abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  zondag 28 februari 2010 @ 10:34:51 #226
256363 ZoKanIkHetOok
Also twitterte Zarathustra.
pi_78545686
quote:
Op zondag 28 februari 2010 10:07 schreef kawotski het volgende:
Nou nou, wat een tsunami in Hawaii.. 3 feet.. de media heeft weer eens niets te doen
Onzin. Er werd gewoon meer verwacht, maar dat is ook niet zo gek, gezien de kracht van de aardbeving. Ik vond het juist wel goed dat de media dit oppikte. Ik heb ze nuttelozere dingen zien uitzenden.
pi_78546195
Precies, beter op alles voorbereid zijn en dat het dan meevalt dan andersom.
pi_78546427
quote:
Op zondag 28 februari 2010 10:07 schreef kawotski het volgende:
Nou nou, wat een tsunami in Hawaii.. 3 feet.. de media heeft weer eens niets te doen
Iets meer, zie het artikel boven je:
quote:
The highest wave at Hilo measured 5.5 feet (1.7 meters) high, while Maui saw some as high as 2 meters (6.5 feet).
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
  zondag 28 februari 2010 @ 11:32:47 #229
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_78546654
Proef ik er een beetje uit dat een aantal mensen hier teleurgesteld zijn in de omvang van de vloedgolf?
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_78549978
hmmm...dit topic net tegenkomen wel interesant. Gisteren de hele dag 't chileense nieuws gevolgd(ben zelf nl. half chileens) en tja..het is een nationale catastrofe zoals duidelijk mag zijn.
Gelukkig is iedereen die ik ken ok, maar toch duizenden mensen zonder of met half afgebroken huizen, mensen die familieleden kwijt zijn. Ze zeggen ook dat deze meer dan 50.000 keer zo hevig was als haiti..gelukkig komt hulp bijna gelijk op gang..
  zondag 28 februari 2010 @ 14:11:17 #231
93214 DeTolk
Elk puntje telt.
pi_78551235
quote:
Op zondag 28 februari 2010 11:09 schreef Ciske- het volgende:
Precies, beter op alles voorbereid zijn en dat het dan meevalt dan andersom.
Zie Mexicaanse griep hype
  zondag 28 februari 2010 @ 15:24:00 #232
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78553572
quote:
Op zondag 28 februari 2010 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Proef ik er een beetje uit dat een aantal mensen hier teleurgesteld zijn in de omvang van de vloedgolf?
dat proefde ik al eerder.
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
  zondag 28 februari 2010 @ 15:39:37 #233
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78554105
In Chili momenteel iets meer dan 300 doden.
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
pi_78554276
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:39 schreef Hik het volgende:
klopt zonder mensen erbij te tellen die in concepcion in een gebouw van 14 verdiepingen vast zitten, die achterover is gekanteld.
EN in concepcion moest de politie traangas gooien in de buurt van bepaalde supermarkten omdat de mensen daar die supermarkten begonnen te leeghalen om melk en andere voeding te hebben.
pi_78555730
quote:
Op zondag 28 februari 2010 13:30 schreef francis998 het volgende:
hmmm...dit topic net tegenkomen wel interesant. Gisteren de hele dag 't chileense nieuws gevolgd(ben zelf nl. half chileens) en tja..het is een nationale catastrofe zoals duidelijk mag zijn.
Gelukkig is iedereen die ik ken ok, maar toch duizenden mensen zonder of met half afgebroken huizen, mensen die familieleden kwijt zijn. Ze zeggen ook dat deze meer dan 50.000 keer zo hevig was als haiti..gelukkig komt hulp bijna gelijk op gang..
Doe maar 'slechts' 500 keer.

De Schaal van Richter is wel een niet-lineaire schaal, maar een paar tienden van punten meer is niet duizenden keren zo hevig.
Op maandag 12 oktober 2009 00:26 schreef vosss het volgende:
:*-je voor Sally, gewoon omdat ik haar lief vind :@
pi_78557446
quote:
Op zondag 28 februari 2010 16:24 schreef Sally het volgende:

[..]

Doe maar 'slechts' 500 keer.

De Schaal van Richter is wel een niet-lineaire schaal, maar een paar tienden van punten meer is niet duizenden keren zo hevig.
het kan zijn dat ik het verkeerd heb gehoord..

maar in concepcion hebben ze inmiddels militairen ingezet..om de situatie onder controle te houden vanwege de plunderingen.
  zondag 28 februari 2010 @ 17:47:49 #237
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78558814
Het voordeel dat Chili heeft boven Haïti (stel ik me zo voor) is dat er een redelijke infrastructuur is om hulp en orde op de nodige plekken te krijgen. Hoewel de fysieke infrastructuur natuurlijk voor een groot deel weg is is er ook zoiets als een menselijke infrastructuur: er is een solide overheid, politie, leger, goed georganiseerde ziekenhuizen en (waarschijnlijk) gedegen rampenplannen. Dat scheelt enorm met de situatie in Haïti.

Chili heeft ook (nog) niet om buitenlandse hulp gevraagd.
Dit is wel een goed stuk:

http://www.nytimes.com/2010/02/28/world/americas/28chile.html?th&emc=th
Travel is fatal to prejudice,bigotry and narrow-mindedness and many of our people need it solely on these accounts. Broad, wholesome, charitable views of men and things cannot be acquired by vegetating in one corner of the earth all one's lifetime.
  zondag 28 februari 2010 @ 17:50:46 #238
407 Hik
La vida es un carnaval
pi_78558899
quote:
1;

While this earthquake was far stronger than the 7.0-magnitude one that ravaged Haiti six weeks ago, the damage and death toll in Chile are likely to be far less extensive, in part because of strict building codes put in place after devastating earthquakes.

The quake Saturday, tied for the fifth largest in the world since 1900, set off tsunami waves that swamped some nearby islands before moving across the Pacific. Hawaii began evacuations before dawn, but by early afternoon there — more than 15 hours after the earthquake first struck 6,500 miles away — the fears of a destructive wave had passed. Countries including Japan and the Philippines were on alert and ordered limited evacuations in anticipation of waves hitting Sunday.

Chileans were only just beginning to grapple with the devastation before them, even as more than two dozen significant aftershocks struck the country.

In Santiago, the capital, residents reported having been terrified as the city shook for about 90 seconds.

Some people ran screaming from their downtown apartments, while car alarms and sirens wailed during the middle of the night. At least one apartment building collapsed, according to local media, and one highway buckled, flipping cars.

Paul E. Simons, the United States ambassador to Chile [..] said that although the United States had offered aid, Chiles government had not yet requested assistance. All international relief groups were on standby, and the International Federation of Red Crosses and Red Crescents said the Chilean Red Cross indicated that it did not need external assistance at this point.
  zondag 28 februari 2010 @ 18:36:20 #239
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_78560182
quote:
Op zondag 28 februari 2010 15:39 schreef Hik het volgende:
Dat gaan er vast meer worden als jede helikopter beelden ziet.

Heb contact gehad met iemand uit santiago. Met hun alles goed. Wel soms internet, maar communicatie is beroerd vanwege geen telefonie.

edit: ze meldt 122 doden in santiago. weet niet of die bij de ruim 300 zitten.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_78562237
quote:
Op zondag 28 februari 2010 18:36 schreef One_of_the_few het volgende:

[..]

Dat gaan er vast meer worden als jede helikopter beelden ziet.

Heb contact gehad met iemand uit santiago. Met hun alles goed. Wel soms internet, maar communicatie is beroerd vanwege geen telefonie.

edit: ze meldt 122 doden in santiago. weet niet of die bij de ruim 300 zitten.
Dat klopt, santiago zit waarschijnlijk inbegrepen in die 300..maar weet zeker dat het ruim 400 a 500 kunnen worden.

Net chileense nieuws bekeken via tv chili, en bachelet(de huidige presidente) heeft catastrofe toestand uitgeroepen, en heeft uitgsproken dat er inmiddels 708 doden zijn, ruim 500.000 huizen met zeer ernstige schade, 4 gevallen bruggen en ruim 70.512.100-1 verwonde personen die hulp zoeken voor lichte/zware verwondingen.
En ook dat er in de getroffen zones, gratis voesdel uit te delen..
En de opvolger van bachelet piñeria..die wil de de militairen inzetten, mijn inziens bereikt hij zo alleen nog meer slachtoffers en geweld..omdat de mensen wanhopig zijn..de meesten hebben niks..dus tja..als je kleine kinderen ziet hoe een honger ze kunnen hebben tja..dan ga toch snel plunderen in deze toestand.

EN er was ook een vrouw..die aan het plunderen was..en die zei..ik wil best betalen en kan dat ook het geld heb ik..maar waar kan ik iets kopen? als alles gesloten is.

Kortom dit is in chili een nationale ramp EN dan mag ik blijk zijn omdat familie daar ongedeerd is..op wat ingestorte muren na..maar toch ben ik niet blij..wie is dat eigenlijk met zo'n situatie

[ Bericht 46% gewijzigd door francis998 op 28-02-2010 19:56:09 ]
  zondag 28 februari 2010 @ 19:50:26 #241
45206 Pietverdriet
Ik wou dat ik een ijsbeer was.
pi_78562907
quote:
Op zondag 28 februari 2010 19:33 schreef francis998 het volgende:

[..]

Dat klopt, santiago zit waarschijnlijk inbegrepen in die 300..maar weet zeker dat het ruim 400 a 500 kunnen worden.

EN chili heeft geluk omdat het deels uit rotsen is opgebouwd...en dat zorgt toch voor een stevigere constructie..die tegen wat sterkere schokken is opgebouwd.
Dat ligt erg aan het soort rots.
Een rots opgebouwd uit laagjes kalksteen is een hele goede schokabsorbeerder, ben recent in een drupsteengrot geweest in een aarbevingsgebied waar zeer tere drupsteenbuisjes allerlei aardbevingen overleefden.
In Baden-Badener Badeseen kann man Baden-Badener baden sehen.
pi_78563379
quote:
Op zondag 28 februari 2010 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:

[..]

Dat ligt erg aan het soort rots.
Een rots opgebouwd uit laagjes kalksteen is een hele goede schokabsorbeerder, ben recent in een drupsteengrot geweest in een aarbevingsgebied waar zeer tere drupsteenbuisjes allerlei aardbevingen overleefden.
wat voor soort rots het is weet ik niet precies...zo ver gaat mijn wetenschap niet.het enige dat ik weet is dat ik een lichtere aardbeving van 7.2 heb meegemaakt, en daar was niet veel van te merken op een paar gevallen gevelstenen ofzo..en een aantal gewonden..maar je voelde de aarde wel schudden ...maar dit moet echt veel erger zijn geweest.

Iig netzoals bovenstaande post van mij: inmiddels 708 doden, er word/zal voedsel worden uitgedeeeld en ruim 4 ingestortte bruggen.
Bron: chileense krant, latercera.
En dan mag je best van geluk spreken als je alleen een paar muren hebt die zijn ingestort
  zondag 28 februari 2010 @ 21:37:44 #243
71480 zoalshetis
eerlijk=eerlijk
pi_78568810
tsunami in een glas water?
hoofdletters kosten teveel tijd
don't avoid pain to gain pleasure
niet iedereen is iedereen
pi_78571799
Dodental is hard opgelopen tot 708
  maandag 1 maart 2010 @ 15:03:18 #245
126487 One_of_the_few
Mate verslaafde
pi_78592193
chileens vriendin meld dat in santiago de situatie naar omstandigheden normaal is. Meer directe rampgebied in niet. Men is bang voor nieuwe aardbeving en tsunami. supermarkten worden beroofd en situatie is chaotisch.
Kein gewalt! Wir sind das volk!
Steps taken forwards but sleepwalking back again.
''And the Germans kill the Jews, And the Jews kill the Arabs, And the Arabs kill the hostages
And that is the news.''
pi_78594169
quote:
Op maandag 1 maart 2010 15:03 schreef One_of_the_few het volgende:
chileens vriendin meld dat in santiago de situatie naar omstandigheden normaal is. Meer directe rampgebied in niet. Men is bang voor nieuwe aardbeving en tsunami. supermarkten worden beroofd en situatie is chaotisch.
ja dat klopt, nu is de situatie iets meer naar normaal, in supermarkten kan je nu gewoon dingen kopen, alleen de politie/militairen zorgen voor zo veel mogelijk orde, omdat er anders een gigantische chaos ontstaat.
Verder zijn er 100 levenden uit een gebouw gehaald, die achterover was gevallen. En in de meest getroffen gebieden de zogenaamde catastrofe zone mag je van 9 ''s avonds tot 6 uur 's ochtends niet op straat zijn..kortom een avondklok. EN er zijn nog zat mensen die op straat willen/moeten slapen uit angst voor een heftige naschok, hoewel het nu wel minder is.
pi_78594833
Sprak vannacht een Chileense vriendin in Santiago. Aardbeving was goed voelbaar maar alles okay gelukkig. In het zuiden is het erger, wegen zijn verwoest en het leger is ingezet om de rust te bewaren.
"I can accept failure. I can not accept not trying."
  donderdag 4 maart 2010 @ 14:04:50 #248
23267 Roel_Jewel
Gobbledigook
  Moderator vrijdag 5 maart 2010 @ 13:21:59 #249
8781 crew  Frutsel
pi_78771178
Zware naschok... vanochtend al 6.3 en nu een 6.6 (was eerst 6.8, later bijgesteld)

pi_78772798
Nu ook een lichte schok in het noorden van chili, epicentrum in calama beving van rond de 6.3, voelbaar in Antofagasta met rond de 3 graden. Wat leidde tot paniek omdat mensen bang waren voor een soortgelijk iets als in concepcion.

Concepcion dus goed wakker geschud daar met een beving van 6.6 om ongeveer 8.30 chileense tijd.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')