zebra's
pi_85722849
Wat lees je dan uit, zet die zooi op het scherm en kijk waar het mis gaat. Toch niet zo enorm moeilijk?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 12:17:38 #246
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85724731
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 11:25 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Wat lees je dan uit, zet die zooi op het scherm en kijk waar het mis gaat. Toch niet zo enorm moeilijk?
nou op een gegeven moment leest ie alleen maar het zelfde getal uit...

Ik dacht probeer eerst een een ico te lezen maar daar krijg ik ook allemaal rare code uit dus die structs zullen wel weer eens niet kloppen :( nouja dat bekijk ik later wel weer
Beware of the Raping Zebra's
pi_85725544
Die streams die zien het gewoon als een string ofzo. Dus als je de int 1234 op een stream zet met <<, dan zet hij er in feite de string "1234" erop (denk ik). Dat hele streamgebeuren in C++ is geen verbetering ten opzichte van C. (Sowieso kun je voor dit soort simpele file-conversies beter Python gebruiken, maar dat terzijde).
pi_85725807
Je moet ook geen << operator gebruiken bij binary streams. Je wilt gewoon byte-voor-byte die data ophalen en wegschrijven met read en write. Als hij nog maar 1 getal uitleest, welke is dat dan? -1 ofzo?
  donderdag 26 augustus 2010 @ 15:08:35 #249
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85732185
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 12:44 schreef Cruise.Elroy het volgende:
Je moet ook geen << operator gebruiken bij binary streams. Je wilt gewoon byte-voor-byte die data ophalen en wegschrijven met read en write. Als hij nog maar 1 getal uitleest, welke is dat dan? -1 ofzo?
nee iets van 236825 ofzo het maakte niet uit of ik binary las en schreef of niet bleef het zelfde getal krijgen...
Beware of the Raping Zebra's
pi_85734858
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 15:08 schreef netolk het volgende:

[..]

nee iets van 236825 ofzo het maakte niet uit of ik binary las en schreef of niet bleef het zelfde getal krijgen...
Gebruik je nog steeds << ? Want die moet je dus _niet_ gebruiken voor dit soort dingen

edit: ik zie dat je hele grote getallen krijgt, dus je bent niet byte voor byte binair aan het lezen. Dat moet je wel doen aangezien een BMP/ICO file vol zit met binaire troep.
Gooi dat getal er eens in HEX uit, misschien iets van 0xFFFF of 0x8000: een of andere errorwaarde.
  donderdag 26 augustus 2010 @ 17:05:43 #251
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85736579
quote:
Op donderdag 26 augustus 2010 16:18 schreef Cruise.Elroy het volgende:

[..]

Gebruik je nog steeds << ? Want die moet je dus _niet_ gebruiken voor dit soort dingen

edit: ik zie dat je hele grote getallen krijgt, dus je bent niet byte voor byte binair aan het lezen. Dat moet je wel doen aangezien een BMP/ICO file vol zit met binaire troep.
Gooi dat getal er eens in HEX uit, misschien iets van 0xFFFF of 0x8000: een of andere errorwaarde.
Probleem is opgelost... Had eerst mn struct maar eens even in C++ geschreven in plaats van die windows meuk met byte enzo en daar hadden ze arrays dus dacht nou dat kan dan ook wel in 1 variabele maar dat kan dus niet XD

Bedankt iedereen nu kan ik een ICO tenminste lezen, en moet schrijven ook niet zo moeilijk meer zijn...
Beware of the Raping Zebra's
pi_85741249
Euh ok, logisch. ;)
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:38:46 #253
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85792252
kan iemand mij uitleggen waarom dit niet werkt??
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
int main(int argc,char *argv[]){
    for(int i = 0; i < argc; i++){ // tijdelijk
        std::cout << argv[i] << '\n';
    }
    if(argc > 1){
        if(argc == 2){
            if(argv[1] == "/?"){
                std::cout << '\n' << argv[0] << " [bitmap 1] etc. \n\n";
                std::cout << "[bitmap] File location of a bitmap (*.bmp)\n";
                std::cout << "/?       Program help\n";
            }
    }
    return 0;
}
als ik mn programma nu aanroep met CreateICO.exe /? dan krijg ik het volgende te zien:
1
2
CreateICO.exe
/?
maar dus niet het gedeelte dat in het if-statement staat...

EDIT: code foutje

[ Bericht 0% gewijzigd door netolk op 27-08-2010 23:44:59 ]
Beware of the Raping Zebra's
pi_85792372
if(argc = 2) moet if(argc == 2) zijn
  vrijdag 27 augustus 2010 @ 23:45:54 #255
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85792574
quote:
Op vrijdag 27 augustus 2010 23:41 schreef thabit het volgende:
if(argc = 2) moet if(argc == 2) zijn
umja dat klopte idd ook niet maar het is niet de oplossing ik compile overigens met g++ niet dat dat uit zou moeten maken maar toch

zo doet ie het overigens wel
1if(argv[1][0] == '/' && argv[1][1] == '?')
Maar dit word een error als je maar 1 digit mee geeft...
EDIT: vind ik niet netjes geprogrammeerd en volgens mij zou het bovenste gewoon moeten werken

[ Bericht 19% gewijzigd door netolk op 28-08-2010 00:07:48 ]
Beware of the Raping Zebra's
pi_85793889
O ja, C heeft geen strings, dus dat zijn dan pointers. Om strings te vergelijken kun je de string klasse van C++ gebruiken. string(argv[0]) == string(argv[1])
  zaterdag 28 augustus 2010 @ 00:21:36 #257
189216 netolk
maar dan andersom
pi_85794114
ja, nu werkt het idd wel bedankt thabit :)
Beware of the Raping Zebra's
pi_85804994
netolk, je bent bekend met de string-zero opslag in C++ neem ik aan?
Een string sla je dus op als een reeks char's, en je point dan naar het begin van de string. het einde van de string wordt aangegeven met een nul (als character kan je het schrijven als '\0')

Als je dus twee strings wilt vergelijken moet je dus het volgende doen:
1
2
3
4
5
6
7
8
bool compareStrings(const char* str1, onst char* str2)
{
  for (int x = 0; str1[x] != 0 || str2[x] != 0; x++)
  { 
    if (str1[x] != str2[x]) return false;
  }
  return true;
}
deze lus loopt de beide strings af totdat er een verschil wordt gevonden, of totdat ze beide tegelijk aflopen. Oh en deze methode is niet optimaal en zit wss vol fouten, gebruik daarom de ingebouwde strcmp() functie.

Of gebruik de std::string klasse uit de STL lib van C++, maar mss leuk om precies te weten wat je doet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')