Is het één met een KEW-clausule? Dan nee. Is het gewoon een kapitaalverzekering? Dan ja.quote:Op maandag 1 maart 2010 09:08 schreef sanger het volgende:
Een vraag van een collega waar ik het antwoordt niet met zekerheid op weet.
Ze heeft een levenshypotheek en bouwt in die polis een vermogen op welke na 30 jaar (hopelijk) ineens aflost op de hypotheek. Moet het vermogen in die polis ook nog in de aangifte IB worden meegenomen?
Huh? Wie heeft het over een beleggingsrekening? En wanneer is een premie te hoog?quote:Op maandag 1 maart 2010 11:41 schreef Bayswater het volgende:
Als het een aparte beleggingsrekening wel, maar is het niet zo te zien. Is het een beleggingsprodukt met een veel te hoge premie in box 1 dan is het vrijgesteld als kapitaalverzekering in box1 en hoef je het niet op te geven.
Hypotheek met aparte beleggingsrekening om (woeker)polissen in een kapitaalverzekering te omzeilen. Transparant, waarbij ook daadwerkelijk heel de premie belegt wordt. Nadeel alleen dat hij in box 3 valt. Waren/zijn hypotheekaviseurs geen fan van aangezien ze er zelf weinig provisie aan verdienen.quote:Op maandag 1 maart 2010 18:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Huh? Wie heeft het over een beleggingsrekening? En wanneer is een premie te hoog?
Het is een verzekering,... dus waar jij een beleggingsrekening vandaan haalt blijft me nog een raadsel.quote:Op maandag 1 maart 2010 19:57 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Hypotheek met aparte beleggingsrekening om (woeker)polissen in een kapitaalverzekering te omzeilen. Transparant, waarbij ook daadwerkelijk heel de premie belegt wordt. Nadeel alleen dat hij in box 3 valt. Waren/zijn hypotheekaviseurs geen fan van aangezien ze er zelf weinig provisie aan verdienen.
Hij is tegelijk met de hypotheek afgesloten dus ik ga uit van een KEW clausulequote:Op maandag 1 maart 2010 18:38 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Is het één met een KEW-clausule? Dan nee. Is het gewoon een kapitaalverzekering? Dan ja.
meestal over het waterquote:Op maandag 1 maart 2010 20:28 schreef Bayswater het volgende:
Tis inderdaad een verzekeringspolis zie ik.
Wat anders:
Waar kan ik mijn brug kwijt? Onder hulpmiddelen of heelkundige hulp bij specifieke zorgkosten?
Grote kans.quote:Op maandag 1 maart 2010 20:32 schreef sanger het volgende:
[..]
Hij is tegelijk met de hypotheek afgesloten dus ik ga uit van een KEW clausule![]()
Met vragen weet je het in ieder geval zeker.quote:Zal het vragen morgen
Hulpmiddelen.quote:Op maandag 1 maart 2010 20:28 schreef Bayswater het volgende:
Tis inderdaad een verzekeringspolis zie ik.
Wat anders:
Waar kan ik mijn brug kwijt? Onder hulpmiddelen of heelkundige hulp bij specifieke zorgkosten?
Als je aan de voorwaarden voldoet (zie de help-file) voor de vrijstelling: ja.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 08:02 schreef Staartaap het volgende:
In 2009 heb ik mijn appartement verkocht. Ik heb daarna de rest van de tijd in een huurhuis gewoond. Ik heb mijn hypotheek niet laten doorlopen en deze volledig afgelost. Een gedeelte van mijn hypotheek bestond uit een z.g.n. Maatwerkhypotheek waarin ik wat spaarvermogen had opgebouwd. Dit opgespaarde bedrag (het ging om +/- 3000 euro) heb ik laten uitkeren.
Mijn vraag, waar geef ik deze uitkering op? Op dit moment heb ik het bedrag ingevuld bij:
----
Hebt u of .[fiscale partner]. een vrijstelling gebruikt voor bijvoorbeeld een uitkering uit een kapitaalverzekering eigen woning?
- ja
De in 2009 gebruikte vrijstelling: ¤3000
----
Heb ik dit zo juist gedaan?
Volgens mij werd ik uit de help-file niet veel wijzer maar ik ga vanavond toch even kijken. Wat bedoel je met "hou er ook rekening mee bij de aflossing van de eigenwoningschuld?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:19 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Als je aan de voorwaarden voldoet (zie de help-file) voor de vrijstelling: ja.
(Hou er ook rekening mee bij de aflossing van de eigenwoningschuld.)
Voor de bepaling van de eigenwoningreserve.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:22 schreef Staartaap het volgende:
[..]
Volgens mij werd ik uit de help-file niet veel wijzer maar ik ga vanavond toch even kijken. Wat bedoel je met "hou er ook rekening mee bij de aflossing van de eigenwoningschuld?
Okay, simpel gezegd moet ik dit geld dus in mindering brengen op de hypotheekschuld die ik voor de verkoop had? Stel ik had een hypotheekschuld van 200.000 dan wordt dat nu dus 197.000?quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:26 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Voor de bepaling van de eigenwoningreserve.
Het deel uit de 'spaarpot' moet je ook in mindering brengen op de 'eigenwoningschuld van de verkochte woning'.
Ja.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 09:34 schreef Staartaap het volgende:
[..]
Okay, simpel gezegd moet ik dit geld dus in mindering brengen op de hypotheekschuld die ik voor de verkoop had? Stel ik had een hypotheekschuld van 200.000 dan wordt dat nu dus 197.000?
Nee.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 12:18 schreef RealMadMan het volgende:
Ik doe voor mijn werk zelfstudies mag ik dan stookkosten en energie kosten opgeven ?
Of zijn daar andere regelingen voor ?
Je hebt geen fiscaal partner dus schuiven is niet mogelijk. Je zult dus de rente af moeten trekken die voor jouw deel eigendom geldt. Dat is dus 11,5 maand.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:30 schreef Bayswater het volgende:
Weet je al of ik de geheel betaalde hypotheekrente in 2009 mag aftrekken ondanks dat ik 1 maand gedeeld eigenaar was?
Maar zelfs het nieuwe programma kent deze grens nog niet....quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:34 schreef ManAtWork het volgende:
Voor 2010 is de aanslaggrens van ¤ 43,- eenmalig verhoogd naar ¤ 50,-.
Dus: als je meer dan ¤ 50,- aan belasting moet betalen, zul je aangifte moeten doen.
(OP in dit topic kan ik niet meer aanpassen maar de OP in de Wiki is bijgewerkt.)
Dus ook als is vastgelegd dat de hypotheek voor mijn rekening komt (en dus ook de hypotheekrenteaftrek).quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:35 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Je hebt geen fiscaal partner dus schuiven is niet mogelijk. Je zult dus de rente af moeten trekken die voor jouw deel eigendom geldt. Dat is dus 11,5 maand.
Even een paar dagen wachten tot er een nieuwe versie beschikbaar komt, dus.quote:Op dinsdag 2 maart 2010 13:46 schreef Nizno het volgende:
[..]
Maar zelfs het nieuwe programma kent deze grens nog niet....
Ik heb bij mn ouders met schuiven het ook maar mooi op 42 euro gelaten bij de 1...
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |