Misschien is die man niet verzekerd? Komt de man uit Nederland of het buitenland?quote:Op woensdag 3 maart 2010 17:55 schreef spooky1234 het volgende:
Wat nu? Ik snap ook niet waarom die man niet gewoon claimt op zijn eigen verzekering, wat maakt het uit of hij zelf viel of doordat ik tegen me botste?
Mensen weten dat heus wel, maar het gemiddelde schadebedrag bij een ongeluk met je auto is natuurlijk een flink stuk hoger dan met een schade die je op je AVP zou kunnen verhalen.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 14:28 schreef spooky1234 het volgende:
Maar waar ik me nu over verbaas, waarom is WA voor autos verplicht en ziektekosten voor iedereen, op straffe van boetes terwijl een AVP slechts 30 euro per jaar kost maar NIET is verplicht. Ik vraag me echt af hoeveel mensen het hebben en hoeveel mensen uberhaupt weten dat ze het wel of niet hebben??
De schades die op de AVP worden uitbetaald zijn ook merendeels materiëel, schade aan spullen dus. Omgestoten vazen, glazen wijn over vloerkleden, schroeigaatjes aan banken door mensen die op visite zijn, kindje valt met fiets tegen geparkeerde auto, zoonlief schopt bal door de ruit van de buren... Enzovoorts. Dit komt vaker voor dan letselschade, dat is maar een klein gedeelte van de aantallen meldingen. Daarom is de premie ook zo laag.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 14:33 schreef Five_Horizons het volgende:
[..]
Mensen weten dat heus wel, maar het gemiddelde schadebedrag bij een ongeluk met je auto is natuurlijk een flink stuk hoger dan met een schade die je op je AVP zou kunnen verhalen.
Hebben je ouders geen AVP dan? Daar ben je dan namelijk (meestal) nog gewoon op meeverzekerd.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 14:28 schreef spooky1234 het volgende:Ik woon niet thuis maar studeer wel. Ik dacht ook dat AVP in mijn inboedelverzekering zat maar in dit geval dus NIET.
Zoals gezegd zou hij best voor blijvende invaliditeit verzekerd kunnen zijn, maar voor bijkomende schade (hulp in de huishouding, niet vergoede medische kosten, smartengeld) kun je je zelf niet verzekeren. En ik gok dat dat in Oostenrijk ook zo is.quote:Man is een Oostenrijkse arts en hij is verzekerd voor van alles en nog wat. Maar ook omdat zo een val op een piste plaatsvindt, lijkt me toch dat zijn ski-verzekering voor letsel kan opdraaien?
Zie mijn reactie hierboven.quote:Maar waar ik me nu over verbaas, waarom is WA voor autos verplicht en ziektekosten voor iedereen, op straffe van boetes terwijl een AVP slechts 30 euro per jaar kost maar NIET is verplicht. Ik vraag me echt af hoeveel mensen het hebben en hoeveel mensen uberhaupt weten dat ze het wel of niet hebben??
Ik heb geen verstand van skiën maar weet wel dat er op pistes vaak speciale regels gelden qua aansprakelijkheid. Dus ik ga hier verder geen uitspraak over doen... Maar het verzamelen van getuigen lijkt me in ieder geval wel handig!quote:Wat betreft rechtzaak, in Oostenrijk heb je die automatisch... zodra hij het bij politie had gemeld moest ik me ook melden om mijn verhaal te doen. Een Oostenrijkse rechter zal straks oordelen wie eventueel schuldig is en kan boetes opleggen. Het komt er op neer dat het gewoon druk was op een smal stukje, veel mensen stonden (nagenoeg) stil langs de kant en ik probeerde tussendoor te komen maar iemand blokkerde de weg, daarvoor moest ik remmen maar remweg was net iets langer dan normaal en ik botste zachtjes daartegen en die gleed daardoor iets door waardoor de man in kwestie voorover op zijn stok viel. Echt een bullshit kleine botsing, dus ik vraag me nu echt af in hoeverre ik daarvoor schuldig kan worden aangewezen?
Klopt. En toch kan je er als schadebehandelaar maar druk mee zijn! (*ziet iets uit haar verleden voorbij flitsen...*)quote:Op vrijdag 5 maart 2010 14:51 schreef Five_Horizons het volgende:
Er wordt ook nauwelijks geclaimd op de AVP, overigens. (mede een reden van de lage premie)
Jij komt van boven, dus jij had moeten wachten. Dat het druk is op een smal stukje is natuurlijk geen excuus. Jij bent dus ook hiervoor verantwoordelijk.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 14:28 schreef spooky1234 het volgende:
Wat betreft rechtzaak, in Oostenrijk heb je die automatisch... zodra hij het bij politie had gemeld moest ik me ook melden om mijn verhaal te doen. Een Oostenrijkse rechter zal straks oordelen wie eventueel schuldig is en kan boetes opleggen. Het komt er op neer dat het gewoon druk was op een smal stukje, veel mensen stonden (nagenoeg) stil langs de kant en ik probeerde tussendoor te komen maar iemand blokkerde de weg, daarvoor moest ik remmen maar remweg was net iets langer dan normaal en ik botste zachtjes daartegen en die gleed daardoor iets door waardoor de man in kwestie voorover op zijn stok viel. Echt een bullshit kleine botsing, dus ik vraag me nu echt af in hoeverre ik daarvoor schuldig kan worden aangewezen?
Ja.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 19:34 schreef spooky1234 het volgende:
Geen voorrang als je van boven komt, ok dat snap ik. Maar hoe zit het met situaties waarbij iemand een hele kleine duw krijgt maar extreem ongelukkig valt.. in hoeverre kan je dan iemand voor enorme schade laten opdraaien? Is het nou realistisch dat ik duizenden euro's moet betalen vanwege een klein duwtje?
In Nederland wel in ieder geval. Daar zijn gerechtelijke uitspraken over.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 19:34 schreef spooky1234 het volgende:
Geen voorrang als je van boven komt, ok dat snap ik. Maar hoe zit het met situaties waarbij iemand een hele kleine duw krijgt maar extreem ongelukkig valt.. in hoeverre kan je dan iemand voor enorme schade laten opdraaien? Is het nou realistisch dat ik duizenden euro's moet betalen vanwege een klein duwtje?
Dat is al meerdere keren gezegd, maar TS reageert hier niet echt op.quote:Op zaterdag 6 maart 2010 13:24 schreef v0lt026 het volgende:
Je bent voor studie uitwonend? Bij de meeste maatschappijen val je dan nog onder de AVP van je ouders
Ja.quote:Op vrijdag 5 maart 2010 19:34 schreef spooky1234 het volgende:
't Is volgens mij een Nederlands arrest, dus je mag het gewoon "Het eierschedel-arrest" noemen hoor.quote:Op zondag 7 maart 2010 11:28 schreef DixieChick het volgende:
[..]
Ja.
Dat heet 'take the victim as you find him' (de eggskull rule)
Aan de andere kant kan het natuurlijk ook zo zijn dat een zwak slachtoffer een lager schadebedrag oplevert dan een sterk slachtoffer. Bij overlijden wordt er immers veel minder uitgekeerd dan bij blijvende invaliditeit.quote:Op zondag 7 maart 2010 11:28 schreef DixieChick het volgende:
[..]
Ja.
Dat heet 'take the victim as you find him' (de eggskull rule)
Komt van een voorbeeld waarbij iemand met een ziekte- eierschaal schedel (dus extreem dun en gevoelig voor beschadigingen) een ongeval krijgt veroorzaakt door een ander. Bij deze man is het letsel vele malen groter dan het na een zelfde ongeval zou zijn bij een normaal gezond persoon, maar helaas. Het slachtoffer is zoals ie is en je dient het allemaal gewoon te betalen.
(ik ben schadebehandelaar verkeer, maar heb er een studie'tje aansprakelijkheidsrecht tegenaan gegooid en dan krijg je dus dit soort dingetjes)
overigens is een AVP een hele gangbare verzekering en kost idd geen drol, en is verdraaid makkelijk om te hebben. ik heb zelf dieren (eerder een hond, nu een kat, en de gevaarlijkste- een paard. aangezien ik die beestjes hobbymatig heb is het ook gedekt als één van hen wat van een ander sloopt. dus: paard geeft een mens een trap)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |