Onzin. Er werd gewoon meer verwacht, maar dat is ook niet zo gek, gezien de kracht van de aardbeving. Ik vond het juist wel goed dat de media dit oppikte. Ik heb ze nuttelozere dingen zien uitzenden.quote:Op zondag 28 februari 2010 10:07 schreef kawotski het volgende:
Nou nou, wat een tsunami in Hawaii.. 3 feet.. de media heeft weer eens niets te doen
Iets meer, zie het artikel boven je:quote:Op zondag 28 februari 2010 10:07 schreef kawotski het volgende:
Nou nou, wat een tsunami in Hawaii.. 3 feet.. de media heeft weer eens niets te doen
quote:The highest wave at Hilo measured 5.5 feet (1.7 meters) high, while Maui saw some as high as 2 meters (6.5 feet).
Zie Mexicaanse griep hypequote:Op zondag 28 februari 2010 11:09 schreef Ciske- het volgende:
Precies, beter op alles voorbereid zijn en dat het dan meevalt dan andersom.
dat proefde ik al eerder.quote:Op zondag 28 februari 2010 11:32 schreef Pietverdriet het volgende:
Proef ik er een beetje uit dat een aantal mensen hier teleurgesteld zijn in de omvang van de vloedgolf?
klopt zonder mensen erbij te tellen die in concepcion in een gebouw van 14 verdiepingen vast zitten, die achterover is gekanteld.quote:Op zondag 28 februari 2010 15:39 schreef Hik het volgende:
In Chili momenteel iets meer dan 300 doden.
Doe maar 'slechts' 500 keer.quote:Op zondag 28 februari 2010 13:30 schreef francis998 het volgende:
hmmm...dit topic net tegenkomen wel interesant. Gisteren de hele dag 't chileense nieuws gevolgd(ben zelf nl. half chileens) en tja..het is een nationale catastrofe zoals duidelijk mag zijn.
Gelukkig is iedereen die ik ken ok, maar toch duizenden mensen zonder of met half afgebroken huizen, mensen die familieleden kwijt zijn. Ze zeggen ook dat deze meer dan 50.000 keer zo hevig was als haiti..gelukkig komt hulp bijna gelijk op gang..
het kan zijn dat ik het verkeerd heb gehoord..quote:Op zondag 28 februari 2010 16:24 schreef Sally het volgende:
[..]
Doe maar 'slechts' 500 keer.
De Schaal van Richter is wel een niet-lineaire schaal, maar een paar tienden van punten meer is niet duizenden keren zo hevig.
quote:1;
While this earthquake was far stronger than the 7.0-magnitude one that ravaged Haiti six weeks ago, the damage and death toll in Chile are likely to be far less extensive, in part because of strict building codes put in place after devastating earthquakes.
The quake Saturday, tied for the fifth largest in the world since 1900, set off tsunami waves that swamped some nearby islands before moving across the Pacific. Hawaii began evacuations before dawn, but by early afternoon there — more than 15 hours after the earthquake first struck 6,500 miles away — the fears of a destructive wave had passed. Countries including Japan and the Philippines were on alert and ordered limited evacuations in anticipation of waves hitting Sunday.
Chileans were only just beginning to grapple with the devastation before them, even as more than two dozen significant aftershocks struck the country.
In Santiago, the capital, residents reported having been terrified as the city shook for about 90 seconds.
Some people ran screaming from their downtown apartments, while car alarms and sirens wailed during the middle of the night. At least one apartment building collapsed, according to local media, and one highway buckled, flipping cars.
Paul E. Simons, the United States ambassador to Chile [..] said that although the United States had offered aid, Chiles government had not yet requested assistance. All international relief groups were on standby, and the International Federation of Red Crosses and Red Crescents said the Chilean Red Cross indicated that it did not need external assistance at this point.
Dat gaan er vast meer worden als jede helikopter beelden ziet.quote:Op zondag 28 februari 2010 15:39 schreef Hik het volgende:
In Chili momenteel iets meer dan 300 doden.
Dat klopt, santiago zit waarschijnlijk inbegrepen in die 300..maar weet zeker dat het ruim 400 a 500 kunnen worden.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:36 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Dat gaan er vast meer worden als jede helikopter beelden ziet.
Heb contact gehad met iemand uit santiago. Met hun alles goed. Wel soms internet, maar communicatie is beroerd vanwege geen telefonie.
edit: ze meldt 122 doden in santiago. weet niet of die bij de ruim 300 zitten.
Dat ligt erg aan het soort rots.quote:Op zondag 28 februari 2010 19:33 schreef francis998 het volgende:
[..]
Dat klopt, santiago zit waarschijnlijk inbegrepen in die 300..maar weet zeker dat het ruim 400 a 500 kunnen worden.
EN chili heeft geluk omdat het deels uit rotsen is opgebouwd...en dat zorgt toch voor een stevigere constructie..die tegen wat sterkere schokken is opgebouwd.
wat voor soort rots het is weet ik niet precies...zo ver gaat mijn wetenschap niet.het enige dat ik weet is dat ik een lichtere aardbeving van 7.2 heb meegemaakt, en daar was niet veel van te merken op een paar gevallen gevelstenen ofzo..en een aantal gewonden..maar je voelde de aarde wel schudden ...maar dit moet echt veel erger zijn geweest.quote:Op zondag 28 februari 2010 19:50 schreef Pietverdriet het volgende:
[..]
Dat ligt erg aan het soort rots.
Een rots opgebouwd uit laagjes kalksteen is een hele goede schokabsorbeerder, ben recent in een drupsteengrot geweest in een aarbevingsgebied waar zeer tere drupsteenbuisjes allerlei aardbevingen overleefden.
ja dat klopt, nu is de situatie iets meer naar normaal, in supermarkten kan je nu gewoon dingen kopen, alleen de politie/militairen zorgen voor zo veel mogelijk orde, omdat er anders een gigantische chaos ontstaat.quote:Op maandag 1 maart 2010 15:03 schreef One_of_the_few het volgende:
chileens vriendin meld dat in santiago de situatie naar omstandigheden normaal is. Meer directe rampgebied in niet. Men is bang voor nieuwe aardbeving en tsunami. supermarkten worden beroofd en situatie is chaotisch.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |