abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_79610321
Zo, weer voor een paar maanden aan scheermesjes van de infuuskar gejat.
pi_79612871
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:57 schreef Repeat het volgende:
pi_79613611
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 14:57 schreef Repeat het volgende:
  vrijdag 26 maart 2010 @ 20:40:15 #279
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_79623982
Ik heb wel misschien een House-casus voor jullie:

Baby , 4 weken oud. Sinds 2 weken continue huilen. Krijgt borstvoeding --> stopt dan met huilen. maar na voeding begint hij weer.
ontlasting normaal. mictie normaal. geen koorts.geen spugen/braken. geen kwijlen. geen hoesten of piepen. Slaapt verder slecht. geen kreunen. Groeit goed. Genoeg voeding intake. Geen complicaties bij de partus (vaginaal) en a terme zwangerschapsduur. geen allergien in de familie.

LO geeft normale cortonen, normaal ademgeruis beiderzijds zonder bijgeluiden, buik soepel en geen afwijkingen. fontanel normaal. KNO gb. mening.prikkeling gb liespulsaties normaal. geen dehydratietekenen. geen optrekken van benen. kortom alles is normaal.

Bij echo buik --> geen afwijkingen. nieren gb. geen tekenen van intussusceptie of malrotaties.

Wat ik wel opmerkte dat tijdens het onderzoek het rechterbeentje van het babytje ineens begon te trillen (tremor) voor enkele seconden en daarna hij hard begon te huilen. Nu is het de vraag is het een spasme a.g.v. buikpijn of pijnprikkel of iets neurlogisch? Heeft verder normale reflexen.

Iemand een idee?
Life is a sexually transmitted disease with a mortality rate of 100%
  vrijdag 26 maart 2010 @ 20:43:27 #280
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_79624148
quote:
Op dinsdag 16 maart 2010 21:41 schreef Repeat het volgende:
Wie van jullie neurologienerds kan mij vertellen waarom ik sinds een paar dagen (eigenlijk vanaf zondag op maandagnacht) tintelingen in mn rechtervoet heb, iets omhoog uitbreidend naar het onderbeen.
Eigenlijk alleen last van als ik in bed lig of als ik zoals nu stilzit op een stoel.
Je bent te dik en daarom verdrukt je vet je weke delen. Soort van compartimentsyndroom maar dan lipogene versie . Of misschien heb je gewoon zenuwkanker en metastaseert het langzaam naar je brein.
pi_79624773
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 20:40 schreef DR878 het volgende:
Ik heb wel misschien een House-casus voor jullie:

Baby , 4 weken oud. Sinds 2 weken continue huilen. Krijgt borstvoeding --> stopt dan met huilen. maar na voeding begint hij weer.
ontlasting normaal. mictie normaal. geen koorts.geen spugen/braken. geen kwijlen. geen hoesten of piepen. Slaapt verder slecht. geen kreunen. Groeit goed. Genoeg voeding intake. Geen complicaties bij de partus (vaginaal) en a terme zwangerschapsduur. geen allergien in de familie.

LO geeft normale cortonen, normaal ademgeruis beiderzijds zonder bijgeluiden, buik soepel en geen afwijkingen. fontanel normaal. KNO gb. mening.prikkeling gb liespulsaties normaal. geen dehydratietekenen. geen optrekken van benen. kortom alles is normaal.

Bij echo buik --> geen afwijkingen. nieren gb. geen tekenen van intussusceptie of malrotaties.

Wat ik wel opmerkte dat tijdens het onderzoek het rechterbeentje van het babytje ineens begon te trillen (tremor) voor enkele seconden en daarna hij hard begon te huilen. Nu is het de vraag is het een spasme a.g.v. buikpijn of pijnprikkel of iets neurlogisch? Heeft verder normale reflexen.

Iemand een idee?
Wat is de reden van verwijzing/opname? Alleen de klacht huilen?

Wat is je eigen DD?

Je gebruikt tremor en spasme door elkaar.

Groeigegevens?

Verder is de DD wat betreft groepsindeling van een huilbaby niet lang.
pi_79626329
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 20:40 schreef DR878 het volgende:
Wat ik wel opmerkte dat tijdens het onderzoek het rechterbeentje van het babytje ineens begon te trillen (tremor) voor enkele seconden en daarna hij hard begon te huilen.
Was het wel een tremor?
I feel kinda Locrian today
pi_79627709
We moeten natuurlijk wel eerst de oplossing voor de vorige (house) casus hebben he... *pokes starla*
pi_79627745
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 21:57 schreef Knuffleheinz het volgende:
We moeten natuurlijk wel eerst de oplossing voor de vorige (house) casus hebben he... *pokes starla*
nog steeds naar de eeuwige jachtvelden e causa ignota
pi_79628100
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 21:58 schreef starla het volgende:

[..]

nog steeds naar de eeuwige jachtvelden e causa ignota
Niets e.c.i., gewoon iatrogeen.
pi_79628177
iatrogeen?
pi_79633957
Cardiologie
"Anyone who does not agree with me is mentally sick, and should be shot I'm afraid to say."
  zaterdag 27 maart 2010 @ 13:12:21 #288
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_79641578
quote:
Op vrijdag 26 maart 2010 20:56 schreef DDM het volgende:

[..]

Wat is de reden van verwijzing/opname? Alleen de klacht huilen?

Wat is je eigen DD?

Je gebruikt tremor en spasme door elkaar.

Groeigegevens?

Verder is de DD wat betreft groepsindeling van een huilbaby niet lang.
Ja, alleen huilen.

In eerste instantie gedacht aan een invaginatie / malrotatie maar dat werd dus uitgesloten op de echo.

verder in de DD : mogelijk intolerantie/allergie , gastroesofagaal reflux of een UWI.
Wat betreft dat beentje, het was wrs een spasme, maar qua beeld had een een tremor achtige beweging
  zaterdag 27 maart 2010 @ 15:05:14 #289
19350 gohan16
Inmiddels 26
pi_79644282
gewoon klassieke huilbaby. Tremor is gewoon beweging.
I used to be schizofrenic, but we're okay now.
pi_79646191
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 13:12 schreef DR878 het volgende:

[..]

Ja, alleen huilen.

In eerste instantie gedacht aan een invaginatie / malrotatie maar dat werd dus uitgesloten op de echo.

verder in de DD : mogelijk intolerantie/allergie , gastroesofagaal reflux of een UWI.
Wat betreft dat beentje, het was wrs een spasme, maar qua beeld had een een tremor achtige beweging

Waarom staan er alleen somatische oorzaken in je DD!?
  zaterdag 27 maart 2010 @ 22:59:45 #291
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_79657096
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 16:29 schreef DDM het volgende:

[..]

Waarom staan er alleen somatische oorzaken in je DD!?
wat dan , psychogeen?? . Het huilen was acuut begonnen btw. Groei? baby groeit goed volgens de curve. Voeding? baby krijgt om de 2-3 uur borstvoeding en laat niks over.

p.s. Ook echt typisch, als men niet weet wat het is, dan maar veronderstellen dat het 'psychisch' is...
pi_79658092
quote:
[b]Op zaterdag 27 maart 2010 22:59
p.s. Ook echt typisch, als men niet weet wat het is, dan maar veronderstellen dat het 'psychisch' is...
Als er ook maar íets mis is met een baby zie je dat in de groei en eetlust. Deze baby mankeert hoogstwaarschijnlijk helemaal niets, dat bedoelde DDM te zeggen. Dat is altijd nog waarschijnlijker dan een morbus parkinson op die leeftijd.
pi_79659533
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 22:59 schreef DR878 het volgende:

[..]

wat dan , psychogeen?? . Het huilen was acuut begonnen btw. Groei? baby groeit goed volgens de curve. Voeding? baby krijgt om de 2-3 uur borstvoeding en laat niks over.

Ja, ik verbaas me gewoon over de manier hoe jij een DD opstelt. Jouw DD vertoont geen samenhang met de gegevens uit de anamnese en het L.O. Ik zie diagnosen voorbij komen als malabsorptie en een invaginatie. Kind eet goed, alles blijft erin, groeit goed, bij L.O. een soepele niet pijnlijke buik etc. En dan stel je zo een DD op?

Starla heeft gelijk. Als een kind voor de rest gewoon groeit e.d. is de kans dat er echt iets speelt zeer klein. Dat is ook denk ik "jouw" probleem. Jij zoekt echt naar een oorzaak, maar niet elke patient heeft pathologie. Het grootste gedeelte van de HAG bestaat uit deze kwesties.

En ja je DD behoort uit meer te bestaan dan alleen somatische oorzaken. Er bestaat nog zoiets als psycho-sociaal. En dat is heel wat anders dan psychiatrische aandoeningen.

Want wat is te veel huilen bijvoorbeeld? Misschien is het voor moeder wel te veel huilen en maakt ze zich snel zorgen, maar bij betere beschouwing huilt het kind misschien even veel als een ander kind. Kleine kinderen huilen nou eenmaal; dat is fysiologisch.
quote:
Resumerend is het juist typisch dat als men het niet weet en er zijn geen aanwijzingen voor pathologie men toch blijft zoeken naar een oorzaak. Dat is een kunstfout.
  zondag 28 maart 2010 @ 01:18:44 #294
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_79660528
quote:
Op zaterdag 27 maart 2010 23:37 schreef starla het volgende:

[..]

Als er ook maar íets mis is met een baby zie je dat in de groei en eetlust. Deze baby mankeert hoogstwaarschijnlijk helemaal niets, dat bedoelde DDM te zeggen. Dat is altijd nog waarschijnlijker dan een morbus parkinson op die leeftijd.
een kind dat 10 dagen non stopt huilt , mankeert niets?
  zondag 28 maart 2010 @ 01:29:53 #295
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_79660721
quote:
Op zondag 28 maart 2010 00:31 schreef DDM het volgende:

[..]

Ja, ik verbaas me gewoon over de manier hoe jij een DD opstelt. Jouw DD vertoont geen samenhang met de gegevens uit de anamnese en het L.O. Ik zie diagnosen voorbij komen als malabsorptie en een invaginatie. Kind eet goed, alles blijft erin, groeit goed, bij L.O. een soepele niet pijnlijke buik etc. En dan stel je zo een DD op?

Starla heeft gelijk. Als een kind voor de rest gewoon groeit e.d. is de kans dat er echt iets speelt zeer klein. Dat is ook denk ik "jouw" probleem. Jij zoekt echt naar een oorzaak, maar niet elke patient heeft pathologie. Het grootste gedeelte van de HAG bestaat uit deze kwesties.

En ja je DD behoort uit meer te bestaan dan alleen somatische oorzaken. Er bestaat nog zoiets als psycho-sociaal. En dat is heel wat anders dan psychiatrische aandoeningen.

Want wat is te veel huilen bijvoorbeeld? Misschien is het voor moeder wel te veel huilen en maakt ze zich snel zorgen, maar bij betere beschouwing huilt het kind misschien even veel als een ander kind. Kleine kinderen huilen nou eenmaal; dat is fysiologisch.
[..]

Resumerend is het juist typisch dat als men het niet weet en er zijn geen aanwijzingen voor pathologie men toch blijft zoeken naar een oorzaak. Dat is een kunstfout.
Ten eerste, ik stelde de DD niet op. Een ervaren kinderarts stelde die DD op. Mijn DD was dan ook puur een grote vraagteken. Een malrotatie/invaginatie geeft niet per se een defense, obstructie of wat dan ook, dus echt een gekke DD was dat niet. een UWI kan altijd wel in de DD staan. Wat betreft allergien of intoleranties, tsja dat snapte ik ook niet echt.

Naar mijn mening vind ik de overgang van niet huilen naar huilen , wat blijkt uit de anamnese, te veel in contrast met elkaar, dat ik dit niet een fysiologische huilbaby vind. Ik vond de familie niet echt een probleem familie. Een hele trotse opa, heel rustige bezorgde moeder.

@ starla: Ik zeg nergens dat hij een tremor heeft en ik zeg al helemaal nergens het woord parkinson.

Het zou best fysiologisch kunnen zijn, maar je kunt beter overbehandelen/diagnosticeren als onderdiagnosticeren, zoals jullie artsen natuurlijk weten
  zondag 28 maart 2010 @ 01:34:16 #296
125545 DR878
I dont give a shit.
pi_79660803
quote:
Wat ik dus zei. Je kunt beter een foute diagnose maken, dan overdiagnosticeren. In dit geval kan dit idd gewoon een normale huilbaby zijn, maar er kan natuurlijk meer achter liggen.
pi_79665159
quote:
Op zondag 28 maart 2010 01:34 schreef DR878 het volgende:
Je kunt beter een foute diagnose maken, dan overdiagnosticeren.
que?

Dus liever iemand met een cognitieve stoornis diagnosticeren met Alzheimer, terwijl hij dat niet heeft, in plaats van een lumbaal punctie doen om eventueel ergere oorzaken (zoals creutzfeldt-jakob) uit te sluiten/aan te tonen? Hééél raar gedacht van je. Weet je wel hoeveel impact een foute diagnose op het leven van een patient en naasten heeft?
  zondag 28 maart 2010 @ 12:43:48 #298
208890 June.
Seriously?
pi_79666583
quote:
Op zondag 28 maart 2010 11:47 schreef starla het volgende:

[..]

que?

Dus liever iemand met een cognitieve stoornis diagnosticeren met Alzheimer, terwijl hij dat niet heeft, in plaats van een lumbaal punctie doen om eventueel ergere oorzaken (zoals creutzfeldt-jakob) uit te sluiten/aan te tonen? Hééél raar gedacht van je. Weet je wel hoeveel impact een foute diagnose op het leven van een patient en naasten heeft?
Helaas ben je voor beide wel de lul, maar dat terzijde.. Verder helemaal mee eens met starla en DDM.
DR878, mag ik vragen wat voor opleiding je doet?
Shine bright like a diamond.
  zondag 28 maart 2010 @ 13:19:07 #299
108129 Kassaa
Achterlicht.
pi_79667495
Fakkkkkkkkkk, ziek geworden, donderdag tentamen . Braken en diarree, norovirus?
Fietstas.
pi_79667827
quote:
Op zondag 28 maart 2010 11:47 schreef starla het volgende:

[..]

que?

In de post ervoor zegt hij: 'je kunt beter overbehandelen/diagnosticeren als onderdiagnosticeren, zoals jullie artsen natuurlijk weten', dus ik neem aan dat dat een typfoutje is.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')