abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_77715985
Vorige topic: Borstvoeding deel 63

101 redenen om borstvoeding te geven

Handige en betrouwbare sites:
tip! http://www.borstvoeding.com (Borstvoeding.com biedt een keur aan informatie over borstvoeding verzorgd door een team van gerenommeerde borstvoedingsdeskundigen en moeders met borstvoedingservaring.)
tip! http://www.borstvoedingsforum.nl (Het Borstvoedingsforum is een initiatief van de Samenwerkende Borstvoeding Organisaties.)
tip! Kellymom.com, breastfeeding and parenting (engelstalige site, met zeer uitgebreide informatie).
Nursingtwo (engelstalige site over tandemvoeden (meerdere kindjes aan de borst) en voeden tijdens de zwangerschap)

Medicijnen en borstvoeding

Protocol borstvoeding prematuren

Borstvoedings organisaties:
Vereniging Borstvoeding Natuurlijk
La Leche League

Beide organisaties hebben een telefonische informatiedienst.

Directe links naar veel voorkomende vragen/problemen:
Het belang van goed aanleggen
Tepelproblemen
Spruw
Spruwbehandeling
Kolven
Bewaren, vervoeren en opwarmen van moedermelk; je kolf schoonhouden
Regeldagen
Verstopte melkkanaaltjes en borstontsteking
Borstontsteking te lijf
Borstvoeding en de wet

Telefoonnummer Avent: 0900 101 101 5

Al je vragen en opmerkingen over kolven: Het kolftopic deel 3
...and together we'll stand on the threshold of a dream[
pi_77716005
Hihi post ik een keer hier, sluit ik gelijk het topic.
Met deze post dus:

Ja combineren zou ik ook prima vinden hoor Kan me heel goed voorstellen, dat als het al lukt, het niet genoeg zou zijn.
Maar hoe pak je dat aan dan? Moet je dan vantevoren al naar een lactatiekundige? En je hebt toch ook van die cursussen, net zoals pufclub, maar dan voor bv? Heeft dat dan ook nut voor een gecompliceerder geval als ik?

Oh en het linkje naar het kolftopic ben ik vergeten, maar ik kan ook het hele kolftopic niet vinden
pi_77716011
Juist voor jou heeft het veel nut, denk ik, tessie!
I make it a thing, to glance in window panes and look pleased with myself.
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:12:05 #4
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_77716068
Tessie, ik zou zeker van tevoren een lactatiekundige bellen, hier is een lijst van lactatiekundigen in Nederland.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
pi_77716069
Ehm, ik denk dat je een voorlichtingsbijeenkomst in het ziekenhuis ofzo bedoelt. Die heb ik wel gedaan, was 1 avond en dat is wel goed om te doen. Daar leer je wat theorie over de werking en houdingen en zo. Dan ben je alvast een beetje voorbereid.
En het lijkt me slim om een lactatiekundige van tevoren even te bellen en te overleggen, dan kan ze je tips geven en je in de kraamweek komen bezoeken.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_77716099
Daar zou ik even over bellen Tessie..ik gok dat je 1 op 1 beter geholpen kan worden, omdat het een specifiek geval is zeg maar.

Maar ik was tijdens mn zwangerschap best jaloers op Z&G meiden die al melk hadden, maar door te kolven is het na de bevalling echt heel snel op gang gekomen (Lotte dronk pas voor het eerst op dag 3, tot dan had ze geslapen ). Jij hebt niks gedaan met die druppels bij de geboorte van Graeme, maar dat had best iets kunnen worden hoor En als er totaal geen mogelijkheid voor BV was geweest, hadden die druppels ook niet naar buiten kunnen komen!
Lotte!
Noah!
pi_77716178
Ik weet niet of het zin heeft, maar misschien is het ook mogelijk om bij je kraamzorgorganisatie aan te geven dat je graag een kraamhulp wilt die hier ervaring mee heeft? (In Amsterdam kunnen we geloof ik niet zo kritisch zijn, maar wie weet?)

Mijn ziekenhuis had ook voorlichtingsbijeenkomsten (maar da's volgens mij hetzelfde ziekenhuis als van Oeke ), en het borstvoedingscentrum dat hier in de buurt zit verzorgt ook cursussen voor zwangeren om ze voor te bereiden op de borstvoeding. Ik weet niet hoe nuttig die zijn want ik heb me zelf helemaal niet in borstvoeding verdiept voor de bevalling.
pi_77716233
Ja ik was toen ook heeeel verbaast over die druppels. En ook wel heel verdrietig, omdat iedereen me vantevoren gezegd had dat bv toch niet zou kunnen...
Hoe lang vantevoren moet je zo'n lactatiekundige dan bellen? En dingen als een kolf en een tepelhoedje (mijn tepels steken niet zoveel uit dus ik heb dat dan denk ik toch wel nodig?) moet je dat dan vantevoren allemaal in huis hebben?
Gelukkig heb ik nog tijd zat om het allemaal uit te zoeken!

GWS, bedankt voor het linkje!
pi_77716285
@Claudia

Ik vond die bijeenkomst in het ziekenhuis best goed alleen lang.
En het boek van Stephan Kleintjes is ook fijn, dat heb ik gekocht toen ik al aan het voeden was, maar dat had ik best van tevoren willen lezen. Er staan veel tips in om het goed op gang te helpen en een soort dagboek van de eerste week, wat je kan verwachten enzo.
Meer dan een paar ochtendzoenen
heb ik nood aan stoute schoenen.
https://www.etsy.com/nl/shop/byLisdottir
pi_77716319
tessie: om de borstvoeding op gang te helpen is een luxe elektrische kolf geloof ik het beste. Je kunt die dingen wel huren en dat is na de bevalling gauw geregeld. Ik zou hooguit uitzoeken waar je zo'n ding kunt huren en het telefoonnummer klaarleggen.
pi_77716334
Tepelhoedje hoeft niet hoor Tessie! Altijd zonder proberen! Hier kwam het pas na een week, omdat het zonder echt een tranentrekkend gevecht was, waarbij niks gedronken werd. Mijne zitten helemaal naar binnen, maar zelfs na kort kolven zodat ze goed naar buiten staken, snapte ze het nog niet. Maakt niet uit in welke houding. Dus dat had niks met de tepels te maken.

En ik kan het me nog herinneren dat je er verdrietig om was, na Graeme. Maar nu ben je er vroeg bij en misschien lukt het wel dit keer! En misschien ook niet, maar dan heb je het geprobeerd en weet je uit ervaring dat je van kv ook hele leuke baby's krijgt

Edit: Op gang krijgen, gewoon heel erg veel aanleggen lijkt me? Ik heb dus in het begin gekolfd, maar dat was omdat Lotte niet dronk. Normaal regelt je baby dat! In het begin drinken ze maar iets van 5ml of 10ml per keer, dus daar zit je al snel aan! En een kolf kan je bij de thuiszorg huren als je denkt dat je er een nodig hebt, maar daar kan de kraamhulp ook vast wel mee helpen
Lotte!
Noah!
pi_77716619
quote:
Op zaterdag 6 februari 2010 22:19 schreef Linda2205 het volgende:

Edit: Op gang krijgen, gewoon heel erg veel aanleggen lijkt me? Ik heb dus in het begin gekolfd, maar dat was omdat Lotte niet dronk. Normaal regelt je baby dat! In het begin drinken ze maar iets van 5ml of 10ml per keer, dus daar zit je al snel aan! En een kolf kan je bij de thuiszorg huren als je denkt dat je er een nodig hebt, maar daar kan de kraamhulp ook vast wel mee helpen
Hier was 1 dag afkolven na elke voeding al genoeg om de productie écht goed op gang te krijgen. (Dat was op dag 6 toen bleek dat Ivan nog kristallen in zijn luiers had, maar Ivan was dan ook idioot groot.)
pi_77716742
Thanx voor alle tips!
En wanneer kan je nou het beste zo'n lactatiekundige bellen? Zo'n maand van tevoren ofzo, of moet dat eerder? Of later?
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:39:49 #14
12913 GreatWhiteSilence
Bite me! (Not you, Annicka!)
pi_77716934
Ik zou zelf zeggen: voor week 26. Klinkt misschien een beetje raar, maar vanaf dat moment heeft je kindje overlevingskansen buiten de buik (dacht ik, zo uit mijn hoofd). Stel bijvoorbeeld dat je tegen een vroeggeboorte aanloopt (kijk maar naar keshet, daar was het geloof ik ook opeens, pats, boem, baby), heb je iig wel al contact gehad met een lactatiekundige.
Man, unlike the animals, has never learned that the sole purpose of life is to enjoy it. (Samuel Butler)
  zaterdag 6 februari 2010 @ 22:43:03 #15
108648 cattie
lieve moeder
pi_77717022
Tessie, ik zou gewoon zo snel mogelijk bellen. Dan heb je zelf ook duidelijkheid.
Tepelhoedjes en kolven moet je lekker niets mee doen, als die nodig zijn, dan zijn ze heel snel geregeld. En voor beide geldt: liever zonder dan met.
Goed dat je het wilt proberen!
pi_77717941
Van het afstudeeronderzoek van studiegenoten heb ik begrepen dat gevoel in de tepels in het algemeen (positief) voorspellend is voor het al dan niet slagen van borstvoeding na een borstoperatie. Maar het feit dat je al melk hebt gehad bij Graeme zegt natuurlijk veel meer: je melkkanalen zijn intact, dus borstvoeding is mogelijk. Of je ook volledige borstvoeding kunt geven, zal de tijd waarschijnlijk moeten leren. Wat GWS al zegt lijkt mij ook het handigst: zsm een lactatiekundige bellen. Super dat je ervoor gaat!
  zaterdag 6 februari 2010 @ 23:20:26 #17
22740 Grijs
en eigenwijs
pi_77718097
Tessie, ook van mij nog een linkje over borstvoeding na een borstoperatie.
"Het meeste werk is onbegonnen werk
...eenmaal begonnen wordt het al snel minder"
- [i]Rikkert Zuiderveld[/i]
pi_77718833
Ok, ik denk dat ik dan na de volgende echo (5 maart, dan ben ik als het goed is iets van 10 of 11 weken) als die goed is een lactatiekundige bel.
Ik heb gewoon nog wel gevoel in mijn tepels, dus dat is dan in elk geval een goed iets
En ik ga morgen als ik wat wakkerder ben nog even het linkje van Grijs bekijken.
pi_77719520
Wat leuk tessie dat je er mee bezig gaat!
  zondag 7 februari 2010 @ 16:17:45 #20
170545 DaviniaHR
Mrs. PhysicsRules
pi_77732454
tessie, wat goed dat je bv gaat proberen! heel veel succes met inlezen en voorbereiden, dan komt het zeker goed! hoe dan ook

kheb vanmiddag met tinu al generale repetitie gehouden voor de ikea-meet. saampjes op het (ikea)bed met twee tegenstribbelende kinders. de ene was niet goed wakker en de ander had geen zin.
note to self: altijd eerst schone luier, want half slapend kind drinkt niet...
*O* Trotse mama van E l i en A v i v a *O*
Insanity is heritable. You get it from your children.
Ik ben wel gek, maar niet achterlijk.
If you can't beat them, confuse them.
pi_77742050
Hier is de borstvoedingsdip momenteel compleet. Ivan drinkt de laatste week driftiger. Hij begint gretig aan een borst, gaat zich dan ontzettend overstrekken en blijft aanhappen en loslaten, ook wordt hij intussen steeds bozer. Dan bied ik hem de tweede borst aan en drinkt hij voorbeeldig, tot het op een bepaald moment weer hetzelfde verhaal wordt. Ik vermoed dat hij dit doet omdat hij naar zijn zin niet genoeg krijgt. Wisselvoeden werkt niet, borstcompressie werkt maar heel even.

Hij is nu 12 weken oud en is daarmee toe aan zijn regeldagen om mijn productie op te krikken. Ik vermoed dat het het beste is om hem nu zo vaak mogelijk aan te leggen. Alleen moet ik morgen weer gaan werken. We hebben net een flesje kunstvoeding aangeboden na een voeding en hj dronk nog 125 ml. Tja. Ik ben bang dat ik moet kiezen tussen:

1) vrijnemen van mijn werk en zoveel mogelijk voeden met alle onzekerheden van dien;
2) proberen een combinatie tussen kv en borstvoedng te bewerkstelligen;
3) volledig over te gaan op kunstvoeding.

Ik weet nog niet wat we gaan doen.
pi_77742420
Jeetje Clau, het zit jullie niet mee he. Ivan slaapt 's nachts door toch? Hoe vermoeiend het ook is, 's nachts voeden is wel goed voor je productie. En als je Ivan niet wakker wil maken, misschien de wekker zetten om te kolven? Heb je meteen wat extra's voor morgen overdag
Lotte!
Noah!
pi_77742790
Wat een rotmoment voor regeldagen, Claudia. Het klinkt inderdaad alsof Ivan meer wil drinken dan je te bieden hebt. Wisselvoeden helpt trouwens vaak ook (en bij mij vooral) op de lange termijn, het zorgt ervoor dat de productie optimaal gestimuleerd wordt doordat er steeds weer het signaal 'deze borst is leeg, er moet meer melk komen' wordt afgegeven. Ga daar dus vooral mee door, in combinatie met borstcompressie.

Het beste zou inderdaad zijn om een paar dagen met hem in bed te gaan liggen en zoveel mogelijk te voeden. Veel huid op huid contact en vaak aanleggen (ook 's nachts! geen speentje aanbieden dus) zou ervoor moeten zorgen dat de productie weer beter afgestemd wordt op Ivans behoefte. Nachtvoedingen zijn trouwens erg goed voor de productie.
Wat je keuzes betreft: ik denk dat keuze 2 eigenlijk geen langetermijnoplossing is. Je kunt het proberen, en elke druppel moedermelk is uiteraard mooi meegenomen, maar de kans is heel groot dat je productie dat niet gaat trekken en dat je steeds onzeker blijft over of Ivan wel genoeg binnenkrijgt.

Dat was het oplossingsgerichte deel van mijn bijdrage, ik wil je daarnaast heel veel sterkte wensen weer. Het lijkt me niet makkelijk als het zo gaat wanneer je gevoel juist zegt dat je graag zelf wil voeden. Sterkte ermee

[ Bericht 0% gewijzigd door Jore op 07-02-2010 21:02:17 (typo) ]
pi_77742988
Ja, ik kan alles op alles zetten om mijn productie op te krikken, maar ik zie dat nu helemaal niet zitten. Een tijdje geleden heb ik dat ook gedaan, een paar dagen lang zo vaak mogelijk aanleggen. Het zijn de naarste dagen geweest uit mijn verlof en ik was blij toen ik ervoor koos om daarmee te stoppen en weer op gevoel te voeden. Daarop volgde een zorgeloze periode waarin we allebe erg genoten van de borstvoeding, maar helaas heeft dat zich niet 'uitbetaald' in een mooie gewichtstoename.

Ik ben gevoelsmatig nog niet klaar met de borstvoeding, maar ik ben deze onzekerheid behoorlijk zat. En eerlijk gezegd zie ik het helemaal niet zitten om nu ook nog eens mijn nachten zwaarder te maken. Het gaat al zwaar genoeg worden met m'n werk er weer bij.

Goed, even laten bezinken allemaal.
pi_77743286
Dankjewel voor je advies, Jore! Eigenlijk weet ik het inmiddels allemaal wel. Ik heb er zoveel over gelezen de laatste maanden. Het stomme is dat het allemaal egoïstisch voelt, zowel doorgaan om zelf maar die voedingen te kunnen geven als stoppen omdat ik het zelf te zwaar vind. Gek, hè?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')