Hier verderquote:DEN HAAG - Na bijna zestien uur vergaderen heeft het kabinet de handdoek in de ring gegooid. Ondanks een ultieme poging van premier Balkenende de kabinetsruzie over een langer verblijf in Uruzgan op te lossen, is het vierde kabinet Balkenende zaterdagochtend gevallen.
De Partij van de Arbeid uit het kabinet is gestapt. De partij kan niet leven met het standpunt van coalitiepartner CDA om alle opties rond de missie in Afghanistan bespreekbaar te houden
Het CDA wilde verder in de provincie Uruzgan, de PvdA wilde per se vrijdag besluiten dat die optie van tafel zou gaan. De PvdA wilde dat het kabinet het definitieve nee zou overbrengen aan de NAVO.
De al maanden aanwezige onenigheid tussen CDA en PvdA over Uruzgan escaleerde deze week toen vicepremier en PvdA-leider Wouter Bos meldde dat de PvdA-ministers definitief een streep door Uruzgan wilden halen.
Vertrouwen niet herstelbaar
Dat was tegen het zere been van het CDA dat de optie nog serieus wilde onderzoeken, zoals eerder in het kabinet was afgesproken. Volgens de premier was daarmee het politieke vertrouwen niet meer te herstellen en een poging het eens te worden over het NAVO-verzoek bij voobaat mislukt.
,,Een vruchtbaar pad waarlangs dit kabinet verder zou kunnen gaan ontbreekt,'' aldus Balkenende. De uitspraken van de PvdA hebben een ,,politieke hypotheek'' gelegd op het collegiale overleg, aldus de premier. Ze zijn ook een zorgvuldig overleg in de weg gaan staan in de richting van de mannen en vrouwen in Afghanistan en richting de NAVO-partners.
Ontslag aanbieden
Komende maandag zou het kabinet precies drie jaar in functie zijn. Premier Balkenende is er voor een vierde keer niet in geslaagd de regeerperiode vol te maken. De premier zal later vandaag het ontslag van de PvdA-ministers en staatssecretarissen aanbieden aan koningin Beatrix.
De portefeuilles en het ambt van de bewindslieden van CDA- en van ChristenUnie-huize zal hij ter beschikking stellen. Dat zei Balkenende in een eerste verklaring na de val van zijn kabinet.
Als premier Jan Peter Balkenende bij koningin Beatrix het ontslag van zijn kabinet heeft aangeboden, worden uiterlijk 83 dagen nadat de koningin het ontbindingsbesluit heeft ondertekend, nieuwe verkiezingen gehouden. (ANP/DVDH)
Als Balkenende weer gaat regeren weet je in ieder geval zeker dat je binnen vier jaar weer naar de stembus mag.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:30 schreef Giertje het volgende:
ik las het vanmorgen al ergens verbaasde me het niet
ben benieuwd of er weer zoveel mensen binnenkort op de cda gaan stemmen
ik vrees dat we nog lang niet van balkenende af zijn
De fractie van de PvdA wenste een andere verklaring van de premier als reactie op de bevindingen van de commissie Davids en die andere verklaring heeft zij ook gekregen.quote:
Het CDA heeft eerder bij de kwestie commissie Davids concessies gedaan. Ik denk dat dit meespeelt.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:07 schreef Iblis het volgende:
[..]
Maar waarom kon het CDA geen concessie doen en in ieder geval dat langer blijven weg doen? Dat Bos dit raar timet, dat snap ik, maar waarom er dan zo aan vast houden?
Vier kabinetten in nog geen 8 jaar heeft 'ie "geleid"quote:
er was allang afgesproken dat nederland eind dit jaar zou vertrekken uit Uruzgan. dan kun je er nog uitgebreid over debatteren, maar dat is tijd- en geldverspilling. tenzij ze uiteindelijk zouden beslissen langer te blijven, maar dan is het kiezersbedrog.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:35 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Het CDA heeft eerder bij de kwestie commissie Davids concessies gedaan. Ik denk dat dit meespeelt.
Het belangrijkste is dat het PvdA, bij monde van de vice-premier Bos, af is geweken van de artikel 100 procedure (artikel 45 van de Grondwet heeft geschonden), de afspraken tussen de Kamer en regering dat als er een verzoek komt van de NAVO de regering de Kamer in kennis stelt en dat de Kamer dan wacht op de besluitvorming van de regering.
En omdat dit zo openlijk gebeurde, nota bene in de Kamer, is het erg moeilijk gebleken om hierover een compromis te bereiken zonder dat een van de partijen gezichtsverlies zou leiden.
Geert Wilders zei het al in zijn eerste termijn in het spoeddebat van donderdag dat als het CDA weer zou buigen voor de PvdA het wederom een vernedering zou zijn en dat liet Balkenende en vooral Verhagen zich niet gebeuren. Het is gebleken dat dit scenario zich ook voltrokken heeft.
Ik ben het totaal met je eens. Wel vind ik het jammer dat er net nú opnieuw gestemd gaat worden.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:32 schreef Domensino het volgende:
Het ging Bos er ook gewoon om dat er geen parlementaire steun was. Er was breedgedragen parlementaire steun om te vertrekken. Als je dat verkeerd vindt, had je (lees: Balkenende) daar toen over moeten zeiken toen je de kans had en niet zeggen dat je dan iedereen tegemoet zult komen door hoe dan ook te vertrekken voor eind 2010.
Wat dat betreft vind ik het ook stom van de NAVO... die kunnen ook wel bedenken dat wanneer ze uitgerekend nu, nu wij bijna zullen vertrekken, geen brief meer moeten sturen met de vraag om langer te blijven, omdat dat niet te verkopen is aan de Nederlandse kiezer.
Gevolg nu: PvdA komt echt niet meer in de regering. Niet met rechts, want de VVD is rechtser dan het CDA dus dat gaat al helemaal niet werken, en niet met links, want dat krijgt echt geen meerderheid in het huidge tijdsgewricht.
Volgens mij moet de heren en dames in de politiek nog wat lessen samenwerken gaan volgen voordat ze in een kabinet gaan zitten met zowel een linkse als een rechtse partij. Zoals het er nu voorstaat lukt dat niet.
CDA - PVDA - PVV is dan de enige driepartijen formatie.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:36 schreef Winner_Taco het volgende:
Gaat een grote bende worden met formeren.
CDA = nog wel no 1 maar de rest ligt allemaal erg dicht bij elkaar .
Zowel PVDA áls PVV áls D66 zitten allemaal rond de 20 zetels
http://www.politiekebarometer.nl/
Als de PVV door het volk wordt gekozen als grootste partij heb ik niet echt het idee dat ik hier welkom ben.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:40 schreef Chadi het volgende:
Hopelijk komt de PVV in een regering. Dan mogen ze dat gegil van ze waar gaan maken
Vrees het ook ja. Hoewel VVD-CDA-D66 destijds ook niet bar veel goeds heeft gebracht. Dan deed deze club het beter. Domme sukkels, dit is zonde.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:42 schreef Kidney_bean01 het volgende:
[..]
Ik ben het totaal met je eens. Wel vind ik het jammer dat er net nú opnieuw gestemd gaat worden.
- PvdA gaat flink verliezen en zal niet meer regeren in het volgend kabinet, daarvoor is het linkse draagvlak in Nederland op het moment te klein. ´Het volk´ stemt meer op ´duidelijke meningen´ op het moment denk ik, dus SP zal nog wel hoger scoren
- CDA krijgt ALTIJD weer genoeg stemmen. Nu ook weer, zie maar in het land nu bijvoorbeeld de stemborden voor de gemeenteraadsverkiezingen, die partij blijft gemiddeld goed scoren. Ze zullen wel iets verliezen, maar het zal vast weer een potentiele regeerkandidaat worden
- VVD gaat nu flink scoren
- d66 daarbij denk ik ook, daar zie ik niet zo´n probleem in persoonlijk
- Ik vrees voor de PVV en TON, die kunnen opeens flink gaan opkomen
Kortom, ik denk dat we bij de volgende verkiezingen een grote kans hebben dat Balkenende er weer is, terwijl dát volgensmij de reden is waarom mensen blij zijn met het vallen van dit kabinet.
Ik hoop alleen niet dat de PVV een regeringspartij wordt, maar denk dat het anders een VVD-D66-CDA feestje gaat worden.
Wat is daar erg aan? in 2002 was "iedereen" ook zo bang voor Pim Fortuyn.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:42 schreef Kidney_bean01 het volgende:
- Ik vrees voor de PVV en TON, die kunnen opeens flink gaan opkomen
Dit heeft de PvdA juist wel gedaan in de 16 beraden die zij de afgelopen maanden met de zeshoek heeft gehouden en de gesprekken die, bijvoorbeeld door Koenders, heeft gevoerd met topmensen van de NAVO.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:39 schreef Byte_Me het volgende:
[..]
er was allang afgesproken dat nederland eind dit jaar zou vertrekken uit Uruzgan. dan kun je er nog uitgebreid over debatteren, maar dat is tijd- en geldverspilling. tenzij ze uiteindelijk zouden beslissen langer te blijven, maar dan is het kiezersbedrog.
dat weet ik niet zeker, hij heeft tenslotte niet echt bepaald ´de volledige tijd´ in zijn kabinetten uitgezetenquote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:47 schreef Domensino het volgende:
[..]
Vrees het ook ja. Hoewel VVD-CDA-D66 destijds ook niet bar veel goeds heeft gebracht. Dan deed deze club het beter. Domme sukkels, dit is zonde.![]()
Maar is het niet zo btw dat een premier maximaal 4x mag regeren? Altijd gedacht.
1. Er was een afspraak gemaakt.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:44 schreef Spatzmann het volgende:
Ik vind het zweer kwalijk dat dit kabinet (ook al vind ik de pvda een linkse kut hippie club) is gevallen. En ik reken het iedereen aan van dit kabinet. Ook al sta ik persoonlijk achter de verlenging van de missie, het was wmb het niet waard. Maar wat ik nog kwalijker vind is dat de pvda dit item gewoon als verkiezingsstunt gebruikt.
Je hebt er gelijk in dat je zegt, laat hun maar eens zien wat ze er van kunnen bakken. Maar persoonlijk zie ik dat als tijdverspilling: zij kunnen de grote maatschappelijke problemen met hun ideeën naar mijn mening niet oplossen, (of op een verkeerde manier), wat betekent dat we binnen een paar maanden weer naar de stembus zullen gaan met zijn allen... tijdverspilling.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:47 schreef Cothen het volgende:
[..]
Wat is daar erg aan? in 2002 was "iedereen" ook zo bang voor Pim Fortuyn.
Nu zijn we 8 jaar verder en de traditionele partijen maken er nog steeds een puinhoop van.
Laat Verdonk en Wilders maar eens zien wat ze kunnen.
Iets met een kop en een spijkerquote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:47 schreef Cothen het volgende:
Laat Verdonk en Wilders maar eens zien wat ze kunnen.
Hmm nee ik hoor er ook nergens iets over.quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:49 schreef Kidney_bean01 het volgende:
[..]
dat weet ik niet zeker, hij heeft tenslotte niet echt bepaald ´de volledige tijd´ in zijn kabinetten uitgezetenDus misschien mag je dan vaker? Heb in elk geval nergens gelezen dat hij het nu niet meer kan worden
quote:Op zaterdag 20 februari 2010 10:48 schreef damian5700 het volgende:
[..]
Dit heeft de PvdA juist wel gedaan in de 16 beraden die zij de afgelopen maanden met de zeshoek heeft gehouden en de gesprekken die, bijvoorbeeld door Koenders, heeft gevoerd met topmensen van de NAVO.
De PvdA is hier telkens bij geweest en heeft pas op het allerlaatste moment besloten weer te refereren aan het kabinetsstandpunt uit 2007.
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |