Mag ik vragen waarom je de RA studie een te dure en zwaar overgewaardeerde vervolgstudie vindt?quote:Op woensdag 10 maart 2010 20:19 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
De fiscale kant zal dit een stuk minder het geval zijn inderdaad, omdat er geen (te dure en zwaar overgewaardeerde) vervolgstudie bij hoort. Hier is doorgroeien het devies en is het inderdaad zo dat in de loop der jaren de klussen steeds leuker worden en het contact met de klanten ook meer zal worden.
Nou te duur, omdat vooral Nyenrode eigenlijk al zijn inkomsten haalt uit uit de accountancy-opleiding, gezien ze hier op bachelor-niveau zowiezo een monopolie hebben. Gezien de andere universiteiten met het prijzen van hun deeltijd post-master vooral kijken naar Nyenrode en deze bijna elke prijs kan vragen, gezien de accountantskantoren dit toch allemaal wel zullen betalen, drijft dat de prijs van de opleiding veel op.quote:Op donderdag 11 maart 2010 15:13 schreef Matamalam het volgende:
Er zijn behoorlijk wat vrouwen werkzaam in de accountancy, ik had volgens mij ergens gelezen dat de verhoudingen heel gebalanceerd zijn, enkel hoe hoger je gaat hoe minder sterk vrouwen vertegenwoordigd zijn.. dit heeft zo zijn redenen.. eigen keus om eruit te stappen of het lukt gewoon niet.. het aantal stijgt wel de laatste jaren. Misschien kunnen anderen dit bevestigen.
[..]
Mag ik vragen waarom je de RA studie een te dure en zwaar overgewaardeerde vervolgstudie vindt?
Ah.. klopt het dat je vindt dat de reguliere universiteiten eigenlijk nog goedkoper hun deeltijdopleidingen aan zouden kunnen bieden dan ze nu al doen vergeleken met Nyenrode?quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:45 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
Nou te duur, omdat vooral Nyenrode eigenlijk al zijn inkomsten haalt uit uit de accountancy-opleiding, gezien ze hier op bachelor-niveau zowiezo een monopolie hebben. Gezien de andere universiteiten met het prijzen van hun deeltijd post-master vooral kijken naar Nyenrode en deze bijna elke prijs kan vragen, gezien de accountantskantoren dit toch allemaal wel zullen betalen, drijft dat de prijs van de opleiding veel op.
Daarnaast bedoel ik vooral met overgewaardeerd het feit dat als je RA bent je in één keer zó veel meer kunt gaan verdienen, wat de titel in mijn ogen overgewaardeerd maakt. Daarnaast zijn de vakken natuurlijk wel heel praktisch ingericht en sluit het over het algemeen goed aan bij de praktijk, dus over de master en post-master-fase zal jij mij wat dat betreft niet horen klagen.
De prijs van de opleiding valt reuze mee als je ziet wat accountantskantoren betalen om een geschikte werknemer te vinden. Dat zijn geen kinderachtige bedragen.quote:Op donderdag 11 maart 2010 16:45 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
Nou te duur, omdat vooral Nyenrode eigenlijk al zijn inkomsten haalt uit uit de accountancy-opleiding, gezien ze hier op bachelor-niveau zowiezo een monopolie hebben. Gezien de andere universiteiten met het prijzen van hun deeltijd post-master vooral kijken naar Nyenrode en deze bijna elke prijs kan vragen, gezien de accountantskantoren dit toch allemaal wel zullen betalen, drijft dat de prijs van de opleiding veel op.
Dat ineens en zo veel meer verdienen valt reuze mee.quote:Daarnaast bedoel ik vooral met overgewaardeerd het feit dat als je RA bent je in één keer zó veel meer kunt gaan verdienen, wat de titel in mijn ogen overgewaardeerd maakt. Daarnaast zijn de vakken natuurlijk wel heel praktisch ingericht en sluit het over het algemeen goed aan bij de praktijk, dus over de master en post-master-fase zal jij mij wat dat betreft niet horen klagen.
Dan is nog maar de vraag hoe veel van dat verschil ook nog ligt aan verschillen in talent, ambitie e.d.quote:Een RA in de functie van controleleider/supervisor
verdiende in 2009 gemiddeld ¤ 53.000,
een niet-RA in die functie ¤ 45.500. Bij
managers was dat respectievelijk ¤ 64.000
en ¤ 58.000.
Dat valt toch wel mee? De er zijn nog steeds relatief veel banen verkrijgbaar dus zo moeilijk is het niet om aangenomen te worden. Of bedoelde je dat het aanbod nog steeds te klein is?quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:57 schreef Fokski het volgende:
[..]
De prijs van de opleiding valt reuze mee als je ziet wat accountantskantoren betalen om een geschikte werknemer te vinden. Dat zijn geen kinderachtige bedragen.
Ik heb het over geld dat accountantskantoren kwijt zijn aan selectiebureaus voor het vullen van een vacature. Dat is vaak gelijk of dicht bij hetgeen de postdoctorale RA-opleiding kost.quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:10 schreef ddamsterdam het volgende:
[..]
Dat valt toch wel mee? De er zijn nog steeds relatief veel banen verkrijgbaar dus zo moeilijk is het niet om aangenomen te worden. Of bedoelde je dat het aanbod nog steeds te klein is?
Ja, maar vaak toch meer in de administratie / boekhouden.quote:Op donderdag 11 maart 2010 11:02 schreef Mindstream het volgende:
Is accountancy nou een echte mannenwereld of lopen er ook vrouwen in rond?
Ik heb recente facturen langs zien komen van onder meer grote kantoren bij selectiebureau's. Wellicht geen tekort aan aanmeldingen maar wel een tekort aan geschikt personeel (al dan niet met ervaring).quote:Op donderdag 11 maart 2010 21:39 schreef Mindstream het volgende:
1. De big 4 hebben een overschot aan aanmeldingen, er is dus zeker geen tekort
Ze bestaan al sinds de oudheid en er zullen veranderingen aanstaande zijn maar er zal altijd behoefte zijn aan accountants.quote:2. Leuk vak dat accountancy, ik wil het ook graag worden. Echter zijn accountants wel nuttig? Ik krijg zo'n vermoeden dat de wereld prima door draait zonder accountants.
Als we het binnen een accountantskantoor bekijken, valt het inderdaad reuze mee met het verschil in salaris. Alleen als je buiten de Big4 gaat kijken en bijv. naar een internal audit-functie kijkt dan is die 15k wel een redelijke schatting.quote:Op donderdag 11 maart 2010 19:57 schreef Fokski het volgende:
[..]
De prijs van de opleiding valt reuze mee als je ziet wat accountantskantoren betalen om een geschikte werknemer te vinden. Dat zijn geen kinderachtige bedragen.
[..]
Dat ineens en zo veel meer verdienen valt reuze mee.
[..]
Dan is nog maar de vraag hoe veel van dat verschil ook nog ligt aan verschillen in talent, ambitie e.d.
RA-accountants doen dus niet aan samenstellen en ook advieswerkzaamheden is heel beperkt(moet je misschien al wel op school geleerd hebben waarom?).quote:Op vrijdag 12 maart 2010 09:12 schreef YoshiBignose het volgende:
Je hebt ook wel deels gelijk, maar dan doel je vooral op de controleopdrachten neem ik aan? Accountants doen ook zat andere dingen zoals adviseren en samenstellen (jaarrekening etc.). Allemaal nuttig voor de klant.
@snabbi: ben jij de maker van snirc? even zonder grappen, dat heb ik vroeger zo vaak gespeeld met anderen. echt geniaal bedacht en leuke vragen.![]()
Ik had het ook niet over RA, maar accountants in het algemeen.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:13 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
RA-accountants doen dus niet aan samenstellen en ook advieswerkzaamheden is heel beperkt(moet je misschien al wel op school geleerd hebben waarom?).
RA-accountants doen ook aan samenstellen. Wellicht niet bij de big-4 maar er zijn ook genoeg AA-accountants die zelf niet samenstellen. RA-accountants kunnen ook advieswerk doen. Wat je wellicht door elkaar haalt is het beroepsprofiel en de werkelijkheid. Je hoeft niet (exclusief) in de controle-praktijk te zitten als RA.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:13 schreef Hap_Slik het volgende:
[..]
RA-accountants doen dus niet aan samenstellen en ook advieswerkzaamheden is heel beperkt(moet je misschien al wel op school geleerd hebben waarom?).
Je vergeet dat een IT-auditor een expert is die ingeschakeld wordt ten behoeve van het accountantswerk. De RA-opleiding zal of uitgebreid worden maar bij veel bedrijven is het nog steeds niet aan de orde dat een IT-auditor moet worden ingeschakeld en het werk in inherent een klein gedeelte van het accountantsvak.quote:IT-auditors hebben zeker de toekomst, omdat RA's hier helemaal geen kaas van hebben gegeten(zit ook bijna niets in de opleiding) en klanten steeds meer en ingewikkeldere IT-infrastructuren krijgen. Tip van mij dus, haal zowiezo je CISA-certificaat en als het kan je RE...
Ik geloof dat dit een draadje over Big4 is. Bij een groot deel van de Big4 MOET een IT-auditor minimaal 1x per 3 jaar langskomen om de organisatie door te lichten. Daarnaast zitten veel accountants er inderdaad net zo in als jou en gebeurt het daarom nog te weinig dat IT-auditors ingeschakeld worden. Bij veel ondernemingen zal zonder deze werkzaamheden jouw cijferbeoordeling namelijk niet veel waarde hebben.quote:Op vrijdag 12 maart 2010 14:38 schreef Fokski het volgende:
[..]
RA-accountants doen ook aan samenstellen. Wellicht niet bij de big-4 maar er zijn ook genoeg AA-accountants die zelf niet samenstellen. RA-accountants kunnen ook advieswerk doen. Wat je wellicht door elkaar haalt is het beroepsprofiel en de werkelijkheid. Je hoeft niet (exclusief) in de controle-praktijk te zitten als RA.
[..]
Je vergeet dat een IT-auditor een expert is die ingeschakeld wordt ten behoeve van het accountantswerk. De RA-opleiding zal of uitgebreid worden maar bij veel bedrijven is het nog steeds niet aan de orde dat een IT-auditor moet worden ingeschakeld en het werk in inherent een klein gedeelte van het accountantsvak.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |