Zo zie ik dit topic ookquote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:02 schreef sempron2400 het volgende:
Leuk dat je hier zo korte berichtjes kunt sturen.
Forums over autisme met veel diepgang vereisen bijna een universitaire opleiding.
Nu heb ik die wel, maar ik kan gewoon niet zo genuanceerd een tekst opstellen. Heb er de energie niet voor. Ook al geeft een diepgaande discussie vaak... structuur!
Ik meer meer iemand die af en toe eens kenbaar maakt als het weer eens tegen zit op werk of zo
Of als het juist goed gaat, natuurlijk.
Mwoah, iedereen kan wel meelezen....quote:Op zaterdag 6 februari 2010 14:25 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
En dat lijkt me dus juist zo sterk, in een groep waarin vrijwel iedereen autisme heeft.
Dat zou eigenlijk ook niet nodig moeten zijn. Gevoel van veiligheid is dan ook danig subjectief en nogal eens niet op ratio gestoeld en dat maakt het lastig....quote:Ik kom het ook tegen op een besloten forum voor mensen met autisme, misschien nog wel sterker. Daarin heb je vaak subgroepen die alleen voor autisten open staan (auti only) en waarvoor je apart toestemming moet vragen. Dat begrijp ik niet. Dat zelfs een besloten forum te onveilig is.
Ach weet je, we moeten niet de illusie hebben dat iemand met grote problemen het puur zal redden met een forum. Het is leuk en goed om ervaringen te delen.quote:Zo leer je toch nooit in de echte wereld functioneren?
Precies, teveel structuur slaat iemands geest dood.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:59 schreef tijnbrein het volgende:
Structuur is goedmaar niet te veel
Daarom zou ik dus ook nooit begeleid kunnen wonen. Ik zou gek worden. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik eet en wanneer etc.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:08 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Precies, teveel structuur slaat iemands geest dood.
Dat heb ik ook wel een beetje. Te gestructureerd dingen doen werkt bij mij niet. Ik moet af en toe af wijken of wat meer "ruimte" hebben.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 22:59 schreef tijnbrein het volgende:
Structuur is goedmaar niet te veel
OH ik woon begeleid en bepaal gewoon wanneer ik wat doe hoor.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:11 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Daarom zou ik dus ook nooit begeleid kunnen wonen. Ik zou gek worden. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik eet en wanneer etc.
Inderdaad... Ik zou sowieso kapot gaan van de prikkelsquote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:11 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Daarom zou ik dus ook nooit begeleid kunnen wonen. Ik zou gek worden. Ik wil zelf kunnen bepalen wat ik eet en wanneer etc.
Ik zou het toch vervelend vinden als iemand langs komt om te kijken of het wel goed enzo.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:13 schreef Bos81 het volgende:
[..]
OH ik woon begeleid en bepaal gewoon wanneer ik wat doe hoor.
Okee, dat heb ik ook hoor. Ze moeten ook niet altijd bij me aankloppen, daar kan ik ook niet tegen. Maar mij laten ze waarschijnlijk ook om die reden vrij. Ze hebben inmiddels wel door, dat dit niet voor mij de plek is om te wonen en er wordt nu ook gezocht naar een geschiktere woonruimte voor mequote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:18 schreef tijnbrein het volgende:
[..]
Ik zou het toch vervelend vinden als iemand langs komt om te kijken of het wel goed enzo.
Mijn ex had begeleiding en zij vond dat soms toch niet fijn.
Mooi zoquote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:19 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Okee, dat heb ik ook hoor. Ze moeten ook niet altijd bij me aankloppen, daar kan ik ook niet tegen. Maar mij laten ze waarschijnlijk ook om die reden vrij. Ze hebben inmiddels wel door, dat dit niet voor mij de plek is om te wonen en er wordt nu ook gezocht naar een geschiktere woonruimte voor me
Hmmm. De dynamiek in communicatie laat mij soms ook verrassen. Niet (veel) anders dan bij een ander subforum als POL. (knetterhard forum)quote:Op zaterdag 6 februari 2010 16:51 schreef sempron2400 het volgende:
Het probleem bij een forum is: je hebt op een zeer bekend zakennetwerk een groep voor hoger opgeleide mensen met autisme. Daar is ongeveer 75% autistisch en 25% normaal (die groep zit vaak in de begeleiding/bemiddeling). En nu voelden sommige auti’s zich onveilig omdat de normalen bepaalde vormen van communiceren hanteren en het forum wat onoverzichtelijk werd. Toen werd er een gedeelte exclusief voor autisten aangemaakt.
Dat Auti Only gedeelte doet me eerlijk gezegd een beetje denken aan de vluchtstrook op een autosnelweg.
Ik heb soms een donkerbruin vermoeden dat het voor veel mensen met autisme niet anders is dan kiezen uit de minst slechte oplossing. Zelfstandig wonen kan te hoog zijn gegrepen. Een woongroep biedt structuur, maar bijvoorbeeld wel weer altijd mensen om je heen en dus prikkeltjes. Dit maakt autisme zo ongrijpbaar, en verklaart waarom wij gemiddeld genomen minder gelukkig zijn dan mensen met een andere beperking.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:15 schreef EchtGaaf het volgende:
[..]
Inderdaad... Ik zou sowieso kapot gaan van de prikkels
Maar ik wordt ook gek als er geen structuur is. Want dan schiet ik ook in de stress.
Erg herkenbaar. Ik twijfel nu wel enorm of ik zelfstandig wonen wel aan kan, maar wat nu blijkt is het gewoon waarschijnlijk de beste oplossing, hoe zwaar ik het vooral in het begin ook zal hebben.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:45 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik heb soms een donkerbruin vermoeden dat het voor veel mensen met autisme niet anders is dan kiezen uit de minst slechte oplossing. Zelfstandig wonen kan te hoog zijn gegrepen. Een woongroep biedt structuur, maar bijvoorbeeld wel weer altijd mensen om je heen en dus prikkeltjes. Dit maakt autisme zo ongrijpbaar, en verklaart waarom wij gemiddeld genomen minder gelukkig zijn dan mensen met een andere beperking.
Tussen wonen in een woongroep en zelfstandig wonen zitten nog genoeg andere mogelijkheden.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:47 schreef Bos81 het volgende:
[..]
Erg herkenbaar. Ik twijfel nu wel enorm of ik zelfstandig wonen wel aan kan, maar wat nu blijkt is het gewoon waarschijnlijk de beste oplossing, hoe zwaar ik het vooral in het begin ook zal hebben.
Succesquote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:52 schreef Bos81 het volgende:
Ik zal zeker in het begin nog begeleiding krijgen, dat staat nu al min of meer vast.
Dat zal veel op het huishoudelijke gebied zijn, dus mijn huis overzichterlijk houden enzo.
Financieel heb ik de zaken wel op orde. Heb MEAO gedaan, dus dat zit wel snor.
En... heb je ook werk dat aansluit bij je opleiding? Zo ja, dan ben je een van de weinige gelukkigen die daar in geslaagd is. De meeste mensen met autisme werken ruim onder hun niveau en/of zitten in de Wajong.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:52 schreef Bos81 het volgende:
Ik zal zeker in het begin nog begeleiding krijgen, dat staat nu al min of meer vast.
Dat zal veel op het huishoudelijke gebied zijn, dus mijn huis overzichterlijk houden enzo.
Financieel heb ik de zaken wel op orde. Heb MEAO gedaan, dus dat zit wel snor.
Je slaat de spijker precies op zijn kop.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:45 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
Ik heb soms een donkerbruin vermoeden dat het voor veel mensen met autisme niet anders is dan kiezen uit de minst slechte oplossing. Zelfstandig wonen kan te hoog zijn gegrepen. Een woongroep biedt structuur, maar bijvoorbeeld wel weer altijd mensen om je heen en dus prikkeltjes.
Ik noemde het niet voor niets de meest onbegrepen aandoening. Zonder al het andere tekort te doen.quote:Dit maakt autisme zo ongrijpbaar, en verklaart waarom wij gemiddeld genomen minder gelukkig zijn dan mensen met een andere beperking.
Ik heb werk op vrijwillige basis, geschikt betaald werk is me tot op heden nog niet gelukt. en dat zal fulltime waarschijnlijk ook niet lukken.quote:Op zaterdag 6 februari 2010 23:56 schreef sempron2400 het volgende:
[..]
En... heb je ook werk dat aansluit bij je opleiding? Zo ja, dan ben je een van de weinige gelukkigen die daar in geslaagd is. De meeste mensen met autisme werken ruim onder hun niveau en/of zitten in de Wajong.
Dat je het financieel op orde hebt, is wel prettig bij het zelfstandig wonen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |