En ik ben voor de schooluniformen!quote:Op woensdag 3 maart 2010 15:40 schreef neen het volgende:
[..]
Ik ben vóór de Pim Fortuyn en de Theo van Gogh brug!
ik zal zo eens gaan stemmen![]()
Ik kan alleen maar voor mijzelf en de mijnenquote:Op woensdag 3 maart 2010 15:27 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Maar wat moeten al die net afgestudeerde autonoom kunstenaars dan? 't Is natuurlijk niet altijd de arrogantie om je niet te willen 'verlagen' tot commercieel werk, maar ook het gebrek aan naam en ervaring.
Ik weet in ieder geval dat bij kleinschalig muziektheater subsidie nodig is. SOms wordt er net quitte gedraaid, terwijl er maanden werk in zitten.
Oi, begrijp ik dat je moeder dingen maakt waar mensen werkelijk graag naar kijken?quote:Op woensdag 3 maart 2010 15:54 schreef Laureline het volgende:
En uit eigen ervaring weet ik dat door het systeem van toedeling van beeldende kunstsubsidies er ook een circuit is gecreëerd van - ja, ik gebruik het woord nu ook - elitaire kunstenaars die in elkaars commissies zitten, elkaar de stipendia toespelen en ontzettend neerkijken op mensen die wel eens een schilderij gewoon verkopen.
Mijn moeder is vrij succesvol beeldend kunstenaar, woont in een kast van een huis en kan 5 x per jaar op reis, maar als je sommige 'collega's' over haar hoort spreken gaat mijn bloed kokenWant ze is natuurlijk zo commercieel!
Ja joh, die kant van het verhaal zie ik natuurlijk absoluut niet -ik zit helemaal niet in het wereldje verder- maar goed, ik weet van mijn broertje ook dat veel van zijn studiegennoten datzelfde doen, meteen een uitkering aanvragen. Goed, zo is hij niet opgevoed, dus hij werkt bij de post. Vrienden van hem leenden tijdens hun studie maximaal en gingen uitgebreid op vakantie met het idee 'tegen de tijd dat we het moeten terugbetalen, verdienen we toch te weinig en wordt het kwijtgescholden'quote:Op woensdag 3 maart 2010 15:54 schreef Laureline het volgende:
En uit eigen ervaring weet ik dat door het systeem van toedeling van beeldende kunstsubsidies er ook een circuit is gecreëerd van - ja, ik gebruik het woord nu ook - elitaire kunstenaars die in elkaars commissies zitten, elkaar de stipendia toespelen en ontzettend neerkijken op mensen die wel eens een schilderij gewoon verkopen.
Mijn moeder is vrij succesvol beeldend kunstenaar, woont in een kast van een huis en kan 5 x per jaar op reis, maar als je sommige 'collega's' over haar hoort spreken gaat mijn bloed kokenWant ze is natuurlijkj zo commercieel!
Scherp!quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:01 schreef loveli het volgende:
[..]
Oi, begrijp ik dat je moeder dingen maakt waar mensen werkelijk graag naar kijken?
Als je ziet wat de jeugd tegenwoordig aantrekt.. ik ben ook voor!quote:Op woensdag 3 maart 2010 15:49 schreef vergeetmewelletje het volgende:
[..]
En ik ben voor de schooluniformen!![]()
Ga vanavond stemmen.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 15:54 schreef Laureline het volgende:
[..]
Ik kan alleen maar voor mijzelf en de mijnenspreken, maar als net afgestudeerd kunstenaar/vormgever kan je toch gewoon een bijbaan nemen voor 2/3 dagen in de week? Ik weet nog dat ik van mijn stoel viel toen ik van een aantal klasgenoten van de kunstacademie na het afstuderen hoorde dat ze direct naar de sociale dienst gingen voor 'hun' uitkering. Ik heb altijd ernaast gewerkt, in de horeca, museumwereld of lesgegeven. Dat ik zonodig kunstenaar wilde worden, daar hoeven anderen niet voor op te draaien! Ironisch is dan wel, dat veel voorstellingen die ik vormgeef, dus wel subsidie krijgen, omdat er anders amper quitte te draaien is. Opera is gewoon een van de aller-allerduurste kunstvormen!
Mijn moeder is vrij succesvol beeldend kunstenaar, woont in een kast van een huis en kan 5 x per jaar op reis, maar als je sommige 'collega's' over haar hoort spreken gaat mijn bloed kokenWant ze is natuurlijk zo commercieel!
ik herinner mij de opera Iqbal, met in de rol van Iqbal (pakistaanse kinderarbeider) een kennis van mij (weldoorvoede, doch klein van stuk, blonde hollandse jongen)quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:00 schreef Laureline het volgende:
Haha, en wat Co zegt dus.
Met overheidsgeld voor cultuur is niets mis, maar vaak zijn de verdelingscriteria zo idioot. Weet je nog een tijd geleden in het Van der Ploeg-tijdperk, dat alles zo etnisch en educatief mogelijk moest zijn? Op den duur werd je gèk van al die voorstellingen met alweer die allochtone trommelaars en kansarme jongeren erin geschreven
Aah, ja later begreep ik je post idd!quote:Op woensdag 3 maart 2010 15:47 schreef loveli het volgende:
[..]
Klopt dat ik in een heel andere branche werk dan de kunst, maar daar werken dus ook mensen die 'ernaast' kunstenaar zijn.
[..]
Misschien ben ik makkelijk binnen mijn bedrijf gegroeid, maar van 3 dagen (hard) werken zou ik prima rond moeten kunnen komen. Denk dat het startsalaris van een HBO-er op datzelfde niveau kan liggen, afhankelijk van de richting. Kwestie van goed zoeken, aanpakken en wat mazzel.
NVU dus!quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:03 schreef loveli het volgende:
[..]
Als je ziet wat de jeugd tegenwoordig aantrekt.. ik ben ook voor!
Hoezo, hun afschuw verkondigen?quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:03 schreef conleche het volgende:
[..]
Precies!!! Zelfde als ik in de galerie ben, er kunstenaars binnenkomen die groen zien van jaloezie en op luide toon hun afschuw verkondigen en dan wel vragen of ze hun kaartje mogen neerleggen.Opzouten.
Wel grappig, dat als je er zelf inzit er een veel reëler beeld van hebt. Minder idealistisch misschien. Dat wel.
Hoe weinig mag je dan verdienenquote:Op woensdag 3 maart 2010 16:01 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ja joh, die kant van het verhaal zie ik natuurlijk absoluut niet -ik zit helemaal niet in het wereldje verder- maar goed, ik weet van mijn broertje ook dat veel van zijn studiegennoten datzelfde doen, meteen een uitkering aanvragen. Goed, zo is hij niet opgevoed, dus hij werkt bij de post. Vrienden van hem leenden tijdens hun studie maximaal en gingen uitgebreid op vakantie met het idee 'tegen de tijd dat we het moeten terugbetalen, verdienen we toch te weinig en wordt het kwijtgescholden'
Maar goed, van drie dagen post komt hij rond. Hij kan er z'n materialen en z'n ateliertje en z'n expositie amper van betalen. Dat vind ik dan, als grote zus, toch wel een beetje sneu. Maar goed, daar heeft hij dus tegenwoordig een bescheiden subsidie voor.
Ja, als je echt belachelijk weinig verdient, kan de IBG een deel van de schuld kwijtschelden, geloof ik. Maar ik denk dat zij het wel wat onderschatten, dan moet je 100.000x je hele administratie doorlichten enzo, lijkt mij alleszins akelig.quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:08 schreef P.F het volgende:
[..]
Hoe weinig mag je dan verdienen?
Ik ben van plan later veel te verdienen
WTF? Wijs je ze dan niet op de tegenstrijdigheid in hun verhaal? Iets wat je afschuwelijk vindt, daar wil je toch niet mee geassocieerd worden?quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:03 schreef conleche het volgende:
[..]
Precies!!! Zelfde als ik in de galerie ben, er kunstenaars binnenkomen die groen zien van jaloezie en op luide toon hun afschuw verkondigen en dan wel vragen of ze hun kaartje mogen neerleggen.Opzouten.
Dat meen ik wel. En het is wel een feit hoor dat er commercieel werk tussen zit, maar dat maakt het ook mogelijk dat hij de prachtigste landschappen kan schilderen.quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:07 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Hoezo, hun afschuw verkondigen?Dat meen je toch niet?
Als je 6 jaar lang 500 euro leent moet je 12 jaar lang 300 euro betalen of zoquote:Op woensdag 3 maart 2010 16:09 schreef ColdFeet het volgende:
[..]
Ja, als je echt belachelijk weinig verdient, kan de IBG een deel van de schuld kwijtschelden, geloof ik. Maar ik denk dat zij het wel wat onderschatten, dan moet je 100.000x je hele administratie doorlichten enzo, lijkt mij alleszins akelig.
Maar ik vind dat echt heel erg kansloos
Wat een lélijk gedrag is dat, zegquote:Op woensdag 3 maart 2010 16:10 schreef conleche het volgende:
[..]
Dat meen ik wel. En het is wel een feit hoor dat er commercieel werk tussen zit, maar dat maakt het ook mogelijk dat hij de prachtigste landschappen kan schilderen.
Ze laten er een draagkrachtmeting op los. En als je partner wel een fatsoenlijk inkomen heeft, moet je ook terugbetalen. En ik ken iemand die >450 per maand moet aflossen, de komende 14 ofzo jaar. Had ook even wat te positief naar de regeltjes gekeken.quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:11 schreef P.F het volgende:
[..]
Als je 6 jaar lang 500 euro leent moet je 12 jaar lang 300 euro betalen of zo
Ik heb een geheugen als een olifant. Zo kwam er zo'n kunstenaar die ooit in de galerie had "kwaadgesproken" langs op een beurs waar ik stond. Ik zat daar met iemand een wijntje te drinken en diegene kende die kunstenaar ook. Hij ging erbij zitten. Pakte mijn fles wijn en wilde zichzelf een glas inschenken. Ik pakte de fles af. Zette hem weer neer en zei: " Af. Mijn wijn. Gekocht van mijn commerciele schilderijen. En nu wegwezen."quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:10 schreef Ewelina het volgende:
[..]
WTF? Wijs je ze dan niet op de tegenstrijdigheid in hun verhaal? Iets wat je afschuwelijk vindt, daar wil je toch niet mee geassocieerd worden?![]()
OngelofelijkVolgens mij zijn ze gewoon jaloers.
quote:Op woensdag 3 maart 2010 16:16 schreef conleche het volgende:
[..]
Ik heb een geheugen als een olifant. Zo kwam er zo'n kunstenaar die ooit in de galerie had "kwaadgesproken" langs op een beurs waar ik stond. Ik zat daar met iemand een wijntje te drinken en diegene kende die kunstenaar ook. Hij ging erbij zitten. Pakte mijn fles wijn en wilde zichzelf een glas inschenken. Ik pakte de fles af. Zette hem weer neer en zei: " Af. Mijn wijn. Gekocht van mijn commerciele schilderijen. En nu wegwezen."
Hij droop af. Voelde best goed.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |