Bah. Dit maakt de weg vrij voor verdrukking van minderheidstalen. Zoals in Frankrijk, waar Bretonstalige scholen geen staatssubsidie krijgen omdat dat ongrondwettig zou zijn - de grondwettelijke bepaling dat het Frans de taal van de Republiek is verbiedt het gebruik van een andere taal dan het Frans op openbare scholen. Of zoals in de Vlaamse Voerstreek, waar naar verluidt Franstaligen na hun dood geen uitvaartceremonie in het Frans mogen hebben - de bij wet vastgelegde voertaal is immers het Nederlands.quote:Nederlands verankerd in grondwet
DEN HAAG - Het gebruik van de Nederlandse taal wordt verankerd in de grondwet. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten.
Het kabinet wil daarmee zeker stellen dat het gebruik van het Nederlands niet in de verdrukking komt nu er in ons land steeds meer talen worden gesproken.
Vooral het Engels wint terrein, stelt het kabinet vast. Dat komt omdat er steeds meer contacten zijn met het buitenland en er meer buitenlanders hier komen wonen.
Door de positie van het Nederlands in de grondwet vast te leggen, wordt zeker gesteld dat mensen in Nederland altijd met de eigen taal uit de voeten kunnen.
Friese taal
Ook over de positie van de Friese taal komt er een bepaling in de grondwet.
Het wetsvoorstel, dat nu voor advies naar de Raad van State gaat, vloeit voort uit het regeerakkoord. Daarin staat dat de overheid het gebruik van het Nederlands als bestuurstaal en cultuur- en omgangstaal bevordert door onze taal in de grondwet vast te leggen.
Vooral regeringspartijen CDA en ChristenUnie hadden hier al langere tijd op aangedrongen.
Goed om te zien dat je verder denkt dan de voor de hand liggende clichés en onderbuikgevoelens.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:39 schreef sneakypete het volgende:
Goed idee. Een grondwet dient iets te zeggen over hoe een samenleving dient te zijn, als basis. Daar hoort natuurlijk een taal bij. Voor!
Zijn er in Nederland dan scholen waar alleen in een andere taal dan Nederlands les worden gegeven?quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Bah. Dit maakt de weg vrij voor verdrukking van minderheidstalen. Zoals in Frankrijk, waar Bretonstalige scholen geen staatssubsidie krijgen omdat dat ongrondwettig zou zijn - de grondwettelijke bepaling dat het Frans de taal van de Republiek is verbiedt het gebruik van een andere taal dan het Frans op openbare scholen. Of zoals in de Vlaamse Voerstreek, waar naar verluidt Franstaligen na hun dood geen uitvaartceremonie in het Frans mogen hebben - de bij wet vastgelegde voertaal is immers het Nederlands.
Mwua, de grondwet geeft natuurlijk enkel instructies aan de overheid. Als er in de grondwet staat dat Nederlands de nationale taal is dan hoeft dat voor de burgers natuurlijk geen echt verschil te maken.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:39 schreef sneakypete het volgende:
Goed idee. Een grondwet dient iets te zeggen over hoe een samenleving dient te zijn, als basis. Daar hoort natuurlijk een taal bij. Voor!
De rest is allemaal onzin, of gewoon een verfijndere versie van clichés en onderbuikgevoelens.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:45 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
Goed om te zien dat je verder denkt dan de voor de hand liggende clichés en onderbuikgevoelens.
Dus dat de overheid het verplicht stelt om Nederlands te onderwijzen op scholen volgens vaste richtlijnen is verkeerd? Ja, laten we allemaal zelf een taaltje kiezen! Vervolgens krijgt u bij bouwkunde de opdracht een toren van Babel te reconstrueren.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:27 schreef Laag het volgende:
Ik vind de ontwikkelingen op Nederlands taalgebied de laatste paar jaren niet echt geweldig.
Ik ben verder ook niet echt gehecht aan het Nederlands.
Van mij hoeft het Nederlands niet zozeer te blijven bestaan.
Er zijn echter genoeg cultuurliefhebbers die er wel van houden, dus het zal niet zo snel uitsterven.
Een taal vastleggen in de grondwet slaat nergens op. Sowieso ben ik niet blij met de politieke invloed op de Nederlandse taal.
Wat ben jij toch een mongoolquote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:30 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dus dat de overheid het verplicht stelt om Nederlands te onderwijzen op scholen volgens vaste richtlijnen is verkeerd? Ja, laten we allemaal zelf een taaltje kiezen! Vervolgens krijgt u bij bouwkunde de opdracht een toren van Babel te reconstrueren.
Als je het mij vraagt is het al bar slecht gesteld met de taalvaardigheid. De taalfouten (en dan bedoel ik geen kleine foutjes die alleen kenners opvallen, maar overduidelijke grove missers) vliegen je dagelijks om de oren. Zonde!
Jouw scherpe betoog bewijst dat de doorsnee Nederlander nog steeds over een vocabulaire beschikt waarmee je jezelf op beschaafde en treffende wijze kunt uitdrukken in een conversatie, waardoor ik toch de neiging ervaar mijn standpunt te herzien.quote:
Wat een onzinnige gehuil deze OP zegquote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
Bah. Dit maakt de weg vrij voor verdrukking van minderheidstalen. Zoals in Frankrijk, waar Bretonstalige scholen geen staatssubsidie krijgen omdat dat ongrondwettig zou zijn - de grondwettelijke bepaling dat het Frans de taal van de Republiek is verbiedt het gebruik van een andere taal dan het Frans op openbare scholen. Of zoals in de Vlaamse Voerstreek, waar naar verluidt Franstaligen na hun dood geen uitvaartceremonie in het Frans mogen hebben - de bij wet vastgelegde voertaal is immers het Nederlands.
De vermelding van het Fries acht ik bovendien een onterechte bevoordeling boven de andere streektalen die Nederland rijk is en die blijkbaar níet in de grondwet worden opgenomen, zoals het Limburgs en het Nedersaksisch.
En wat krijgen we ervoor terug? Volgens mij niets. Mocht het Nederlands uitsterven dan doet het dat toch wel, een artikeltje in een grondwet verandert daar niets aan. Wat gaan ze doen, burgers aanklagen omdat ze, in strijd met de grondwet, Engels met elkaar spreken in plaats van Nederlands? Ik denk het niet. Dat maakt deze wet tot een stukje symboolpolitiek dat alleen maar nadelen zal hebben.
boeiend, zolang men maar fatsoenlijk Engels leert. Nederlands boeit niemand ene fuck.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:30 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Dus dat de overheid het verplicht stelt om Nederlands te onderwijzen op scholen volgens vaste richtlijnen is verkeerd? Ja, laten we allemaal zelf een taaltje kiezen! Vervolgens krijgt u bij bouwkunde de opdracht een toren van Babel te reconstrueren.
Als je het mij vraagt is het al bar slecht gesteld met de taalvaardigheid. De taalfouten (en dan bedoel ik geen kleine foutjes die alleen kenners opvallen, maar overduidelijke grove missers) vliegen je dagelijks om de oren. Zonde!
Wat een pessimist ben je toch. Alsof de Nederlandse taal meteen verdwijnt als die niet in de grondwet vermeldt staat. Die taal heeft in al die eeuwen nog nooit in enige vorm van een grondwet gestaan en verrek, we spreken het nog steeds. Ondanks overheersingen door de Fransen, de Spanjaarden en de Duitsers.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:30 schreef sneakypete het volgende:
[..]
Ik vraag me af wat dit nou concreet verandert. Helemaal niets voor zover ik kan zien. Dit is toch gewoon symboolpolitiek? Alsof door die zogenaamde verankering (meer is het niet, toetsen aan de grondwet zoals in de VS doen wij hier niet -correct me if i'm wrong) streektalen verdwijnen, of de ontwikkeling in de Nederlandse taal ook maar enigszins geremd wordt.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:38 schreef LinkseFrieseVegetarier het volgende:
[..]
De vermelding van het Fries acht ik bovendien een onterechte bevoordeling boven de andere streektalen die Nederland rijk is en die blijkbaar níet in de grondwet worden opgenomen, zoals het Limburgs en het Nedersaksisch.
En wat krijgen we ervoor terug? Volgens mij niets. Mocht het Nederlands uitsterven dan doet het dat toch wel, een artikeltje in een grondwet verandert daar niets aan. Wat gaan ze doen, burgers aanklagen omdat ze, in strijd met de grondwet, Engels met elkaar spreken in plaats van Nederlands? Ik denk het niet. Dat maakt deze wet tot een stukje symboolpolitiek dat alleen maar nadelen zal hebben.
Dit gaat de kant op van een stroman-drogreden. Ik zeg helemaal nergens dat ik een voorstander ben van Engels als voertaal of van een EU-taal. En dat ben ik ook niet, ik wil het Nederlands graag behouden zien als de in Nederland gesproken taal. Verankering in de grondwet zie ik echter niet als een goede manier om dit te bereiken, om o.a. de in de OP genoemde redenen.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:26 schreef sneakypete het volgende:
[..]
De rest is allemaal onzin, of gewoon een verfijndere versie van clichés en onderbuikgevoelens.
Nee, serieus: ik vind het Nederlands een mooie taal en wil het graag behouden zien. Als dat dan ook in de grondwet komt, is dat altijd een extra stok achter de deur. En natuurlijk blijft er ook de vrijheid om een andere taal te (kunnen) spreken. Je moet er toch niet aan denken dat men over 50 jaar besluit om wereldwijd maar één taaltje in te voeren, of een EU-taal, of zoiets walgelijks.
Ik sprak over scholen waarop de lessen worden gegeven in een andere taal, dus bijvoorbeeld wiskundelessen die in het Limburgs gegeven worden, niet over vreemdetalenonderwijs.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 01:27 schreef ErictheSwift het volgende:
Niemand die jou als school zijnde zal gaan verbieden engels of spaans te geven, zolang er maar Nederlands gegeven wordt.
Onzin. Taalkundig is Fries niet méér een taal dan Limburgs of vice versa. Wat meer is: het hardnekkige misverstand dat dat wel zo zou zijn is een gevolg van de politieke erkenning die het Fries geniet. Een taalkundige reden om de één een hogere status te geven dan de andere is er niet. Beide behoren tot een andere taalgroep dan het Nederlands (Limburgs: Zuidoostnederfrankisch, Fries: Ingweoons, Nederlands: Westnederfrankisch) en hebben een eigen grammatica en vocabulaire. Het feit dat het Fries iets meer gestandaardiseerd is dan het Limburgs (Fries heeft een eigen standaardtaal, Limburgs slechts een officiële spelling waarmee verschillende variëteiten kunnen worden weergegeven) is bij mijn weten geen taalkundig criterium voor een onderscheid tussen taal en dialect.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 10:48 schreef AgLarrr het volgende:
Dat ze Fries een status aparte geven boven Limburgs en Saksisch is niet meer dan logisch. Fries is namelijk wel degelijk een taal (en dus geen streektaal). De rest niet.
quote:Op zaterdag 13 februari 2010 09:18 schreef ethiraseth het volgende:
Welja, laten we lekker geforceerd dingen af proberen te dwingen. Talen zijn organische entiteiten en als de Nederlandse taal verdwijnt door het Engels is dat jammer maar helaas.
[..]
Wat een pessimist ben je toch. Alsof de Nederlandse taal meteen verdwijnt als die niet in de grondwet vermeldt staat. Die taal heeft in al die eeuwen nog nooit in enige vorm van een grondwet gestaan en verrek, we spreken het nog steeds. Ondanks overheersingen door de Fransen, de Spanjaarden en de Duitsers.
My thoughts exactlyquote:Op zaterdag 13 februari 2010 10:53 schreef Dagonet het volgende:
Dat het in de grondwet staat wil niet zeggen dat het Nederlands an sich ook meteen vastgesteld wordt, het houdt verandering van de taal niet tegen.
Taalkundig gezien is het verschil tussen een taal en een dialect vooral een politiek onderscheid.quote:Op vrijdag 12 februari 2010 23:49 schreef Ringo het volgende:
En het Fries verdient de status aparte als streektaal, ook in taalkundig opzicht.
Jij snapt het. "We moeten ons allemaal aan de grondwet houden" is een Verdonk-uitspraak. De overheid moet zich eraan houden, en weigert dat structureel, de burger mag de overheid eraan houden.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 00:20 schreef Picchia het volgende:
[..]
Mwua, de grondwet geeft natuurlijk enkel instructies aan de overheid. Als er in de grondwet staat dat Nederlands de nationale taal is dan hoeft dat voor de burgers natuurlijk geen echt verschil te maken.
Dat kan het kabinet helemaal niet besluiten. Het kabinet gaat daar niet over, dat staat ook in de grondwet. Eerst een tweederde meerderheid in beide kamers. Dan verkiezingen waarbij we op de partijen kunnen stemmen die voorstander zijn, of op partijen die tegenstander zijn. En dan hebben we een nieuwe samenstelling van beide kamers, en die moet dan ook weer met tweederde meerderheid instemmen.quote:Het gebruik van de Nederlandse taal wordt verankerd in de grondwet. Dat heeft de ministerraad vrijdag besloten.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |