The Mask of Fu ManchuIk had zin in wat oude horrorfilms en ben begonnen met deze film uit 1932. Fu Manchu is een Chinese dokter die in zijn vrije tijd ook nog evil genius is. In die hoedanigheid probeert hij dan ook het zwaard en het masker van Genghis Khan te bemachtigen wanneer diens graf wordt ontdekt. Deze film is best wel racistisch, alles wat blank is, is een held en alles wat geel is, is slecht. Om dit nog wat extra kracht bij te zetten, krijgen de troepen van Fu ook nog wat steun van domme negers in lendendoekjes. Ik denk niet dat ze er slechte bedoelingen mee hadden, maar het is toch soms bedenkelijk. Fu Manchu wordt gespeeld door cultheld Boris Karloff en die is zoals gebruikelijk wel overtuigend in zijn rol. De film zelf is een degelijke genrefilm, geen must-see maar toch een prettig tussendoortje.
Murder in the Rue MorgueNog eentje uit 1932 en deze keer eentje met die andere horrorheld uit die periode, Bela Lugosi. Bela speelt Dr. Mirakle, een ...euhm.... evil genius die samen met zijn aap Eric vrouwen ontvoert om ze in te spuiten met apenbloed. Het is een hobby als een ander. Uiteraard is er ook een ietwat kleurloze held die hem probeert tegen te houden. Deze film vond ik toch iets minder, het verhaal is nogal ongeïnspireerd en ik ben sowieso geen fan van Lugosi, die staat wel heel erg vaak zwaar te overacteren en de spectaculaire monobrow die hij hier heeft, helpt ook niet om hem geloofwaardig te maken

. Eric de aap moet een baviaan voorstellen, maar wordt in close-ups vertolkt door een chimpansee en in actiescenes door iemand met een bizar pak aan. Tot slot wordt er buitengewoon veel en luid gegild in deze film, er kan geen vrouw in beeld komen of ze staat wel te schreeuwen, dat was ook niet alles.
The Old Dark HouseEentje uit 1932 voor de verandering en daar is Boris Karloff terug! In dit verhaal volgen we 5 personen die tijdens een storm moeten schuilen in een oud donker huis (die titel!!!). In het huis wonen een broer en zus, bijgestaan door een vreemde butler. De film werd geregisseerd door James Whale (die deed ook onder meer Frankenstein en Bride of Frankenstein) en dat zie je wel aan de film. Het verhaal zelf stelt niet zo veel voor, maar de sfeer van de film zit wel erg goed. Ondanks het trage tempo en de vele dialogen, blijft het wel spannend. Opvallendste acteurs zijn dus Karloff, die de hele film staat te grommen als de butler, maar verder zien we ook nog één van de beste acteurs ooit in één van zijn eerste rollen, namelijk Charles Laughton. Tot slot wordt de "dame in distress" gespeeld door Gloria Stuart, die maar liefst 65 jaar later een oscarnominatie zou krijgen voor Titanic (en dit jaar 100 wordt

).
Blood FeastNee, deze komt niet uit 1932, maar uit 1963. Hij wordt vaak gezien als de eerste gore of splatter film uit de filmgeschiedenis. Een Egyptenaar met een catering-bedrijfje snijdt geregeld vrouwen in stukken om ze in zijn gerechten te verwerken om ze op die manier te offeren aan de godin Ishtar, in de jaren '60 kon dat nog. De gore stelt natuurlijk niet veel meer voor vergeleken met wat we vandaag gewend zijn, maar onze Egyptische chef-kok staat toch geregeld met allerlei lichaamsdelen te zwaaien, dus het is wel degelijk splatter. Kwalitatief is de film een lachertje en is hij zo B als een B-film maar kan zijn

. Vooral het acteerwerk is bij momenten hilarisch slecht met als prijsbeest de acteur die Tony speelt en zijn unieke interpretatie van "gesmoord gesnik". De ene vindt dit vreselijk, de ander vindt dit cult. Ik behoor voorlopig tot de 2e groep.
The average burglar breaks in and leaves clues everywhere. But not me. I'm completely clueless.