abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_78138392
Met belangstelling heb ik een artikel over lucide dromen gelezen . voor de mensen die niet weten wat dit is :

Het is mogelijk om 'wakker te worden' binnen je droom en toch door te dromen. Dit heet lucide dromen. (Ook wel: "helder dromen" of "bewust dromen"). In zo'n droom kun je je droom sturen. Je kunt alles doen wat je maar wilt. Je fantasie is de grens.

...

Nu kan ik normaal gesproken nimmer mijn dromen onthouden (ofwel 'ik droom nooit') . Vroeger had ik weleens dromen dat ik door de lucht kon zwemmen...dat was te mooi.. maar dat is alweer 10 jaar geleden.

Maar zijn er mensen die weten of het kan en hoe het gaat ben wel benieuwd eigenlijk...wil het wel een keer meemaken
Hey gast? ...Ja? ....Bek houwe..
pi_78138463
Heb je dit überhaupt in de gate?
Herb is the healing of a nation, alcohol is the destruction.
pi_78138491
ja dat is het gekke . Het schijnt dat je kan bepalen wat je wilt ofzo
pi_78138562
Wat ik er een keer over gelezen heb is dat je het voor elkaar kan krijgen door jezelf aan te leren regelmatig even te denken "wat ben ik aan het doen? waarom doe ik het? waar ben ik?". Als je dat automatisch doet, zal het het ook in een droom doen en je realisren dat je droomt. Er is een kans dat je dan wakker wordt, maar als je het oefent kan je lucide dromen forceren(schijnt, ik heb nooit de moeite gedaan het echt te proberen).
pi_78138565
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:22 schreef bigbass het volgende:
Wat ik er een keer over gelezen heb is dat je het voor elkaar kan krijgen door jezelf aan te leren regelmatig even te denken "wat ben ik aan het doen? waarom doe ik het? waar ben ik?". Als je dat automatisch doet, zal het het ook in een droom doen en je realisren dat je droomt. Er is een kans dat je dan wakker wordt, maar als je het oefent kan je lucide dromen forceren(schijnt, ik heb nooit de moeite gedaan het echt te proberen).
Idd, heb ik ook gelezen
pi_78138616
Drugs.
Ik weet niks van Hindoes. Wel van Samoerai en andere dingen.
pi_78138627
Ok , maar zijn er ook ervaringen onder de fok!ers
pi_78138763
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:23 schreef boem-dikkie het volgende:
Drugs.
Dan bedoel je vast hallucineren?
Knowledge is power, use it wisely.
TRU-Bandstemmenontcijferaar 2010
pi_78138786
Drugs heeft hier niets mee te maken..maar dat weten jullie best
  donderdag 18 februari 2010 @ 14:30:36 #10
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_78138823
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:24 schreef Gro251 het volgende:
Ok , maar zijn er ook ervaringen onder de fok!ers
Ik heb me er wel eens mee bezig gehouden.
Het helpt ook om een dromendagboek bij te houden waar je elke dag bijhoudt wat je hebt gedroomd. Die leg je naast je bed en het eerste wat je doet als je wakker wordt is bedenken wat je heb gedroomd en dat opschrijven.
Vervolgens kan je dan inderdaad wat realitychecks doen in het 'echte' leven. Bijvoorbeeld telkens bedenken wie je bent, waar je bent, maar ook specifieker op dromen. Bijvoorbeeld iets lezen en dan terugkijken of hetzelfde er staat, in een droom is dat dikwijls niet zo. Ook klokken schijnen raar te doen in dromen, probeer dus altijd de tijd in de gaten te houden.
Als je in je droom een realitycheck doet en hij klopt niet kan zomaar het besef komen dat je droomt. Vanaf dan ben je 'lucide' aan het dromen en kan je alles doen wat je wil in je droom. Bijvoorbeeld naar Walibi World in een mega-achtbaan, vliegen of die vervelende collega een klap op z'n muil geven.

Persoonlijk werd ik vaak vrij snel wakker nadat ik lucide was geworden, het gebeurt volgens mij ook niet in je diepste slaap maar in een soort tussenfase tussen dromen en wakker worden.
Het is op zich wel leuk, maar echt meerwaarde heeft het ook niet. Er is op internet nog veel meer informatie over te vinden, Google is je vriend.
  donderdag 18 februari 2010 @ 14:40:50 #11
291089 Gourmetschotel
Doe je vlees er maar op !
pi_78139156
Ik heb een keer gedroomd over en vliegtuig dat neerstortte en toen stortte er echt een neer
pi_78139222
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:30 schreef Jovatov het volgende:

[..]

Ik heb me er wel eens mee bezig gehouden.
Het helpt ook om een dromendagboek bij te houden waar je elke dag bijhoudt wat je hebt gedroomd. Die leg je naast je bed en het eerste wat je doet als je wakker wordt is bedenken wat je heb gedroomd en dat opschrijven.
Vervolgens kan je dan inderdaad wat realitychecks doen in het 'echte' leven. Bijvoorbeeld telkens bedenken wie je bent, waar je bent, maar ook specifieker op dromen. Bijvoorbeeld iets lezen en dan terugkijken of hetzelfde er staat, in een droom is dat dikwijls niet zo. Ook klokken schijnen raar te doen in dromen, probeer dus altijd de tijd in de gaten te houden.
Als je in je droom een realitycheck doet en hij klopt niet kan zomaar het besef komen dat je droomt. Vanaf dan ben je 'lucide' aan het dromen en kan je alles doen wat je wil in je droom. Bijvoorbeeld naar Walibi World in een mega-achtbaan, vliegen of die vervelende collega een klap op z'n muil geven.

Persoonlijk werd ik vaak vrij snel wakker nadat ik lucide was geworden, het gebeurt volgens mij ook niet in je diepste slaap maar in een soort tussenfase tussen dromen en wakker worden.
Het is op zich wel leuk, maar echt meerwaarde heeft het ook niet. Er is op internet nog veel meer informatie over te vinden, Google is je vriend.
Is het moeilijk om dit aan te leren> ?

en het bestaat dus wel echt ?
  donderdag 18 februari 2010 @ 14:43:06 #13
8372 Bastard
Persona non grata
pi_78139226
Check ook hier eens
The truth was in here.
  donderdag 18 februari 2010 @ 14:53:08 #14
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_78139586
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:43 schreef Gro251 het volgende:

[..]

Is het moeilijk om dit aan te leren> ?

en het bestaat dus wel echt ?
Ja, het bestaat zeker echt, en heel moeilijk is het ook niet. Als je je er in het dagelijks leven veel mee bezig houdt met je dromen dan lukt het zeker binnen niet al te lange termijn.
pi_78139640
helpt het feit dat ik zowieso nooit echt mijn dormen onthou en dat ik heeel vast slaap niet mee an het niet lucide dromen ?>
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:01:02 #16
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_78139872
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:54 schreef Gro251 het volgende:
helpt het feit dat ik zowieso nooit echt mijn dormen onthou en dat ik heeel vast slaap niet mee an het niet lucide dromen ?>
Dat helpt tegen, je moet je bewust worden van je dromen.
pi_78139944
dat bedoel ik .... mijn vaste slaap helpt niet echt neem ik aan
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:04:07 #18
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_78139983
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 14:54 schreef Gro251 het volgende:
Sowieso moet je eerst stabieler worden met je gedachten buiten je slaap om.
Dus wanneer je bij vol bewustzijn bent, je gedachten leren controleren.
Niet naar bed gaan wanneer je pas moe bent, maar eerst gaan mediteren.
Hoofd leeg gooien van alle spinsels in je hoofd.

Daarna kan je pas je slaap gaan trainen
Engaging Infinite Improbability Drive..
pi_78140066
Ok maar , dat houd in dat ik moet gaan mediteren , daar heb ik nul ervaring mee en eerlijk gezecht ook een beetje sceptisch over ben... ik moet men hoofd legen voor ik kan slapen . dat weet ik dat doe ik altijd als ik naar bed ga op men rug liggen en de gedachten die voorbijkomen weggoiien , als of je dia's met je gedachte weg zoeft zeg maar ...
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:12:31 #20
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_78140289
Zelf kan ik het redelijk goed, ik heb het aangeleeerd op advies van psychotherapeute paar jaar terug, omdat ik bst veel nachtmerries had, en dus langzaam aan geleerd die heel bewust om te gaan buigen. En wat een ander al zei in andere topics, t grappige is dat je dus ook gewoon heel rigoreus kan besluiten nu wordt ik wakker en hoppa
Lukt ook regelmatig om echt een hele nacht dromen te sturen.
Alleen merk ik wel dat je dan minder uitgeslapen bent, omdat je niet echt in complete rust bent en je eigenlijk meer een continue tussenfase zit .
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:13:24 #21
181857 Jovatov
Si fallor, sum
pi_78140325
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 15:03 schreef Gro251 het volgende:
dat bedoel ik .... mijn vaste slaap helpt niet echt neem ik aan
Nee, maar daarom moet je jezelf trainen in het bewust zijn van je dromen die je echt wel hebt.
Begin met elke dag op het moment dat je wakker wordt in een dromendagboek opschrijven wat je gedroomd hebt. Als je je dat aanleert en bewuster wordt van je dromen kan je op een gegeven moment op het punt komen dat je in je droom herkent dat je droomt en ga je 'lucide'.
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:15:15 #22
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_78140392
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 15:06 schreef Gro251 het volgende:
Ok maar , dat houd in dat ik moet gaan mediteren , daar heb ik nul ervaring mee en eerlijk gezecht ook een beetje sceptisch over ben... ik moet men hoofd legen voor ik kan slapen . dat weet ik dat doe ik altijd als ik naar bed ga op men rug liggen en de gedachten die voorbijkomen weggoiien , als of je dia's met je gedachte weg zoeft zeg maar ...
Gedachtes leeg gooien is goed, en mediteren moet je niet per definitie zien als het standaard mediteren he.. gewoon je bewust worden van jezelf, zonder gedachtespinsels.
Als jou hele dag vol zit met gedachtenspinsels is je geest al oververmoeid vaak.
Tis echt een wisselwerking van veel factoren imho.
pi_78140475
quote:
Op donderdag 18 februari 2010 15:12 schreef _evenstar_ het volgende:
Zelf kan ik het redelijk goed, ik heb het aangeleeerd op advies van psychotherapeute paar jaar terug, omdat ik bst veel nachtmerries had, en dus langzaam aan geleerd die heel bewust om te gaan buigen. En wat een ander al zei in andere topics, t grappige is dat je dus ook gewoon heel rigoreus kan besluiten nu wordt ik wakker en hoppa
Lukt ook regelmatig om echt een hele nacht dromen te sturen.
Alleen merk ik wel dat je dan minder uitgeslapen bent, omdat je niet echt in complete rust bent en je eigenlijk meer een continue tussenfase zit .
i kbegrijp dus dat je niet echt slaapt ? het is meer een tussenweg. Het is niet zo dat als je in een diepe slaap een droom hebt ineens lucide word. of is het toch je voorgeprogammeerde onderbewustzijn (reality check) die ervoor zorgt dat je dat wel krijgt (lucide word)
pi_78140539
Het kan. Ik heb het wel eens een periode gehad. Maar het interesseert me verder niet om een droomwereld te controleren, dus ik heb me er verder niet in verdiept en nu heb ik het ook nooit meer.
Fok!-reputatiemeter van Rijsttafel:
Slecht [-----X----------------------------------------------------------] Goed
  donderdag 18 februari 2010 @ 15:27:29 #25
116890 _evenstar_
Ba-dum-tisssschhh
pi_78140907
Lees hier eens:

http://nl.wikipedia.org/wiki/Lucide_droom

Kan je die woorden wel zeggen in eigen woorden, maar dit is duidelijker.

Makkelijkste is iig als je zoals jovatov al aangaf bewust wordt dat je droomt,
Daarna om dan je hoofd leeg te gooien en een spcifieke gedachte/beeld voor je ogen probeert te schetsen.
T grappige vind ik dat je dus op een gegeven moment een soort spierverslapping voelt, alsof je compleet numb bent.
Soms lukt het niet, en dan moet je ook iet te veel door proberen. gewoon telkens even proberen, en op den duur verleg je je grenzen.

T wordt zo ook makkelijker om als je dus in een droom zit en je wordt wakker om dan even te plassen ofzo, maar wel dat beeld in je hoofd blijven houden.
En als je dan nog half suffig bent je ogen te sluiten, en dan whop weer gelijk die verlamming maar je gewoon weet wat je doet.
Alsof je regiseur bent van je eigen film
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')