Kleine toevoeging de EP-ers mogen wij kiezen. Je hebt het tog niet helemaal begrepen...quote:Nog eentje die er niets van begrepen heeft. Het veto van Nederland is weg, dus kan de tweede kamer wel nee zeggen, ze gaan er niet meer over. Barroso gaat erover, of de Frans-Duitse as, en dan mag het EP een beetje tegenpruttelen. Allemaal mensen die wij niet verkozen hebben en ook niet kunnen verkiezen, inclusief de EP-ers.
Ook die Raad van Ministers werkt tegenwoordig op veel meer terreinen met een meerderheidsssyteem ipv. unanimiteit. Het verdrag van Lissabon betekent dus wel degelijk dat Nederland als land op veel beleidsterreinen gewoon geen veto meer kan uitspreken.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 10:47 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Maar er is nog steeds vetorecht voor heel veel zaken alleen ligt dat net als vroeger nog steeds bij de raad van ministers.
Neeee! Niet dit weer...quote:Op zaterdag 13 februari 2010 11:13 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Kleine toevoeging de EP-ers mogen wij kiezen. Je hebt het tog niet helemaal begrepen...
Nee hoor, jij mag de EP-ers niet kiezen, jij mag maar voor 3,4% van het EP stemmen, dus niet de EP-ers kiezen. Nog los van het feit dat de regering de laatste zetel moest toewijzen. Met op wie wij mogen stemmen mag er niet eens een fractie worden gestart. Ik wilde op de EP-er stemmen met wie ik het het meeste eens was, maar dat mocht niet.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 11:13 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Kleine toevoeging de EP-ers mogen wij kiezen. Je hebt het tog niet helemaal begrepen...
Bemoei jij je er even niet mee?quote:Op zaterdag 13 februari 2010 11:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Neeee! Niet dit weer...
Weltschmerz heeft het op dat punt heus wel begrepen hoor, weet ik uit eerdere discussies over dit onderwerp.
Dat gaat over het effect van onze stem en dat is wat anders, maar goed.... Als je stemt, stem je in feite op de politieke stroming binnen het EP en dat is gelijk ook het enige waar je idd daadwerkelijk op kunt stemmen. OP een EP-lid stemmen schiet dus idd niet op. In die zin is het ook niet zo relevant of ik op een nederlandse EP stem of niet. (Trouwens sterker nog: waarom zou ik niet op een EP-lid van bijv. Portugal mogen stemmen?)quote:Op zaterdag 13 februari 2010 11:42 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Nee hoor, jij mag de EP-ers niet kiezen, jij mag maar voor 3,4% van het EP stemmen, dus niet de EP-ers kiezen. Nog los van het feit dat de regering de laatste zetel moest toewijzen. Met op wie wij mogen stemmen mag er niet eens een fractie worden gestart. Ik wilde op de EP-er stemmen met wie ik het het meeste eens was, maar dat mocht niet.
Maar he, we hebben een hok, 754 baantjesjagers en we noemen het een parlement, en dan noemen we het een democratie. Zouden mensen echt zo dom zijn dat ze daarin trappen? Reken maar.
Ja! Bemoei jij je er even niet mee, JA!quote:Op zaterdag 13 februari 2010 11:38 schreef Igen het volgende:
[..]
Neeee! Niet dit weer...
Weltschmerz heeft het op dat punt heus wel begrepen hoor, weet ik uit eerdere discussies over dit onderwerp.
Het EP-kiesstelsel bevordert versplintering over 1001 kleine partijtjes. Net zoals het Belgische kiesstelsel, dat net zo werkt, ook ervoor heeft gezorgd dat alle pan-Belgische partijen uit elkaar zijn gevallen in een Vlaamse en een Waalse afdeling. Dat zou je verdeel-en-heers-ondemocratisch kunnen noemen.
Sorry, ik las neushoorn. Excoeses.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 12:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Ja! Bemoei jij je er even niet mee, JA!![]()
Precies, de nimmer-verkozenen die in de EU de dienst uitmaken hebben bepaald op wie ik allemaal niet mag stemmen, ze hebben ook al bedacht dat wij voor een wel erg rijkgeschakeerde politieke stroming willen stemmen. Zelf bepalen wat wij met een stem willen is er niet bij. Een beetje zoals in Iran of in de voormalig Sovjet-Unie, daar zijn de kandidaten op wie je mag stemmen ook al voorgeselecteerd door de machthebbers.quote:Op zaterdag 13 februari 2010 12:08 schreef RobertoCarlos het volgende:
[..]
Dat gaat over het effect van onze stem en dat is wat anders, maar goed.... Als je stemt, stem je in feite op de politieke stroming binnen het EP en dat is gelijk ook het enige waar je idd daadwerkelijk op kunt stemmen.
Omdat je dan grote sterke Paneuropese fracties zou kunnen krijgen die daadwerkelijk macht gaan krijgen en een andere mening hebben over de Europese heilstaat en hoe die bestuurd moet worden dan de machthebbers? Dat is in ieder geval het effect, en feit is dat het niet mag.quote:OP een EP-lid stemmen schiet dus idd niet op. In die zin is het ook niet zo relevant of ik op een nederlandse EP stem of niet. (Trouwens sterker nog: waarom zou ik niet op een EP-lid van bijv. Portugal mogen stemmen?)
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |