Alsof ik mezelf hoor praten.
Ik: Volgens mij ben ik gewoon lui.
psychiater: Neeeee, er is wat meer aan de hand.
Ik: Ok.
IK heb 't in het verleden wel geprobeerd hoor, werken enzo, maar het zit er gewoon niet in. Volgens de testjes van de psychiater ben ik flink intelligent, maar wat koop je daar voor? Ja, als je ergens je brood kunt verdienen met het maken van psychologische testjes dan ben ik snel binnen.
Ik heb er gewoon geen zin meer in, ik kan nergens lang werken want ik ga me ergeren aan de bedrijfsvoering of afspraken worden niet nagekomen ofzo en elke keer als je ergens binnen komt dan moet ik mezelf opnieuw bewijzen. Altijd zijn de bedrijven in eerste instantie tevreden met mijn prestaties,
***** doet z'n werk keurig maar na een tijdje beginnen ze te zeiken,
Kun je een beetje opschieten? Nee, dat kan ik niet, ik heb maar één versnelling.
Wij hebben geen 9-5 mentaliteit. Nou ik wel.
Kun je vanavond overwerken? Nee, Star trek is op tv.
Conflicten, ik ben er goed in. En hoe ouder ik wordt, hoe sneller ik in conflict raak met een werkgever. Eigenlijk heb ik dit altijd het enigste leuke aan werk gevonden, die strijd op het einde.
Na een aantal jaren dakloos zit ik nu in de bijstand en eigenlijk bevalt mij dat uitstekend. Af en toe proberen ze me aan 't werk te zetten maar dan zet ik m'n hakken ik het zand en waait het wel weer over.
Mischien een leuk voorbeeld (namen en plaats wegggelaten

:
Ik moet m'n eerste maand uitkering nog krijgen (na een 5 jaar zwervend bestaan) maar ik heb gelijk al van de uitkerende instantie een "Min/Max Flexarbeids-overeenkomst voor bepaalde duur" (6 maanden) onder mijn neus geschoven gekregen en of ik die maar ff ondertekend bij het Werkcenter BV te **** wil langsbrengen (het contract heeft open velden voor het invullen van Functie, Salaris en Ingangsdatum).
Vandaag ben ik daar langsgeweest, dit is in het kort het gesprek Met de chef, dhr. ****:
Chef: Ik zie dat u de papieren nog niet ondertekend hebt.
Ik: Dat klopt, ik had nog wat vragen.
Chef: Dat is goed.
Ik: Ik zie dat jullie een premie geven op volledig gewerkte weken (40 uur).
Chef: Dat klopt, je krijgt het sociaal minimum plus 20 % extra van ons, dus je krijgt meer geld.
Ik: Dat staat niet in het contract, in het contract staat:
"Artikel 6: Het salaris bedraagt het leeftijdsgebonden bruto minimumloon per maand op basis van een 40-urige werkweek."
en
"Artikel 7: De werknemer ontvangt bij een volledig gewerkte werkweek van 40 uur gedurende een volledige maand een premie van maximaal 120% van de van toepassig zijnde bijstandsnorm, geldend voor de werknemer. De premie geldt niet bij minder dan 40 uur werken per week."
Chef: dat staat er niet.
Ik: Dat staat er wel. Het lijkt me onwaarschijnlijk dat het salaris in een bedrijf (BV) wordt gebaseerd op de bijstandsnorm, hiervoor bestaat het wettelijk minimum loon.
Chef: toch is het zo.
Ik: Dat kan volgens mij nooit.
Chef: toch is het zo, teken het contract nou maar.
Ik: ik dacht het niet, onder welk CAO vallen jullie?
Chef: Onder de kleinmetaal geloof ik.
Ik: Daar krijg je altijd het minimumloon, ook in de zogenoemde opstapsalarisgroep voor arbeidsprojecten, ik zie dat jullie maar 20 vakantiedagen per jaar geven, volgens mij is dat in de metaal zo'n 25.
Chef: Hier krijg je maar 20, ik krijg er ook maar 20.
Ik: Fijn voor je.
Ik: Ik loop bij een psychiater, ik heb een begeleider en moet vrijdag's naar de voedselbank, ik kom nooit aan 160 uur per maand, krijg ik dan ook geen premie.
Chef: eigenlijk niet maar mischien valt er wat te regelen.
Ik: Nou ik weet genoeg, tot ziens.
Chef: teken je het contract niet?
Ik: Nee, natuurlijk niet.
Chef: Je moet binnen 2 weken het contract tekenen anders wordt je uitkering stopgezet.
Ik: Dat zullen we nog wel eens zien.
Ik loop vervolgens weg en spreek met dhr. ****, de directeur.
Ik: Onder welke CAO vallen jullie?
Directeur: We hebben een CAO maar eigenlijk ook weer niet.
Ik:???
Directeur: we hebben geen CAO maar een overeenkomst.
Ik: nou tot ziens dan maar.
Nooit meer iets van gehoord.
Ik ben ook naar een kringloopwinkel gestuurd met een soortgelijk resultaat.
Pas geleden bij een Servicepunt Arbeid geweest, Die man begon een heel verhaal af te steken over een traject en instroming en weet ik veel wat, op een gegeven moment heb ik die man onderbroken en gezegt: Daar heb ik helemaal geen zin in. Ja maar, zei die man, dan kun je gekort worden op je uitkering. Dat interesseert me geen reet, ze doen maar. Nooit meer wat van gehoord.
Ik wil gewoon lekker op een stoel zitten en een beetje om me heen kijken en heel af en toe een beetje moeilijk doen om te zien wat er dan gebeurt.