abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77872150
Spannend..........
  FOK!fotograaf donderdag 11 februari 2010 @ 09:22:41 #52
17893 Forno
pi_77873427
Vervelend voor je. Helaas zijn houten vloeren in oude huisjes vaak her en der rot. Wij hadden het ook in ons huisje. Meestal is dat aan de gevelkant(en), waar vocht kan condenseren.

Je geeft zelf de oplossing al aan, meer ventileren en de rotte delen vervangen. Omdat je balken de ventilatie blokkeren, zou je her en der geultjes kunnen graven onder de balken door. Zo kan verse lucht makkelijker doorstromen. En natuurlijk zorgen voor voldoende ventilatieopeningen in de gevel.
En ze vrij houden. Ik zie nog wel eens ventilatiegaten die dichtgeslibt zijn met prut.
  donderdag 11 februari 2010 @ 09:58:01 #53
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_77874189
Die gangetjes zijn zeker houtworm of boktor . Probleem is dat als die in de kepers zitten (of hoe noem je dat in Nederland? Steunbalken voor de vloer?), dat je echt een probleem hebt. De vraag is dan ook niet of je een paar planken moet vervangen maar of de constructie van de vloer nog goed is.

Ik ben voor je aan het navragen of terpentine rare dingen doet met olie, volgens ons niet, maar ben geen expert. Je hebt trouwens een speciaal middel tegen houtworm, dan ben je veiliger. Moet je wel 2 dagen laten intrekken aleer je gaat olieën.

Vochtige vloeren moet je trouwens zeker niet gaan bewerken. Eerst heel goed laten drogen. Olie kan een raar product zijn....
I'm a soprano. I have resonance where my brains ought to be.
64= Monoton + Minimal
  donderdag 11 februari 2010 @ 10:02:25 #54
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_77874296
Ik ga trouwens binnenkort een dergelijke vloer uit mn huis slopen, als er mooie planken tussen zitten mag je ze zo komen halen (grenen van meer dan 100 jaar oud), maar ja, dan moet het wel de juiste lengte zijn en ik woon ook nog eens regio Antwerpen, dus das misschien niet echt handig.... Vervelende is vaak dat je nieuw hout moeilijk in dezelfde kleur gaat krijgen als die oude planken. Het is grenen zo te zien, dat ga je nieuw nooit zo mooi op kleur krijgen met olie .
64= Monoton + Minimal
pi_77875101
@Forno, idd, dat was precies mijn plan, iets met de geultjes ofzo. En ik heb in die kamer dus maar 1 meter gevel, en daar zit al ventilatie, dus meer kan niet echt.
En @ Siface: ik heb die gangetjes niet gezien hoor in het echt, dus ik denk dat de foto wat vertekend. Ik hoop het maar, zal straks nog eens goed kijken. En bedankt voor het navragen van de terpentine. Vloer moet idd eerst goed drogen. En superbedankt voor je aanbod van de vloerdelen! Idd is het minder mooi als er een paar nieuwe planken in moeten. Ik zou graag gebruik maken van je aanbod, ook al is het wat verder weg! Alleen moet ik even kijken of het qua timing allemaal wel uit gaat komen, weet nu nog niet hoe e.e.a. gaat lopen. Maar ik zal het in gedachte houden en heel erg bedankt in elk geval!
(Had trouwens niet door dat je een belg was )
pi_77875300
tvp voor alle leuke vloeren die tevoorschijn komen.
De plavuizen in de gang zijn echt supermooi.

Succes! Ben erg benieuwd
Same shit different day
  donderdag 11 februari 2010 @ 10:57:30 #57
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_77875734
quote:
Op donderdag 11 februari 2010 10:34 schreef Beijtje het volgende:
(Had trouwens niet door dat je een belg was )
ben ik ook niet, ben 4 jaar geleden in België gaan wonen Verder een echte Hollander
64= Monoton + Minimal
pi_77996580
Zo, er is een hoop gebeurd dit weekend! Had veel vrienden die kwamen helpen, dus dan schiet het lekker op. Ben vergeten de foto's te uploaden, maar ik zal vast samenvatten wat er gebeurd is en dan zal ik morgenavond ofzo de bijpassende plaatjes er op zetten.
Inmiddels zijn alle vloeren geschuurd, alleen bij die in de slaapkamer moeten de randjes nog. Al het houtwerk is geschuurd en schilderklaar. De vloer in de keuken is er uit - en er kwamen dezelfde plavuisjes als in de gang tevoorschijn! Die blijven dus liggen en de vloer in de keuken ligt er daarmee ook al! Verder hebben we de keuken er gister uit gesloopt en hebben mijn vader en ik de tegels en en stuk cement dat boven het aanrecht zat weggehakt met mijn aldi hamerboor, prima ding! Het plafond in de woonkamer blijft toch zitten want zit erg degeljk vast en is geisoleerd en al. Alle spleetjes tussen de balken die er zaten heb ik vanochtend dichtgekit, met hulp van een vriend. Verder is in het studeerhok het behang er af, dankzij een collga, en kan die muur afgewerkt worden, maar eerst moet daar de vloer er uit, die was ook beetje rot en niet zo mooi, dus daar doe ik denk ik maar een nieuwe.
Hoewel we van plan waren de cv zelf te doen, krijg ik nu van mijn ouders de kosten van het laten doen door een vakman cadeau, om tijd te besparen, dus dat is super!
Morgen gaan we verder met de vloer in de saapkamer (schade door rot viel mee, maar een paar nieuwe planken nodig. Siface, is jouw vloer er al uit? ), beginnen we met verven van woonkamer (die daarna stofdicht gemaakt zal worden in verband met de nog te maken sleuven in de keuken) en gaan mijn vader en ik vast met de elektra voor de keuken aan de gang...
Nu eerst even bijkomen...
  zondag 14 februari 2010 @ 21:21:15 #59
36431 bleiblei
Toogmakker:copyright:
pi_77997883
Auw... Dat is kloten!
Bij ons waren ook de balken rot (excl. beestjes. Dat scheelde wel). Maar daar kwamen we gelukkig achter op het moment dat we de vloer eruit trokken om er beton onder te storten.

Is dat geen optie voor jou? Kost wel wat meer, maar ben je in 1 klap van rottende vloerbalken af en is je huis een stuk geisoleerder.
pi_77997898
jeetje jij bent productief geweest!
Benieuwd naar de foto's!
Schnitzel, friet, erwten en worteltjes, GENIET!
Ik heb keiveel verstand van alles.
pi_77998082
Zo wow Beijtje wat een tempo!!!
CV is wel handig om te laten doen dat scheelt echt veel tijd
Enne tvp voor de foto's
Balorig, niet te verwarren met ballorig!
Assumption is the mother of all mistakes....
pi_77998193
@Bleiblei: het valt gelukkig allemaal mee, geen beestjes en maar kleine stukjes echt rot, dus gaan het gewoon simpel oplossen :-)
Thx allemaal, ben ook superblij met hoe hard het gaat!
  zondag 14 februari 2010 @ 21:59:46 #63
213932 siface
zorgenkind des levens
pi_78000163
quote:
Op zondag 14 februari 2010 20:55 schreef Beijtje het volgende:
Siface, is jouw vloer er al uit?
Nope nog niet aan begonnen. Hoe lang zijn de planken die je nodig hebt? Misschien kan ik er vandeweek een paar zelf uittrekken. Heb nog wat planken in de tuin liggen ook (onder de sneeuw ergens). Vrees dat die alleen nat zijn, maar weet het niet zeker (het is een hele berg). Zal deze week eens kijken

Liggen jullie planken met groef-en messing verbinding (dus inelkaar geklikt?). Hoe breed zijn de planken en vooral ook hoe dik? Probleem is namelijk dat als je er planken uit gaat halen de groef-messing verbinding afbreekt (heel oud hout). Dan gaat het heel moeilijk worden er andere planken tussen te leggen. In jouw geval zou ik dus zeker niet planken er in de gehele lengte uit gaan halen, denk dat je het dan nooit meer goed krijgt. Het beste haal je denk ik de rotte stukken eruit. Dan krijg je wel een naadje, maar blijft de structuur van de vloer wel intact, of je moet met lamelfrezen en dat soort ellende aan de gang. Dat soort vloeren restaureren is echt een pokkewerk (vandaar dat we ze eruit gehaald hebben).

Bedenk je ook dat als je er nieuwe planken in gaat leggen, dat hout nog gaat werken, je hebt dan kans dat je planken gaan krimpen. Als je ze vastnagelt aan de vloer dan kunnen ze zelfs gaan splijten...

Heb zo'n gevoel dat de planken die ik heb smaller en dikker zijn, maar we zullen zien
64= Monoton + Minimal
pi_78001281
He Siface! De planken die er liggen zijn van grenen, mes en groef, 14 cm breed en 24 mm dik. Lijk dat op ie van jou? Heb ongeveer 10 strekkende meter nodig, dus maar paar planken... De planken die er uit zijn gegaan zijn planken aan de zijkant van de vloer, dus als het met die mes en groef niet helemaal goed komt is het niet erg.
Als je iets over hebt, hoor ik het graag!
pi_78007744
Oude brede vloerdelen hebben vaak een handgesneden messing en groef. Tenminste, dat is bij mijn ouders met hun boederij uit 1899 zo, 30 cm brede grenen planken. Als je de in dezelfde volgorde weer terugzet, passen ze weer netjes in elkaar. Hussel je ze door elkaar, dan heb je redelijk forse spleten ertussen.
  maandag 15 februari 2010 @ 08:42:53 #66
157897 Bramito
Espeen ies dieferent!
pi_78009871
quote:
Op woensdag 10 februari 2010 10:03 schreef Beijtje het volgende:
En @ Siface: blauwe regen, dat zou ik graag willen! Maar vreet die ook minder aan je voegen dan?
En goeie tip van die terpentine... Doe ik dat voor het schuren of daarna?

Oja welke stad... De oudste van Nederland...
Overigens niet te verwarren met die andere oudste stad van Nederland (Bewoners van mijn stad weten wat ik bedoel )
Hou er wel rekening mee dat als je een blauwe regen eindelijk aan het bloeien hebt, later al die bloemetjes op je paadje gaan vallen. Verder worder het op den duur een flinke boom. Als je dat dus niet wilt kan je misschien beter een kamperfoelie of een (winter)jasmijn (of iets dergelijks) zetten.
Siesta & Fiesta!
pi_78042527
Neee! Wilde mijn berichtje posten en toen drukte ik per ongeluk op backspace en was alles weg!

Zal het proberen opnieuw te doen...

Tijd voor wat fototjes!

Ook in de keuken overal deze plavuisjes! (Inmiddels afgedekt)

Lekker kitten...

Zoek de verschillen...

Lekker hakken terwijl de hulptroepen schuren...

Sfeerimpressies:
In plaats van een keuken nu een hoop stof!

Vloertje open

Bende

Vandaag vooral bezig geweest met het achterhalen van hoe de elektra loopt en het aanpassen van enkele opbouwdozen naar inbouw en meer van dat...

Om het onszelf gemakkelijk te maken met het installeren van de elektra voor de keuken komt morgenochtend een elektricien een nieuwe groepenkast installeren met 2 nieuwe groepen en een hoofdschakelaar zodat we zelf kunnen prutsen. Deze gaat dan weg:

Morgen dus aan de slag met de elektra voor de keuken. Ondertussen komen dan wat vriendinnen om het houtwerk in de woonkamer te schilderen, nu we klaar zijn met hakken daar
  dinsdag 16 februari 2010 @ 11:04:04 #68
149959 SQ
snelle trees
pi_78049828
ik ben echt enorm benieuwd, weer een stoer kluswijf erbij, en wat een geweldig stulpje!
disclaimer
pi_78050395
zo'n soort groepenkast troffen we hier ook aan.
1x een magnetron aan en de rimram vliegt eruit

Goed bezig en leuk die foto's
pi_78071242

[ Bericht 100% gewijzigd door Chell op 16-02-2010 21:09:39 (spam) ]
pi_78074238
Leuk om dit te volgen, veel klussucces toegewenst!!
pi_78088752
hoop gedaan dus!
mooi zeg, die tegeltjes in de keuken, zal nog een klus worden omdat weer helemaal schoon te maken en zichtbaar, maar dan is het wel gaaf natuurlijk.
Perfect paranoia is perfect awareness. Yes, I am a misfit.
pi_78089724
Zo jij gaat hard Straks ben je eerder klaar dan ik....

Die tegeltjes in de gang
pi_78181168
Even een update. De woonkamer is af, dus daar ga ik vanaf morgen in wonen. Rest is nog een zooitje. De leidingen voor cv, gas en water worden nu gelegd. In het kleine kamertje ligt weer een vloer, dus daar kunnen morgen de dozen en meubels die ik niet nodig heb in. De slaapkamer is nog een bouwkeet, maar daar komt toch vast m''n bed in morgen...
Dan nu de foto's!
Woonkamer af! (Oude vloer weer geolied met hele lichte whitewash)

O oeps ik postte m al maar was nog niet klaar natuurlijk...

Keuken

Slaapkamer

pi_78181552
Mooie vloer!
Steeds als ik tegen de lamp loop,
neem ik een stukje licht mee.
Knibbel, Knabbel etc met veel foto's! IV
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')