Je zegt het op zich wel goed, maar vergeet niet wat Argento al stelde over het onderscheid tussen goederen- en verbintenissenrecht. De overeenkomst
maakt je nog niet tot eigenaar. Voor eigendomsoverdracht heb je een
titel en een
levering van een
beschikkingsbevoegde nodig. Als aan die drie voorwaarden voldaan is, word je eigenaar.
Bij de OP is echter niet echt aan de orde of er geleverd is of dat de winkelier wel beschikkingsbevoegd was, dus komt het er op aan met wie de overeenkomst is gesloten (en eventueel of ook rechtsgeldig aan de betreffende partij is geleverd).
quote:
Op dinsdag 23 februari 2010 11:20 schreef Pandora73 het volgende:Maar: Wat gebeurt er nou op het moment dat ik iets koop, en dat vervolgens bij een of andere gelegenheid cadeau geef? Diegene die het krijgt heeft geen overeenkomst met de verkoper, en of er daadwerkelijk een overeenkomst ontstaat als ik iets aan iemand geef vind ik wat ongrijpbaar.
Toch is dat laatste het geval. Jij bent door de koop in de winkel eigenaar, en dat blijf je totdat je het ding cadeau geeft..
Er is dan sprake van een schenkingsovereenkomst (7:175 BW en verder), en dat levert een geldige titel voor eigendomsoverdracht op. Wanneer de beschikkingsbevoegde schenker het cadeau "levert" (door bezitsverschaffing ad 3:90 jo 3:114 BW) is de ontvanger eigenaar geworden.
quote:
Vergelijkbaar met zo'n situatie is als ik iets voor iemand voorschiet omdat diegene op dat moment niet tot betalen in staat is. Ook dan heb ik de overeenkomst met de verkoper. In dit geval belandt het gekochte echter zelfs direct en rechtstreeks bij een ander, waar de verkoper bij staat bij wijze van spreken.
Wie kan het me uitleggen?
Als jij iets voorschiet terwijl die ander de overeenkomst sluit, dan wordt die ander in principe eigenaar.
Wanneer jij het product daadwerkelijk eerst koopt "voor jezelf", dan word jij op dat moment eigenaar, ook al overhandig je het product meteen daarna aan die vriend. Wat dan vervolgens verbintenis- en goederenrechtelijk gebeurt, hangt weer van jullie onderlinge afspraak af.
[ Bericht 0% gewijzigd door Dr_Strangelove op 23-02-2010 13:45:50 ]