abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78682203
Toen ik vanochtend thuiskwam na gestemd te hebben, bedacht ik me dat het stembureau waar ik dat gedaan had, de stemhokjes best vreemd geplaatst had.

Het stembureau (om wat voor bizarre reden dan ook, waren er in die aula van de school twee(!) stembureau's ) had één ingang en na binnenkomst waren de stemhokjes direct rechts. Het bureau waar je je registreert, was aan de linkerkant.

De stemhokjes stonden met de open kant naar het registratiebureau toe. Die stembiljetten zijn belachelijk groot en de stemhokjes zijn voor de rest helemaal open (geen gordijntjes o.i.d.). Mensen die binnenkomen, kunnen dus gewoon zien wat je stemt. Ook kun je, vanwege de grootte van het biljet, redelijk goed zien wat mensen stemmen als je achter de kiezer staat.

Ik heb de gemeente gebeld met deze vraag/opmerking en daar wist men mij te vertellen dat dat in de Kieswet staat, dat de hokjes zo moeten worden geplaatst, dat de hokjes gezien kunnen worden vanaf het bureau. [WGR]-nerd als ik ben, heb ik de wettekst er maar even bijgepakt:
quote:
§ 4. De inrichting van het stemlokaal

Artikel J 15

Het stemlokaal is zodanig ingericht dat het stemgeheim is gewaarborgd.

Artikel J 16

1.In het stemlokaal zijn geplaatst een tafel voor het stembureau, een stembus en een of meer stemhokjes.

2.De toegang tot de stemhokjes moet zichtbaar zijn voor het publiek.

3.In ieder stemhokje bevindt zich een handleiding voor de kiezer. Bij ministeriële regeling wordt voor de handleiding een model vastgesteld.

4.De tafel voor het stembureau is zo geplaatst dat de kiezers de verrichtingen van het stembureau kunnen gadeslaan.
Verder heb ik geen handleiding gezien

Waren er bij jouw stembureau óók opvallende zaken?
[b]A question that sometimes drives me hazy: am I or are the others crazy?[/b]
pi_78682310
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:25 schreef Five_Horizons het volgende:
De stemhokjes stonden met de open kant naar het registratiebureau toe. Die stembiljetten zijn belachelijk groot en de stemhokjes zijn voor de rest helemaal open (geen gordijntjes o.i.d.). Mensen die binnenkomen, kunnen dus gewoon zien wat je stemt. Ook kun je, vanwege de grootte van het biljet, redelijk goed zien wat mensen stemmen als je achter de kiezer staat.
Hier exact hetzelfde. De stemhokjes hadden geen gordijnen, geen 'dak' en waren zo breed dat ik er wel met 2 man naast elkaar kon staan. Het stembiljet was in de breedte even breed als een krant dus de mensen achter mij konden ongetwijfeld zien waar mijn potlood zich bevond.
Rare zaak, gordijnen moeten er op zijn minst wel inzitten vind ik.

Zo'n stemhok dus, met een stembiljet even breed als heel het witte blad:
  woensdag 3 maart 2010 @ 14:29:17 #3
136730 PiRANiA
All thinking men are atheists.
pi_78682359
Op het journaal was het ook vrij duidelijk:
pi_78682448
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:29 schreef PiRANiA het volgende:
Op het journaal was het ook vrij duidelijk:
[ afbeelding ]
Nou.... case closed, inderdaad...
  woensdag 3 maart 2010 @ 14:33:03 #5
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_78682513
Ik heb gefapt in mijn stemhok.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
pi_78682533
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:28 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Mja, de dame van de gemeente vertelde me dat ze bij de vorige verkiezingen ergens een parasol moesten installeren boven zo'n hokje, omdat het hokje midden in een soort binnentuin geplaatst was, met een bovengalerij. Dan denk ik: toen was het blijkbaar wél een probleem en nu niet....
pi_78682577
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:33 schreef Ringo het volgende:
Ik heb gefapt in mijn stemhok.
Er staat toch duidelijk op die foto dat je je stempotlood niet moet bevochtigen
pi_78682593
Hier ook zulke stemhokjes (geen gordijnen), alleen stond ik in mijn eentje dus er stond niemand achter mij.
Life is Music
pi_78682683
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:35 schreef Fredo55 het volgende:
Hier ook zulke stemhokjes (geen gordijnen), alleen stond ik in mijn eentje dus er stond niemand achter mij.
Dat van het ontbreken van die gordijntjes schijnt dan ook weer te maken te hebben met het feit dat zo'n beetje elke gemeente die stemhokjes weggemikt had.

Hebben we bij deze verkiezingen buitenlandse waarnemers, trouwens?
pi_78682694
Het enige bijzondere wat de mevrouw van de locatie te melden had was dat ik nummer 299 van vandaag was. Maar dat het niets uitmaakte want de nummer 300 kreeg geen andere behandeling.
  woensdag 3 maart 2010 @ 15:31:18 #11
105095 ElectricEye
Je Maintiendrai
pi_78684924
Ik had vanmorgen om 7.30 uur de keuze uit drie van die hokjes en om de commissie van toezicht op het verkeerde been te zetten heb ik de linker gekozen!
Sic transit gloria mundi
--- --- --- --- --- --- ---
I drink, therefore I am!
  woensdag 3 maart 2010 @ 15:33:14 #12
150083 Barcaconia
ºº [[[[] []]]] ºº
pi_78685008
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 15:31 schreef ElectricEye het volgende:
Ik had vanmorgen om 7.30 uur de keuze uit drie van die hokjes en om de commissie van toezicht op het verkeerde been te zetten heb ik de linker gekozen!
Ik ben aan de rechterkant buiten het hokje gaan staan. Extreem rechts ftw!
[b]Op vrijdag 24 augustus 2007 09:50 schreef PretKroket het volgende:[/b]
dude? :') ik hoop voor je dat je niet serieus bent
Even voor jou: 2x1/2 = 1/2 x 1/2
[b]Neem mij niet tè serieus, dat doe ik zelf ook niet[/b]
pi_78685319
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:28 schreef Wokkel het volgende:

[..]

Hier exact hetzelfde. De stemhokjes hadden geen gordijnen, geen 'dak' en waren zo breed dat ik er wel met 2 man naast elkaar kon staan. Het stembiljet was in de breedte even breed als een krant dus de mensen achter mij konden ongetwijfeld zien waar mijn potlood zich bevond.

[ afbeelding ]
Inderdaad. Stemhok leek wel een WC voor gehandicapten. Mensen achter het tafeltje keken me ook aan alsof ik (en alle anderen) niet verwacht werd. Kortom een teleurstellende ervaring.
http://www.mrwonkish.nl Eurocrisis, Documentaires, Economie
  woensdag 3 maart 2010 @ 15:42:14 #14
6845 Ringo
als een rollende steen
pi_78685413
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 14:34 schreef Five_Horizons het volgende:

[..]

Er staat toch duidelijk op die foto dat je je stempotlood niet moet bevochtigen
Ik durfde 'm ook niet in mijn aars te steken.
He's simple, he's dumb, he's the pilot.
  woensdag 3 maart 2010 @ 15:45:06 #15
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_78685539
Ik vind het van de zotte dat ik, in een land dat zich voor laat staan op die zogenaamde scheiding van kerk en staat, in een kerk moet gaan stemmen. Ik overweeg protest aan te tekenen bij de organisator.
pi_78686536
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 15:45 schreef Omnifacer het volgende:
Ik vind het van de zotte dat ik, in een land dat zich voor laat staan op die zogenaamde scheiding van kerk en staat, in een kerk moet gaan stemmen. Ik overweeg protest aan te tekenen bij de organisator.
Ongehoord Ongehoord! Hebben ze je ook gedwongen een hosti te eten?
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:16:23 #17
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_78687231
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:02 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Ongehoord Ongehoord! Hebben ze je ook gedwongen een hosti te eten?
Jaja, maak me maar belachelijk
pi_78687351
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:16 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Jaja, maak me maar belachelijk
Komop zeg, een kerk is ook maar een ruimte. Dat je daar een stembiljet in een houten bak kan gooien heeft toch weinig met scheiding van kerk en staat te maken. Zo kan je nog gaan zeuren wanneer er een straatnaambordje tegen een kerk is aangehamerd,
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:20:23 #19
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_78687406
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:19 schreef dramatiek het volgende:

[..]

Komop zeg, een kerk is ook maar een ruimte. Dat je daar een stembiljet in een houten bak kan gooien heeft toch weinig met scheiding van kerk en staat te maken. Zo kan je nog gaan zeuren wanneer er een straatnaambordje tegen een kerk is aangehamerd,
Het gaat om het principe. Ik vind het ten eerste bezopen dat de overheid activiteiten organiseert in een kerk, en ten tweede is het helemaal malloot omdat burgers zo gedwongen worden de kerk te betreden.

pi_78687449
quote:
Zover ik weet mag je op elke plek in je gemeente stemmen? Als je niet in een kerk wilt stemmen ga je dan toch lekker naar een andere plek waar een stembureau is.

En ja, hier ook die open stemhokjes, en die mensen die zo even koekeloeren wat je doet
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:22:39 #21
37676 freako
Onverbeterlijke optimist
pi_78687516
quote:
Je kan ook bij een ander stembureau in je gemeente terecht. Ik neem aan dat ze niet allemaal in een kerk gevestigd zijn. .
  woensdag 3 maart 2010 @ 16:22:47 #22
64479 Omnifacer
Alles geven!11
pi_78687526
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:21 schreef Glijdt_licht het volgende:

[..]

Zover ik weet mag je op elke plek in je gemeente stemmen? Als je niet in een kerk wilt stemmen ga je dan toch lekker naar een andere plek waar een stembureau is.
Stond op mijn stembiljet dat ik daar moest stemmen! Had er vooraf ook werk van kunnen maken idd, maar realiseerde het me pas achteraf...
pi_78687557
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:22 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Stond op mijn stembiljet dat ik daar moest stemmen! Had er vooraf ook werk van kunnen maken idd, maar realiseerde het me pas achteraf...
Er staat een voorkeurslocatie op je stembiljet. maar in feite kan je overal.

De locatie op mijn stembiljet zei: bejaardentehuis . Ben mooi naar het gemeentehuis gegaan.
so get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind
get yourself a car and drive it all alone
get yourself a car and ride it on the wind yea
pi_78687606
quote:
Gelukkig mag je in ieder stembureau in je gemeente stemmen...
pi_78687607
quote:
Op woensdag 3 maart 2010 16:20 schreef Omnifacer het volgende:

[..]

Het gaat om het principe. Ik vind het ten eerste bezopen dat de overheid activiteiten organiseert in een kerk, en ten tweede is het helemaal malloot omdat burgers zo gedwongen worden de kerk te betreden.

Je hebt iig niet op de CU gestemd denk ik
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')