Even een uitgebreidere reactie op Bolkesteijn maar dit geldt evenzeer voor figuren als sneakypete die stellen dat 'het leven lijden is'.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 18:27 schreef Bolkesteijn het volgende:Het is volstrekt idioot aan het worden, depressieve mensen moet je weer op de rails helpen (niet dubbelzinnig interpreteren

) door perspectief te bieden in het leven, niet door ze laten toe te geven aan de gemakkelijke weg van zelfmoord. Het actief beëindigen van leven wordt door steeds meer mensen als een eigen keus gezien, maar in werkelijkheid is het een zwak excuus om niks aan het echte probleem te hoeven doen. En dat geldt ook voor abortus (ook al gaat het in dit geval om ernstige afwijkingen aan het kind, dat weet ik ook wel, maar de praktijk is dat abortus veel breder toegepast wordt), hoe kan dat zoveel mensen onverantwoord met sex om gaan zodat er allerlei 'ongelukjes' gebeuren... Het is maatschappelijke verloedering en daar moet niet aan toegegeven worden.
Ik ben zeer benieuwd hoe je dat 'perspectief willen bieden' wilt vormgeven. Je eerdere uitlatingen laten daar weinig ruimte toe. Ik noem dan jouw ideeën om:
- De AOW helemaal af te schaffen
- Sowieso alle subsidies, collectiviteiten (zoals de zorg!) te verminderen tot de bijstand
- En dat die bijstand, als enig overgebleven uitkering, zeer miniem moet zijn. "Net genoeg om te overleven" was voor jou voldoende (kan de quote er wel bij pakken als je wilt).
Veel perspectief is er dan niet meer. Als jij je zin had gehad dan hadden vele ouderen nu dankzij de economische crisis niks meer over gehad. Kijk maar naar de 'vrije landen'. Om maar een idee te geven. Een gebeurtenis buiten hen om (een crisis) had hen bankroet gemaakt. Er is dan weinig perspectief meer over.
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 18:41 schreef Bolkesteijn het volgende:[..]
Dat kan ook bereikt steeds beter bereikt worden door genetisch onderzoek. In de toekomst verwacht ik zelfs dat het mogelijk is het menselijk ras te veredelen zodat dit soort afwijkingen (waterhoofd, open rug, etc) veel minder voor gaan komen (er is dan minder reden om abortus toe te staan). In de plantenwereld is dat al dagelijkse praktijk. Op aardbeien hoeft bijvoorbeeld veel minder gif gespoten te omdat er een nu een aarbeienras gekweekt is (niet met directe genetische manipulatie dus) dat beter bestand is tegen ziekten.
Een erg vreemde opmerking. Je tast dan de uniciteit van het leven aan. Iets wat ook in het euthenasiedebat mee speelt.
Je argument dat 'euthenasie niks doet aan het onderliggende probleem' is hier ook van toepassing. Menselijk klonen doet ook niks aan het onderliggende probleem en gegeven de machts en inkomensverhoudingen die jij voor staat zal dit de problemen en kloven enkel vergroten. Sterker nog: je kweekt een nieuw diersoort waardoor de emotionele band met de medesoortgenoten definitief weg valt. Ultiem horrorscenario. Welgestelden die een nieuw, superieur en onderdrukkend diersoort gaan ontwikkelen.
Ik merk dat ik nu in collectiviteiten denk: diergroep A tegen diergroep B. Dat zal je niet aanspreken. Even nu naar het individuele niveau vertaald:
Het zal betekenen dat je je eigenschappen op bestelling kunt krijgen. "Geef mij maar de benen van Usain Bolt, het brein van Einstein en de armen van Schwarzenegger". Het ironische is dat nog duidelijker dan voorheen het individuele keuzemantra een illusie blijkt te zijn. Keuzes worden immers voor je gemaakt, door je ouders. Zijn je ouders rijk en zelf fysiek superieur? Dan heb je geluk gehad, je krijgt een superieur lijf.
De mens zit helaas zo in elkaar dat ze daar wel een mentale constructie voor bedenken. De niet-übermenschen worden een aparte diersoort. Waarvan ruiterlijk toe zal worden gegeven dat zij niet een capaciteit beschikken tot het maken van reflexieve individuele keuzes. Een diersoort die vervolgens dan ook schaamteloos zal worden opgesloten in een stal, gevoederd en misbruikt. Af en toe mogen ze grazen in een wei. Zo houdt men het fictieve idee overeind dat de nieuwe superieure diersoort tenminste wél individuele keuzevrijheid heeft.
Om terug te komen naar je euthenasieverhaal: dit standpunt van jou strookt op vele punten niet met wat je zegt over euthenasie. En het is op vele punten verwerpelijk.
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 12:55 schreef Bolkesteijn het volgende:[..]
Dat is in heel veel landen heel gebruikelijk, Nederland is de afwijkende factor daarin. Het
is niet gewoon om de zorg voor bejaarde ouders volledig (een hulp is prima) aan externen (het bejaardenhuis) over te laten. En dat is wat mij betreft de sociale verloedering van Nederland, onder het mom van sociaal liberalisme wordt de samenleving steeds losser van structuur.
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 11:24 schreef Bolkesteijn het volgende:Is er werkelijk niemand anders op FOK! die ook mijn standpunt aanhangt? Dat verbaast mij dan, buiten FOK! ken ik toch wel een paar mensen (wel fors in de minderheid) die ook op mijn lijn zitten. En daarnaast hangt een groot deel van de rest van de wereld, VS, Spanje, Portugal, Argentinie etc etc. wel mijn lijn aan van abortus en euthanasie ontmoediging.
Je zit landen als Spanje, Italië, Portugal etc. normaal gesproken op meerdere punten aan te pakken. Deze landen zouden 'liberaler' moeten worden. Ze zouden meer moeten gaan werken. Harder. Geen banen voor het leven. Minder loyaliteit, corruptie en vriendjespolitiek. Enzovoorts.
Je faalt opzichtig om in te zien hoe de oprechte zorg voor ouderen in deze landen (waar de staat trouwens niet geheel afwezig is) samen hangt met hoe de rest van de sociaal-economische en maatschappelijke sfeer is ingericht. Dat staat niet los van elkaar. Dat grijpt in elkaar en daar zit een verband tussen.
[ Bericht 1% gewijzigd door Klopkoek op 15-02-2010 23:11:26 ]