Ben benieuwd hoe je het dan cijfermatig hebt ingevuld want,...quote:Op woensdag 24 februari 2010 09:43 schreef Bayswater het volgende:
Heb nu berekend dat indien de Belastingdienst de volgende berekening zou doen het plaatje weer in evenwicht is:
Tot overlijdensdatum voor beiden naar rato bereken op grond van gemeenschap van goederen (de helft dus), daarna voor de langstlevende vanaf de overlijdensdatum (dus ook naar rato) voor het volle vermogen. Een overlijden in welke maand dan ook zorgt dan voor dezelfde grondslag als bij geen overlijden.
... het wordt al eerlijk berekend door de rendementsheffing naar rato te berekenen en nee, het voorbeeld van de belastingdienst is wel juist en zoals het hoort.quote:Wel zo eerlijk en denk dan ook foutief voorgeschoteld door de belastingdienst, dadelijk eens bellen.
Nizno en fraude?quote:
Lijkt mij niet, want het volle eindvermogen op 31-12-2009 wordt voor de nabestaande voor het hele jaar genomen terwijl dat eigenlijk tot overlijdensdatum gedeeld hoort te worden op de vermogenstoestand van overlijdensdatum.quote:Op woensdag 24 februari 2010 18:02 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ben benieuwd hoe je het dan cijfermatig hebt ingevuld want,...
[..]
... het wordt al eerlijk berekend door de rendementsheffing naar rato te berekenen en nee, het voorbeeld van de belastingdienst is wel juist en zoals het hoort.
Ik zie nergens in dat stukje dat de peildatum naar 31-12 wordt getrokken. Dat stukje geeft slechts aan dat dat het geval was voor het arrest van de Hoge Raad.quote:Op woensdag 24 februari 2010 18:50 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Lijkt mij niet, want het volle eindvermogen op 31-12-2009 wordt voor de nabestaande voor het hele jaar genomen terwijl dat eigenlijk tot overlijdensdatum gedeeld hoort te worden op de vermogenstoestand van overlijdensdatum.
Zag dat hier in 2006 een uitspraak van de Hoge Raad over is geweest. http://www.telegraaf.nl/o(...)en/article448973.ece . Vervolgens zegt men dat de overlijdensdatum naar 31-12 wordt getrokken bij keuze voor vol partnerschap als oplossing na deze uitspraak (wat weer eerlijk zou zijn). Nu lijkt het alsof men weer dingen heeft zitten terugdraaien en toch weer gedeeltelijk met de overlijdensdatum rekent..
Werd als oplossing genoemd in Vaktijd of vakstudie voor dit probleem.quote:Op woensdag 24 februari 2010 18:57 schreef Maharbal het volgende:
[..]
Ik zie nergens in dat stukje dat de peildatum naar 31-12 wordt getrokken. Dat stukje geeft slechts aan dat dat het geval was voor het arrest van de Hoge Raad.
De huidige stand van zaken volgens het handboek Estate Planning:quote:Op woensdag 24 februari 2010 19:00 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Werd als oplossing genoemd in Vaktijd of vakstudie voor dit probleem.
en vervolgens:quote:Indien één van de partners in de loop van het kalenderjaar overlijdt, bestaat niet het gehele kalenderjaar fiscaal partnerschap. Voor de toepassing van art. 2.17 Wet IB 2001 kan in het jaar van overlijden toch worden gekozen voor 'voljaarspartnerschap'.Hierdoor blijft de vrije toedeling van gemeenschappelijke vermogensbestanddelen mogelijk. De Hoge Raad (8 september 2006) heeft beslist dat alle gemeenschappelijke vermogensbestanddelen op de overlijdensdatum mogen worden toegerekend aan de overleden partner én het percentage van 4% tijdsevenredig mag worden herrekend. Het oordeel van de Hoge Raad brengt met zich mee dat de langstlevende partner op 31 december van het jaar van overlijden van zijn/haar partner geen vermogen hoeft aan te geven in box 3.
quote:Als gevolg van de inwerkingtreding van de 'Fiscale onderhoudswet 2007' per 1 januari 2008 is de wijze van heffing in box 3 veranderd voor situaties waarbij de belastingplicht gedurende het kalenderjaar aanvangt (geboorte/immigratie) of eindigt (overlijden/emigratie). Ingeval de belastingplichtige of zijn/haar partner niet het gehele kalenderjaar binnenlands belastingplichtig is, geldt de keuze voor 'voljaarspartnerschap' van art. 2.17 lid 7 Wet IB 2001 niet langer voor de toerekening van de rendementsgrondslag van box 3. Door deze wetswijziging zijn de (voor de fiscus negatieve) gevolgen van HR 8 september 2006 ondervangen.
Dank je, die zijn duidelijker. Het nieuw opgestelde is echter niet zo zorgvuldig gedaan dus. Overigens net de belastingdienst een half uur aan de bel gehad, doorverbonden en uiteindelijk beiden tot de conclusie gekomen dat het inderdaad krom is. Maar aangezien het wettelijk is vastgelegd niets aan te doen en alleen in bezwaarmogelijkheid eventueel te tackelen. Dat adviseerde ze wel aangezien zij het ook doorrekende en tot de conclusie kwam dat een levend echtpaar minder kwijt is dan bij een overlijden van iemand in de tweede helft van het jaar. Iets wat niet de bedoeling is.quote:Op woensdag 24 februari 2010 19:02 schreef Maharbal het volgende:
[..]
De huidige stand van zaken volgens het handboek Estate Planning:
[..]
en vervolgens:
[..]
Je zou het altijd kunnen proberen. Aan de toezegging van zo'n telefoon-persoon heb je eigenlijk vrij weinig. Je moet gewoon een Inspecteur aan de lijn zien te krijgen (lastig als je niet zakelijk toegang hebt tot de interne nummers van die mensen).quote:Op woensdag 24 februari 2010 19:08 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Dank je, die zijn duidelijker. Het nieuw opgestelde is echter niet zo zorgvuldig gedaan dus. Overigens net de belastingdienst een half uur aan de bel gehad, doorverbonden en uiteindelijk beiden tot de conclusie gekomen dat het inderdaad krom is. Maar aangezien het wettelijk is vastgelegd niets aan te doen en alleen in bezwaarmogelijkheid eventueel te tackelen. Dat adviseerde ze wel aangezien zij het ook doorrekende en tot de conclusie kwam dat een levend echtpaar minder kwijt is dan bij een overlijden van iemand in de tweede helft van het jaar. Iets wat niet de bedoeling is.
Op 1.1. heeft de nabestaande recht op de helft van het vermogen. En aan het eind van het jaar heeft ie de beschikking over het gehele vermogen. Dus ik zie het probleem niet.quote:Op woensdag 24 februari 2010 18:50 schreef Bayswater het volgende:
[..]
Lijkt mij niet, want het volle eindvermogen op 31-12-2009 wordt voor de nabestaande voor het hele jaar genomen terwijl dat eigenlijk tot overlijdensdatum gedeeld hoort te worden op de vermogenstoestand van overlijdensdatum.
Eenvoudig voorbeeld, vermogen 100.000 op 1-1 en gemakshalve ook 100.000 op overlijdensdatum en 31-12. Fiscaal partnerschapquote:Op woensdag 24 februari 2010 21:48 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Op 1.1. heeft de nabestaande recht op de helft van het vermogen. En aan het eind van het jaar heeft ie de beschikking over het gehele vermogen. Dus ik zie het probleem niet.
Het feit dat er de overledene al rekening wordt gehouden van een rendement naar rato, lijkt me al duidelijk en eerlijk an sich. Er zou inderdaad iets voor te zeggen zijn dat het restant van het jaar ook een evenredig deel voor de nabestaande zou zijn maar ja, deze leeft het gehele jaar en heeft dus te maken met de peildata 1.1. en 31.12.
En ja, niet alles in de belastingwetten lijkt/is eerlijk.
De kans op voordeel is net zo groot als de kans op nadeel, dus hoezo is dat niet eerlijk? dat is de redenatie van de wetgeverquote:Op woensdag 24 februari 2010 22:34 schreef Bayswater het volgende:
...
Belastingwet is slecht opgemaakt en inderdaad zeker niet eerlijk.
Heb je gelijk in, er zijn wel meer van dat soort tijdstipheffingen. OZB bijvoorbeeld, hoewel dat wat betreft het eigenaarsgedeelte vaak weer verrekend wordt bij de notaris bij verkoop.quote:Op woensdag 24 februari 2010 22:47 schreef DonJames het volgende:
[..]
De kans op voordeel is net zo groot als de kans op nadeel, dus hoezo is dat niet eerlijk? dat is de redenatie van de wetgever
Ja, dat klopt. Je vergoeding is hoger (of gelijk) aan de aftrek volgens de tabel.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:37 schreef Suijk het volgende:
Even een vraagje, ben alvast wat aan het invullen. Wil even weten of ik het goed doe.
Vanaf 1 mei dit jaar reis ik met het OV naar m'n werk. Ik heb een treinabonnement, maar die is pas vanaf 1 juli ingegaan, die mijn werkgever voor 75% betaalt. Tussen 1 mei en 1 juli heb ik treinkaartjes gebruikt (380,-). Hiervan heeft mijn werkgever ook 75% betaald (285,-).
Het gaat om 51 km. Ik reis 5 dagen per week. Volgens de tabel heb ik dan recht op een aftrek 1.678*8/12e = 1119 euro. Belastingdienstprogramma geeft 1127 aan, maar dat kan een dag hier en daar een dag schelen ofzo.
Op mijn loonstrookjes vanaf 1 juli staat dus iedere maand dat ik wat betaal voor die woon-ov (192,87 euro) en dan krijg ik er daarna op het loonstrookje weer 144,65 euro bij.
De bijdrage van mijn werkgever is dus: 285 + (6*144) = 1149 euro. Dit is hoger dan die aftrek (1127), dus heb ik geen recht op reisaftrek OV. Klopt dat?
Lees de OP.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:40 schreef Hiya het volgende:
Kort vraagje. Weet iemand wanneer ik ongeveer het geld dat ik terug krijg kan verwachten. Ik heb een hele simpele aangifte. Ik ben student en heb heffingskorting toegepast. Ik heb een kwartaal veel gewerkt waardoor ik 122 euro LH heb betaald. Die 122 krijg ik dus terug, maar wanneer?
Danku!
Heb ik inderdaad al gelezen dus ik krijg eerst een hoop voorlopige om tot slot een definitieve te krijgen? Gaan dus wel een aantal maandjes na April over heen gok ik. Krijg ik er dan wel rente op?quote:
Je krijgt er geen rente over.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:54 schreef Hiya het volgende:
[..]
Heb ik inderdaad al gelezen dus ik krijg eerst een hoop voorlopige om tot slot een definitieve te krijgen? Gaan dus wel een aantal maandjes na April over heen gok ik. Krijg ik er dan wel rente op?
Ok, tnx voor je snelle reactie.quote:Op zondag 28 februari 2010 18:40 schreef ManAtWork het volgende:
[..]
Ja, dat klopt. Je vergoeding is hoger (of gelijk) aan de aftrek volgens de tabel.
Dan heb je inderdaad geen aftrekpost over.
Waarom krijg ik er geen rente over? Ik heb toch 122 euro teveel betaald en zoals ik het uit de OP haal krijg ik rente tot aan de voorlopige aanslag 2009. Of zie ik dit verkeerd?quote:
Als jij de voorlopige beschikking krijgt komt het geld ook op je rekening. Tijdje daarna krijg je de definitieve. Dus het geld heb je al.quote:Op zondag 28 februari 2010 19:03 schreef Hiya het volgende:
[..]
Waarom krijg ik er geen rente over? Ik heb toch 122 euro teveel betaald en zoals ik het uit de OP haal krijg ik rente tot aan de voorlopige aanslag 2009. Of zie ik dit verkeerd?
Ahhh nu is het duidelijk. Ik dacht de BD pas ging uitbetalen na de definitieve. Dank u!quote:Op zondag 28 februari 2010 19:07 schreef justmattie het volgende:
[..]
Als jij de voorlopige beschikking krijgt komt het geld ook op je rekening. Tijdje daarna krijg je de definitieve. Dus het geld heb je al.
Dat klopt. Je krijgt gewoon rente tot aan het moment dat je je voorlopige aanslag ontvangt.quote:Op zondag 28 februari 2010 19:03 schreef Hiya het volgende:
[..]
Waarom krijg ik er geen rente over? Ik heb toch 122 euro teveel betaald en zoals ik het uit de OP haal krijg ik rente tot aan de voorlopige aanslag 2009. Of zie ik dit verkeerd?
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |