Juridisch gezien is het mogelijk? En heb je daar toevallig een bron van, niet dat ik het niet geloof, maar ik wil het graag aan tonen snap jequote:Op woensdag 10 februari 2010 14:05 schreef Stuart het volgende:
Natuurlijk kan dat. Hou er alleen rekening mee dat je waarschijnlijk op pagina 186 ofzo staat aangezien alles wordt bepaald door hoeveel je betaald. Dus als jij hoog wil komen (pagina 1) dan zal je flink moeten betalen
De voorbeelden waren slechts voorbeeldenquote:Op woensdag 10 februari 2010 14:42 schreef nelisb het volgende:
Ze kunnen ook adverteren op van Bommel en dan jou site naar boven halen met Hugo Boss en Lacoste.
Maar denk je dat die mensen die specifiek zoeken naar van Bommel dan bij jou een ander merk schoenen gaan kopen?
Tevens zijn de woorden die jij noemt erg algemeen en veelgezochte termen in google. Hier zit dus een hoge klik prijs aan verbonden.
Heb je ook weer een puntquote:Op woensdag 10 februari 2010 15:13 schreef nelisb het volgende:
Het mag gewoon. Kan het niet op papier laten zien.
Ik ben bezig met een webwinkel met diverse bekende kledingmerken. Ik koop rechtstreeks in bij de hoofdkantoren en niemand zegt tegen me dat ik hun naam niet in google campanges mag gebruiken.
Is toch ook dom als ze het wel doen? Ze zijn daardoor minder vindbaar, dus ik zal minder verkopen en dus ook minder inkopen bij de merken zelf.
Zij hebben er toch ook baat bij als ik geld uitgeef aan google campanges en daardoor meer verkoop van hun merk?
Ik ben wel iets wijzer geworden, maar echt een eenduidig antwoord heb ik nog niet echt kunnen vinden.quote:Op woensdag 10 februari 2010 15:58 schreef zeo2009 het volgende:
http://adwords.google.com/support/aw/bin/topic.py?hl=nl&topic=16316
Ik heb hier volgens mij ergens een syllabus liggen die beweert dat je niet zomaar andermans handelsnaam mag gebruiken om reclame voor je eigen onderneming te maken.quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:43 schreef picodealion het volgende:
Ja, absoluut mogelijk en toegestaan, maar of het een verstandige zet is vraag ik me af. Vooral wat nelisb zegt.
Dan vertel je hem dat als hij een willekeurige krant open slaat en daar een advertentie ziet van een kledingzaak of schoenenzaak er ook merknamen genoemd worden. Heel vaak staan die in de advertentie. Als het in de krant mag (als advertentie en zonder misleiding dat jij dat bedrijf zou zijn) dan mag het natuurlijk ook met Google Adwords.quote:Op woensdag 10 februari 2010 15:26 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Heb je ook weer een puntDankjewel
Mijn baas vroeg het zich alleen af en ik moet uitzoeken of het mag, dus vind ik het lastig om te zeggen van fok mag het zegmaar
De vraag is uiteraard waarom een rechthebbende bezwaar zal maken.quote:Wat zoekmachines zijn behoeft ongetwijfeld op deze plaats geen nadere uitleg. Gebruikers realiseren zich echter vaak niet dat op zoekmachines zeer veel reclame wordt aangeboden die deels wordt "gestuurd" door het zoekwoord dat de gebruiker opgeeft. Hij krijgt dan dus naast de reguliere zoekresultaten ook reclame te zien die op het desbetreffende zoekwoord is afgestemd. De trefwoorden die adverteerders bij zoekmachines kunnen opgeven en die de reclameboodschap sturen worden ook wel magneetwoorden genoemd. Een metatag is een trefwoord dat ten behoeve van zoekmachines door een eigenaar van een site wordt opgegeven. ledere eigenaar van een site is vrij zijn woorden die als metatag moeten fungeren op te geven. Het wordt anders indien een beschermd merk van een ander als metatag wordt opgegeven. Kijk voor de aardigheid maar eens hoeveel misbruik er wordt gemaakt van het beschermde woordmerk Playboy( november 2007: 59.400.000 hits). Op Google verschijnt momenteel (november 2007) op de pagina met zoekresultaten op het merk Sony bijvoorbeeld een reclame van ons aller Philips met informatie/reclame over de Sonicare tandenborstel!!
Gebruik van een merk als metatag hoeft niet altijd tot merkinbreuk te leiden, er kan een geldige reden voor bestaan. Bij publicatie van een deugdelijke test op internet bijvoorbeeld,
of een site van een dealer van een bepaald merkartikel zal een merk als metatag vermoedelijk wel toegestaan zijn.
Met het gebruik van een merk als magneetwoord moet nog veel voorzichtiger worden omgesprongen. Meestal zal dit niet toegestaan zijn, omdat voor commerciële doeleinden wordt aangehaakt bij een merk van een ander.
Ooit een reclame voor bijvoorbeeld de Bijenkorf gezien? Staat vol met merknamenquote:Op woensdag 10 februari 2010 16:30 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ik heb hier volgens mij ergens een syllabus liggen die beweert dat je niet zomaar andermans handelsnaam mag gebruiken om reclame voor je eigen onderneming te maken.
Oh, dan mag het in alle gevallen, goed punt.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:01 schreef Blik het volgende:
[..]
Ooit een reclame voor bijvoorbeeld de Bijenkorf gezien? Staat vol met merknamen
Het punt blijft hetzelfde, of metatags nu wel of niet gebruikt worden. Doet aan de strekking van de quoute weinig af.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:01 schreef picodealion het volgende:
Dat artikel slaat nergens op, metatags worden amper meer gebruikt in zoekmachines. Blijkbaar veel veranderd in twee jaar. Maar over die rechtsgeldigheid is op zich wel interessant, ik ben wel benieuwd naar meer info daarover dan. Ik heb nooit maar het minste gehoord over dat je niet mag adverteren bij woorden van andere merken.
Dan zouden duizenden bedrijven zich schuldig maken aan plagiaat etc.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:04 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Oh, dan mag het in alle gevallen, goed punt.
[..]
Als ts de merken verkoopt lijkt het me duidelijk niet?quote:Op woensdag 10 februari 2010 16:55 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Uit mijn syllabus over e-business en intellectueel eigendomsrecht:
[..]
De vraag is uiteraard waarom een rechthebbende bezwaar zal maken.
Maar meta-tags zijn heel wat anders... (en worden inderdaad nauwelijks meer gebruikt) en dus ook niet te vergelijken met Google Adwords? Waarom wil je dit artikel er dan bijhalen? Het is niet relevant.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:04 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Het punt blijft hetzelfde, of metatags nu wel of niet gebruikt worden. Doet aan de strekking van de quoute weinig af.
Ik quote even de passage uit mijn syllabus die ik eerder noemde.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:08 schreef kahlie het volgende:
[..]
Maar meta-tags zijn heel wat anders... (en worden inderdaad nauwelijks meer gebruikt) en dus ook niet te vergelijken met Google Adwords? Waarom wil je dit artikel er dan bijhalen? Het is niet relevant.
Ja, dat hoef je mij niet uit te leggen. Lees het nog eens goed. Alleen heeft men gemeend dat het in mijn syllabus 'magneetwoorden' genoemd moet worden.quote:Adwords zijn zoekwoorden waar je voor betaald en waardoor je advertentie te zien zal zijn
Ja, dan zal niemand er een probleem mee hebben. Echter is er meer voorbij gekomen in dit topic:quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:07 schreef fs180 het volgende:
[..]
Als ts de merken verkoopt lijkt het me duidelijk niet?
quote:Op woensdag 10 februari 2010 14:36 schreef honda1990 het volgende:
Is het trouwens ook mogelijk dat als mijn schoenenzaak alleen Hugo Boss en Lacoste schoenen verkopen ze gaan adverteren op het zoekwoord van Bommel?
Er staat netjes dat het wel mag in de syllabus, tenzij je het specifiek hebt over het gebruiken van merknamen die je niet verkoopt... dan staat er bij dat je 'voorzichtig' moet zijn, want ja, uhm, daar kan je natuurlijk juridisch wat meequote:Op woensdag 10 februari 2010 17:15 schreef Angel_of_Dth het volgende:
Ja, dat hoef je mij niet uit te leggen. Lees het nog eens goed. Alleen heeft men gemeend dat het in mijn syllabus 'magneetwoorden' genoemd moet worden.
Dit was puur hypothetisch, in de praktijk zullen we daar geen gebruik van maken.quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:16 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Ja, dan zal niemand er een probleem mee hebben. Echter is er meer voorbij gekomen in dit topic:
[..]
Mijn antwoord was dan ook puur hypothetisch.quote:Op woensdag 10 februari 2010 22:44 schreef honda1990 het volgende:
[..]
Dit was puur hypothetisch, in de praktijk zullen we daar geen gebruik van maken.
quote:Op donderdag 11 februari 2010 12:03 schreef Angel_of_Dth het volgende:
[..]
Mijn antwoord was dan ook puur hypothetisch.
bij mijn weten is dat niet onbeperkt ... merkenrecht betreft vooral de mogelijkheid om direkte concurrenten te verbieden 'verwarring' te scheppen over merken en hun herkomst en kan bv gebruikt worden om zeer 'gelijkende' producten te verbieden of suggestieve uitlating rondom een logo...quote:Op woensdag 10 februari 2010 17:19 schreef zeo2009 het volgende:
Het is nog altijd de houder van de merknaam die bepaald of het wel of niet gebruikt mag worden.
Jep, is adwords. En geen verschil, behalve dan inderdaad prijs, ctr, quality score.quote:Op donderdag 11 februari 2010 11:41 schreef honda1990 het volgende:
Sorry voor nog een vraag, maar dit wil ik toch nog even zeker weten. Is er een verschil tussen de bovenste advertentie en de rechtse? Behalve dan de prijs ed. dit hoort toch allebei bij google adwords?
[ afbeelding ]
quote:European Court of Justice rules in Google’s favour
3/23/2010 02:44:00 AM
Google aims to provide as much information as possible to users so that they can make informed decisions. For this reason, we have been awaiting a series of decisions by the European Court of Justice that explore the extent to which trade mark rights can be used to restrict information available to users. The first of those decisions was delivered today.
The question before the court was whether advertisers should be allowed to choose keywords freely when reaching out to users on the Internet. In other words, if advertisers are allowed to show advertisements when another company's brand name is entered as a search query.
Trade marks are part of our daily life and culture, helping us to identify the products and services that we may be looking for. They are key for companies to market and advertise their products and services. But trade mark rights are not absolute.
We believe that user interest is best served by maximizing the choice of keywords, ensuring relevant and informative advertising for a wide variety of different contexts. For instance, if a user is searching for information about a particular car, he or she will want more than just that car’s website. They might be looking for different dealers that sell that car, second hand cars, reviews about the car or looking for information about other cars in the same category.
And, contrary to what some are intimating, this case is not about us arguing for a right to advertise counterfeit goods. We have strict policies that forbid the advertising of counterfeit goods; it's a bad user experience. We work collaboratively with brand owners to better identify and deal with counterfeiters.
Some companies want to limit choice for users by extending trade mark law to encompass the use of keywords in online advertising. Ultimately they want to be able to exercise greater control over the infomation available to users by preventing other companies from advertising when a user enters their trade mark as a search query. In other words, controlling and restricting the amount of information that users may see in response to their searches.
Today, the Court confirmed that Google has not infringed trade mark law by allowing advertisers to bid for keywords corresponding to their competitors’ trade marks. It also confirmed that European law that protects internet hosting services applies to Google’s AdWords advertising system. This is important because it is a fundamental principle behind the free flow of information over the internet.
Our guiding principle has always been that advertising should benefit users, and our aim is to ensure that ads are relevant and useful. We will study the decision as we move forward in order to make sure that we continue to deliver advertising that is perceived as both valuable and relevant by our users.
|
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |