Ik ben blij om te lezen dat mijn voormalig scriptiebegeleider waakt over onze politieke rechten in zulke bange dagenquote:NIJMEGEN - De gemeenteraadsverkiezingen in Nijmegen moeten ongeldig worden verklaard omdat de Kieswet is geschonden. Dat stelt hoogleraar politicologie Marcel Wissenburg in een brief aan burgemeester Thom de Graaf.
Volgens Van Wissenburg is het stemgeheim in Nijmegen niet gewaarborgd doordat de stemhokjes aan de achterzijde open zijn. Een gordijn achter de kiezer ontbreeekt, waardoor over de schouder van de stemmer meekijken mogelijk is.
Zelfde hier.quote:Op woensdag 3 maart 2010 19:18 schreef dubidub het volgende:
Hier was ook geen gordijn, alleen stond de opening van de hokjes richting die tafels gericht waarachter die mensen zitten te controleren enzeau... Beetje vreemd.
Precies. Alsof zo iemand ergens verstand van heeft! Onzin allemaal, stoerdoenerij... Ik stem gewoon op wat de postbode me aanraadt, de man in de straat!quote:
en dat is erg want?quote:Op woensdag 3 maart 2010 21:01 schreef reem het volgende:
maar in de wat kleinere stemlokalen kunnen mensen zo met je meegluren als je een wat kleiner postuur hebt.
Voor kleine posturen hebben ze toch stemhokjes met lage tafeltjes?quote:Op woensdag 3 maart 2010 21:01 schreef reem het volgende:
Misschien is het een beetje overdreven, maar in de wat kleinere stemlokalen kunnen mensen zo met je meegluren als je een wat kleiner postuur hebt. Ze kunnen misschien niet zien op welke kandidaat je stemt. Maar met zo'n grote kandidatenlijst kun je bijna zien op welke partij iemand stemt.
Stemmen is een privé-aangelegenheid in de zin dat jouw persoonlijke stem geheim is. Ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden als andere mensen kunnen meekijken. Als dan ook nog in de Kieswet is vastgelegd dat dat niet mogelijk moet zijn, snap ik het bezwaar van de hoogleraar (ook al is het denk ik meer een symbolische dan een praktische klacht).quote:
En het privékarakter wordt door iedereen gerespecteerd. Met of zonder gordijntjes. Met of zonder wettelijk vastgelegd stemgeheim. Dat laatste ziet er hoofdzakelijk op dat je gevrijwaard bent van repercussies als je op 'de verkeerde' stemt. Zoals in de minder beschaafde landen nog wel eens voorkomt. Anders gezegd, he is een waarborg voor vrije verkiezingen. Dan hebben we het dus echt niet over gordijntjes die er wel of niet hangen of de theoretische mogelijkheid dat iemand pal achter je gaat staan en kijkt welk vakje je inkleurt.quote:Op woensdag 3 maart 2010 21:19 schreef reem het volgende:
[..]
Stemmen is een privé-aangelegenheid in de zin dat jouw persoonlijke stem geheim is. Ik kan me voorstellen dat mensen het vervelend vinden als andere mensen kunnen meekijken.
Bron: de Kiesraadquote:Gordijntjes voor de stemhokjes?
Nieuwsbericht , 04 maart 2010
Op een dag van stemming als gisteren, voor de gemeenteraadsverkiezingen, worden door het hele land heen zo'n 10.000 stemlokalen ingericht. Een stemlokaal dient aan een aantal voorwaarden te voldoen, die wettelijk zijn vastgelegd. Zo is bepaald dat de toegang tot stemhokjes te allen tijde zichtbaar dient te zijn, zowel voor publiek als voor stembureauleden. Het aanbrengen van gordijntjes is mede met het oog daarop niet toegestaan. Overigens mag die zichtbaarheid er niet toe leiden dat het stemgeheim in het gedrang komt: niemand moet kunnen meekijken als de kiezer zijn stem uitbrengt.
Content
Stemlokaal
In het stemlokaal dient een tafel en een aantal stoelen te staan voor de stembureauleden, een stembus en een of meerdere stemhokjes. De Kieswet schrijft voor dat het stemlokaal zodanig ingericht dient te zijn dat het stemgeheim is gewaarborgd. De tafel waar de leden van het stembureau achter zitten dient zo te worden geplaatst, dat de kiezers de verrichtingen van het stembureau kunnen gadeslaan. De kiezers mogen slechts worden toegelaten vóór de tafel van het stembureau, en niet daarachter.
Stemhokje
Het stemhokje dient te bestaan uit een achterwand en twee zijwanden, die elk ten minste een meter breed en twee meter hoog zijn. Het aanbrengen van een gordijn is - zoals gezegd - niet toegestaan. Wordt het stemhokje met de achterzijde tegen een ondoorzichtig deel van een wand van het stemlokaal geplaatst, dan is een achterwand niet nodig. In elk stemhokje bevindt zich een lessenaar met rode potloden en een handleiding voor de kiezer. Deze nadere regels over het stemhokje staan in het Kiesbesluit.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |