abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79021014
edit
pi_79063001
Kan je trouwens nog wat met je Bachelor Geneeskunde? Vanaf 1 juli heb ik hem hopelijk, kan ik daar nog wat leuke baantjes mee doen?
If I'm sad, I stop being sad and be awesome instead. True story
pi_79063134
Nee.
pi_79065699
Chronische rechtsdecompensatie bij een COPD patiënt wordt gekarakteriseerd door de volgende kenmerken:
A. tachycardie, pitting oedeem aan de benen, hoog PaCO2
B. tachycardie, pitting oedeem aan de benen, hypoxemie
C. verhoogde CVD, longembolie
D. verhoogde CVD, longembolie, pitting oedeem aan de benen

Een vraag uit de bonuspunttoets van vanochtend, wat denken jullie? Ik heb namelijk het idee dat het antwoordmodel niet klopt, maar op Blackboard reageert niemand..
pi_79066338
Ik zou zeggen A of B.

Hypercapnie en hypoxemie zie je toch beiden bij COPD...
pi_79066588
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 16:31 schreef Repeat het volgende:
Ik zou zeggen A of B.

Hypercapnie en hypoxemie zie je toch beiden bij COPD...
Maar het gaat om de rechtsdecompensatie, niet om de COPD (althans, zo heb ik de vraag gelezen?)
pi_79066813
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 15:13 schreef MaxC het volgende:
Kan je trouwens nog wat met je Bachelor Geneeskunde? Vanaf 1 juli heb ik hem hopelijk, kan ik daar nog wat leuke baantjes mee doen?
medisch typist
Lawamena hitihala Lawamena haulala
pi_79067113
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 16:37 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Maar het gaat om de rechtsdecompensatie, niet om de COPD (althans, zo heb ik de vraag gelezen?)
Dan snap ik niet wat je bedoelt
pi_79067194
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 16:51 schreef Repeat het volgende:

[..]

Dan snap ik niet wat je bedoelt
Het antwoordmodel zegt B, maar tachycardie en hypoxemie zijn (volgens mij) juist tekenen van linksdecompensatie. Mijn antwoord was D, omdat oedeem en verhoogde CVD tekenen zijn van rechtsdecompensatie, maar ik weet niet of dat verandert bij COPD?
pi_79067989
En hoe verklaar je longembolie dan? Verder heb je wel gelijk natuurlijk.
pi_79070494
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 16:53 schreef Merel1808 het volgende:

[..]

Het antwoordmodel zegt B, maar tachycardie en hypoxemie zijn (volgens mij) juist tekenen van linksdecompensatie. Mijn antwoord was D, omdat oedeem en verhoogde CVD tekenen zijn van rechtsdecompensatie, maar ik weet niet of dat verandert bij COPD?
Ik denk dat je het niet snapt. Jij ziet hier aparte co-morbiditeit, maar dit is causale co-morbiditeit. Ergo, COPD geeft pulmonale hypertensie en kan leiden tot rechts decompensatio cordis. Het zogenoemde cor pulmonale.

Een cor pulmonale geeft pitting oedeem. COPD geeft hypoxemie, maar niet altijd hypercapnie. Dit komt CO2 20 keer sterker kan diffunderen over de aveoli dan zuurstof en bij verhogen van de ademhaling kan je CO2 uitwassen, maar natuurlijk nooit meer O2 zuurstof binnenhalenm aangezien de saturatie maar 100% procent kan zijn. Als laatste de tachycardie: deze kan verklaart worden als een compensatoire tachycardie bij hypoxemie danwel bij vermindere cardiac output bij het cor pulmonale. Wat de linkerkamer niet ontvangt kan hij natuurlijk ook niet uitpompen.

Longembolie heeft hier helemaal niets mee te maken.

En dus is B het juiste antwoord.
pi_79070761
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 18:20 schreef DDM het volgende:
cor pulmonale.
dit
I feel kinda Locrian today
pi_79070794
Vandaag een bezoekje aan BigPharma afgelegd, we zijn met ons keuzeblok naar MSD (voorheen Schering-Plough, daarvoor Organon) in Oss geweest. Was best leuk, stuk meer relaxed en open dan ik had gedacht. Echter maar weinig goodies gekregen .

Ook honderden meters NuvaRing gezien .
pi_79070984
Ik wil jullie graag een casus voorleggen, die ik beetje bij beetje zal behandelen vanwege de onverwachte uitkomst. Lijkt me leuk als jullie meedenken...

Patient van 66 jaar met blanco voorgeschiedenis wordt voor interne op SEH aangemeld wegens onwelwording. Al snel ziet de assistent een hemiparalyse links en dwangstand naar links, waardoor ik erbij wordt gevraagd.

Waar denken we aan?
pi_79071667
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 18:34 schreef starla het volgende:
Ik wil jullie graag een casus voorleggen, die ik beetje bij beetje zal behandelen vanwege de onverwachte uitkomst. Lijkt me leuk als jullie meedenken...

Patient van 66 jaar met blanco voorgeschiedenis wordt voor interne op SEH aangemeld wegens onwelwording. Al snel ziet de assistent een hemiparalyse links en dwangstand naar links, waardoor ik erbij wordt gevraagd.

Waar denken we aan?
Hemisfeerlaesie (frontale blikcentrum aangetast)?

-edit-
dan zou je rechts een hemiparese hebben.
  vrijdag 12 maart 2010 @ 20:57:12 #116
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_79076469
quote:

Waar denken we aan?
Ik ben niet echt heel erg een held met lokalisatie, maar iig kan in het rijtje
-CVA (bloedig dan wel onbloedig)
- RIP

wel gek dat die dwangstand naar links is, ik dacht dat die vaak wees naar de kánt van het cva, en dat zou dan in dit geval dan naar rechts moeten zijn.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
  vrijdag 12 maart 2010 @ 21:00:28 #117
208890 June.
Seriously?
pi_79076596
quote:

Waar denken we aan?
Laesie van het pontiene blikcentrum rechts in de stam (blikparese die dan ontstaat is ipsilateraal, patiënt kan niet naar rechts kijken) en daarbij is de corticospinale baan op die hoogte ook aangedaan rechts, en dus hemiparese links?
Shine bright like a diamond.
pi_79077885
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 21:00 schreef June. het volgende:

[..]

Laesie van het pontiene blikcentrum rechts in de stam (blikparese die dan ontstaat is ipsilateraal, patiënt kan niet naar rechts kijken) en daarbij is de corticospinale baan op die hoogte ook aangedaan rechts, en dus hemiparese links?

Daar dacht ik dus idd aan, en natuurlijk kon een non-convulsieve status epilepticus ook prima, of eventueel een Toddse parese na insult.

Patient was aanspreekbaar en had geen hoofdpijn, misselijkheid of braken. Wist niet wat er gebeurd was en wanneer het begon. Bij snel orienterend neurologisch onderzoek zag ik een lichtstijve wijde pupil rechts en een paralytisch hemibeeld links (patient wist nog opdrachten op te volgen) met een voetzoolreflex volgens Babinski links.

Waar denken we nu aan?
  vrijdag 12 maart 2010 @ 22:04:24 #119
208890 June.
Seriously?
pi_79079580
Blijkbaar doet nu ook de oculomotorius mee, misschien is de leasie uitgebreider en doet de III kern ook mee?
De babinski kan weer worden verklaard door meedoen van de pyramidebaan en dus de hemiparese.
pi_79080071
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 22:04 schreef June. het volgende:
Blijkbaar doet nu ook de oculomotorius mee, misschien is de leasie uitgebreider en doet de III kern ook mee?
Kan inderdaad goed zoals bij basillaristrombose, ik was bang voor iets anders; patient werd acuut respiratoir insufficient met saturaties die daalden naar 70% waarop de IC arts werd gebeld die de patient meteen intubeerde. De tensies daalden naar 60/20 waarop atropine en adrenaline werd gegeven. De patient was wisselend tachycard en bradycard met uitschieters van 150 en 40. Na stabilisatie werd patient na de CT scan gebracht.

Waar was ik bang voor?
  vrijdag 12 maart 2010 @ 22:41:29 #121
208890 June.
Seriously?
pi_79080962
Hm, dus voordat die autonome verschijnselen zich openbaarden? Misschien toch bang voor een dreigende inklemming, waardoor de oculomotorius beklemd raakt? Kan me niet iets anders bedenken waar je bang voor moet zijn :p
pi_79081448
Dat de patient zou overlijden
pi_79081461
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 22:41 schreef June. het volgende:
Hm, dus voordat die autonome verschijnselen zich openbaarden? Misschien toch bang voor een dreigende inklemming, waardoor de oculomotorius beklemd raakt? Kan me niet iets anders bedenken waar je bang voor moet zijn :p

CT scan laat geen bloed, ischemie of inklemmingsbeeld zien. Om basillaristrombose uit te sluiten wordt snel nog een CTA gemaakt die niet afwijkend is. Patient wordt op de CT kamer weer hemodynamisch instabiel waarop hij extra vasopressoren krijgt. Het gelaat kleurt paars en er ontwikkelen zich in een kwestie van een aantal minuten talloze petechien op de romp.

Waar denken we aan?
pi_79081494
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 22:53 schreef DDM het volgende:
Dat de patient zou overlijden
  vrijdag 12 maart 2010 @ 23:27:46 #125
99724 Pluizel
Pluizig en blond
pi_79082800
quote:
Op vrijdag 12 maart 2010 22:53 schreef starla het volgende:

[..]

CT scan laat geen bloed, ischemie of inklemmingsbeeld zien. Om basillaristrombose uit te sluiten wordt snel nog een CTA gemaakt die niet afwijkend is. Patient wordt op de CT kamer weer hemodynamisch instabiel waarop hij extra vasopressoren krijgt. Het gelaat kleurt paars en er ontwikkelen zich in een kwestie van een aantal minuten talloze petechien op de romp.

Waar denken we aan?
petechiën doen mij denken aan sepsis en meningitis of encefalitis.
Wij haalden opgelucht adem toen zij dat niet meer deden...
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')