Focussnelheid hangt af per merk/lens. Er is geen "waarde" waarmee snelheid word bepaald.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 00:50 schreef Tazar_Yoot het volgende:
@hierboven
Waar kan je de focus snelheid aan aflezen
of is dat merkgebonden?
Verschilt per lens en per camera. Bij de meeste tests wordt de lens eerst met de hand op oneindig (het verst weg) gezet en dan wordt gemeten hoe snel de lens naar een punt dichtbij gaat. Maar ik weet niet van een echt standaard test. Daarnaast kan een lens/camera combinatie ook nog eens gaan 'hunten' oftewel het punt voorbij schieten en weer de andere kant op bewegen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 00:50 schreef Tazar_Yoot het volgende:
@hierboven
Waar kan je de focus snelheid aan aflezen
of is dat merkgebonden?
tvp daarvoor!quote:Op vrijdag 5 maart 2010 07:24 schreef Ruud het volgende:
Binnenkort zal ik even foto's plaatsen met 2 verschillende lenzen
Ben ook wel benieuwd naar het verschil eigenlijk
Nee, ik denk niet dat dat kan. De basisbeginselen van fotografie zijn voor een beginner simpelweg niet eenvoudig. Ik heb het al vaak geprobeerd... maar eindig toch telkens weer in een boekwerk van een paar pagina's waarbij de gemiddelde lezer al na 10 regels gaapt en na 25 de draad kwijt is (nee, dat ligt niet aan m'n educatieve kwaliteiten - het is notabene m'n beroep).quote:Op vrijdag 5 maart 2010 00:50 schreef vosss het volgende:
Bedankt voor je reactie, maar ik ben er eigenlijk niet wijzer van geworden.
Zoals gezegd weet ik niets van fotografie, dus al die termen van 50mm, 1.7, 1,4, macro etc zeggen me niets.
Kan het misschien in Jip en Janneke taal?
Ook hier kan ik best wel een teleurstellend antwoord op geven. Uit een kitlensje kan je - mits je de goeie kiest - best wel strakke platen halen. Met een duur objectief gaat het vaak vooral een stuk makkelijker, het is degelijker, je kan er wat meer vertrouwen in leggen, grotere prints zien er beter uit en je hebt er wat minder werk aan. Een vergelijk is alleen maar te maken onder exact dezelfde goed doordachte testomstandigheden.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 21:36 schreef aaipod het volgende:
Ik ben eigenlijk ook wel benieuwd naar een identieke foto, onbewerkt op ISO 100 met een kitlensje en een L lens oid. Niet allebei met het diafragma vol open of op het uiterste van het bereik maar gewoon een foto waarbij beide lenzen relatief gezien goed uit de verf komen.
Omniej gaat wel door voor de wasmachinequote:Op zaterdag 13 maart 2010 03:55 schreef Omniej het volgende:
Nummer 1 met de Nikon + 18-70, nummer 2 met de 5D + 24-70 en nummer 3 met de 20D + 18-55?
Nou ja, je punt is natuurlijk duidelijk: eigenlijk is het niet eens echt te zien...
De spiegellens heeft ten onrechte en slechte reputatie. Als gebruiker van zowel telezooms, klassieke telelenzen en spiegellenzen zie ik voor iedere soort een besaansrecht. Je moet er wel mee leren werken, ieder van dit type lenzen heeft een eigen karakterestiek en een eigen handleiding. De huidige generatie DSLR's met ingebouwde stabilisator maken het werken met een spiegellens trouwens een stuk makkelijker.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 13:02 schreef MultiVit het volgende:
Een spiegellens... daar noem je ook wat. Gelukkig worden die dingen vrijwel niet meer gemaakt
Nou heb ik toch aardig wat optica moeten verstouwen, maar je mag me eens uitleggen hoe dat met dat bolle instelvlak van een spiegeltele zit.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:28 schreef MultiVit het volgende:
Het is alleen erg ingewikkeld om een goed scherpe spiegellens te ontwikkelen, gezien het scherpstelvlak in principe niet vlak kan zijn. Bij groothoeken is dit vaak ook het geval, die hebben dan een soort van bol scherpstelvlak. Gezien de DOF bij een groothoek vaak vrij groot is maakt dat daar niet zo uit... maar bij een telelens met z'n grote brandpuntsafstand wordt dit wel degelijk lastig. Vooral als je scherpstelvlak voorzien is van een soort van donut. Daarnaast is een f/8.0 spiegellens effectief een f/11.0 - je verliest een stop licht aan de spiegels.
Dat lelijke bokeh is echt het kleinste nadeel van een spiegellens.
Zoals je aangeeft hebben van de huidige generatie Pentax en Sony (en Olympus) een stabilisator in de body.quote:Welke "huidige generatie" spiegelreflexen heeft trouwens een ingebouwde stabilisatie? Volgens mij zijn dat nl. alleen Sony en Pentax ofzo. Heb die stabilisatie weleens geprobeerd met een Alpha 700 i.c.m. een Tamron 70-200 f/2.8, maar zo super werkt het niet...
Met die twee genoemde lenzen schieten we ook al rap in de viercijferige bedragen. Van dergelijke optieken mag je ook niet anders verwachten dan dat ze een perfect plaatje leveren.quote:Wat betreft conventionele telelenzen en telezooms: Hier kies je tussen praktijkgemak of simpelweg de hoogste kwaliteit. Het allermooiste objectief dat ik gebruikt heb is de Canon 135mm f/2.0 L USM. Waanzinnig scherp, prachtige bokeh, snel, compact, in mijn ogen gewoon perfect.
Toch schiet ik makkelijker goede foto's met m'n 70-200 f/2.8 - in vrijwel alle opzichten is dit een minder objectief, maar een groot voordeel is dat je je brandpuntsafstand nogal kan variëren
Of de bokeh een probleem is hangt van je achtergrond af. En hoe extreem je spiegeltele is. De Panagor 5.6/300 spiegel heeft er amper last van, mijn Russische 8.0/500 weer fors. Hoe rustiger je achtergrond, hoe minder een probleem. Voor vliegtuigen, vogels en andere dingen hoog in de lucht moet de bokeh geen enkel probleem vormen.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 14:28 schreef MultiVit het volgende:
Dat lelijke bokeh is echt het kleinste nadeel van een spiegellens.
Ik schiet met Pentax. Het is echt een luxe om een speciale telelens voor een paar tientjes op te duikelen en die gelijk gestabiliseerd te kunnen gebruiken. De meeste mensen hebben niet het salaris om een hele gestabiliseerde glasbak te hebben.quote:Welke "huidige generatie" spiegelreflexen heeft trouwens een ingebouwde stabilisatie? Volgens mij zijn dat nl. alleen Sony en Pentax ofzo. Heb die stabilisatie weleens geprobeerd met een Alpha 700 i.c.m. een Tamron 70-200 f/2.8, maar zo super werkt het niet...
Ik had laatst eens zo'n 2.8/70-200 vast. Loeizwaar. Is geen punt als je met de auto tot vlak bij je schietgebied kunt komen en daar niet te veel hoeft rond te lopen. Een natuurfotograaf die uren moet lopen om op z'n plek te komen zal toch al snel voor een lichtere lens kiezen. Weer een punt waar de spiegeltele uitblinkt.quote:Toch schiet ik makkelijker goede foto's met m'n 70-200 f/2.8 - in vrijwel alle opzichten is dit een minder objectief, maar een groot voordeel is dat je je brandpuntsafstand nogal kan variëren
Ik denk dat je nu je vakliteratuur toch eens bij mag gaan lezen, maestro. Een hedendaagse natuurfotograaf koop OF Nikon OF Canon en de daarbij behorende objectieven en loopt rustig met 10-15 kilo naar de plek waar hij zijn moet. Ik acht de kans dat professionals nog spiegelobjectieven gebruiken toch echt wel heel klein hoor.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:20 schreef ultra_ivo het volgende:
Een natuurfotograaf die uren moet lopen om op z'n plek te komen zal toch al snel voor een lichtere lens kiezen.
Ik heb er eens eentje stomtoevallig gezien. Die gebruikte dezelfde Russische spiegeltele die ik ook heb voor modefotografie, met statief in de binnenstad. De pro natuurfotografen die jij bedoelt hebben zeker een sherpa bij zich. Ik heb het over de modale natuurfotograaf. We hebben niet allemaal een dik salaris of de mogelijkheid je materiaal van de belasting af te trekken.quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:30 schreef PdeHoog het volgende:
[..]
Ik denk dat je nu je vakliteratuur toch eens bij mag gaan lezen, maestro. Een hedendaagse natuurfotograaf koop OF Nikon OF Canon en de daarbij behorende objectieven en loopt rustig met 10-15 kilo naar de plek waar hij zijn moet. Ik acht de kans dat professionals nog spiegelobjectieven gebruiken toch echt wel heel klein hoor.
quote:Op zaterdag 13 maart 2010 21:34 schreef ultra_ivo het volgende:
Ik heb er eens eentje stomtoevallig gezien. Die gebruikte dezelfde Russische spiegeltele die ik ook heb voor modefotografie, met statief in de binnenstad. De pro natuurfotografen die jij bedoelt hebben zeker een sherpa bij zich.
Ik heb het over pro's. Je weet wel...die mensen die hier geld mee verdienen. Een Ruben Smit bijv. De rest zijn hobbyisten en mensen die met spiegelobjectieven rondlopen zijn de echte hobbyisten.quote:Ik heb het over de modale natuurfotograaf. We hebben niet allemaal een dik salaris of de mogelijkheid je materiaal van de belasting af te trekken.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |