abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77853903
Wat een wassen neus man deze wet.

Ik heb hbo en universiteit gedaan en nu heb ik een uitkering aangevraagd. Mijn gemeente stuurt me vervolgens nadat ik jaren gestudeerd heb naar een of ander reintegratiebureau. Vooruit! Na vier weken vertellen ze me dat ze me geen werkleeraanbod kunnen bieden. Duh! Dat had ik ook niet verwacht.

Vervolgens krijg ik te horen dat ik nu ook geen uitkering meer krijg. Hoezo? Een uitkering is toch een grondwettelijk recht?! Ik weiger niks en ik heb mijn volledige medewerking gegeven. Hoezo "je valt nu buiten de inkomensvoorziening?!"

Heeft iemand anders dit meegemaakt of maakt iemand dit nu mee? Het is een nieuwe wet maar het slaat nergens op.
pi_77854001
Waarom kan je dan niet werken?
pi_77854021
En wa t wil je met dit topic?
pi_77854187
In Nederland wordt de bijstand steeds verder uitgekleed, en qua sociale zekerheid hebben andere West-Europese landen nu betere kaarten. De gemeente is verplicht je een werkleeraanbod aan te bieden, als je daarom vraagt. Nu is de WIJ heel nieuw; de meeste trajecten van gemeenten leiden naar een arbeidersfabriek waar je tussen het plebs zit.

Je zou wel kunnen vragen of ze je naar zo’n werkfabriek kunnen sturen waar je papier mag prikken. De gemeente mag je op basis van bepaalde Europese mensenrechten niet laten verhongeren als jij aan je sollicitatieplicht voldoet. Dreig naar de rechter te stappen als ze je geen uitzicht bieden.

[ Bericht 6% gewijzigd door sempron2400 op 10-02-2010 18:50:33 ]
pi_77854553
McDonald's
To see or not to see. That's my answer.
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:02:43 #6
180451 Volpez
Volpes pilum mutat, non mores!
pi_77854967
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 18:35 schreef DarkDragon84 het volgende:

Ik heb hbo en universiteit gedaan en nu heb ik een uitkering aangevraagd. Mijn gemeente stuurt me vervolgens nadat ik jaren gestudeerd heb naar een of ander reintegratiebureau. Vooruit! Na vier weken vertellen ze me dat ze me geen werkleeraanbod kunnen bieden. Duh! Dat had ik ook niet verwacht.

Vervolgens krijg ik te horen dat ik nu ook geen uitkering meer krijg. Hoezo? Een uitkering is toch een grondwettelijk recht?! Ik weiger niks en ik heb mijn volledige medewerking gegeven. Hoezo "je valt nu buiten de inkomensvoorziening?!"

Heeft iemand anders dit meegemaakt of maakt iemand dit nu mee? Het is een nieuwe wet maar het slaat nergens op.
Ik heb het meegemaakt.
En bij mij maakten ze het nog mooier.
Ik me inschrijven omdat ik geen werk kon vinden en graag hulp bij solliciteren wilde.
Dat kon wel, nadat die vent mij ff had vertelt wat voor lui persoon ik wel niet was (hij wist niet eens hoe vaak ik al had gesolliciteerd)
toen ineens gelul over de WIJ. Moest ik ff langs komen. Vlak voor die afspraak (2 weken) vond ik werk dus ik bel netjes op om te zeggn dat dat zao is. Zegtie: je kan wel ff langskomen, kijken we mt terugwerkende kracht en kunnen we kijken of we passend werk kunnen vinden (prima, want dit werk was niet wat ik eigenlijk zocht).
Kom ik daar aan, ik vertel hem niets nieuws. En ineens kan hij me niet meer helpen...

Ja echt. Ik ben echt niet lui, maar werd bij 'simpele' baantjes afgewezen want ik had te veel geleerd en bij dingen meer op mbo+ en hbo niveau afgewezen omdat ik te weinig ervaring had. Prima... maar dan dat geouwehoer bij het UWV...
zeg gewoon meteen dat je me niet wilt helpen.
Zij die spreken weten niet, zij die weten spreken niet.
  woensdag 10 februari 2010 @ 19:48:58 #7
13804 MouseOver
Cabdriver from Hell
pi_77856771
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:02 schreef Volpez het volgende:

[..]

Ik heb het meegemaakt.
En bij mij maakten ze het nog mooier.
Ik me inschrijven omdat ik geen werk kon vinden en graag hulp bij solliciteren wilde.
Dat kon wel, nadat die vent mij ff had vertelt wat voor lui persoon ik wel niet was (hij wist niet eens hoe vaak ik al had gesolliciteerd)
toen ineens gelul over de WIJ. Moest ik ff langs komen. Vlak voor die afspraak (2 weken) vond ik werk dus ik bel netjes op om te zeggn dat dat zao is. Zegtie: je kan wel ff langskomen, kijken we mt terugwerkende kracht en kunnen we kijken of we passend werk kunnen vinden (prima, want dit werk was niet wat ik eigenlijk zocht).
Kom ik daar aan, ik vertel hem niets nieuws. En ineens kan hij me niet meer helpen...

Ja echt. Ik ben echt niet lui, maar werd bij 'simpele' baantjes afgewezen want ik had te veel geleerd en bij dingen meer op mbo+ en hbo niveau afgewezen omdat ik te weinig ervaring had. Prima... maar dan dat geouwehoer bij het UWV...
zeg gewoon meteen dat je me niet wilt helpen.
Dat klinkt als aardig gepruts.. je bent bij het UWV echt vreselijk afhankelijk van met wie je precies te doen hebt.
Vampire Romance O+
  vrijdag 12 februari 2010 @ 13:39:07 #8
152789 karr-1
One man can make a difference
pi_77917581
Sinds wanneer is een uitkering een grondwettelijk recht? En waarom kun je niet gewoon gaan werken?
Op zondag 22 november 2015 20:44 schreef Bart2002 het volgende:
"Je bent wel een ongelooflijk eigenwijs pijpje drop."
pi_77919626
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 13:39 schreef karr-1 het volgende:
Sinds wanneer is een uitkering een grondwettelijk recht? En waarom kun je niet gewoon gaan werken?
Ik lach me een hoedje!! We leven niet in de USA.
Dan krijg je weer het bekende verhaal, wat je ook al aankaart in het topic over dat jongeren steeds langer werkloos zijn.
Het is nog maar de vraag of er altijd werk is, ook als je actief solliciteert
pi_77923794
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:29 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Dan krijg je weer het bekende verhaal, wat je ook al aankaart in het topic over dat jongeren steeds langer werkloos zijn.
Werken onder niveau is voor velen te min, dan maar uitkering trekken.
pi_77923842
quote:

Kutgezwel, ga werken met je luie reet!
  vrijdag 12 februari 2010 @ 16:28:27 #12
106219 NoktetMort
*wants to be petted*
pi_77924134
Ik denk dat ze je niet voor niks wegsturen zonder uitkering. Er is altijd wel een stukje bij te leren, waarschijnlijk waren ze onder de indruk dat je dit zelf niet nodig vond en hebben ze daarom ook het inkomensdeel van de wet WIJ afgewezen.

In feite is er overigens niet zoveel verschil tussen de WIJ en de bijstand, behalve dat eerstgenoemde alleen voor jongeren is tot 27 jaar.
Met de WIJ is er 1 verschil, gemeenten zijn verplicht je een leeraanbod te doen, waar dit vroeger nooit noodzakelijk was. (En bij veel gemeenten is er geen verschil tussen WIJ en bijstand, bij beide kreeg je vaak al een leeraanbod, al voor het bestaan van de wet WIJ.)
pi_77924788
En dit soort gasten als Sempron moeten deze economie draaiende houden......

Dit soort gasten moeten tegen de muur.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 16:45:54 #14
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_77924836
quote:
Ik heb hbo en universiteit gedaan
Tot hier ging het goed
quote:
en nu heb ik een uitkering aangevraagd.
Hier ging het fout
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
pi_77925022
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:44 schreef Ronnie_bravo het volgende:
En dit soort gasten als Sempron moeten deze economie draaiende houden......

Dit soort gasten moeten tegen de muur.
Lekker makkelijk, een grote bek opzetten op een internetforum.
pi_77925029
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:45 schreef TGVkopper het volgende:

[..]

Tot hier ging het goed
[..]

Hier ging het fout
Jeugd van tegenwoordig he...... het zijn net bontkraagjes.
pi_77925151
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:52 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Jeugd van tegenwoordig he...... het zijn net bontkraagjes.
Zijn je pilletjes niet goed gevallen vandaag?
pi_77925282
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:56 schreef sig000 het volgende:

[..]

Zijn je pilletjes niet goed gevallen vandaag?
Omdat ik een hekel heb aan dit soort lui? Wat is er mis met werken voor je geld?
pi_77925417
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:01 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Omdat ik een hekel heb aan dit soort lui? Wat is er mis met werken voor je geld?
Werken is voor de dommen.
pi_77925457
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:06 schreef sig000 het volgende:

[..]

Werken is voor de dommen.
Dat zeg ik,.....bontkraagjesmentaliteit.
pi_77925494
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:08 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Dat zeg ik,.....bontkraagjesmentaliteit.

Rentenieren die allemaal al?
pi_77925526
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:09 schreef sig000 het volgende:

[..]

Rentenieren die allemaal al?
Nee dat zijn ook uitkeringstrekkers.
pi_77925791
Ja wat een kutwet..
Beneath the gold, bitter steel
  vrijdag 12 februari 2010 @ 17:22:28 #24
180451 Volpez
pi_77925796
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 16:28 schreef NoktetMort het volgende:
Ik denk dat ze je niet voor niks wegsturen zonder uitkering. Er is altijd wel een stukje bij te leren, waarschijnlijk waren ze onder de indruk dat je dit zelf niet nodig vond en hebben ze daarom ook het inkomensdeel van de wet WIJ afgewezen.

In feite is er overigens niet zoveel verschil tussen de WIJ en de bijstand, behalve dat eerstgenoemde alleen voor jongeren is tot 27 jaar.
Met de WIJ is er 1 verschil, gemeenten zijn verplicht je een leeraanbod te doen, waar dit vroeger nooit noodzakelijk was. (En bij veel gemeenten is er geen verschil tussen WIJ en bijstand, bij beide kreeg je vaak al een leeraanbod, al voor het bestaan van de wet WIJ.)
wat ik begreep hoeven ze geen leeraanbod te doen. Ze mogen een leeraanbod doen als dat zinvol lijkt, anders krijg je een werkaanbod en ze mogen ook een combinatie doen.
Zodra je dit weigert (het aanbod), zonder gegronde reden krijg je ook geen uitkering.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 17:27:26 #25
180451 Volpez
pi_77925964
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 19:48 schreef MouseOver het volgende:

[..]

Dat klinkt als aardig gepruts.. je bent bij het UWV echt vreselijk afhankelijk van met wie je precies te doen hebt.
ja dat blijkt.
Mijn vader is echt uitstekend geholpen toen hij door een faillisement tijdelijk werkloos werd, maar die gast die mij hielp... gewoon asociaal.
Hij begon gewoon al dat ik te lui was om te werken... terwijl mijn vraag niet eens een vraag om een uitkering was, maar een vraag om hulp bij het solliciteren omdat ik helaas nog geen succes had gehad en dacht dat zij wellicht nog tips en trucs hadden. Daarnaast heb ik wel aangegeven dat ik het prettig zou vinden een uitkering te krijgen om in ieder geval verplichte vaste lasten (ziektekostenverzekering) te kunnen betalen, maar dat ik ook open stond voor werk beneden hbo (niveau waarvoor ik ben opgeleid) en beneden mbo niveau en dat ik ook actief had gesolliciteerd hierop, maar dat ik werd afgewezen omdat ik blijkbaar te hoog geschoold was (echt weer zo'n kutsmoes).

Hoe dan ook: ik heb nu gelukkig werk, niet in mijn richting, maar verdien mijn eigen centjes... maar gewoon de mentaliteit daar! Ik kan er gewoon niet over uit dat iemand je bij voorbaat al zo benadert, terwijl ik totaal geen gaten in mijn cv heb wat werk betreft..., heb vanaf mijn 14e altijd gewerkt (bijbaantjes welliswaar), op het laatste half jaar na aangezien ik toen 40 uur per week afstudeerstage had en daarvoor 12 uur per dag van huis was.

maarja toen ik daar kwam wisten ze zelf nog maar half hoe de WIJ in elkaar stak. Ik vroeg nog netjes om een foldertje ofzo, zodat ik alles nog eens na kon lezen, maar die was natuurlijk nog niet gemaakt.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 17:39:13 #26
267856 TGVkopper
HOU ME TEGEN JONGUH!!!
pi_77926284
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:27 schreef Volpez het volgende:
Daarnaast heb ik wel aangegeven dat ik het prettig zou vinden een uitkering te krijgen om in ieder geval verplichte vaste lasten (ziektekostenverzekering) te kunnen betalen, maar dat ik ook open stond voor werk beneden hbo (niveau waarvoor ik ben opgeleid) en beneden mbo niveau en dat ik ook actief had gesolliciteerd hierop, maar dat ik werd afgewezen omdat ik blijkbaar te hoog geschoold was (echt weer zo'n kutsmoes).
Mwa, wanneer een werkgever een sollicitant krijgt die zwaar onder zijn opleidingsniveau solliciteert kan dat toch een teken zijn dat hij
-slechts tijdelijk iets zoekt (dat hóeft nog niet per se een probleem te zijn)
-issues heeft

Toch dingen waar een werkgever niet op zit te wachten.
It all makes sense after the 'shrooms and the purple haze.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 17:42:54 #27
140414 Vandaag...
overwegend zonnig
pi_77926372
Als ze je geen werk leeraanbod kunnen doen, dus buiten jouw schuld om dan kom je in aanmerking voor de inkomensvoorziening. Zou dus gewoon in bezwaar gaan.
Of gewoon naar het uitzendbureau gaan natuurlijk.
  vrijdag 12 februari 2010 @ 18:02:13 #28
177699 La_Vita
Coo coo ca-choo
pi_77926941
Jezus man ik zou liever verhongeren dan een uitkering aanvragen

Oh en werk is er echt wel.
My mama didn't raise no fool
pi_77927453
Ook als je bijstand aanvraagt, kom je vanzelf in een werktraject (Work First of een werkleertraject). Een uitkering trekken zonder er iets voor terug te hoeven doen bestaat al lang niet meer.

De visie van Ronnie_Bravo laat mensen die de pech hebben niet te kunnen werken zonder inkomen. De gevolgen laten zich raden. Of we daar nu zo blij mee moeten zijn...

[ Bericht 6% gewijzigd door sempron2400 op 12-02-2010 19:30:52 ]
pi_77931731
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:10 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Nee dat zijn ook uitkeringstrekkers.
Die uitkering is om niet op te vallen met handel ernaast die vele malen meer opbrengt.
pi_77931794
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:42 schreef Vandaag... het volgende:

Of gewoon naar het uitzendbureau gaan natuurlijk.
  Redactie Frontpage vrijdag 12 februari 2010 @ 20:27:22 #32
83660 crew  Etcetera
*pffrrrwwwt*
pi_77932094
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 17:01 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Helemaal niks. Als er werk is, that is. En dat is momenteel écht een probleem hoor
It's not just sex, it's love
It's two people connecting
With four other people
And aliens
pi_77932234
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:27 schreef Etcetera het volgende:

[..]

Helemaal niks. Als er werk is, that is. En dat is momenteel écht een probleem hoor
Degene die nu vanuit hun veilige bureaustoel het zo simpel voorstellen, piepen heel anders wanneer hun baantje toch niet zo veilig was als ze dachten.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 08:38:11 #34
152789 karr-1
pi_77947195
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 14:29 schreef sempron2400 het volgende:

[..]

Zoals ik overal al gezegd heb, werk is er overal en altijd. Je moet alleen wel bereid zijn om ook onder je niveau te werken en niet meteen aan de top te starten.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 08:38:50 #35
152789 karr-1
pi_77947197
quote:
Op vrijdag 12 februari 2010 20:30 schreef sig000 het volgende:

[..]

Degene die nu vanuit hun veilige bureaustoel het zo simpel voorstellen, piepen heel anders wanneer hun baantje toch niet zo veilig was als ze dachten.
Ik heb in mijn hele leven nog nooit langer dan 2 weken zonder werk gezeten. Vorig jaar nog ben ik aan een nieuwe baan begonnen en dat gaat prima.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 09:16:16 #36
180451 Volpez
pi_77947421
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 08:38 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Zoals ik overal al gezegd heb, werk is er overal en altijd. Je moet alleen wel bereid zijn om ook onder je niveau te werken en niet meteen aan de top te starten.
Er is werk, maar je moet wel aangenomen worden.
Ik heb dan nu werk, na lang zoeken, maar daarvoor heb ik zeker ook onder mijn niveau gesolliciteerd, waaronder op baantjes waar je helemaal geen opleiding nodig had en zowel op tijdelijke als op vaste banen. Maar het is moeilijker dan het lijkt om werk te vinden, ook als je een goed CV hebt.
En ik heb ook op banen gesolliciteerd uiteraard die wellicht te hoog gegrepen waren... je moet het altijd proberen. Maar het is wel demotiverend als je overal afgewezen wordt. De ene keer met het argument dat je te weinig ervaring hebt en de andere keer met het argument dat je te veel ervaring hebt of te hoog geschoold bent. Ik had het nl geen moeite mee om desnoods (tijdelijk) in de schoonmaak, aan de lopende band of bij een supermarkt te gaan werken. Als ik maar werk had en vanuit daar verder kon gaan solliciteren.

Maarja...
Ik was gelukkig niet de enige die tegen dit probleem aan liep. Het enige wat me dus echt tegenviel is dat het UWV je niet eens wil helpen met werk zoeken (door bijv. tips voor solliciteren te geven), ookal vraag je niet eens een uitkering aan.
  zaterdag 13 februari 2010 @ 09:31:40 #37
78918 SeLang
Black swans matter
pi_77947566
quote:
Een uitkering is toch een grondwettelijk recht?!
Waar staat dat in de grondwet?
"If you want to make God laugh, tell him about your plans"
Mijn reisverslagen
  zaterdag 13 februari 2010 @ 10:00:18 #38
180451 Volpez
pi_77947796
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 09:31 schreef SeLang het volgende:

[..]

Waar staat dat in de grondwet?
Ik gok dat deze artikelen uit de grondwet bedoeld werden:
quote:
Artikel 19
1.Bevordering van voldoende werkgelegenheid is voorwerp van zorg der overheid.
2.De wet stelt regels omtrent de rechtspositie van hen die arbeid verrichten en omtrent hun bescherming daarbij, alsmede omtrent medezeggenschap.
3.Het recht van iedere Nederlander op vrije keuze van arbeid wordt erkend, behoudens de beperkingen bij of krachtens de wet gesteld.

Artikel 20
1.De bestaanszekerheid der bevolking en spreiding van welvaart zijn voorwerp van zorg der overheid.
2.De wet stelt regels omtrent de aanspraken op sociale zekerheid.
3.Nederlanders hier te lande, die niet in het bestaan kunnen voorzien, hebben een bij de wet te regelen recht op bijstand van overheidswege.
Met name artikel 20, lid 3 spreekt over bijstand. Dit zijn sociale grondrechten en de overheid moet er doormiddel van beleid voor zorgen dat deze grondrechten een gestalte krijgen.
Je kunt deze grondrechten echter niet afdwingen, in tegenstelling tot klassieke grondrechten.
pi_77950856
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 08:38 schreef karr-1 het volgende:

[..]

Ik heb in mijn hele leven nog nooit langer dan 2 weken zonder werk gezeten. Vorig jaar nog ben ik aan een nieuwe baan begonnen en dat gaat prima.
Hier nog een, sterker nog, ik heb nog geen dag zonder werk gezeten en zit inmiddels bij mijn derde werkgever. Ik werd gevraagd elders te komen werken, dan zit je niet zonder werk

Maar ja, het moraal verschuift he, als je ook een uitkering kunt krijgen en niet hoeft te werken,...tja dan ga je toch niet werken?
pi_77973034
quote:
Op zaterdag 13 februari 2010 12:37 schreef Ronnie_bravo het volgende:

[..]

Hier nog een, sterker nog, ik heb nog geen dag zonder werk gezeten en zit inmiddels bij mijn derde werkgever. Ik werd gevraagd elders te komen werken, dan zit je niet zonder werk

Maar ja, het moraal verschuift he, als je ook een uitkering kunt krijgen en niet hoeft te werken,...tja dan ga je toch niet werken?
Werkelijk waar je bent geweldig en waarschijnlijk onvervangbaar en onmisbaar.
pi_77979459
quote:
Op zondag 14 februari 2010 00:06 schreef sig000 het volgende:

[..]

Werkelijk waar je bent geweldig en waarschijnlijk onvervangbaar en onmisbaar.
Klopt. Hoewel dat geweldig natuurlijk een mening is maar die andere twee kloppen.

Overigens vergat je het belangrijkste; ik ben ook nog heel bescheiden.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')