abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:06:45 #1
14509 reem
Correspondent in Buenos Aires
pi_78694275
Bron: http://www.gelderlander.nl/voorpagina/article6339914.ece
quote:
NIJMEGEN - De gemeenteraadsverkiezingen in Nijmegen moeten ongeldig worden verklaard omdat de Kieswet is geschonden. Dat stelt hoogleraar politicologie Marcel Wissenburg in een brief aan burgemeester Thom de Graaf.
Volgens Van Wissenburg is het stemgeheim in Nijmegen niet gewaarborgd doordat de stemhokjes aan de achterzijde open zijn. Een gordijn achter de kiezer ontbreeekt, waardoor over de schouder van de stemmer meekijken mogelijk is.
Ik ben blij om te lezen dat mijn voormalig scriptiebegeleider waakt over onze politieke rechten in zulke bange dagen
[b]@RemiLehmann[/b]
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:07:27 #2
-1 #ANONIEM
Integere Lul
pi_78694316
Maar stel dat de D66 gewonnen had?
Feyenoord Rotterdam
pi_78694363
Dan moeten ze hier in Meppel ook ongeldig verklaard worden .
Als het niet wil branden moet je beter stoken.
pi_78694463
Hier was er ook geen gordijn, maar iedereen hield netjes afstand zodat het vrijwel onmogelijk was om mee te kijken.
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:18:47 #5
128976 dubidub
Fritür ist krieg!
pi_78694814
Hier was ook geen gordijn, alleen stond de opening van de hokjes richting die tafels gericht waarachter die mensen zitten te controleren enzeau... Beetje vreemd.
pi_78694917
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 19:18 schreef dubidub het volgende:
Hier was ook geen gordijn, alleen stond de opening van de hokjes richting die tafels gericht waarachter die mensen zitten te controleren enzeau... Beetje vreemd.
Zelfde hier.

Maar dan kan je moeilijk meekijken omdat je er dan zelf voorstaan tenzij iemand in je nek staat te hijgen, maar dat kan met een gordijn ook
When I get sad, I stop being sad and just be awesome instead.
pi_78695023
Hier in Amsterdam ook geen gordijntjes.
pi_78696048
Hier ook niet, ook met rug na de mensen toe trouwens.
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:46:09 #9
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78696078
Volgens mij zijn er nergens meer stemhokjes met gordijntjes.
  woensdag 3 maart 2010 @ 19:59:30 #10
14509 reem
pi_78696777
Dus dan wordt de Kieswet massaal overtreden
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_78697539
In Utrecht hadden we luxaflex.
pi_78699244
Wat een onzin, sowieso hoogleraren
pi_78699391
We hebben in Den Haag gordijnen noch hoogleraren. Dus onze verkiezingen zijn wel geldig. Hah!
pi_78699436
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 20:40 schreef defibrillator het volgende:

sowieso hoogleraren
Precies. Alsof zo iemand ergens verstand van heeft! Onzin allemaal, stoerdoenerij... Ik stem gewoon op wat de postbode me aanraadt, de man in de straat!
pi_78700304
Ik denk dat deze 'hoogleraar' een nogal achterhaald om niet te zeggen onjuist beeld heeft van het begrip stemgeheim.
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_78700549
Volgens mij is er in Nijmegen nooit een gordijn achter het stemhokje. Tenminste niet die keren dat ik gestemd heb. (Vandaag overigens niet).
You don't need a weatherman to know which way the wind blows.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Album top 100 2024
  woensdag 3 maart 2010 @ 21:01:46 #17
14509 reem
pi_78700586
Misschien is het een beetje overdreven, maar in de wat kleinere stemlokalen kunnen mensen zo met je meegluren als je een wat kleiner postuur hebt. Ze kunnen misschien niet zien op welke kandidaat je stemt. Maar met zo'n grote kandidatenlijst kun je bijna zien op welke partij iemand stemt.
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_78700640
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:01 schreef reem het volgende:
maar in de wat kleinere stemlokalen kunnen mensen zo met je meegluren als je een wat kleiner postuur hebt.
en dat is erg want?
When you're racing, it's life. Anything that happens before or after is just waiting.
pi_78700854
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:01 schreef reem het volgende:
Misschien is het een beetje overdreven, maar in de wat kleinere stemlokalen kunnen mensen zo met je meegluren als je een wat kleiner postuur hebt. Ze kunnen misschien niet zien op welke kandidaat je stemt. Maar met zo'n grote kandidatenlijst kun je bijna zien op welke partij iemand stemt.
Voor kleine posturen hebben ze toch stemhokjes met lage tafeltjes?
  woensdag 3 maart 2010 @ 21:10:49 #20
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_78701139
In eindhoven ook niet. en publiek staat echter je, net als de mensen die je stempas controleren.

Eerder stemde ik altijd in Zwolle. daar ook geen gordijn ofzo, maar niemand mocht achter de stemplek komen. Ook niet de controleurs. Dus niemand kon meekijken.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
  Redactie Frontpage woensdag 3 maart 2010 @ 21:12:38 #21
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_78701247
hier geen gordijnen en de opening ook naar de mensen toe.
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
  woensdag 3 maart 2010 @ 21:19:15 #22
14509 reem
pi_78701636
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:02 schreef Argento het volgende:

[..]

en dat is erg want?
Stemmen is een privé-aangelegenheid in de zin dat jouw persoonlijke stem geheim is. Ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden als andere mensen kunnen meekijken. Als dan ook nog in de Kieswet is vastgelegd dat dat niet mogelijk moet zijn, snap ik het bezwaar van de hoogleraar (ook al is het denk ik meer een symbolische dan een praktische klacht).
[b]@RemiLehmann[/b]
pi_78701770
Bijzonderheden tijdens het stemmen

Bijna overal is dit zo geregeld. Ik vond het in elk geval erg vreemd.
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_78702188
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 21:19 schreef reem het volgende:

[..]

Stemmen is een privé-aangelegenheid in de zin dat jouw persoonlijke stem geheim is. Ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden als andere mensen kunnen meekijken.
En het privékarakter wordt door iedereen gerespecteerd. Met of zonder gordijntjes. Met of zonder wettelijk vastgelegd stemgeheim. Dat laatste ziet er hoofdzakelijk op dat je gevrijwaard bent van repercussies als je op 'de verkeerde' stemt. Zoals in de minder beschaafde landen nog wel eens voorkomt. Anders gezegd, he is een waarborg voor vrije verkiezingen. Dan hebben we het dus echt niet over gordijntjes die er wel of niet hangen of de theoretische mogelijkheid dat iemand pal achter je gaat staan en kijkt welk vakje je inkleurt.
pi_78703696
Tja, altijd fijn om als hoogleraar ff in beeld te komen. Zeker als je je met zulke oninteressante zaken als politiek bezighoudt in het dagelijks leven.
The time you enjoy wasting is not wasted time.
  vrijdag 5 maart 2010 @ 06:52:40 #26
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78760611
Volgens de Kiesraad zijn gordijntjes verboden:
quote:
Gordijntjes voor de stemhokjes?

Nieuwsbericht , 04 maart 2010

Op een dag van stemming als gisteren, voor de gemeenteraadsverkiezingen, worden door het hele land heen zo'n 10.000 stemlokalen ingericht. Een stemlokaal dient aan een aantal voorwaarden te voldoen, die wettelijk zijn vastgelegd. Zo is bepaald dat de toegang tot stemhokjes te allen tijde zichtbaar dient te zijn, zowel voor publiek als voor stembureauleden. Het aanbrengen van gordijntjes is mede met het oog daarop niet toegestaan. Overigens mag die zichtbaarheid er niet toe leiden dat het stemgeheim in het gedrang komt: niemand moet kunnen meekijken als de kiezer zijn stem uitbrengt.
Content

Stemlokaal

In het stemlokaal dient een tafel en een aantal stoelen te staan voor de stembureauleden, een stembus en een of meerdere stemhokjes. De Kieswet schrijft voor dat het stemlokaal zodanig ingericht dient te zijn dat het stemgeheim is gewaarborgd. De tafel waar de leden van het stembureau achter zitten dient zo te worden geplaatst, dat de kiezers de verrichtingen van het stembureau kunnen gadeslaan. De kiezers mogen slechts worden toegelaten vóór de tafel van het stembureau, en niet daarachter.

Stemhokje

Het stemhokje dient te bestaan uit een achterwand en twee zijwanden, die elk ten minste een meter breed en twee meter hoog zijn. Het aanbrengen van een gordijn is - zoals gezegd - niet toegestaan. Wordt het stemhokje met de achterzijde tegen een ondoorzichtig deel van een wand van het stemlokaal geplaatst, dan is een achterwand niet nodig. In elk stemhokje bevindt zich een lessenaar met rode potloden en een handleiding voor de kiezer. Deze nadere regels over het stemhokje staan in het Kiesbesluit.
Bron: de Kiesraad
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')