De meeste afgestudeerden van het WO beginnen meteen met de postmaster.. die is nominaal 2 jaar, maar genoeg studenten die er een jaartje langer over doen.quote:Op maandag 22 maart 2010 19:28 schreef icebeer het volgende:
Als je net afgestudeerd bent, en je bent van plan RA te worden hoe ziet het traject eruit. Begin je eerst bijv gewoon met praktijk en ga je bijv na 1,5 jaar pas 1 dag studeren?
en hoe zit het met salaris (per maand!), wat is het startsalaris? (en wat hou je er netto ongeveer van over) en kun je daar ook gelijk een lease auto bij verwachten? Aangezien ik verhalen lees van mensen die van het vwo komen, 3 dagen werken en 2 dagen college en gelijk een leaseauto krijgen.
google gaf me niet echt het antwoord
Als die op maandag 4 overuren maak, werkt die van dinsdag tot vrijdag 4 uur in totaal minder. Als ik het goed leesquote:
Aantal vragen:quote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:20 schreef blazin het volgende:
Hallo,
Ik ben in september gestart met de opleiding bedrijfseconomie aan de UU, twijfelde toen tussen het nyenrode-traject en deze studie. Nu ben ik er wel achter dat dit het toch niet is voor mij, te 'breed' en te weinig praktische werkzaamheden. Ik denk er nu over om alsnog het nyenrode-traject in te gaan per september vooral omdat de combinatie van werken/leren me erg aanspreekt en je een doel hebt om naartoe te werken. Zijn er hier op het forum mensen die dit traject ook hebben gevolgd/nog steeds volgen? Ik ben zeer benieuwd naar hoe het wordt ervaren! Ik heb me al aardig ingelezen wat betreft de sollicitatieprocedures en mocht ik de stap maken dan ga ik zeker solliciteren bij 1 van de ''Big-Four'' kantoren.
1. Voordelen zie ik vooral in de praktische dingen, ik ben zelf erg praktisch ingesteld en dat element mis ik bij m'n huidige opleiding.quote:Aantal vragen:
- Wat voor voordelen zie je om te combinatie werken/studeren te gaan doen?
- Wat voor werk denk je dat je moet gaan doen als accountant?
- Wat als je het niet leuk vindt? Steeds meer Big4 worden harder op studieschuld terug betalen en het is lastig om dan weer de stap terug te maken.
- Bedenk dit snel, want er zijn al een hoop kantoren vol voor 1 september.
Meneer heeft er verstand van.quote:Op maandag 22 maart 2010 20:10 schreef Leonidas82 het volgende:
[..]
weinig salaris voor zo'n duffe en saaie werkomgeving. Lekker in je eigen tijd (onbetaald) overwerken ook. Goed bezig
1) Wat versta je onder deze praktische dingen? Je hebt ook veel vakken vooral tijdens de bachelor-fase waar je weinig tot niets aan hebt(zie voor vakken ook Nyenrode-site). Hier vallen bijvoorbeeld rechten, statistiek ed. onder.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:50 schreef blazin het volgende:
[..]
1. Voordelen zie ik vooral in de praktische dingen, ik ben zelf erg praktisch ingesteld en dat element mis ik bij m'n huidige opleiding.
2. Ik denk dat het werk als accountant vooral administratiewerk is, in het begin zal het niet veel voorstellen omdat de kennis dan nog ontbreekt. Wanneer ik verder ben met mijn studie zal het werk meer vragen. Het lijkt me interessant om inzage te krijgen in de financien van met name midden- en kleinbedrijven, en hen uiteindelijk te adviseren in financieel opzicht.
3. Er is geen mogelijkheid terug, ik moet en zal doorzetten. Daarom wil ik me ook supergoed orienteren nu, om dat te voorkomen.
4. Ik las het inderdaad her en der al, helaas is de volgende open dag pas 10 april, dus ik zou beter al eerder kunnen beginnen met solliciteren?
Zeker is ook zo. Maar er niks mis met kantoren als Mazars, Berk, BDO etc. Kan je ook gewoon erg veel leren. Heb je al een idee in welke regio je wilt gaan werken?quote:Op dinsdag 23 maart 2010 13:54 schreef blazin het volgende:
Overigens vraag ik me ook af of de grote kantoren een betere begeleiding bieden bij dit traject dan de kleinere. Ik vind het opzich niet erg om niet bij 1 van de grote 4 te werken, ik ben me nog aan het orienteren en deze kantoren komen overal natuurlijk het eerst naar voren..
Allereerst, bedankt voor je nuttige reactie(s)! Zulke reacties heb ik wat aan. Het zal regio Utrecht worden, ben woonachtig in Zeist vandaar.quote:Zeker is ook zo. Maar er niks mis met kantoren als Mazars, Berk, BDO etc. Kan je ook gewoon erg veel leren. Heb je al een idee in welke regio je wilt gaan werken?
Als je nog meer specifieke vragen hebt moet je maar pm sturen. Heb zelf ook in Utrecht gewerkt vanaf VWO bij Big4-kantoor..quote:Op dinsdag 23 maart 2010 14:07 schreef blazin het volgende:
[..]
Allereerst, bedankt voor je nuttige reactie(s)! Zulke reacties heb ik wat aan. Het zal regio Utrecht worden, ben woonachtig in Zeist vandaar.
Ik weet dat ze op een aantal kantoren (onder een paar partners) geen overuren mogen schrijven, als er niet-declarabele uren tussen zitten. Op het moment dat ze dat tegen mij zeggen, dan werk ik minder. Als ik dan 3 uur overleg heb op kantoor, dan werk ik nog maar 37 uur voor een klant. Die 3 uur op kantoor ga ik niet als eigen tijd verantwoorden.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 00:20 schreef Maharbal het volgende:
"De dag waarop ik de overuren (als niet manager zijnde) niet meer kwijt kan, is de dag dat mijn niet-declarabele uren bepalen hoeveel ik de rest van de week moet werken."
Die zin snap ik niet helemaal.
Maar ik neem aan dat jij al een vaste aanstelling hebt? Als junior kom je met zoiets veel minder snel weg (van horen zeggen).quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:22 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik weet dat ze op een aantal kantoren (onder een paar partners) geen overuren mogen schrijven, als er niet-declarabele uren tussen zitten. Op het moment dat ze dat tegen mij zeggen, dan werk ik minder. Als ik dan 3 uur overleg heb op kantoor, dan werk ik nog maar 37 uur voor een klant. Die 3 uur op kantoor ga ik niet als eigen tijd verantwoorden.
@blazin: Tip: het verschil tussen de big-4 bedrijven is zeer gering. Je kan solliciteren bij 1 van de big-4 om het te proberen en ervaring op te doen met de procedures. Je wordt waarschijnlijk afgewezen, maar je kan wel beter voorbereid naar de andere 3 kantoren gaan. Zelf heb ik bij alle 4 de kantoren gesolliciteerd.
Pfff, ik ken genoeg juniors die gewoon terecht zeggen als ik uren maak dan schrijf ik ze ook op. Hangt ook puur af van de persoon. Als ze willen dat je overwerkt is het toch van de zotte dat je dan de uren niet kan opschrijven? Maar goed sommigen bezwijken onder de druk en willen kennelijk graag hogerop of willen geen "gezeik".quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:25 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Maar ik neem aan dat jij al een vaste aanstelling hebt? Als junior kom je met zoiets veel minder snel weg (van horen zeggen).
Dat is wat ik ook impliceerde. Hoe je het ook wendt of keert, als je er net een paar weken bent begonnen kun je je minder permitteren. Met junior bedoel ik dan ook groen als gras net van de uni af.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:52 schreef Fokski het volgende:
[..]
Pfff, ik ken genoeg juniors die gewoon terecht zeggen als ik uren maak dan schrijf ik ze ook op. Hangt ook puur af van de persoon. Als ze willen dat je overwerkt is het toch van de zotte dat je dan de uren niet kan opschrijven? Maar goed sommigen bezwijken onder de druk en willen kennelijk graag hogerop of willen geen "gezeik".
Ik heb een vaste aanstelling, dat klopt. Ik werk er iets minder dan 3 jaar. Ik heb nog steeds de functie "junior". De opmerking dat je het niet moet schrijven of vragen waarom het zoveel is, die zal je zeker krijgen. Het gaat er alleen om of je het lef hebt er niet aan toe te geven. Op het moment dat duidelijk wordt dat je declarabel werk laat vallen wanneer je het niet kwijt kan, dan is mijn ervaring dat de discussie gelijk is afgerond.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:25 schreef Maharbal het volgende:
Maar ik neem aan dat jij al een vaste aanstelling hebt? Als junior kom je met zoiets veel minder snel weg (van horen zeggen).
quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:02 schreef snabbi het volgende:
[..]
Ik heb een vaste aanstelling, dat klopt. Ik werk er iets minder dan 3 jaar. Ik heb nog steeds de functie "junior". De opmerking dat je het niet moet schrijven of vragen waarom het zoveel is, die zal je zeker krijgen. Het gaat er alleen om of je het lef hebt er niet aan toe te geven. Op het moment dat duidelijk wordt dat je declarabel werk laat vallen wanneer je het niet kwijt kan, dan is mijn ervaring dat de discussie gelijk is afgerond.
Ik moet toegeven dat ik misschien in een luxe positie verkeer, waarbij we nog steeds een tekort aan medewerkers hebben en dat het tijd kost om mij te vervangen op een bepaald project. Toch blijft mijn ervaring dat men niet onredelijk is. Er zijn echt wel situaties waarbij ik dingen niet schrijf, maar de achtergrond is dan meer dat ik heb lopen kletsen in andere uren.
Mijn ervaring is dat mensen die zo groen als gras zijn, zich veel meer kunnen permiteren dan anderen. Er is een bepaald verwachtingspatroon voor hoelang je over een bepaalde klus kan doen. Zit je hier ver boven, dan heb je echt wel een probleem (niet incidenteel maar wel als het structureel is). De verwachtingen bestaan niet of nauwelijks voor beginnelingen. Daar wordt wel gekeken hoe je met druk omgaat en of je kwaliteit laat voorgaan, maar uren verantwoorden is geen issue (er zijn immers inwerk-uren).quote:Op dinsdag 23 maart 2010 21:57 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Dat is wat ik ook impliceerde. Hoe je het ook wendt of keert, als je er net een paar weken bent begonnen kun je je minder permitteren. Met junior bedoel ik dan ook groen als gras net van de uni af.
En ik praat alleen met mensen uit de fiscale praktijk, geen idee in hoeverre dat anders is.
Daar heb je dan ook helemaal gelijk in, maar daar doelde ik niet op. Ik doelde meer op het gevoel hebben dat je niet zomaar om 17.00 weg kan, omdat je juist net bent begonnen. Alsof het "not-done" is om op dat tijdstip naar huis te gaan.quote:Op dinsdag 23 maart 2010 22:08 schreef snabbi het volgende:
[..]
Mijn ervaring is dat mensen die zo groen als gras zijn, zich veel meer kunnen permiteren dan anderen. Er is een bepaald verwachtingspatroon voor hoelang je over een bepaalde klus kan doen. Zit je hier ver boven, dan heb je echt wel een probleem (niet incidenteel maar wel als het structureel is). De verwachtingen bestaan niet of nauwelijks voor beginnelingen. Daar wordt wel gekeken hoe je met druk omgaat en of je kwaliteit laat voorgaan, maar uren verantwoorden is geen issue (er zijn immers inwerk-uren).
Mensen die alleen nieuw zijn voelen zich schuldig dat ze niet zo productief zijn als anderen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |