Bron: De Telegraafquote:'Thieme duldt geen enkele tegenspraak'
door Edwin Timmer
DEN HAAG - De Partij voor de Dieren is verzeild geraakt in een felle stammenstrijd. Het bewind van partijleider Marianne Thieme, die geen enkel weerwoord zou dulden, treft volgens ingewijden de grootste blaam.
Thieme heeft collega-Kamerlid Esther Ouwehand keihard afgeserveerd, door haar niet terug te willen zien na de verkiezingen van 9 juni. Vooraanstaande partijleden reageren hoogst verbaasd en proberen Ouwehand alsnog als nummer twee op de kieslijst te krijgen.
Het partijbureau weigert een officiële uitleg over de vertrouwensbreuk. Klokkenluiders melden deze krant echter dat Thieme geen enkele kritiek accepteert en dat daarom, nadat eerder talrijke medewerkers en vrijwilligers zijn gedumpt, nu ook Ouwehand 'overboord is geschopt'. Ook onder PvdD-medewerkers is het al jaren een komen en gaan op het Binnenhof.
"Wij hebben nooit vernomen dat Ouwehand zou disfunctioneren", zegt het Noord-Hollandse statenlid Peter van Poelgeest verbaasd. Samen met andere staten- en raadsleden, bestuurders en (oud-)medewerkers wil hij Ouwehand op het congres van 25 april alsnog verkiesbaar krijgen.
Opstappen
Enkele bestuurders zijn de macht van Thieme, senator Niko Koffeman en partijbureaudirecteur Lieke Keller zó zat, dat ze zelfs overwegen op te stappen, mocht Ouwehand inderdaad sneuvelen. Dat blijkt uit e-mails in bezit van De Telegraaf.
Het stoort hen dat partijsfinx Thieme als fractie- en partijvoorzitter ook nog eens in de kiescommissie zat om kandidaten te selecteren. "Het zijn juist deze dubbele petten die dit conflict hebben veroorzaakt. Esther liep tegen een muur op", stelt een ingewijde. Eerdere pogingen tot democratisering liepen spaak.
"Ach, roddels en achterklap, wat moet ik ermee?" zegt Thieme in een reactie op de beschuldigingen uit eigen kring. "Wij hebben tienduizend leden. En net zoveel meningen." Ook Keller van het partijbureau houdt het op 'speculaties'. "Wij geven de leden op het congres een toelichting op de kieslijst. Via de pers is dat niet netjes naar sollicitanten." De inschrijving voor het congres was overigens al drie weken dicht toen gisteren de kieslijst bekend werd. Ouwehand staat onder collega-parlementariërs bekend als 'zeer communicatief' en wist onder meer het budget voor het zoeken naar alternatieven voor dierproeven te verdubbelen. Ook maakte ze zich hard voor dierenasiels.
Boze partijleden nemen het Ouwehand wél kwalijk dat de PvdD het goedpraatte dat Staatsbosbeheer runderen en paarden liet verhongeren in de Oostvaarderplassen.
Goh, wat een verrassing.quote:
Bron: De Telegraafquote:PvdD Zeeland stopt met verkiezingscampagne
MIDDELBURG - De afdeling Zeeland van de Partij voor de Dieren stopt de verkiezingscampagne voor de Tweede Kamer, uit protest tegen het niet op de kandidatenlijst zetten van Tweede Kamerlid Esther Ouwehand. Dat heeft Rob Ossewaarde van de partij vrijdag laten weten.
De afdeling Zeeland vindt het een slechte beslissing van het bestuur om haar niet vlak achter Marianne Thieme op de lijst te zetten. Dat de afdeling de campagne stopt, houdt in dat in Zeeland geen posters komen te hangen en geen publieke optredens zullen zijn.
Ossewaarde hoopt dat tijdens de ledenvergadering op 25 april wordt besloten Ouwehand toch op de lijst te zetten. „Zolang ze er niet op staat, voeren we geen campagne.”
Bron: nos.nlquote:Onvrede in PvdD laat Thieme koud
Partijleider Marianne Thieme van de Partij voor de Dieren is niet onder de indruk van de onvrede over het ontbreken van haar fractiegenoot Esther Ouwehand op de conceptkandidatenlijst.
Thieme zegt dat er in elke partij wel gedoe is over de kandidatenlijst en dat ze op de huidige lijst vertrouwt. De afdeling Zeeland weigert campagne te voeren zolang Ouwehand niet terugkeert.
Thieme zegt dat dat niet uitmaakt omdat de campagne nog niet eens is begonnen. De partijleiding wil niet zeggen waarom Ouwehand niet mag terugkeren. Op 25 april wordt op het partijcongres de definitieve lijst vastgesteld.
Vergeet Koffeman niet. Die deelt de lakens uit daar.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:11 schreef Netsplitter het volgende:
Thieme kan dit nooit lang volhouden.
Geeft ze toe dan is ze geen knip voor haar neus meer waard.
Geeft ze niet toe dan wordt het een interne machtstrijd die zij nooit kan winnen.
Dat kan je concluderen. Hoewel dat niet perse correct is.quote:Op woensdag 14 april 2010 23:30 schreef freako het volgende:
Ik zie nou trouwens dat op die oproep op Hyves 5 oud-fractiemedewerkers en 1 oud-fractiesecretaresse van de PvdD staan. Is dat niet een heel erg hoog verloop voor een partij die net 3,5 jaar in de Kamer zit,
Ik vind de definitie machtstrijd niet het juiste. Daar moet ik bij denken om 2 personen die zouden vechten om de hoogste titel binnen de instantie.quote:Op vrijdag 16 april 2010 14:11 schreef Netsplitter het volgende:
Geeft ze niet toe dan wordt het een interne machtstrijd die zij nooit kan winnen.
Misschien dat ik wel wat op twitter gooi tijdens het congresquote:Op woensdag 14 april 2010 20:06 schreef freako het volgende:
Ik snap nou waarom ze hun congressen achter gesloten deuren houden. Dat wordt vuurwerk volgende week. Jammer dat er geen persmuskieten ()bij mogen zijn.
+ een FOK!er ;-)quote:Op woensdag 14 april 2010 22:36 schreef freako het volgende:
Er is nu een oproep om Esther Ouwehand op de tweede plaats te zetten, ondertekend door een hele rits aan PvdD-Statenleden, -gemeenteraadsleden en allerhande bestuursleden en andere prominente leden
Ik heb nog nooit lakens gehad :-(quote:Op vrijdag 16 april 2010 15:18 schreef Lavenderr het volgende:
Vergeet Koffeman niet. Die deelt de lakens uit daar.
Wacht maar even af tot zondag ;-)quote:Esther Ouwehand kan het vergeten, die komt niet terug.
Spannend!quote:Op zondag 18 april 2010 00:38 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit lakens gehad :-(
[..]
Wacht maar even af tot zondag ;-)
U is een insider?quote:Op zondag 18 april 2010 00:38 schreef TechXP het volgende:
[..]
Ik heb nog nooit lakens gehad :-(
[..]
Wacht maar even af tot zondag ;-)
Oh, ja natuurlijk, ik haalde twee partijen door elkaarquote:Op zondag 18 april 2010 18:36 schreef freako het volgende:
[..]
Het congres is pas volgende week zondag, Lavenderr..
Dus we moeten nog een week wachten op eventuele onthullingen TechXP?quote:Op zondag 18 april 2010 19:09 schreef TechXP het volgende:
Vandaag is GroenLinks. Gisteren was D66. Maar geloof dat die 2daags hebben. Lange zit lijkt me dat.
Congressen zijn eigenlijk meestal heel saai.
D66 had inderdaad een tweedaagse, vrij- en zaterdag.quote:Op zondag 18 april 2010 19:09 schreef TechXP het volgende:
Vandaag is GroenLinks. Gisteren was D66. Maar geloof dat die 2daags hebben. Lange zit lijkt me dat.
Dit zijn de bekende verkiezingscongressen dus dan is het amenderen en met 500 amendementen kan dat soms even duren jaquote:Op zondag 18 april 2010 19:09 schreef TechXP het volgende:
Nou veel valt er niet te onthullen hoor. Nou ja.. dat Esther weer op twee komt ;-)quote:Op zondag 18 april 2010 19:13 schreef Lavenderr het volgende:
Dus we moeten nog een week wachten op eventuele onthullingen TechXP?
Leuk dat je insider bent
Ah... ja, dan valt het aantal amendementen bij de PvdD dan nog altijd wel mee. Dat zijn er enkelen vaak.quote:Op zondag 18 april 2010 19:15 schreef borisz het volgende:
Dit zijn de bekende verkiezingscongressen dus dan is het amenderen en met 500 amendementen kan dat soms even duren ja.
Najaarscongres zullen meer speciale dingen zijn.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |