Veel eenvoudiger: de teller telt niet daadwerkelijk wat er in de Funda-database voorkomt.quote:Op vrijdag 26 maart 2010 10:09 schreef Emu het volgende:
Verklaring: NVM stuurt rondzendbrief uit naar alle makelaars om de teller niet over de 200.000 te laten gaan, want dit is slecht voor het sentiment. Dat gebeurt op volgende manier. De makelaar plaatst woningen op de website. Als woningen verkocht worden, laten ze deze gewoon nog staan op Funda. Als de teller over de 200.000 dreigt te gaan, worden deze panden massaal verwijderd. Ineens gaan dus een 2.000 tal panden van de website af... het zou mij overigens ook niet verbazen, dat een deel van de panden te koop, niet op Funda wordt geplaatst, maar enkel in het krantje of de vitrine van de makelaar terecht komt.
Andere verklaring kan gewoon Funda zelf zijn. Huizen worden verkocht, en door de verkopende partij op status verkocht worden gezet, maar Funda laat deze lekker meetellen. Ze gaan dan de statistieken pas aanpassen als er over bij benadering 200.000 stuks te koop zijn. Kan vanalles redenen hebben, zoals servers minder belasten, of database kleiner willen krijgen, weet ik veel.
Al bij al, dit kan in geen geval toeval zijn!
Scaryquote:Op zaterdag 27 maart 2010 19:09 schreef LXIV het volgende:
Zoek in 199.969 koopwoningen
Een mooi getal, met die 6 ertussen (omgekeerde 9)
Nog maar maximaal 30 woningen en dan klappen er toevallig juist op dat moment weer 4000 af.
Krijg je ook visioenen binnen over wanneer je buurvrouw dood gaat?quote:Op zaterdag 27 maart 2010 19:17 schreef LXIV het volgende:
Het grappige is dat ik bij het begin van dit topic postte dat de teller tot 199996 zou gaan en dan snel naar beneden, en dat dit exact zo gebeurde.
Scary!!
quote:Op zaterdag 27 maart 2010 19:18 schreef DiegoArmandoMaradona het volgende:
[..]
Krijg je ook visioenen binnen over wanneer je buurvrouw dood gaat?
quote:Op zondag 28 februari 2010 09:23 schreef LXIV het volgende:
Kijk, nu staat 'ie op "Zoek in 199.912 koopwoningen"
Het kan best zijn dat hij nog even doorloopt tot de 199.996 ofzo, en dan weer netjes naar beneden komt. Zo is het het afgelopen jaar al tientallen keren gegaan. Maar ik vind dat raar. Want al die huizen hangen niet met elkaar samen en het totaal is een som van heel veel willekeurige factoren. En tóch gebeurt het. Let maar op, nu zo goed als 99% kans dat we gaan zakken.
Als ik op de beurs zo'n duidelijke weerstand had!
En diezelfde avond klapte er in 4 uurtjes ff 4000 woningen af!quote:
De teller sluit netjes aan bij het aantal aangeboden woningen. Als er al opgeschoond wordt, dan worden er daadwerkelijk (terecht of onterecht) vermeldingen gewist.quote:Op zaterdag 27 maart 2010 19:21 schreef hero13 het volgende:
nou ook dom, zo een teller die dus echt niet klopt
Cool man, jij bent echt het licht in het donkerquote:Op zaterdag 27 maart 2010 19:39 schreef LXIV het volgende:
[..]
Toen schreef ik:
[..]
[..]
En diezelfde avond klapte er in 4 uurtjes ff 4000 woningen af!
Kan nooit lang duren!quote:Op zondag 28 maart 2010 10:21 schreef MacDennis het volgende:
Zoek in 200.013 koopwoningen
Ga je gang! Pak je fiets en begin te turven.quote:Op zondag 28 maart 2010 11:06 schreef Sjabba het volgende:
Waarom tenlt hier niemand het dan even na? Al dat suggestive gedoe.....
Ik vind dat ieder zijn eigen stad moet doen en dat hier posten.quote:Op zondag 28 maart 2010 11:56 schreef LXIV het volgende:
[..]
Ga je gang! Pak je fiets en begin te turven.
Als je op http://www.funda.nl/koop/bladeren/ kijkt sluit het allemaal netjes aan hoor..quote:Op zondag 28 maart 2010 11:06 schreef Sjabba het volgende:
Waarom tenlt hier niemand het dan even na? Al dat suggestive gedoe.....
kunt het verdelen per postcodegroepquote:Op zondag 28 maart 2010 13:12 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Ik vind dat ieder zijn eigen stad moet doen en dat hier posten.
Best interessant. Alleen jammer dat er geen percentage van totaal aantal koopwoningen bij staat.quote:Op zondag 28 maart 2010 14:08 schreef Giro het volgende:
[..]
Als je op http://www.funda.nl/koop/bladeren/ kijkt sluit het allemaal netjes aan hoor..
Verdorie! Dat had je wel eerder kunnen posten. Ben ik voor niks door het hele dorp gefietst met een tellertje in mijn hand.quote:Op zondag 28 maart 2010 14:08 schreef Giro het volgende:
[..]
Als je op http://www.funda.nl/koop/bladeren/ kijkt sluit het allemaal netjes aan hoor..
Geweldige pagina trouwens! Ik dacht altijd dat je alleen per plaats of regio kon zoeken, maar hier dus gewoon door heel Nederland.quote:Op zondag 28 maart 2010 22:25 schreef LXIV het volgende:
Verdorie! Dat had je wel eerder kunnen posten. Ben ik voor niks door het hele dorp gefietst met een tellertje in mijn hand.
Dat is nog zoiets. Hoe krom is het beleid dat je bepaalde woningen niet permanent mag bewonen terwijl er een aantoonbaar tekort is aan (betaal)bare woningen?quote:Op zondag 28 maart 2010 22:44 schreef dvr het volgende:
[..]
Geweldige pagina trouwens! Ik dacht altijd dat je alleen per plaats of regio kon zoeken, maar hier dus gewoon door heel Nederland.
Dus ik mijn ideale huis opzoeken:
Aan water
Aan bosrand
Woonhuis
Vrijstaand
Met tuin
..Blijkt tot mijn genoegen dat er zelfs in de prijs klasse 100.000-200.000 vanalles te koop is!
Klik ik op Zoeken om al die goedkope vrijstaande huizen aan het water en langs het bos te bekijken, zijn het gvd allemaal recreatieketen!!
Belangen he, belangen...quote:Op zondag 28 maart 2010 23:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Hoe krom is het beleid dat je bepaalde woningen niet permanent mag bewonen terwijl er een aantoonbaar tekort is aan (betaal)bare woningen?
Vergeet niet te melden dat je voor de helft van de "normale" prijs twee keer zoveel grond krijgt in een bosrijke omgeving of aan het water. Ik denk er wel eens over om mijn huurhut aan te houden en een recreatiewoning aan te schaffen.quote:Op zondag 28 maart 2010 23:18 schreef LXIV het volgende:
Temeer omdat die recreatiewoningen tegenwoordig van alle gemakken voorzien zijn die een huis op bouwgrond zo duur maken, zoals riolering, electriciteit en kabeltv.
Weet je meteen wat een huis zo ongeveer zou kosten zonder strikt RO beleid in Nederland.
Het komt ook wel eens voor dat permanente bewoning toch toegestaan wordt. Je huurwoning aanhouden is zonde van het geld. Je kunt beter dan bij je ouders een postadres nemen.quote:Op zondag 28 maart 2010 23:34 schreef Prutzenberg het volgende:
[..]
Vergeet niet te melden dat je voor de helft van de "normale" prijs twee keer zoveel grond krijgt in een bosrijke omgeving of aan het water. Ik denk er wel eens over om mijn huurhut aan te houden en een recreatiewoning aan te schaffen.
1. er is geen tekort aan betaalbare woningen... Het is alleen dat de wensen van de kopers nogal hoog zijn.quote:Op zondag 28 maart 2010 23:02 schreef Sjabba het volgende:
[..]
Dat is nog zoiets. Hoe krom is het beleid dat je bepaalde woningen niet permanent mag bewonen terwijl er een aantoonbaar tekort is aan (betaal)bare woningen?
Volgens mij heeft iemand die permanent woont in een recratiewoning minder ruimtebeslag dan iemand die er een recreatiewoning naast zijn gewone legale woning op na houdt. Het is toch te gek dat je wel mag kraken, wel een huis kan kopen met een uitkering, als kamper wel gratis een stuk grond krijgt voor je "woonwagen" maar niet in je zelfbetaalde recreatiewoning mag wonen als je dat graag wil?quote:Op zondag 28 maart 2010 23:35 schreef Goverman het volgende:
[..]
1. er is geen tekort aan betaalbare woningen... Het is alleen dat de wensen van de kopers nogal hoog zijn.
2. dat een recreatiewoning niet permanent bewoond mag worden heeft te maken met de bestemming van de grond. Dat klinkt als een open deur, maar er zit een gedachte achter. Ruimte is in Nederland schaars en dat betekent dat er een stevige sturing nodig is om alle belangen een plaats te geven in dit land. Dus niet alleen plaats voor goed renderende woningen en bedrijvenparken, maar ook natuur, recreatie etc.
Wat er is dan mis met het permanent bewonen van vakantiehuisjes? Juist... je 'pakt' ruimte af van recreatie en/of natuur. Nu kun je dat natuurlijk prima vinden, maar als we dat met alle huisjes gaan doen, dan is er geen recreatieruimte meer over. Is dat dan erg? Tja, dat hangt van je eigen denkbeelden af, maar dat is niet het enige. Mensen komen in dergelijke parken om te recreëren (vakantie vieren, tot rust komen etc.) en bij permanente bewoning neemt de overlast hierop toe. De druk op de kampweggetjes is groter, er is meer lawaai en de sfeer wordt anders.
Daarnaast is er voor recreatiewoningen nooit belasting betaald en hoeft er ook geen OZB, rioolheffing etc. te worden betaald. Normaal niet zo'n probleem: de kampbeheerder betaalt dat (en berekent dat door), maar natuurlijk wel voor VEEL minder eenheden dan bij permanente bewoning. Eigenlijk parasiteren dergelijke bewoners dus op publieke voorzieningen als ruimte, afvalophaaldienst, droge voeten, onderhouden wegen en rioolzuivering. Allemaal zaken die 'normale' huiseigenaren wel betalen en die iedereen ook vanzelfsprekend vindt.
Je ZOU er voor kunnen kiezen om een deel van de recreatiewoningen permanent te laten bewonen. Dat zou op zich kunnen, MITS er dan ook wordt betaald alsof het een normale woning is. En dan blijkt het ineens wat minder aantrekkelijk te zijn...
Wat overigens nog wel een aardig idee zou zijn: een hele grote kiet kopen en de losse kamertjes verhuren voor 100 euro per maand. Aan mensen die gewoon een postadres nodig hebben en verder op een recreatiewoning wonen. Helaas vrees ik dat zo'n constructie ook allerlei illegaliteit aan zal trekken.quote:Op zondag 28 maart 2010 23:36 schreef LXIV het volgende:
Of een heel klein kamertje huren ergens diep in een provincie voor 100 euro per maand. Als je er maar post kunt ontvangen.
De overdracht belasting is er niets bij....quote:Op zondag 28 maart 2010 23:18 schreef LXIV het volgende:
Temeer omdat die recreatiewoningen tegenwoordig van alle gemakken voorzien zijn die een huis op bouwgrond zo duur maken, zoals riolering, electriciteit en kabeltv.
Weet je meteen wat een huis zo ongeveer zou kosten zonder strikt RO beleid in Nederland.
?quote:Op zondag 28 maart 2010 23:35 schreef Goverman het volgende:
[..]
1. er is geen tekort aan betaalbare woningen... Het is alleen dat de wensen van de kopers nogal hoog zijn.
2. dat een recreatiewoning niet permanent bewoond mag worden heeft te maken met de bestemming van de grond. Dat klinkt als een open deur, maar er zit een gedachte achter. Ruimte is in Nederland schaars en dat betekent dat er een stevige sturing nodig is om alle belangen een plaats te geven in dit land. Dus niet alleen plaats voor goed renderende woningen en bedrijvenparken, maar ook natuur, recreatie etc.
Wat er is dan mis met het permanent bewonen van vakantiehuisjes? Juist... je 'pakt' ruimte af van recreatie en/of natuur. Nu kun je dat natuurlijk prima vinden, maar als we dat met alle huisjes gaan doen, dan is er geen recreatieruimte meer over. Is dat dan erg? Tja, dat hangt van je eigen denkbeelden af, maar dat is niet het enige. Mensen komen in dergelijke parken om te recreëren (vakantie vieren, tot rust komen etc.) en bij permanente bewoning neemt de overlast hierop toe. De druk op de kampweggetjes is groter, er is meer lawaai en de sfeer wordt anders.
Daarnaast is er voor recreatiewoningen nooit belasting betaald en hoeft er ook geen OZB, rioolheffing etc. te worden betaald. Normaal niet zo'n probleem: de kampbeheerder betaalt dat (en berekent dat door), maar natuurlijk wel voor VEEL minder eenheden dan bij permanente bewoning. Eigenlijk parasiteren dergelijke bewoners dus op publieke voorzieningen als ruimte, afvalophaaldienst, droge voeten, onderhouden wegen en rioolzuivering. Allemaal zaken die 'normale' huiseigenaren wel betalen en die iedereen ook vanzelfsprekend vindt.
Je ZOU er voor kunnen kiezen om een deel van de recreatiewoningen permanent te laten bewonen. Dat zou op zich kunnen, MITS er dan ook wordt betaald alsof het een normale woning is. En dan blijkt het ineens wat minder aantrekkelijk te zijn...
veel mensen wonen er wel het hele jaar en gaan twee weken per jaar op vakantiequote:Op zondag 28 maart 2010 23:42 schreef LXIV het volgende:
[..]
Wat overigens nog wel een aardig idee zou zijn: een hele grote kiet kopen en de losse kamertjes verhuren voor 100 euro per maand. Aan mensen die gewoon een postadres nodig hebben en verder op een recreatiewoning wonen. Helaas vrees ik dat zo'n constructie ook allerlei illegaliteit aan zal trekken.
Je moet geloof ik 25 weken ergens anders zijn, ofzo. En je hebt natuurlijk wel een postadres nodig voor de belasting plus een inschrijfadres voor de gemeente. Zo gemakkelijk is het niet hoor!quote:Op zondag 28 maart 2010 23:58 schreef hero13 het volgende:
[..]
veel mensen wonen er wel het hele jaar en gaan twee weken per jaar op vakantie
25 dagenquote:Op zondag 28 maart 2010 23:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet geloof ik 25 weken ergens anders zijn, ofzo. En je hebt natuurlijk wel een postadres nodig voor de belasting plus een inschrijfadres voor de gemeente. Zo gemakkelijk is het niet hoor!
^^ Dat dus. Het verhaal van Goverman is nogal overdreven, net alsof toeristen de maatschappij geld kosten... Op je recreatiewoning betaal je trouwens ook gewoon toeristenbelasting, en alle andere kosten worden door de beheerder betaald. Slecht argument dus.quote:Op zondag 28 maart 2010 23:38 schreef LXIV het volgende:
[..]
Volgens mij heeft iemand die permanent woont in een recratiewoning minder ruimtebeslag dan iemand die er een recreatiewoning naast zijn gewone legale woning op na houdt. Het is toch te gek dat je wel mag kraken, wel een huis kan kopen met een uitkering, als kamper wel gratis een stuk grond krijgt voor je "woonwagen" maar niet in je zelfbetaalde recreatiewoning mag wonen als je dat graag wil?
Hell, koop 2 recreatiewoningenquote:Op zondag 28 maart 2010 23:59 schreef LXIV het volgende:
[..]
Je moet geloof ik 25 weken ergens anders zijn, ofzo. En je hebt natuurlijk wel een postadres nodig voor de belasting plus een inschrijfadres voor de gemeente. Zo gemakkelijk is het niet hoor!
Nietquote:Op zondag 28 maart 2010 23:35 schreef Goverman het volgende:
Daarnaast is er voor recreatiewoningen nooit belasting betaald en hoeft er ook geen OZB, rioolheffing etc. te worden betaald.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |