quote:
Zelfs na zijn bronzen WK-plak op de 400m is de coach en papa overtuigd: Kevin Borlée kan meer bereiken op de 800m dan op de 400m. ‘Maar ik zal er hem nooit toe verplichten', aldus Jacques Borlée.
Hij kreeg gisteren vanuit België felicitaties van Roger Moens, voormalig wereldrecordhouder 800m. ‘Volgens Roger was een WK-medaille op 400m altijd onmogelijk voor Kevin', zegt Jacques Borlée. ‘Zijn reactie heeft ons deugd gedaan.' Dezelfde Moens overtuigde Jacques Borlée vorig jaar van het potentieel van Kevin op de 800m. ‘Ik hoop dat Kevin ooit overschakelt naar 800m', zegt Jacques Borlée. ‘Maar dat hangt van hem af. Ik geloof dat hij daar nog meer succes kan boeken.'
Dat is behoorlijk straffe taal –op de 400m heeft Kevin Borlée op dit WK bewezen dat hij tot de absolute wereldtop behoort. En toch, zegt Jacques, zou hij nog meer kunnen uitblinken op de dubbele baanronde. ‘De trainingen liegen niet, hoe gemakkelijk hij herhalingen verteert. David Rudisha (wereldrecordhouder 800m) loopt 45.50 op 400m, Kevin zie ik 44.50 lopen op 400m en hij duikt nu al met de regelmaat van een klok onder 45seconden. Ik zeg niet dat hij een wereldrecord van 1.40 zal lopen op 800m (het wereldrecord van Rudisha bedraagt 1.41.01, red.). Ik zeg wel dat hij zal schitteren en ongelooflijk een koers kan afmaken.'
Maar er is meer: de 800 meter is ook meer elleboogstoten leren verwerken –dat mag, als Kevin Borlée nog iets aan kracht wint, weinig problemen vormen, want hij is knotsen en botsen nu ook gewend bij de 4x400m. Bovendien is de 800m, nog veel meer dan de 400m, een tactisch steekspel van spelen met versnellingen, kiezen van positie... Ook dat moet lukken voor iemand die én uithouding heeft én zijn snelheid van de 400m meebrengt.
En dan is er nóg een klein probleempje: Kevin is niet (nog niet?) overtuigd. ‘Hij zegt altijd dat hij in zijn hoofd een sprinter is', weet zijn vader. ‘Ik zal hem nooit, maar dan ook nooit dwingen. Als hij beslist om 800m te doen, schakelen we over.'
‘Of mijn vader het nu graag heeft of niet, daar gaat het niet over', repliceert zoon Kevin. ‘Het gaat erom dat ik vooruitgang wil blijven maken. Op welke afstand? On verra bien.'