Focussnelheid hangt af per merk/lens. Er is geen "waarde" waarmee snelheid word bepaald.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 00:50 schreef Tazar_Yoot het volgende:
@hierboven
Waar kan je de focus snelheid aan aflezen
of is dat merkgebonden?
Verschilt per lens en per camera. Bij de meeste tests wordt de lens eerst met de hand op oneindig (het verst weg) gezet en dan wordt gemeten hoe snel de lens naar een punt dichtbij gaat. Maar ik weet niet van een echt standaard test. Daarnaast kan een lens/camera combinatie ook nog eens gaan 'hunten' oftewel het punt voorbij schieten en weer de andere kant op bewegen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 00:50 schreef Tazar_Yoot het volgende:
@hierboven
Waar kan je de focus snelheid aan aflezen
of is dat merkgebonden?
tvp daarvoor!quote:Op vrijdag 5 maart 2010 07:24 schreef Ruud het volgende:
Binnenkort zal ik even foto's plaatsen met 2 verschillende lenzen
Ben ook wel benieuwd naar het verschil eigenlijk
Nee, ik denk niet dat dat kan. De basisbeginselen van fotografie zijn voor een beginner simpelweg niet eenvoudig. Ik heb het al vaak geprobeerd... maar eindig toch telkens weer in een boekwerk van een paar pagina's waarbij de gemiddelde lezer al na 10 regels gaapt en na 25 de draad kwijt is (nee, dat ligt niet aan m'n educatieve kwaliteiten - het is notabene m'n beroep).quote:Op vrijdag 5 maart 2010 00:50 schreef vosss het volgende:
Bedankt voor je reactie, maar ik ben er eigenlijk niet wijzer van geworden.
Zoals gezegd weet ik niets van fotografie, dus al die termen van 50mm, 1.7, 1,4, macro etc zeggen me niets.
Kan het misschien in Jip en Janneke taal?
Ook hier kan ik best wel een teleurstellend antwoord op geven. Uit een kitlensje kan je - mits je de goeie kiest - best wel strakke platen halen. Met een duur objectief gaat het vaak vooral een stuk makkelijker, het is degelijker, je kan er wat meer vertrouwen in leggen, grotere prints zien er beter uit en je hebt er wat minder werk aan. Een vergelijk is alleen maar te maken onder exact dezelfde goed doordachte testomstandigheden.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 21:36 schreef aaipod het volgende:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een identieke foto, onbewerkt op ISO 100 met een kitlensje en een L lens oid. Niet allebei met het diafragma vol open of op het uiterste van het bereik maar gewoon een foto waarbij beide lenzen relatief gezien goed uit de verf komen.
Omniej gaat wel door voor de wasmachinequote:Op zaterdag 13 maart 2010 03:55 schreef Omniej het volgende:
Nummer 1 met de Nikon + 18-70, nummer 2 met de 5D + 24-70 en nummer 3 met de 20D + 18-55?
Nou ja, je punt is natuurlijk duidelijk: eigenlijk is het niet eens echt te zien...
De spiegellens heeft ten onrechte en slechte reputatie. Als gebruiker van zowel telezooms, klassieke telelenzen en spiegellenzen zie ik voor iedere soort een besaansrecht. Je moet er wel mee leren werken, ieder van dit type lenzen heeft een eigen karakterestiek en een eigen handleiding. De huidige generatie DSLR's met ingebouwde stabilisator maken het werken met een spiegellens trouwens een stuk makkelijker.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 13:02 schreef MultiVit het volgende:
Een spiegellens... daar noem je ook wat. Gelukkig worden die dingen vrijwel niet meer gemaakt
Nou heb ik toch aardig wat optica moeten verstouwen, maar je mag me eens uitleggen hoe dat met dat bolle instelvlak van een spiegeltele zit.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:28 schreef MultiVit het volgende:
Het is alleen erg ingewikkeld om een goed scherpe spiegellens te ontwikkelen, gezien het scherpstelvlak in principe niet vlak kan zijn. Bij groothoeken is dit vaak ook het geval, die hebben dan een soort van bol scherpstelvlak. Gezien de DOF bij een groothoek vaak vrij groot is maakt dat daar niet zo uit... maar bij een telelens met z'n grote brandpuntsafstand wordt dit wel degelijk lastig. Vooral als je scherpstelvlak voorzien is van een soort van donut. Daarnaast is een f/8.0 spiegellens effectief een f/11.0 - je verliest een stop licht aan de spiegels.
Dat lelijke bokeh is echt het kleinste nadeel van een spiegellens.
Zoals je aangeeft hebben van de huidige generatie Pentax en Sony (en Olympus) een stabilisator in de body.quote:Welke "huidige generatie" spiegelreflexen heeft trouwens een ingebouwde stabilisatie? Volgens mij zijn dat nl. alleen Sony en Pentax ofzo. Heb die stabilisatie weleens geprobeerd met een Alpha 700 i.c.m. een Tamron 70-200 f/2.8, maar zo super werkt het niet...
Met die twee genoemde lenzen schieten we ook al rap in de viercijferige bedragen. Van dergelijke optieken mag je ook niet anders verwachten dan dat ze een perfect plaatje leveren.quote:Wat betreft conventionele telelenzen en telezooms: Hier kies je tussen praktijkgemak of simpelweg de hoogste kwaliteit. Het allermooiste objectief dat ik gebruikt heb is de Canon 135mm f/2.0 L USM. Waanzinnig scherp, prachtige bokeh, snel, compact, in mijn ogen gewoon perfect.
Toch schiet ik makkelijker goede foto's met m'n 70-200 f/2.8 - in vrijwel alle opzichten is dit een minder objectief, maar een groot voordeel is dat je je brandpuntsafstand nogal kan variëren
Of de bokeh een probleem is hangt van je achtergrond af. En hoe extreem je spiegeltele is. De Panagor 5.6/300 spiegel heeft er amper last van, mijn Russische 8.0/500 weer fors. Hoe rustiger je achtergrond, hoe minder een probleem. Voor vliegtuigen, vogels en andere dingen hoog in de lucht moet de bokeh geen enkel probleem vormen.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:28 schreef MultiVit het volgende:
Dat lelijke bokeh is echt het kleinste nadeel van een spiegellens.
Ik schiet met Pentax. Het is echt een luxe om een speciale telelens voor een paar tientjes op te duikelen en die gelijk gestabiliseerd te kunnen gebruiken. De meeste mensen hebben niet het salaris om een hele gestabiliseerde glasbak te hebben.quote:Welke "huidige generatie" spiegelreflexen heeft trouwens een ingebouwde stabilisatie? Volgens mij zijn dat nl. alleen Sony en Pentax ofzo. Heb die stabilisatie weleens geprobeerd met een Alpha 700 i.c.m. een Tamron 70-200 f/2.8, maar zo super werkt het niet...
Ik had laatst eens zo'n 2.8/70-200 vast. Loeizwaar. Is geen punt als je met de auto tot vlak bij je schietgebied kunt komen en daar niet te veel hoeft rond te lopen. Een natuurfotograaf die uren moet lopen om op z'n plek te komen zal toch al snel voor een lichtere lens kiezen. Weer een punt waar de spiegeltele uitblinkt.quote:Toch schiet ik makkelijker goede foto's met m'n 70-200 f/2.8 - in vrijwel alle opzichten is dit een minder objectief, maar een groot voordeel is dat je je brandpuntsafstand nogal kan variëren
Ik denk dat je nu je vakliteratuur toch eens bij mag gaan lezen, maestro. Een hedendaagse natuurfotograaf koop OF Nikon OF Canon en de daarbij behorende objectieven en loopt rustig met 10-15 kilo naar de plek waar hij zijn moet. Ik acht de kans dat professionals nog spiegelobjectieven gebruiken toch echt wel heel klein hoor.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:20 schreef ultra_ivo het volgende:
Een natuurfotograaf die uren moet lopen om op z'n plek te komen zal toch al snel voor een lichtere lens kiezen.
Ik heb er eens eentje stomtoevallig gezien. Die gebruikte dezelfde Russische spiegeltele die ik ook heb voor modefotografie, met statief in de binnenstad. De pro natuurfotografen die jij bedoelt hebben zeker een sherpa bij zich. Ik heb het over de modale natuurfotograaf. We hebben niet allemaal een dik salaris of de mogelijkheid je materiaal van de belasting af te trekken.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:30 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu je vakliteratuur toch eens bij mag gaan lezen, maestro. Een hedendaagse natuurfotograaf koop OF Nikon OF Canon en de daarbij behorende objectieven en loopt rustig met 10-15 kilo naar de plek waar hij zijn moet. Ik acht de kans dat professionals nog spiegelobjectieven gebruiken toch echt wel heel klein hoor.
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb er eens eentje stomtoevallig gezien. Die gebruikte dezelfde Russische spiegeltele die ik ook heb voor modefotografie, met statief in de binnenstad. De pro natuurfotografen die jij bedoelt hebben zeker een sherpa bij zich.
Ik heb het over pro's. Je weet wel...die mensen die hier geld mee verdienen. Een Ruben Smit bijv. De rest zijn hobbyisten en mensen die met spiegelobjectieven rondlopen zijn de echte hobbyisten.quote:Ik heb het over de modale natuurfotograaf. We hebben niet allemaal een dik salaris of de mogelijkheid je materiaal van de belasting af te trekken.
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:38 schreef PdeHoog het volgende:
Ik heb het over pro's. Je weet wel...die mensen die hier geld mee verdienen. Een Ruben Smit bijv. De rest zijn hobbyisten en mensen die met spiegelobjectieven rondlopen zijn de echte hobbyisten.
Er is een verschil tussen scherpe foto's en goeie foto's hoorquote:Op zaterdag 13 maart 2010 23:13 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
![]()
Laat nou de pro sportfotografen die ik wel eens tegenkom helemaal niet meewarig doen over spiegelobjectieven. Bij de IJsselcup kwam ik met betere foto's thuis omdat ik met met mijn spiegeltele (toen nog met schouderstatief) vrij kon bewegen langs de baan en zij, nadat ze hun installatie hadden opgebouwd, zich niet meer konden bewegen.
Mijn post hier ergens helemaal bovenaan was toch best duidelijk? Als ie het nog duidelijker wil moet ie een boek kopen (of googlen) :pquote:Op zaterdag 13 maart 2010 23:30 schreef didotcicero het volgende:
Ik vraag me af of TS nu al antwoord op z'n vraag heeft gekregen? Ik zie lappen met tekst, maar ik vraag me af of hij daarmee geholpen is...
Dat heeft er iets mee te doen dat de vraag van TS niet zo een twee drie te beantwoorden is.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 23:30 schreef didotcicero het volgende:
Ik vraag me af of TS nu al antwoord op z'n vraag heeft gekregen? Ik zie lappen met tekst, maar ik vraag me af of hij daarmee geholpen is...
En soms is lens X die maar 10% duurder (of soms zelfs goedkoperquote:Op zaterdag 13 maart 2010 23:38 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Dat heeft er iets mee te doen dat de vraag van TS niet zo een twee drie te beantwoorden is.
Kortst door de bocht is het antwoord: Ja, een duurdere lens is meestal beter maar een goedkopere lens niet per definitie slecht.
anders gesteld, een lens van twee keer zo duur is niet per definitie twee keer zo goed
En dan nog hangt het er in vrij sterke mate vanaf wie die lens vasthoudt of dat 2x zo goed er ook uit komt.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 23:55 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En soms is lens X die maar 10% duurder (of soms zelfs goedkoper) is dan lens Y wel 2 keer zo goed.
quote:Op zondag 14 maart 2010 08:01 schreef MultiVit het volgende:
RonaldV: Zo'n sterke metaforische uitleg ben ik nog niet tegengekomen, chapeau!
En over die spiegelteles... tsja, ik zie het probleem bij één van de voorbeeldfoto's al duidelijk naar voren komen. Een foto bij daglicht en vol ruis. Hoge ISO anyone?
Wat betreft gewicht: Ik schiet vol plezier een heel festival (dus een hele dag of evt. meerdere dagen lang) uit de hand met een 300 2.8. Een 400 5.6 of een 500 4.5 is ook nog wel te doen. Stukje gewenning, stukje fitnessen. Is nog goed voor je ook.
Niet als je een brakke schouder hebt. Dan mag je zelf niet fitnessen.quote:Op zondag 14 maart 2010 08:01 schreef MultiVit het volgende:
En over die spiegelteles... tsja, ik zie het probleem bij één van de voorbeeldfoto's al duidelijk naar voren komen. Een foto bij daglicht en vol ruis. Hoge ISO anyone?
Wat betreft gewicht: Ik schiet vol plezier een heel festival (dus een hele dag of evt. meerdere dagen lang) met een 300 2.8. Stukje gewenning, stukje fitnessen. Is nog goed voor je ook.
Dus? Als ik ruis aflever bij m'n opdrachtgevers hebben ze daar weinig mee te maken... dan is het meer aan mij om voor een goede foto te zorgen. Daarom werken professionele fotografen dan vaak met bijv. een 500 f/4 ipv een 500 f/8 spiegellens die eigenlijk f/11 is.quote:Op zondag 14 maart 2010 22:30 schreef ultra_ivo het volgende:
[..]
Zulke beesten fotografeer je vaak in de avonduren of vroeg op de ochtend.
Sorry, ik dacht even op een hobbyistenforum beland te zijnquote:Op woensdag 17 maart 2010 02:10 schreef MultiVit het volgende:
[..]
Dus? Als ik ruis aflever bij m'n opdrachtgevers hebben ze daar weinig mee te maken... dan is het meer aan mij om voor een goede foto te zorgen. Daarom werken professionele fotografen dan vaak met bijv. een 500 f/4 ipv een 500 f/8 spiegellens die eigenlijk f/11 is.
Maakt het verschil tussen ISO 800 (met al mijn bodies nagenoeg ruisvrij) en ISO 6400...
Dan heb jij andere opdrachtgevers dan ik. Nachtfoto's in de journalistieke sector hebben noodgedwongen ruis.quote:Op woensdag 17 maart 2010 02:10 schreef MultiVit het volgende:
[..]
Dus? Als ik ruis aflever bij m'n opdrachtgevers hebben ze daar weinig mee te maken... dan is het meer aan mij om voor een goede foto te zorgen. Daarom werken professionele fotografen dan vaak met bijv. een 500 f/4 ipv een 500 f/8 spiegellens die eigenlijk f/11 is.
Maakt het verschil tussen ISO 800 (met al mijn bodies nagenoeg ruisvrij) en ISO 6400...
Daarmee wil je dus zeggen dat ze een foto zonder ruis niet accepteren? Daar komt je statement namelijk op neerquote:Op woensdag 17 maart 2010 05:27 schreef ultra_ivo het volgende:Dan heb jij andere opdrachtgevers dan ik. Nachtfoto's in de journalistieke sector hebben noodgedwongen ruis.
Ik reageerde hierop:quote:Op woensdag 17 maart 2010 02:38 schreef Ouwesok het volgende:Sorry, ik dacht even op een hobbyistenforum beland te zijn
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 23:13 schreef ultra_ivo het volgende:Laat nou de pro sportfotografen die ik wel eens tegenkom helemaal niet meewarig doen over spiegelobjectieven. Bij de IJsselcup kwam ik met betere foto's thuis omdat ik met met mijn spiegeltele (toen nog met schouderstatief) vrij kon bewegen langs de baan en zij, nadat ze hun installatie hadden opgebouwd, zich niet meer konden bewegen.
Dan wordt het helemaal merkwaardig. Op die dag kon ik met lage ISO waardes werken. Er was genoeg licht. En juist de 'pro's' werden meer beperkt in hun fotografie door de 4.0/500 dan dat die hun hielp.quote:
En in de ondenkbare situatie dat je geen opdrachtgever hebt en gewoon voor je eigen plezier met het maken van plaatjes bezig bent, mag je dan ook alleen maar met zo'n 4.0/500mm op stapquote:Op woensdag 17 maart 2010 02:10 schreef MultiVit het volgende:
[..]
Ow, ik dacht dat ik de enige was die de oorspronkelijke vraagsteller nog in het vizier had...quote:Op woensdag 17 maart 2010 02:38 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
Sorry, ik dacht even op een hobbyistenforum beland te zijn
Er was hier iemand die commentaar gaf op een statement dat een 500 f/4 het beste is wat je op telegebied kan krijgen. In het zeldzame geval dat de fotograaf in kwestie zo'n slappe hap is dat ie met een 500 f/4 noemenswaardig trager is dan jij met je 500 f/8 spiegellens ben je inderdaad een klein beetje in het voordeel. Dat is hooguit 1% van de gevallen. Een beetje handige fotograaf weet wanneer ie z'n eenbeen moet gebruiken.quote:Op woensdag 17 maart 2010 18:19 schreef Ouwesok het volgende:
[..]
En in de ondenkbare situatie dat je geen opdrachtgever hebt en gewoon voor je eigen plezier met het maken van plaatjes bezig bent, mag je dan ook alleen maar met zo'n 4.0/500mm op stap
Zeldzame gevalquote:Op donderdag 18 maart 2010 00:09 schreef MultiVit het volgende:
[..]
Er was hier iemand die commentaar gaf op een statement dat een 500 f/4 het beste is wat je op telegebied kan krijgen. In het zeldzame geval dat de fotograaf in kwestie zo'n slappe hap is dat ie met een 500 f/4 noemenswaardig trager is dan jij met je 500 f/8 spiegellens ben je inderdaad een klein beetje in het voordeel. Dat is hooguit 1% van de gevallen. Een beetje handige fotograaf weet wanneer ie z'n eenbeen moet gebruiken.
De eerste met 18-55quote:Op zaterdag 13 maart 2010 03:45 schreef MultiVit het volgende:
[..]
Nee, ik denk niet dat dat kan. De basisbeginselen van fotografie zijn voor een beginner simpelweg niet eenvoudig. Ik heb het al vaak geprobeerd... maar eindig toch telkens weer in een boekwerk van een paar pagina's waarbij de gemiddelde lezer al na 10 regels gaapt en na 25 de draad kwijt is (nee, dat ligt niet aan m'n educatieve kwaliteiten - het is notabene m'n beroep).
Ik denk dat er toch een aardige leerschool aan vast zit voor je precies begrijpt wat je waarvan wil en kan gebruiken, het is niet anders...
[..]
Ook hier kan ik best wel een teleurstellend antwoord op geven. Uit een kitlensje kan je - mits je de goeie kiest - best wel strakke platen halen. Met een duur objectief gaat het vaak vooral een stuk makkelijker, het is degelijker, je kan er wat meer vertrouwen in leggen, grotere prints zien er beter uit en je hebt er wat minder werk aan. Een vergelijk is alleen maar te maken onder exact dezelfde goed doordachte testomstandigheden.
Ik durf bijvoorbeeld te roepen dat jullie (zelfs de kenners) aan onderstaande plaatjes niet kunnen zien wat waar gebruikt is (mogelijk de wat slimmeren op basis van 1 foto die sowieso op de juiste plaats staat tov z'n listing):
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
De gebruikte apparatuur van de 3 foto's (in random volgorde):
* Canon EOS 20D, Canon 420EX flitser, Canon EF-S 18-55 IS f/3.5-5.6 @ 18mm, f/4.5, ISO 800
* Canon EOS 5D, Canon 580EXII flitser, Canon EF 24-70 f/2.8L @ 57mm, f/2.8, ISO H
* Nikon D100, Nikon SB800 flitser, Nikkor 18-70mm f/3.5-4.5 @ 22mm, f/5.6, ISO 1600
Succes met raden. Let op: Ik flits soms offshoe
Lees post #13 en #18 nog 'ns.quote:Op donderdag 18 maart 2010 11:49 schreef appelsjap het volgende:
[..]
De eerste met 18-55
De tweede met nikon
De derde met 5D, ben ik eigenlijk vrij zeker van dat dit de juiste volgorde is
Oh sheissequote:
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |