Ja, want alleen dan is er sprake van erfelijkheid!!quote:Op maandag 15 februari 2010 20:56 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Wat een onzin, net of iemand met een openruggetje zich zal voortplanten.
Nee tuurlijk niet. zeg ik dat? maar je maakt al duidelijk wat ik dacht.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 02:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ja, want alleen dan is er sprake van erfelijkheid!!
Als je ouders een kind hebben gehad met een open ruggetje, zoals bij ons het geval is, heb je als broer of zus van dat kind meer kans op een kind met een open ruggetje. Dan heb je dus een medische indicatie voor nader onderzoek.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 03:29 schreef One_of_the_few het volgende:
[..]
Nee tuurlijk niet. zeg ik dat? maar je maakt al duidelijk wat ik dacht.
open rug is vorm van zwaar lichamelijk letsel. zwaar lichamelijk letsel --> kans op voortplanting nihil --> kans op voortplanting nihil --> geen voortplanting = geen erfelijkheid.
Moet ik hem echt nog verder uitleggen?
Ah, je wilt dus onderzoek waarvoor jij en de jouwen sowieso een medische indicatie hebben laten vervallen voor andere ouders? Dat is lekker makkelijk.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 08:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je ouders een kind hebben gehad met een open ruggetje, zoals bij ons het geval is, heb je als broer of zus van dat kind meer kans op een kind met een open ruggetje. Dan heb je dus een medische indicatie voor nader onderzoek.
Erfelijkheid gaat verder dan alleen je eigen lijf!!
Nee was even centraal bedoeld. n.a.v. jou opmerking.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 18:08 schreef Mwanatabu het volgende:
[..]
Reageer je daarmee op mij? Ik ben namelijk vóór de 20-weken echo en vind dat het recht qua beslissen over het voldragen van een zwangerschap bij de ouders ligt in de eerste plaats (en dan dus de incidentele monsters die kinderen aborteren omdat ze een hazelipje hebben liever op de koop toe neemt).
Ik heb steeds al gezegd dat abortus bij een ernstige aangeboren afwijking acceptabel is.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 09:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ah, je wilt dus onderzoek waarvoor jij en de jouwen sowieso een medische indicatie hebben laten vervallen voor andere ouders? Dat is lekker makkelijk.
En als die zwangeren met medische indicatie bij een kindje met een open ruggetje voor abortus kiezen is het wel acceptabel?
Dat zeg ik niet. Maar er kunnen ook bij controle aanwijzingen zijn waarom een verloskundige alsnog die 20-weken echo aanvraagt.quote:Want als er geen medische indicatie is komt het sowieso niet voor natuurlijk...
Down is eerder te ontdekken. Als dat ontdekt wordt, geeft dat uiteraard direct een medische indicatie voor een uitgebreide echo.quote:Als ouders 7 kinderen hebben dan is de kans groter dat daar een kind met een afwijking bij zit, of dat nou Down of een open ruggetje is maakt niet zo gek veel uit.
Bij ons thuis zijn er na dat eerste kindje 3 kinderen geboren. Geen groot gezin dus. Daarbij heb ik al gezegd dat voor een medische indicatie teruggekeken zou mogen worden tot de 3de generatie. Grootouders van het stel dus. Dat zijn heel veel familieleden.quote:De huidige generatie zwangeren en hun partners komen gemiddeld niet meer uit gezinnen met meer dan 3 kinderen, daarbij is het dus zeker mogelijk dat er simpelweg een aantal kinderen niet geboren is wat anders wel een afwijking zou hebben gehad waardoor een medische indicatie zou zijn ontstaan.
Wat is er mis mee om een onderzoek dat niet medisch noodzakelijk is, zelf te betalen?quote:Daarom zou ik niet weten waarom zwangeren waarbij er geen medische indicatie is geen recht zou zijn op een medisch onderzoek bij 20 weken, zeker gezien de mogelijkheden er volop zijn.
Vind ik niet. Het voorkomt dat mensen om oneigenlijke redenen een kind laten aborteren. Die ernstige afwijkingen ontdekken ze over het algemeen ook wel door andere controles. Als een kind weinig beweegt, kan dat aanleiding zijn dit te onderzoeken. Je kunt ook een echo laten maken met 16 weken, waarop wellicht iets te zien is waardoor je een indicatie krijgt voor een uitgebreide echo. Komt bij een vlokkentest iets aan het licht, krijg je een indicatie voor een uitgebreide echo.quote:Dit medische onderzoek bij 20 weken ombuigen in een pretecho bij 24 weken is zowel vanuit medisch als humaan standpunt ongehoord.
quote:Op basis van de huidige stand van de medische wetenschap mag volgens de Ministeries van Volksgezondheid en Justitie daarom abortus op menselijke foetussen in Nederland tot 24 weken (5,5 maanden) na de bevruchting uitgevoerd worden als aan een aantal regels voldaan is. Een van die regels is dat de uitvoering van de vruchtafdrijving voorafgegaan moet zijn door een bedenktijd van minimaal 5 dagen, en dat de abortus moet worden uitgevoerd door een medicus.
Mooi, dan ben je het dus gewoon eens met het merendeel hier aangezien er een 20-wekenecho is waarbij afwijkingen mogelijk kunnen worden opgespoort én er n.a.v. de uitslag eventueel een abortus kan plaatsvinden.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 12:41 schreef Gia het volgende:
[..]
Ik heb steeds al gezegd dat abortus bij een ernstige aangeboren afwijking acceptabel is.
[..]
Mijn probleem is dat je in Nederland tot 24 weken een kind mag aborteren. Mensen kunnen dus aan de hand van die echo besluiten dat ze het kindje toch maar liever niet willen.
[..]
Ik denk dat je echt niet over voldoende info beschikt, gezien een aantal uitspraken van je. Ik heb al eerder aangegeven hoe het met een vruchtwaterpunctie zit, maar daarop hebje niet gereageerd. Met betrekking tot de vlokkentest is het zo dat deze weliswaar eerder in de zwangerschap plaatsvindt (week 11 of 12) en dat rond week 14 hiervan een uitslag is, maar bij bijv de vlokkentest is de kans op een onduidelijke uitslag een stuk groter dan met een vruchtwaterpunctie. Bovendien kun je met zowel de puncite als de test maar een beperkt aantal chromosomale afwijkingen opsporen. "Aanlegfoutjes" (die ook erg heftig kunnen zijn) en die niet chromosomaal zijn, kun je hiermee niet opsporen.quote:Op dinsdag 16 februari 2010 12:41 schreef Gia het volgende:
Vind ik niet. Het voorkomt dat mensen om oneigenlijke redenen een kind laten aborteren. Die ernstige afwijkingen ontdekken ze over het algemeen ook wel door andere controles. Als een kind weinig beweegt, kan dat aanleiding zijn dit te onderzoeken. Je kunt ook een echo laten maken met 16 weken, waarop wellicht iets te zien is waardoor je een indicatie krijgt voor een uitgebreide echo. Komt bij een vlokkentest iets aan het licht, krijg je een indicatie voor een uitgebreide echo.
Voor de goede orde: de 20 weken echo is in 2007 (meen ik) ingevoerd als standaard screening. Voor die tijd werden ook zwangerschappen laat afgebroken, zelfs nog na de 24 weken. Dit was niet erg gemakkelijk, maar het gebeurde wel. Het aantal zwangerschappen dat na 24 weken wordt afgebroken is na invoering van de 20 weken screening vrijwel nihil geworden, en dat lijkt me toch een goede bijkomstigheid van die gewraakte echo.quote:Mijn probleem is dat je in Nederland tot 24 weken een kind mag aborteren. Mensen kunnen dus aan de hand van die echo besluiten dat ze het kindje toch maar liever niet willen. En dit kan dan bijvoorbeeld al omdat het geslacht niet aanstaat.
Bij het 1e kind weet je daar nog niks van af. Moet je dan maar af gaan van de mogelijkheid dat iemand eerdere signalen op pikt? En wie zegt dat alle zwaar lichamelijke letsels al veel eerder te zien zijn?quote:Op dinsdag 16 februari 2010 08:14 schreef Gia het volgende:
[..]
Als je ouders een kind hebben gehad met een open ruggetje, zoals bij ons het geval is, heb je als broer of zus van dat kind meer kans op een kind met een open ruggetje. Dan heb je dus een medische indicatie voor nader onderzoek.
Erfelijkheid gaat verder dan alleen je eigen lijf!!
|
|
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |