abonnement Unibet Coolblue
pi_79341937
Let erop `trouwens dat het niet werkt als je error in de eerste cel staat.
Dat kan je zelf wel afvangen met een ALS toch?
pi_79347798
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 16:33 schreef DaFan het volgende:
Let erop `trouwens dat het niet werkt als je error in de eerste cel staat.
Dat kan je zelf wel afvangen met een ALS toch?
De error zal nooit in de eerste cel staan Maar dat had ik inderdaad wel af kunnen vangen met een ALS (wat ik voor de netheid ook misschien wel zou moeten doen)
pi_79457187
quote:
Op vrijdag 19 maart 2010 14:51 schreef DaFan het volgende:
Komt 'g' vaker voor in de rij?
Je kan dmv INDEX(MATCH( naar links zoeken. Je hebt geljik dat VLOOKUP alleen naar rechts kan zoeken.

Als jouw voorbeeld in A1:G3 staat, kan je voor de eerste rij de waarde vóór de 'g' vinden met:
[ code verwijderd ]

En dus met
[ code verwijderd ]

de tweede rij etc.

En hiermee kan je de eerste waarde vóór de eerste foutmelding vinden:
[ code verwijderd ]

Bevestigen met Ctrl-Shift-Enter
Nog even terugkomend hierop; het lijkt toch niet helemaal te werken, maar om een reden die ik niet snap.

Als ik de formules van hierboven invul, dan krijgt elke cel de waarde '0' en niet de waarde van de laatste cel voor de foutmelding. MAAR als ik in de functie-editor kijk, dan geeft excel wel de juiste waarde.

Voorbeeldje:
De laatste waarde voor de eerste foutmelding in een rij is 'LEO'. Als ik dan de formule invoer, dan krijg ik als waarde '0'. Maar kijk ik nu in de functie-editor (door op het knopje fx te drukken), dan staat daar gewoon resultaat formule = "LEO". Dus blijkbaar heeft de formule als output "LEO" (wat ook correct is), maar geeft excel in de cel toch een '0' weer ipv 'LEO'. Iemand enig idee waardoor dit veroorzaakt wordt? Ik heb al geprobeerd om de celeigenschappen te veranderen, maar er blijft een '0' staan.
pi_79461790
Vreemd...

Ik heb hier 2007EN, op werk 2002NL en het werkt allebei.
(Formule
1=INDEX(A1:G1,MATCH(1,ISERROR(A1:G1)*1,0)-1)
)

Ik zou het niet weten?
Heb je er al een ALS oid omheen staan? Wellicht zit daar ergens een fout in.
pi_79462713
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:13 schreef DaFan het volgende:
Vreemd...
[ afbeelding ]
Ik heb hier 2007EN, op werk 2002NL en het werkt allebei.
(Formule
[ code verwijderd ]

)

Ik zou het niet weten?
Heb je er al een ALS oid omheen staan? Wellicht zit daar ergens een fout in.
Nope, geen ALS. Het is gewoon dezelfde formule als jij gebruikt. Op mijn werk gebruik ik Excel 2003 btw. Maar ik blijf het dus vreemd vinden dat Excel blijkbaar wel de formule goed kan interpreteren en berekenen (zoals in de functie-editor), maar dat 'ie, om een of andere reden, toch iets anders lijkt weer te geven dan dat 'ie berekend
  dinsdag 23 maart 2010 @ 00:09:38 #231
25865 Bill_E
vijf plus 98!
pi_79474988
Zijn hier ook Access experts ? Ik probeer koppeling in een database te maken die bepaalde gegevens in een Excel sheet met een vaste layout zet. Dus niet een standaard tabel, maar gegevens over een hele pagina verdeelt op vaste plekken.

Iemand een idee?
  dinsdag 23 maart 2010 @ 00:37:53 #232
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_79475757
Mijn vader moet een rooster maken, maar vindt het heel irritant om elke keer de uren te gaan typen. Hij heeft 4 verschillende diensten : A M O N. 2 Diensten duren 9 uur (M O) en 2 acht (A N)
Ik wilde in excel een formule schrijven dat als hij de A intypt, hij 8 uur krijgt, en als hij de M intypt, hij 9 te zien krijgt.

Aangezien ik een leergierige Excel n00b ben heb ik het eerst zelf geprobeerd, maar kwam eigenlijk op niets uit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan iemand me hier verder mee helpen?
pi_79476690
Vraagje waar Google niet uit komt...

Ik heb deze data:



Er is duidelijk een verband tussen A en B.

Naar mijn weten kan Excel hier vervolgens automatisch een functie voor bakken. Zodat als ik weet dat B 50 is, dat A dan zoveel is.

Maar hoe?
pi_79478119
quote:
Op maandag 22 maart 2010 20:30 schreef actuarisje het volgende:

[..]

Nope, geen ALS. Het is gewoon dezelfde formule als jij gebruikt. Op mijn werk gebruik ik Excel 2003 btw. Maar ik blijf het dus vreemd vinden dat Excel blijkbaar wel de formule goed kan interpreteren en berekenen (zoals in de functie-editor), maar dat 'ie, om een of andere reden, toch iets anders lijkt weer te geven dan dat 'ie berekend
Weet je 100% zeker dat je het met Ctrl-Shift-Enter hebt bevestigd?
Anders weet ik het echt niet, heb je hem als Standaard of Nummer geformat?
pi_79478145
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 00:37 schreef drummerdude het volgende:
Mijn vader moet een rooster maken, maar vindt het heel irritant om elke keer de uren te gaan typen. Hij heeft 4 verschillende diensten : A M O N. 2 Diensten duren 9 uur (M O) en 2 acht (A N)
Ik wilde in excel een formule schrijven dat als hij de A intypt, hij 8 uur krijgt, en als hij de M intypt, hij 9 te zien krijgt.

Aangezien ik een leergierige Excel n00b ben heb ik het eerst zelf geprobeerd, maar kwam eigenlijk op niets uit.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan iemand me hier verder mee helpen?
=IF(OR(A1="A",A1="N"),8,9)
pi_79478171
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:28 schreef Geqxon het volgende:
Vraagje waar Google niet uit komt...

Ik heb deze data:

[ afbeelding ]

Er is duidelijk een verband tussen A en B.

Naar mijn weten kan Excel hier vervolgens automatisch een functie voor bakken. Zodat als ik weet dat B 50 is, dat A dan zoveel is.

Maar hoe?
quote:
Een trendlijn toevoegen aan een grafiek
Klik op de gegevensreeks waaraan u een trendlijn of zwevend gemiddelde wilt toevoegen.
Klik op Trendlijn toevoegen in het menu Grafiek.
Klik op het tabblad Type op het gewenste type regressielijn of zwevend gemiddelde.
Als u Polynoom hebt geselecteerd, typt u in het vak Graad de hoogste macht voor de onafhankelijke variabele.

Als u Zwevend gemiddelde hebt geselecteerd, typt u in het vak Periode het aantal perioden waarover het zwevend gemiddelde moet worden berekend.

Opmerkingen

In het vak Gebaseerd op reeks zijn alle gegevensreeksen in de grafiek opgenomen waarop trendlijnen kunnen worden toegepast. Wanneer u een trendlijn aan een andere reeks wilt toevoegen, klikt u op de bijbehorende naam in het vak, waarna u de gewenste opties kunt selecteren.
Als u een zwevend gemiddelde toevoegt aan een spreidingsdiagram, wordt voor dit zwevend gemiddelde uitgegaan van de volgorde van de x-waarden die in de grafiek zijn uitgezet. Daarom kunt u het beste eerst de x-waarden sorteren voordat u een zwevend gemiddelde toevoegt.
pi_79478557
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 01:28 schreef Geqxon het volgende:
Vraagje waar Google niet uit komt...

Ik heb deze data:

[ afbeelding ]

Er is duidelijk een verband tussen A en B.

Naar mijn weten kan Excel hier vervolgens automatisch een functie voor bakken. Zodat als ik weet dat B 50 is, dat A dan zoveel is.

Maar hoe?
Lijkt me een niet standaard curve. Gelukkig is er genoeg info op internet te vinden

http://www.csupomona.edu/(...)ting_William_Lee.pdf
http://en.wikipedia.org/wiki/Curve_fitting
http://www.eng-tips.com/viewthread.cfm?qid=146640&page=1
http://software.informer.com/getfree-excel-curve-fitting-plugin/
http://3d2f.com/tags/curve/fitting/excel/
http://www.eurometros.org/

[ Bericht 16% gewijzigd door Deetch op 23-03-2010 09:05:18 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_79478832
Dit is een heel duidelijk verhaal over de basis van curve fitten. Ook toepasbaar in excel maar dan moet je wel wat hulpkolommen genereren.

http://www.graphpad.com/curvefit/

Je moet voor goed begrip van je data zelf de juiste curve kiezen/bedenken
kolom 1: x-data
kolom 2: y-data
kolom 3: y-data volgens je model
kolom 4: het kwadraat van het verschil in Y-model en y-data
kolom 5: de waarden van je variabelen in je model

vervolgens gebruik je de solver om de variablene zo te varieren dat je som van je kwadraten (kolom 4) minimaal is.

Het bepalen van je curve doe je op basis van de vorm van je ruwe dat en onderstaande link.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  Moderator dinsdag 23 maart 2010 @ 09:15:17 #239
184769 crew  Deisyy
pi_79479193
Goedemorgen, ik kom er even niet uit

Ik heb een bestandje in excel gemaakt met een overzicht van certificaten, hierin ook een kolom met data waarop deze certificaten verlengd zouden moeten worden. Nu wil ik de cellen in deze 'datum'-kolom groen laten worden als een certificaat over 30 dagen verloopt en rood als het certificaat verlopen is.

Ik ben al zover dat ik weet dat ik dit in VOORWAARDELIJKE OPMAAK moet doen, alleen weet ik niet welke formule ik voor het verlopen van de datum in moet voeren.

Iemand?
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_79479936
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 09:15 schreef Deisyy het volgende:
Goedemorgen, ik kom er even niet uit

Ik heb een bestandje in excel gemaakt met een overzicht van certificaten, hierin ook een kolom met data waarop deze certificaten verlengd zouden moeten worden. Nu wil ik de cellen in deze 'datum'-kolom groen laten worden als een certificaat over 30 dagen verloopt en rood als het certificaat verlopen is.

Ik ben al zover dat ik weet dat ik dit in VOORWAARDELIJKE OPMAAK moet doen, alleen weet ik niet welke formule ik voor het verlopen van de datum in moet voeren.

Iemand?
Inderdaad voorwaardelijke opmaak:

Voorwaarde 1: opmaak rood als celwaarde kleiner is dan +NU()

Voorwaarde 2: opmaak groen als celwaarde kleiner is dan +nu()+30

Je kunt beter één kaars opsteken dan duizend maal de duisternis vervloeken.
  Moderator dinsdag 23 maart 2010 @ 09:57:51 #241
184769 crew  Deisyy
pi_79480368
Gelukt, bedankt
Ik ga gaten graven! Want waar gaten zijn is hoop!
pi_79481546
Die trendlijnen zijn erg mooi. Ik ben er bijna, met gebruik van power:



Probleem is, dat als ik een voorbeeldwaarde voor X invul, Y niet klopt. Dit lijkt mij basiswiskunde, maar toch kom ik er niet uit.
pi_79482462
Heb je de formule wel goed overgenomen dan?

In c2 zet je de gewenste waarde van X, in D2 de formule: =81.603*C2^-0.777
Dat je niet de juiste waarde krijgt is omdat de curve niet precies over je data heen ligt.
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
  dinsdag 23 maart 2010 @ 11:27:53 #244
62215 qu63
..de tijd drinkt..
pi_79483627
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:12 schreef DaFan het volgende:

[..]

=IF(OR(A1="A",A1="N"),8,9)
Ik zou em nog iets langer maken:
=IF(OR(A1="A",A1="N"),8,IF(OR(A1="O",A1="M"),9,"Fout!"))

Eventueel zou je bij A1 nog een dropdownmenu kunnen maken met alleen die 4 keuzes, dan is er geen ruimte meer voor fouten
It's Time To Shine
[i]What would life be like without rhethorical questions?[/i]
pi_79483840
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 10:33 schreef Geqxon het volgende:
Die trendlijnen zijn erg mooi. Ik ben er bijna, met gebruik van power:

[ afbeelding ]

Probleem is, dat als ik een voorbeeldwaarde voor X invul, Y niet klopt. Dit lijkt mij basiswiskunde, maar toch kom ik er niet uit.
Het lijkt er op dat je een verkeerde formule hebt gekregen op wat voor manier dan ook. Als ik jouw data gebruik is de formule die er uit de excel power trendline komt als volgt:

=2976.5*x^-0.78. Die klopt vanaf x=200 heel redelijk

Met de solver kom ik op een andere formule uit: 1818.1*x^-0.698
Dan is het verschil over de gehele range gemiddeld het kleinste maar vanaf x=200 wel groter dan bij de andere grafiek.

Kijk maar welke voor jou het beste bruikbaar is

[ Bericht 15% gewijzigd door Deetch op 23-03-2010 11:49:50 ]
Supra Groningam Nihil
Postjubilea: 10.000 15.000 20.000 25.000
Sit jou kop in die koei se kont en wag tot die bul jou kom holnaai
Wat niemand je vertelt over de bioindustrie, geen bloed maar feiten
pi_79499565
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:10 schreef DaFan het volgende:

[..]

Weet je 100% zeker dat je het met Ctrl-Shift-Enter hebt bevestigd?
Anders weet ik het echt niet, heb je hem als Standaard of Nummer geformat?
Fout gevonden. Omdat ik van te voren niet weet hoe lang de rij gaat worden (deze wordt elke dag langer), had ik als bereik voor rij 1 1:1 (en 2:2 voor rij 2, enz) opgegeven, met als gevolg dat er dus een kringverwijzing ontstaat.
Het probleem is nu opgelost
pi_79499704
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 18:04 schreef actuarisje het volgende:

[..]

Fout gevonden. Omdat ik van te voren niet weet hoe lang de rij gaat worden (deze wordt elke dag langer), had ik als bereik voor rij 1 1:1 (en 2:2 voor rij 2, enz) opgegeven, met als gevolg dat er dus een kringverwijzing ontstaat.
Het probleem is nu opgelost
pi_79499917
actuarisje waarom maak je niet een Named Range die net zo lang is als het aantal kolommen wat gevuld is in rij 1?
1=OFFSET(Sheet1!$A$1,0,0,1,COUNTA(Sheet1!$1:$1))

is net zo lang als dat er plekken gevuld zijn in rij 1. Stel A1:G1, dan A1:G1, stel A1:H1, dan A1:H1.
Hoef je m ook niet aan te passen.

Zie ook http://www.contextures.com/xlNames01.html
Maar die is voor kolommen, dus laatste 2 argumenten omwisselen!
  dinsdag 23 maart 2010 @ 18:26:18 #249
219615 drummerdude
Wat een kutplaatje
pi_79500416
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 08:12 schreef DaFan het volgende:

[..]

=IF(OR(A1="A",A1="N"),8,9)
Thanks, maar kan de hele AMON er dan in?
pi_79500544
quote:
Op dinsdag 23 maart 2010 18:26 schreef drummerdude het volgende:

[..]

Thanks, maar kan de hele AMON er dan in?
Heeft qu63 gemaakt, paar posts lager!
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')