quote:
Op maandag 10 mei 2010 15:20 schreef Apfel. het volgende:Ik studeer momenteel Informatica aan de HvA, management richting. Voor komend studiejaar ben ik opzoek naar een stage, dit zal een een meeloopstage zijn met daarbij een stageopdracht die je samen met het bedrijf mag verzinnen. Ik zit zelf een beetje te denken aan meelopen met het opstarten van IT projecten of iets met ERP implementaties (consultancy e.d).Nu ben ik altijd erg gecharmeerd van grote (internationale) bedrijven maar vaak zijn het vinden van stages lastig (op afstudeer opdrachten na dan).
Zijn er hier medewerkers die mij kunnen vertellen of het uberhaupt mogelijk is om als 3e jaars HBO student een stage te lopen bij 1 van de grote 4 (voor mijn vakgebied en interesses dan). Zoja, wellicht kunnen jullie mij wat contact informatie geven?
Poe ik durf het eigenlijk niet met zekerheid te zeggen. Ik denk dat het van een aantal factoren afhangt (bijvoorbeeld een goed voorstel), en natuurlijk hoeveel stagairs er al rondlopen. Wel kan ik je alvast introduceren in een aantal vooroordelen die je met een korreltje zout moet nemen.
De core business van accountantskantoren is controleerwerk. Alle kantoren doen naast dit werk ook advieswerkzaamheden, maar zijn beperkt in wat zij wel en niet mogen. De meest strikte in de scheiding op IT gebied vind ik persoonlijk PWC, die toen ik er solliciteerde een keuze dwingen in "advies-" of "controlewerk". Daarna komt Ernst & Young waarbij je de werkzaamheden wel kunt combineren, maar een aantal adviesdiensten zoals de werkelijke inricht van een pakket zul je er niet vinden.
KPMG doet voor wat betreft ERP implementaties wel het inrichten van het autorisatiebeheer en Deloitte heeft de grootste "speeltuin".
Rest eigenlijk de vraag wat je verwacht te kunnen doen met je stage en waarom je bijvoorbeeld een accountantskantoor beter bij je vindt passen dan een consultantfirma als CapGemini of Logica. Ik begrijp heel goed dat het moeilijk is je er iets bij voor te stellen en daarom een aantal voorbeeld wat je "waar" kunt verwachten:
- Pakket selectie (zowel accountantskantoren als consultancy)
- Implementeren en configureren van een pakket (consultancy of eigenlijk de system integratorkant van deze bedrijven)
- Beoordelen of de implementatie zorgt dat medewerkers alleen dat kunnen uitvoeren wat ze mogen (accountantskantoren)
Als het te veel inhoudelijk wordt, kan je natuurlijk altijd een PMmetje sturen.