abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zaterdag 6 maart 2010 @ 16:41:35 #1
100476 Parkinson_XTC
Ripper is a gangster
pi_78817954
quote:
"Orka die trainer doodde, moet gestenigd worden"
Als The American Family Association, een rechts-religieuze groepering, haar zin krijgt, ziet de toekomst voor de orka Tillikum (Tilly) er niet rooskleurig uit. De groep eist dat het dier, dat vorige week zijn trainer doodde in SeaWorld Orlando, wordt omgebracht. En als het even kan, dan liefst door steniging. Dat meldt de website Huffington Post.

Bijbelse wet
De groepering baseert zich op gewelddadige incidenten in Tilly's verleden om haar eis kracht bij te zetten, en vindt dat SeaWorld het dier moet straffen zoals de Heilige Schrift dat bepaalt. Een oude bijbelse wet luidt immers: "Indien een os een man of vrouw doodt, moet hij gestenigd worden. Zijn vlees mag niet worden opgegeten, en de eigenaar van het dier zal niet aansprakelijk worden gehouden." (Exodus 21:28)

Sea World past
Een paragraaf die perfect van toepassing is op Tilly, zo menen ze bij The American Family Association. De groep houdt nochtans ook Chuck Thompson, de curator die moest toezien op het gedrag van de dieren in het aquarium, verantwoordelijk voor het drama. Chuck kan maar beter bidden dat er niet nog een dodelijk incident met Tilly plaatsvindt, want dan heeft de bijbel ook met hem geen medelijden. Indien een dier een tweede keer het leven van een mens eist, moet volgens de leer ook de eigenaar ter dood worden gebracht.

Los van eventuele morele bezwaren kan de uitvoering van het voornemen ook technisch een heikel karwei worden. Er zijn weinig gevallen bekend waarbij dieren die zich onder water bevinden succesvol gestenigd werden. In elk geval liet SeaWorld al weten dat het geen plannen koestert om Tilly te executeren. (tw)
bron: http://www.hln.be/hln/nl/(...)stenigd-worden.dhtml

en trouwens... succes met het gooien van stenen naar een joekel van 10 ton die op de bodem van het zwembad ligt te chillen... hij zal nogal onder de indruk zijn
-= http://moontroop.tumblr.com =-
Monkey on the car
pi_78817994
Kunnen ze die gasten niet voeren aan die orca?
pi_78818014
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:41 schreef Parkinson_XTC het volgende:

[..]

en trouwens... succes met het gooien van stenen naar een joekel van 10 ton die op de bodem van het zwembad ligt te chillen... hij zal nogal onder de indruk zijn
Ja precies.
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
pi_78818052
Volgens mij is de voor dit soort berichten uitgevonden.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 16:48:51 #5
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_78818146
Ehm, nee, dat zegt de schrijver nergens, de schrijver van de column roept wel op om de orka te doden.

Niet geheel onlogisch of onterecht. Een hond die een mens verwondt wordt gedood, waarom niet een orka die al drie mensen gedood heeft?
Op woensdag 24 sept. 2008 schreef Danny het volgende:
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
Mijn grootste bijdrage aan de FP.
pi_78818152
Gerrit Zalm: "Ik woon in Scheveningen en mijn chauffeur in Voorburg. Daarom duurde het even."
  zaterdag 6 maart 2010 @ 16:50:07 #7
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_78818182
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:48 schreef TheWilliedockSaints het volgende:
TheFreeWilliedockSaints!
Dagonet doet onaardig tegen iedereen. Je bent dus helemaal niet zo bijzonder als je denkt...
pi_78818202
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:48 schreef Dagonet het volgende:
Niet geheel onlogisch of onterecht. Een hond die een mens verwondt wordt gedood, waarom niet een orka die al drie mensen gedood heeft?
Hond - huisdier
Orka ook wel: killer whale - dodelijk, wild dier
pi_78818222
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:48 schreef Dagonet het volgende:

Ja oké maar stenigen zal weinig nut hebben niet? Zou voor de rest niet weten hoe ze zo'n ding wel onschadelijk moeten maken, zouden ze een orka ook laten inslapen
No one can make you feel inferior without your consent - Eleanor Roosevelt
  zaterdag 6 maart 2010 @ 16:52:08 #10
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_78818250
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:51 schreef geppie het volgende:

[..]

Ja oké maar stenigen zal weinig nut hebben niet? Zou voor de rest niet weten hoe ze zo'n ding wel onschadelijk moeten maken, zouden ze een orka ook laten inslapen
Ja, dat doen ze bij seaworld wel vaker. De columnist heeft nergens gezegd dat de orka gestenigd moet worden, hij haalde alleen de bijbeltekst aan ter ondersteuning van z'n oproep.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 16:52:58 #11
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_78818275
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:50 schreef OldJeller het volgende:

[..]

Hond - huisdier
Orka ook wel: killer whale - dodelijk, wild dier
Een leeuw in het wild die een mens dood wordt afgeschoten. Een olifant die een mens dood, al dan niet in het wild, wordt afgeschoten. Als een dier een mens dood gaat dat beest ook dood, sim-pel.
pi_78818313
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:52 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Een leeuw in het wild die een mens dood wordt afgeschoten. Een olifant die een mens dood, al dan niet in het wild, wordt afgeschoten. Als een dier een mens dood gaat dat beest ook dood, sim-pel.
Beetje risico van het vak als je met beesten van dit kaliber wilt spelen.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 16:58:25 #13
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_78818435
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:54 schreef Malev het volgende:

[..]

Beetje risico van het vak als je met beesten van dit kaliber wilt spelen.
Als SeaWorld (die op de hoogte waren van het mensdodende karakter van deze orka) hoor je je personeel daartegen te beschermen. Die orka was onbetrouwbaar.
pi_78818468
het blijft maar ontzettend stom hoe mensen denken dat ze over dieren moeten regeren.... wie heeft het recht om deze wilde dieren in gevangenschap te nemen en te houden en dan ook nog eens kunstjes te leren? het zijn roofdieren die vrij moeten kunnen zwemmen!
we zouden ze moeten respecteren en met rust moeten laten. de mens moet ook overal ingrijpen...geen wonder dat dat dier gestrest was!
pi_78818495
Nou.. stenigen en daarna een flinke barbecue.. er is iets voor te zeggen natuurlijk.

serieus: een dier afrekenen op zijn natuur onder verwijzing naar de wetten van het oude Israel .. hoe dom kan je zijn
pi_78818528
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:58 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Als SeaWorld (die op de hoogte waren van het mensdodende karakter van deze orka) hoor je je personeel daartegen te beschermen. Die orka was onbetrouwbaar.
Ik denk niet dat er Orca's zijn die 100% te vertrouwen zijn, met elk wild beest loop je het risico dat hij zich uit het niets tegen je keert.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 17:02:05 #17
64670 Dagonet
Radicaal compromist
pi_78818534
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:00 schreef Nemephis het volgende:
serieus: een dier afrekenen op zijn natuur onder verwijzing naar de wetten van het oude Israel .. hoe dom kan je zijn
Het gebeurt dagelijks hoor, een beest afrekenen op z'n natuur, daar komt de bijbel vrij weinig bij kijken.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 17:03:08 #18
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_78818565
Orka horen gewoon in zee, niet in een dierenpark ter amusement van het publiek. Net als dolfijnen trouwens.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
  zaterdag 6 maart 2010 @ 17:03:35 #19
163216 bioloogje
Meneer Bioloogje voor jou!
pi_78818580
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 16:58 schreef Dagonet het volgende:

[..]

Onbetrouwbaar? Dier deed precies wat je van hem kon verwachten...
Dat mensen zo dom zijn om hem trucjes te leren en hem verplichten om hem te laten optreden is gewoon dom. Zeker als er al eerder incidenten plaats hebben gevonden met het betreffende dier.
pi_78818599
quote:
Op zaterdag 6 maart 2010 17:03 schreef Pietverdriet het volgende:
Orka horen gewoon in zee, niet in een dierenpark ter amusement van het publiek. Net als dolfijnen trouwens.
juist
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')